Testpilot: QNAP TBS-H574TX – kompakt NAS med blixtsnabba anslutningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

19000:- för en i5?

Du får nog ta morgonkaffet och läsa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

19000:- för en i5?

Om du läser sista halvan av vad jag skrev så ser du att jag besvarat det redan
(Den är över prissatt men inte 15000 över prissatt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Känns som att det borde sitta energieffektiva ARM-cpuer i sådana här prylar som ska stå på för jämnan. Att hålla på med x86 i dessa måste vara sista sucken?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kom igen nu, det sitter ju typ en komplett dator i den här NAS:en med 16 gig RAM, en hyfsat fet i5 processor med både prestanda- och effektivitetskärnor som i sig har ett rekpris för över 300 dollar hos Intel och den har plats för 5 m2 diskarplatser samt 10Gig lina.
Och ni jämför med lösningar med raspberry pi CPU, eller som har två sata diskar??
Misstförstå mig rätt: Jag håller med den är överprissatt och verkligen inte för alla, men kanske förtjänar lite mer realistiska produktjämförelser och priskrav?
Om man inte har nytta av CPU-kraften lär man skaffa något annat enklare o billigare.
Ett pris runt 5000 lär inte hända - då lär det inte finnas någon vinstmarginal kvar alls. Kan hålla med det vore snyggt om de kunde komma ner typ hälften till strax under 10k dock

16 gig hårdlött RAM räcker inte långt om man vill köra nåt mer avancerat på den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det enda som verkar vara "guld" med den är att den kostar som om den vore gjord av det. Halvgammal, strömtörstig hårdvara, och dessutom högljudd. QNAP:s NAS-mjukvara är visserligen bra, men inte i närheten av att motivera att ta 19tkr för något som i övrigt är <5tkr-hårdvara. Hade den varit fylld med 4TB-SSD:er så kanske...

Permalänk

Förstår inte vem denna NAS riktar sig mot. Bara det att den inte ens har ECC-minne gör att den faller bort för många professionella/företag. Och hur många privatpersoner lägger 19kkr på en NAS som inte ens har någon lagring inkluderad. Riktigt dåligt att du inte hade priset i åtanke när du betygsatte den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det enda som verkar vara "guld" med den är att den kostar som om den vore gjord av det. Halvgammal, strömtörstig hårdvara, och dessutom högljudd. QNAP:s NAS-mjukvara är visserligen bra, men inte i närheten av att motivera att ta 19tkr för något som i övrigt är <5tkr-hårdvara. Hade den varit fylld med 4TB-SSD:er så kanske...

Kan du länka till några jämförbara produkter (utan mjukvara) som kostar mindre än 5000 kr?

Permalänk
Medlem

2 x 40 mm fläktar för kylning låter verkligen som en usel lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

2 x 40 mm fläktar för kylning låter verkligen som en usel lösning.

Det med. Jag ser inte syftet med denna "server" när det finns fullgoda alternativ att köpa [och att bygga om man så vill] där ute på marknaden.

"Wow, how do you spell WOW"?

Man måste vara väldigt bekväm för att 📎 känna att: Detta är mer värt än fred i på vår 🌏 jord för att springa 🏃 iväg och köpa denna fantastiska server...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Det med. Jag ser inte syftet med denna "server" när det finns fullgoda alternativ att köpa [och att bygga om man så vill] där ute på marknaden.

Vilka anser du är de bästa tre alternativen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilka anser du är de bästa tre alternativen?

Tower server
Rack server
NAS - som är mer prisvärd än vår dito i denna tråd...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Tower server
Rack server
NAS - som är mer prisvärd än vår dito i denna tråd...

Ditt svar var en aning ospecifikt tycker jag. Du har inga mer konkreta tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Inte för tillfället. Det finns ju cloud baserat dito men det räknar jag inte upp eftersom jag föredrar lokal lagring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kan gissa på: bygg en egen dator.

Been there, done that.
Landar hela tiden i samma sak, mjukvaran. Vill man ha ett fint, polerat grafiskt gränssnitt, så får man köpa sig en NAS...
Nu finns Synology att ful-installera, och det är väl det närmaste man kommer. IMHO

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag kan gissa på: bygg en egen dator.

Been there, done that.
Landar hela tiden i samma sak, mjukvaran. Vill man ha ett fint, polerat grafiskt gränssnitt, så får man köpa sig en NAS...

Jag håller med dig om det du skriver. För egen del så använder jag en NAS från QNAP som fungerar väldigt bra och jag hade gärna köpt den som är med i detta testet men priset är lite för högt tycker jag. Hade det varit runt 10 tusen så hade det varit värt att fungera på för min del.