RX 9070 XT tiodubblar försäljning mot föregångarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror snarare du inte förstår mätvärden, sticker de ut så är något konstigt, Swec test har outliner värden mot andra testare i samma spel. Framförallt deras Ventus kort. som underpresterar med 5-10%

Här är samma testslinga för Kitguru i Wukong <Uppladdad bildlänk> Skiljer 10% mot Swec test. Alla jag set får över average 50 fps i detta test för msrp 5070ti modeller.

Resten av spelsviterna kan jag inte bekräfta att samma slinga körs...
Men fortsätt att ha en otrevlig ton som vanligt och ha en fortsatt fin dag

Ber om ursäkt om jag låter otrevlig, för mig är det bara så konstigt att kritisera var ett kort prestandamässigt hamnar i ett index hos olika recensenter, när de inte använder samma spelbas för att bygga dem.

För vi måste göra en distinktion mellan "index" och de enskilda testerna här, indexet är bara ett sätt att visa den insamlade datan på ett smidigt sätt. Indexet är en helt passiv agent i sammanhanget som byggs av de enskilda delarna hos recensenterna.

Om något test skulle uppvisa avvikande data (tex BMW i det här fallet) så måste testaren verifiera att resultatet går att repetera samt om det finns några uppenbara orsaker i systemet. Kan allt sådant uteslutas så tycker jag att det ska publiceras, och då även inkluderas i indexet. Däremot håller jag med dig, avvikande värden (i individuella speltester) ska ifrågasättas, och kunna motiveras varför de publiceras.

Grundståndpunkten som är den jag egentligen vill trycka på är väl att olika index inte egentligen bara ska jämföras rakt av, då de bygger på olika individuella tester, med olika spel och olika inställningar, som alla påverkar slutindex olika mycket.

Som tanke-exempel testar TPU med 25 spel mot ex swec 12, tar du TPUs test av 9070 vs 5070 så skulle det kunna finnas två "fiktiva swec" med 12 spel vardera, där den ena testar 5070 till att vara betydligt snabbare än 9070 i 1080p, och den andra helt tvärt om, helt och hållet enbart med vilka spel de väljer. (bifogar en sammanställning jag gjorde till tråden för 9070-testet)
Är något av deras index mer sant än de andra?

Jag noterade dessutom att din kitguru-bild innan har ett 9070XT och ett vanligt 9070 som är highlightade, du tolkade inte det som 9070XT(OC) och 9070XT(MSRP)?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Det känns som att några i tråden har väldigt svårt att smälta att ett AMD kort har presterat bättre än ett Nvidia kort i ett av sweclockers test.
Kan man inte bara låta det vara så? , sweclockers kanske fick ett riktigt golden sample av AMD kortet helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ber om ursäkt om jag låter otrevlig, för mig är det bara så konstigt att kritisera var ett kort prestandamässigt hamnar i ett index hos olika recensenter, när de inte använder samma spelbas för att bygga dem.

För vi måste göra en distinktion mellan "index" och de enskilda testerna här, indexet är bara ett sätt att visa den insamlade datan på ett smidigt sätt. Indexet är en helt passiv agent i sammanhanget som byggs av de enskilda delarna hos recensenterna.

Om något test skulle uppvisa avvikande data (tex BMW i det här fallet) så måste testaren verifiera att resultatet går att repetera samt om det finns några uppenbara orsaker i systemet. Kan allt sådant uteslutas så tycker jag att det ska publiceras, och då även inkluderas i indexet. Däremot håller jag med dig, avvikande värden (i individuella speltester) ska ifrågasättas, och kunna motiveras varför de publiceras.

Grundståndpunkten som är den jag egentligen vill trycka på är väl att olika index inte egentligen bara ska jämföras rakt av, då de bygger på olika individuella tester, med olika spel och olika inställningar, som alla påverkar slutindex olika mycket.

Som tanke-exempel testar TPU med 25 spel mot ex swec 12, tar du TPUs test av 9070 vs 5070 så skulle det kunna finnas två "fiktiva swec" med 12 spel vardera, där den ena testar 5070 till att vara betydligt snabbare än 9070 i 1080p, och den andra helt tvärt om, helt och hållet enbart med vilka spel de väljer. (bifogar en sammanställning jag gjorde till tråden för 9070-testet)
Är något av deras index mer sant än de andra?
https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/40179?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzQwMTc5IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWxhcmdlIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiJFNjY3MkFFNi0yRjRBLTQwNTUtQUJFNC0wMkIyN0U0Rjc5QUYifSwia2V5IjoiMDk3NDNhNjczOGNkMjA5NTVjNjVmMmMxYmRhMzg0NjAifQ%3D%3D

Jag noterade dessutom att din kitguru-bild innan har ett 9070XT och ett vanligt 9070 som är highlightade, du tolkade inte det som 9070XT(OC) och 9070XT(MSRP)?

Just den bilden, har jag missat att pulse inte var Xt. Tack för att du såg det.
Dock i andra bilden (wukong) så är ventus I samma test bättre än här.
Vad jag menar är att även om index är en samling (det vet jag) så har just ventus kortet parametrar som inte stämmer mot andra testare.

Jag körde själv på lunchen benchmark wukong med mitt 4070ti12gb och får 1440p cinematic tsr native 43/39 med en 12600k.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det känns som att några i tråden har väldigt svårt att smälta att ett AMD kort har presterat bättre än ett Nvidia kort i ett av sweclockers test.
Kan man inte bara låta det vara så? , sweclockers kanske fick ett riktigt golden sample av AMD kortet helt enkelt.

Deras amd värden är helt i linje med andra red Devil/nitro/taichi , deras ventus värden är det inte.
amd har definitivt gjort ett bra kort sett till msrp. Och det är det bästa köpet just nu för 1440p/intro 4k

Värden mellan testsiter skall inte skilja så mycket som det gör på vissa spel... Finna ingen rimlighet, att 9070xt, skulle vara 5-10% snabbare samma spel, oavsett slinga, hos en en sajt och 8% långsammare hos en annan sajt med samma cpu....

wukong har en skillnad på 10% i samma slinga

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Värden mellan testsiter skall inte skilja så mycket som det gör på vissa spel... Finna ingen rimlighet, att 9070xt, skulle vara 5-10% snabbare samma spel, oavsett slinga, hos en en sajt och 8% långsammare hos en annan sajt med samma cpu....

Större skillnader än så är absolut rimliga när det är olika slingor, varför skulle det inte vara det?
Det är ju knappast ovanligt att se FPS-variationer på >50% när man spelar spel (t ex 80 fps utomhus, 120 fps inomhus), så att se skillnader på 10-15% mellan olika grafikkortstillverkare baserat på olika testslingor ser jag inget konstigt i överhuvudtaget.

Och då menar jag förstås när alla korten har samma slinga, men att olika siter har olika slingor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Större skillnader än så är absolut rimliga när det är olika slingor, varför skulle det inte vara det?
Det är ju knappast ovanligt att se FPS-variationer på >50% när man spelar spel (t ex 80 fps utomhus, 120 fps inomhus), så att se skillnader på 10-15% mellan olika grafikkortstillverkare baserat på olika testslingor ser jag inget konstigt i överhuvudtaget.

Och då menar jag förstås när alla korten har samma slinga, men att olika siter har olika slingor.

Just wukong har samma slinga (benchmark) som vad jag förstått de flesta använder. Där är swec 10% under alla andra. Och sen borde väl inte värden mellan korten variera mellan slinga? Förstår samma kort men inte vs xt och ti

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Nej det tragiska här är att vissa konsekvent ska påtala att RX9070XT är snabbare än 5070ti, vilket ger en felaktig bild.

Prisvärdast av dom två är absolut RX 9070XT, men att konsekvent påstå att RX 9070 XT är snabbare är ett direkt felaktigt påstående. Både i raster och RT så vinner 5070ti, om än till väldigt liten marginal i det förstnämnda.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Bengt-Arne:

Står endast i första inlägg till forum, däremot så står det inte i artikeln. Varvid det både är missvisande och kanske klickbait: <Uppladdad bildlänk>

Det står även direkt under rubriken om du klickar på artikeln 😊