Permalänk
Medlem

Dell Vostro 3515 startar inte längre

Fick en förmodat trasig Dell Vostro 3515.
Vid kontroll så var det laddare/ladduttag som knäckts lite.
Lite försiktigt vridande så fick laddaren kontakt, batteriet laddade och datorn startade utmärkt.
Hade en exakt likadan laddare så beställde nytt uttag.
Under tiden har jag haft igång den flera gånger och installerat W11 och testat hit och dit.

Fick för mig att peta i mer RAM då jag har kilovis liggande och den hade bara 8GB.

Efter det har jag inte fått liv i den igen.
Tagit ut ram-minnet, ersatt det som satt där.
Med batteriet inkopplat blinkar LED till vitt, men slocknar sedan.
Trycker på start och LED tänds, för att sedan dimmas ned och slockna.
Fläkten startar och stänger av i en loop.
Inget på skärmen.

Utan batteri tänd LED med vitt sken när jag startar maskinen, men fläkten loopar och ingen bild.

Har tagit ur batteriet och hållt inne start 30 sekunder och pluggat tillbaka.
Låtit den ligga helt strömlös i flera dagar, samma sak.
Hållt inne CTRL+ESC för recovery men samma sak.
Testat ram från annan maskin som fungerar men samma sak, och minnena från Dellen fungerar på annan maskin.

Några andra tips?
Eller har moderkortet gett upp helt enkelt?
Ska testa extern skärm ikväll.

Kontrollerat dimm-slots under mikroskop men ser inget konstigt.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Fick en förmodat trasig Dell Vostro 3515.
Vid kontroll så var det laddare/ladduttag som knäckts lite.
Lite försiktigt vridande så fick laddaren kontakt, batteriet laddade och datorn startade utmärkt.
Hade en exakt likadan laddare så beställde nytt uttag.
Under tiden har jag haft igång den flera gånger och installerat W11 och testat hit och dit.

Fick för mig att peta i mer RAM då jag har kilovis liggande och den hade bara 8GB.

Efter det har jag inte fått liv i den igen.
Tagit ut ram-minnet, ersatt det som satt där.
Med batteriet inkopplat blinkar LED till vitt, men slocknar sedan.
Trycker på start och LED tänds, för att sedan dimmas ned och slockna.
Fläkten startar och stänger av i en loop.
Inget på skärmen.

Utan batteri tänd LED med vitt sken när jag startar maskinen, men fläkten loopar och ingen bild.

Har tagit ur batteriet och hållt inne start 30 sekunder och pluggat tillbaka.
Låtit den ligga helt strömlös i flera dagar, samma sak.
Hållt inne CTRL+ESC för recovery men samma sak.
Testat ram från annan maskin som fungerar men samma sak, och minnena från Dellen fungerar på annan maskin.

Några andra tips?
Eller har moderkortet gett upp helt enkelt?
Ska testa extern skärm ikväll.

Kontrollerat dimm-slots under mikroskop men ser inget konstigt.

Du har alltså stoppat in ram-minne som inte satt där från början? Vad händer om du återgår till utgångsläget?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Du har alltså stoppat in ram-minne som inte satt där från början? Vad händer om du återgår till utgångsläget?

Precis, finns 2 platser. Sitter i den ena från början med nr 2 ledig.
Satte i en i slot 2.
Första jag gjorde var att plocka ur den jag satte i.
Sedan har jag bytt original-minne med flera olika utan att det löst sig.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Mecka lite mer nu. På batteri så får jag den att reagera.
Inget minne i så får jag blink från Led om det.
Med minne i får jag orange led, verkar vara moderkort.
Då är den nog kass helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Mecka lite mer nu. På batteri så får jag den att reagera.
Inget minne i så får jag blink från Led om det.
Med minne i får jag orange led, verkar vara moderkort.
Då är den nog kass helt enkelt.

1. Du kan ju pröva att, koppla ur batteriet. Vänta en stund (typ en 1/2h) och sen koppla tillbaka batteriet. Pröva att starta igen.

2. Göra en CMOS-reset. Antagligen finns ett CMOS-batteri någonstans (oklart var, du får googla - de kan se lite olika ut). Plocka ur det, eller koppla loss någon kabel, vänta sen någon timma innan du kopplar in igen. Det borde återställa Bios, om det blivit något fel med något av minnena som du stoppat in (det är ju viktigt att de är rätt minnen, och om 2 installerade att de är samma)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

1. Du kan ju pröva att, koppla ur batteriet. Vänta en stund (typ en 1/2h) och sen koppla tillbaka batteriet. Pröva att starta igen.

2. Göra en CMOS-reset. Antagligen finns ett CMOS-batteri någonstans (oklart var, du får googla - de kan se lite olika ut). Plocka ur det, eller koppla loss någon kabel, vänta sen någon timma innan du kopplar in igen. Det borde återställa Bios, om det blivit något fel med något av minnena som du stoppat in (det är ju viktigt att de är rätt minnen, och om 2 installerade att de är samma)

1. Är redan testat, flera dagar.
2. Har inte hittat något, men kan kolla/googla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nix, inget batteri på denna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antar att du prövat "hard reset"?, dvs koppla ur ström och batteri, sen trycka ner powerknappen i minst 20 sekunder.

Visa signatur