Ang. köp av miniräknare

Permalänk
Inaktiv

Ang. köp av miniräknare

Hej, skolan vill att man ska köpa en miniräknare nu när
man börjat TE03. (årskurs 1)

Jag kommer förmodligen att gå A, B och C i matte.
Samt Fysik A, B.

Läraren tipsade om Ti83 - Silver Edition, eftersom han har
en sådan själv. Och eftersom han äger en sådan så kan
han "hjälpa oss".

Om vi köpte CASIO eller liknande, så skulle vi vara tvugna att
lära oss alla knappar själva.

Iallafall så undrar jag vart man kan köpa Texas Instrumet 83 - Silver edition, Plus eller "normal"- till ett bra pris?

Den ända butik jag kommit på är, ClasOhlson.
Men de verkar lite dyra. För vad jag förstått så finns
det billigare.

Så jag vill gärna ha tips på ställen där man kan köpa denna.
Bor på liten ort, och bokhandeln vill ha 1700kr för Ti83 PLUS.

Help

Har redan sett en annan tråd om detta, men inga
vettiga svar fanns!

Någon tipsade om Akademibokhandeln, men där
hittade jag inga, efter letande.

Uppskatar all hjälp !

mvh/DAVID

Permalänk
Medlem

silver edition är inte nödvändigt..... bara färgen som är skillnad

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

är det någon som vet var man kan få tag på ti83 billigare än dom har den här så hojta, för jag behöver också en

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Inaktiv

Jag hittade:

http://www.pappershornan.se

Men vet inte om den är billig (?)

Anledningen till att jag vill ha silver edition är för att
man där får med USB kabel.
Den verkar ju bara kosta 200kr extra. Är det inte värt att
ha USB kabel?

Fan aldrig att jag trodde det skulle vara svårt att
köpa miniräknare *hehe*

uppsakatar svar

Permalänk
Medlem

viisa skolor säljer räknare till elever billigare än affärerna. Själv köpte jag en (2år sen) en Ti-83 plus från Bokia för runt 900kr tror jag och då fick man en kabel till. Anledningen att det var så billigt var att dom brukar ha billigt då skolan börjar.

Permalänk
Medlem

Re: Ang. köp av miniräknare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smurfen87

Läraren tipsade om Ti83 - Silver Edition, eftersom han har
en sådan själv. Och eftersom han äger en sådan så kan
han "hjälpa oss".

Så jag vill gärna ha tips på ställen där man kan köpa denna.
Bor på liten ort, och bokhandeln vill ha 1700kr för Ti83 PLUS.

mvh/DAVID

Det låter ju helt sanslöst. På min tid räckte det med en simpel Casio för 200kr. Inte blir du bättre på matte för att du köper en miniräknare för 1700kr, snarare sämre.
Ska man ändå punga ut 1700kr kan man få en HP.

Än en gång säger jag, sanslöst.

Permalänk
Medlem

Om du nån gång har tänkt dig att gå några tekniska kurser på universitet så köp en Ti-86 direkt!

Permalänk
Medlem

Den får man tyvärr inte använda när det börjar bli provtider...

Permalänk
Medlem

precis Ti-86 köp den istället den är himla bra

Permalänk
Medlem

Är inte Ti-86 symbolhanterande?
Isf får man inte använda den på proven

Permalänk
Medlem

på tal om miniräknare, behöver man en grafisk i matte B?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ang. köp av miniräknare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fakta
Det låter ju helt sanslöst. På min tid räckte det med en simpel Casio för 200kr. Inte blir du bättre på matte för att du köper en miniräknare för 1700kr, snarare sämre.
Ska man ändå punga ut 1700kr kan man få en HP.

Än en gång säger jag, sanslöst.

Och vilka kurser gick du?

Skulle köpa en Ti83+ för då får du med en kabel så du kan koppla den till datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buster
på tal om miniräknare, behöver man en grafisk i matte B?

Det underlättar i alla fall :). Har du inte det kanske du missar en del uppgifter på proven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
Är inte Ti-86 symbolhanterande?
Isf får man inte använda den på proven

Nej den är inte symbolhanterade. Ti-89 , TI-92, TI-92 Plus och Voyage 200 är symbolhanterande och får inte användas på prov.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buster
på tal om miniräknare, behöver man en grafisk i matte B?

Nope, det är derivatorgrejjer och sånt i C, och det var första gången vi behövde den grafiska biten iaf.
Kanske vi använde det någon gång på skoj, men inte för undervisningen.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag har just köpt en TI-83plus.

När jag inte kan jämföra era linjer med mitt så vet ja int om ja kan rekomendera den. Om läraren rekomenderat den så borde du no köpa en plus tycker ja.

Men mellan silver o pluss är det nog bara minnet o prist som skiljer, samma mellan plus o "nonpluss".

Här på åland så kosta en plus 137€ tror ja och en vanlig 125€ så prisskillnaden är inte så stor och om man ska lägga till program från datorn så lönar det sej att köpa en plu eftersom den har mera minne

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk

Här kan jag tipsa om 2st Ti83or som säljs på tradera för 500kr/st, det har inte hänt så mycket bland miniräknarna de senaste åren så man kan köpa dem beg av folk som har gått ur 3an.
http://www.tradera.com/search/imp.asp?search=ti83&catid=
Det finns andra miniräknare där, och ni kan även kolla andra sidor som blocket.se

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara begreppet "polsk matematik" för mig?
Har hört att detta ska vara något extra bra, som bara finns hos HP miniräknare.

Har för mig att det har att göra med prioritet / ordningen man matar in i.

Det står alltså mellan en Ti eller HP.

Visa signatur

=[ Be Quick Or Be Dead ]=

Permalänk
Medlem

HP kör med RPN (Reversed Polish Notation) på sina miniräknare. Mer om RPN kan du läsa här: http://users.ece.gatech.edu/~mleach/revpol/

Rena grekiskan för den ovane, men givet inmatningssystem bland teknologer. Elite

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kört med en ti83 sen jag började gymnasiet 1999, nu börjar jag andra året på universitetet och hittills hänger den med bra. Inte många kurser man fått använda den på dessutom.

Till gymnasiet är det i stort sett overkill, men vafan.. det finns ju rätt så bra spel att fördriva sega lektioner med. Dessutom är den rätt så lättprogramerad så det är bara att skriva egna när man tröttnat.

Som det är i dagsläget så är TI83plus ett bättre val, mer minne... (och det har man ju sällan för mycket av). De 32kb som sitter i ti83 tar slut väldigt fort.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har TI83+ Silver Edition, gick på ca 1000 sek med någon skolrabbat, funkar bra, får plats med en massa grejor (1Mb minne).. Men som sagt, overkill på gymnasiet nästan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fakta
HP kör med RPN (Reversed Polish Notation) på sina miniräknare. Mer om RPN kan du läsa här: http://users.ece.gatech.edu/~mleach/revpol/

Rena grekiskan för den ovane, men givet inmatningssystem bland teknologer. Elite

Tack för länken, mycket bra.

Är det något du tror en naturare på gymnasiet kommer kunna dra nytta av tro?
Själv tyckte jag det såg intressant ut iaf.

Visa signatur

=[ Be Quick Or Be Dead ]=

Permalänk
Medlem

Om du blir bättre på matte för att du köper en dyr räknare? Svar: Nej.
Sanningen är att gymasister och studenter blir allt sämre på matte, alla nya räknare och datorer till trots. Förstår man inte grunder hjälper det inte att man har en miniräknare som ritar grafer, kokar kaffe och spelar upp divx.

RPN är bra spieciellt i sammanhang där du ska slå in komplicerade uttryck med många parenteser. Försök slå in ett uttryck bestående av bråk, och sedan ett antal termer med bråk i nämnaren samt täljaren. Snart tappar du bort dig ifall du fått med rätt antal parenteser osv. Testa det någongång.

Om HP eller Ti är rätt räknare till NV-programmet? Tja, det finns en uppsjö av olika modeller där de allra flesta är overkill enligt mig. Jag skulle hellre välja en liten (till formatet) räknare med två raders display.

Favoriten: http://www.dynatech.de/data/bilder/CS_FX_4500_PA_GG.JPG
Größe: (H x B x T) 9,2 x 73 x 141,5 mm
Gewicht: ca. 90 g
http://www.taschenrechner.biz/prod-207.html
Kostar 29.90EUR i Tyskland. Grafräknare ser ut som dubbelmackor i jämförelse, men det är upp till var och en vad man är ute efter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swatcat
Tack för länken, mycket bra.

Är det något du tror en naturare på gymnasiet kommer kunna dra nytta av tro?
Själv tyckte jag det såg intressant ut iaf.

Nej. Du kommer inte dra nytta av det.

Permalänk
Medlem

Vi har kört mycket grafiskt i Ma B iaf, men köp en ti83+ alla genomgångar är på ti83 så det är lättast att köra på den. En silveredition är bara onödig du får plats med grymmt mycket på de 192kb i ti83+

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Medlem

Körde med en Ti-80 hela gymnasiet och jag gick Natur. Behövde aldrig någon mer avancerad. Nu till högskolan köpte jag mig en Ti-89 och det är endast två kurser som den kommit till användning. Går då Civilingenjör Datateknik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det låter ju helt sanslöst. På min tid räckte det med en simpel Casio för 200kr. Inte blir du bättre på matte för att du köper en miniräknare för 1700kr, snarare sämre.
Ska man ändå punga ut 1700kr kan man få en HP.

Än en gång säger jag, sanslöst.

Kan bero på att man behöver en snabb grafritande sak annars hänger man inte med samt missar viktiga delar av kurser! Och man får enklare att förstå då man kan se på olika grafer etc!

Permalänk
Medlem

att man behöver en avancerad miniräknare är VÄLDIGT överreklamerat... jag hade en vanlig miniräknare för 20 spänn genom gymnasiet (a,b,c...) och det är först nu till högskolan jag valde en grafritare, inte för att jag behöver den för kursen utan för att jag slipper räkna mycket då miniräknaren gör det åt mej...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

lite tips: Jula, teknikmagasinet, bokhandlare, Jag köpte min hos en lokal bokhandlare för 1045:- dom hade rea nu inför skolstarten..

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte iallafall SilverEdition på Pappershornan.se.
Snabb leverans (1dag).

Fick bra deal, 1200kr för Silver Edition.
Valde SilverEdition för där fick man med USB kabel, och den kostade
mig enbart 100kr extra.
På de vanliga modellerna fick man bara seriall kabel (tror jag)

Tycker inte 100 kr är nått att snåla på, när man ändå
köper så pass "dyr en".

Fick den för 1200kr eftersom familjen har gardinaffär, då köper
vi den genom den. Företagspris kan man säga.
Sen drar vi av momsen med. 300kr ungefär.
Så slutpris blir väl omkring 900 med frakt.

Den ska nog bli bra, men ska färga den svart
Så man slipper bli stämplad som den som köpte dyrast...
Pluggo-miniräknare *lol*

Ha d bra allesamm!

ps. såg att jag hade en Citizen SPR-325G hemma, är det något att ha ?
nypris? (tänkte man kanske kunde sälja den)