Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Det är ett bättre pris! Någon från retrospelbutiken som hänger här och såg att folk vänder sig till utlandet? Bra gjort av dem.

Nej retro har inte sänkt priset, tvärtom faktiskt dom har höjt priset. Gick in på 5-600kr billigare än nuvarande pris från början men har höjt när andra tar så mycket.

Fortfarande bra att dom hela tiden hållt mycket lägre pris än alla andra, återstår att se om dom skickar ut bergsala enheter eller gråimport.

Vi som köpte på retro för t ex 6399kr kommer antingen betala 500kr "för mycket" på en gråimport eller 1100kr mindre på en från bergsala.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/384392-Nintendo-Switch-2...

Går att boka igen. Lite samma som det var med PS5 Pro.

Ytterst märkligt att det bara några dagar efter blivit ”fullbokat” helt plötsligt har trollats fram mer tilldelning?

Det känns som att hela skiten bara är ett hype-spel kring att man vill få det fullbokat, för att sen öppna upp igen?

Man borde kunna ha kommit fram till bättre rutiner 2025.

Permalänk
Medlem

Lyckades få in en beställning igår på amazon.fr. Blev en konsol med Mario Kart Bundle, Donkey Kong Bananza och ett fodral för totalt 6974 kr. Nu har jag dock ingen leveranstid på konsolen längre så det känns lite sådär. Innan när jag kikade så stod det 10 juni men när jag skulle beställa så stod det att de ska notifiera mig när de har en beräknad tid. Dags att ha lite is i magen antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ytterst märkligt att det bara några dagar efter blivit ”fullbokat” helt plötsligt har trollats fram mer tilldelning?

Det känns som att hela skiten bara är ett hype-spel kring att man vill få det fullbokat, för att sen öppna upp igen?

Det kan vara som du säger fulspel, men det kan också vara t ex att folk har avbokat (jag kommer t ex också att avboka min på webhallen om dom inte sänker priset med 1000kr) eller att EU får fler enheter pga bedömt lägre efterfrågan i US pga tullarna (vet inte om det är rimligt att det hinner styras om så här tätt inpå dock?)

Permalänk
Medlem

Spelbutiken hade konsolen öppen för bokning igen igår kväll för 7K (bundeln).

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag avbokade ju hos Webhallen för någon dag sedan och kanske andra har gjort det med?

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag avbokade hos Webhallen tidigare idag så de fick 1 till att sälja iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Börny:

Lyckades få in en beställning igår på amazon.fr. Blev en konsol med Mario Kart Bundle, Donkey Kong Bananza och ett fodral för totalt 6974 kr. Nu har jag dock ingen leveranstid på konsolen längre så det känns lite sådär. Innan när jag kikade så stod det 10 juni men när jag skulle beställa så stod det att de ska notifiera mig när de har en beräknad tid. Dags att ha lite is i magen antar jag.

Hur blir det med leverans om det läggs i samma beställning och det bara blir en fraktavgift? Donkey kong kommer ju senare. Redan förbokat MK bundle med 10 juni som leveransdatum från Amazon.de men är sugen på att köpa Zelda spelen, Donkey Kong, Mario Party samt pro controller från Amazon.fr nu när de säljer spelen lite billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Dags att någon börjar upplysa Nintendo om vad i helvete Bergsala håller på med i norden. Förstör ju deras varumärke.

Jag tror de vet

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Verkligen inte. Precis som alla andra konsoller kommer den vara slutsåld en lång tid framöver så det är klart att handlarna gärna tar en tusenlapp extra och stoppar ner i fickan. Marginalerna finns där uppenbart då exv. retrospelsbutiken hade den för 5.7 som nu kostar 6.7.

Kan vara värt att beställa från amazon (de/fr/es) istället då du sparar närmare 1500.

Så jävla sjukt, det var betydligt enklare när NS1 släpptes. Inte som denna gång.

Ja jag håller koll på dom sidorna också så får se vad jag gör.

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonglow:

Jag har mailat Nintendo och påpekat detta. Fler borde göra det!

https://www.nintendo.com/en-gb/Support/Contact/General-Custom...

Edit: Jag har nu också kontaktat Bergsala det borde fler också göra.

https://www.bergsala.se/sv/information/form

Fick detta som svar från Bergsala:

Priset på Nintendo Switch 2 sätts fritt av varje enskild återförsäljare, i Norden kan vår relativt höga moms verka för att priset blir högre än det i andra länder. I Sverige påverkar också kemikalieskatten priset uppåt. Vi rekommenderar att man söker brett på marknaden efter det bästa priset men att man också säkerställer att det är en seriös säljare man köper av. En god hjälp kan vara onlineverktyg som prisjakt och pricerunner. Köper man utomlands så kolla noga upp eventuella fraktvillkor och möjligheter för reklamation i det fall något skulle vara trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Priset på Nintendo Switch 2 sätts fritt av varje enskild återförsäljare, i Norden kan vår relativt höga moms verka för att priset blir högre än det i andra länder. I Sverige påverkar också kemikalieskatten priset uppåt. Vi rekommenderar att man söker brett på marknaden efter det bästa priset men att man också säkerställer att det är en seriös säljare man köper av. En god hjälp kan vara onlineverktyg som prisjakt och pricerunner. Köper man utomlands så kolla noga upp eventuella fraktvillkor och möjligheter för reklamation i det fall något skulle vara trasigt.

Yes, vår 4-6% högre moms och kemikalieskatten på någon hundralapp blir såklart flera tusen!

/s

Stort tack till Bergsala att de tog Nintendo till Sverige och Norden, men det känns som att loppet är klart nu och dags för Nintendo att sköta det här precis som resten av Europa så att Sverige kan konkurrera på samma villkor. Just nu skadar det ju bara konsumenter och svenska butiker utan att tillföra något extra alls.

Permalänk
Medlem

Ilskan bör nog riktas mot Webhallen och de andra aktörerna som drog upp priset i Sverige.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Hur blir det med leverans om det läggs i samma beställning och det bara blir en fraktavgift? Donkey kong kommer ju senare. Redan förbokat MK bundle med 10 juni som leveransdatum från Amazon.de men är sugen på att köpa Zelda spelen, Donkey Kong, Mario Party samt pro controller från Amazon.fr nu när de säljer spelen lite billigare.

Jag beställde 4 spel från franska Amazon, bl.a ett spel som redan är ute till vanliga Switch. Jag la alla produkter i samma korg under samma beställning med en fraktkostnad, och nu har ett spel skickats och de andra när de släpps i sommar. Valde express frakt och nu när ett spel har skickats har de lagt på 1/4 av den totala fraktkostnaden för den här debiteringen. Så de har bara debiterat mig för spelet som skickats och 1/4 av frakten hittills.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Yes, vår 4-6% högre moms och kemikalieskatten på någon hundralapp blir såklart flera tusen!

/s

Stort tack till Bergsala att de tog Nintendo till Sverige och Norden, men det känns som att loppet är klart nu och dags för Nintendo att sköta det här precis som resten av Europa så att Sverige kan konkurrera på samma villkor. Just nu skadar det ju bara konsumenter och svenska butiker utan att tillföra något extra alls.

Mailade också och de lär få ett mail till i alla fall från mig om de kommer med samma svar. Är helt enig med dig. Så tacksam för Bergsala som trodde på Nintendo först av alla och skapade en fin kultur med Nintendoklubben, med mera, men helt ärligt i dagens ekonomiska klimat behöver antalet mellanhänder bli färre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Ilskan bör nog riktas mot Webhallen och de andra aktörerna som drog upp priset i Sverige.

De flesta återförsäljarna kom ju ut med sitt pris ungefär samtidigt. Tråkigt att ingen vågar sticka ut och gå ut med lägre pris, det hade ju bara gynnat den återförsäljaren i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Är det ok om jag citerar detta på min sajt? Ska försöka få in kemikalieskatt också i en jämförelsetabell. Har svårt att se att den är 1200kr 😂🙈

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem

I kommentarfälten i Norge är det flera som menar att dom jobbar i Elkjøp, Power osv och att dom bara har ca 200,- i avans (2-3%). Vet inte om det stämmer, men jag tycker nog att det är en röd flagga när Bergsala menar att momsen + kemikalieskatt är grunden då det inte stämmer med priset alls, och upplevs som svepskäl, dumförklarande svar til frågeställaren då ett snabbt räknestycke visar att dom har fel (så varför svarar dom felaktigt......ljuger dom eller kan dom inte räkna, vet inte vad som är värst?).

Permalänk

Inet automejlade mig om att de kommer få fler NSW2 MKW-enheter (kanske tack vare fördröjningar i USA(?)):

https://www.inet.se/produkt/6612379/nintendo-switch-2-mario-k...

"Förhandsboka"-knappen fungerade när detta skrevs och publicerades NU!

(Fan, missade med en minut! )

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Jag beställde 4 spel från franska Amazon, bl.a ett spel som redan är ute till vanliga Switch. Jag la alla produkter i samma korg under samma beställning med en fraktkostnad, och nu har ett spel skickats och de andra när de släpps i sommar. Valde express frakt och nu när ett spel har skickats har de lagt på 1/4 av den totala fraktkostnaden för den här debiteringen. Så de har bara debiterat mig för spelet som skickats och 1/4 av frakten hittills.

Tack för svar! Blir ett givet köp från mig då med lite spel och tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Är det ok om jag citerar detta på min sajt? Ska försöka få in kemikalieskatt också i en jämförelsetabell. Har svårt att se att den är 1200kr 😂🙈

Självklart, kör på bara

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av billyskate:

vad är detta för hemsida? 😄

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det kan vara som du säger fulspel, men det kan också vara t ex att folk har avbokat (jag kommer t ex också att avboka min på webhallen om dom inte sänker priset med 1000kr) eller att EU får fler enheter pga bedömt lägre efterfrågan i US pga tullarna (vet inte om det är rimligt att det hinner styras om så här tätt inpå dock?)

Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Jag avbokade ju hos Webhallen för någon dag sedan och kanske andra har gjort det med?

Mvh,
WKF.

Skrivet av LeVvE:

Jag avbokade hos Webhallen tidigare idag så de fick 1 till att sälja iaf

Förvisso. Men den bokades full på typ 2 timmar. Nu har den legat öppen sen 11:00 och det går fortfarande att boka…

Verkar orimligt att så många skulle avbokat så att det håller sig längre än vad den initiala bokningen gjorde….

Skrivet av RobinK:

Ett riktigt icke-svar. Priset sätts väl ”fritt” utefter vad Bergsala håller för pris mot ÅF…

Det vi kan konstatera är ju att Sverige ligger 1000-1500 över resten av Europa. Frågan är ju om det är Bergsala eller ÅF som driver den prisökningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förvisso. Men den bokades full på typ 2 timmar. Nu har den legat öppen sen 11:00 och det går fortfarande att boka…

Inet skickade ut mail att de blivit tilldelade fler enheter till lanseringen, så finns väl bara fler enheter att tillgå än vad de först blev meddelade om helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Fick inbjudann från Nintendo​ att köpa därifrån.

Gratis frakt.

Velar om man skall slå till där eller behålla Mario Kart bundle från Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Fick inbjudann från Nintendo​ att köpa därifrån.

<Uppladdad bildlänk>

Gratis frakt.

Velar om man skall slå till där eller behålla Mario Kart bundle från Amazon.

Hade jag haft valet så skulle jag köpt direkt från Nintendo med tanke på garanti osv. Kan du beställa bundle eller bara utan? Det är väl smolket i bägaren isf...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Hade jag haft valet så skulle jag köpt direkt från Nintendo med tanke på garanti osv. Kan du beställa bundle eller bara utan? Det är väl smolket i bägaren isf...

Switch 2 blir min första Switch, hakar på denna frågan... Vad är det för strömadapter till Switch? USB-C? Tänker på att Irlands nätuttag är annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanronn:

Switch 2 blir min första Switch, hakar på denna frågan... Vad är det för strömadapter till Switch? USB-C? Tänker på att Irlands nätuttag är annorlunda.

Det här har diskuterats flera gånger i tråden, har du beställt från Irland så får du köpa en Nintendo-nätadapter från någon av återförsäljarna i Sverige. Allt detta finns ju tillgängligt...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Det här har diskuterats flera gånger i tråden, har du beställt från Irland så får du köpa en Nintendo-nätadapter från någon av återförsäljarna i Sverige. Allt detta finns ju tillgängligt...

Förlåt, slarvigt läst av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Fast ingen har väl sagt att man definitivt får en irländsk nätadapter? Vi vet helt enkelt inte vilken typ av nätadapter de kommer skicka, men man kan ju hoppas på att Nintendo tänkt på det när de själva länkat till den irländska sidan.