Permalänk
Medlem

Plötsligt känns det bättre att ha 90% av sparkapitalet på 4,75% fasträntekonto.

Fast pensionssparande och tjänstepension ser inte bra ut för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För att mota en massiv lågkonjuktur som är på ingång med stormsteg. Till skillnad mot vår riksbank som bara har i uppdrag att bekämpa inflation har FED även i uppdrag att "promote maximum employment" d.v.s. stävja djup lågkonjuktur.

Ah okej men då är det fortfarande svårt att sänka? Svårt att se att fler folk i arbete inte skulle skapa en inflationsspiral

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Plötsligt känns det bättre att ha 90% av sparkapitalet på 4,75% fasträntekonto.

Fast pensionssparande och tjänstepension ser inte bra ut för tillfället.

Ett fasträntekonto som ger 4,75%, var har du hittat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tänkte höra hur folket här på sweclockers placerar sina pengar (förutom i den senaste hårdvaran)?

Mina pengar är investerade i aktierna som ingår i OMXS30, H25, C20, O20 och DJI och ligger i ISK(Svenska)/KF(Utlänska)
Detta gör att jag i stort sätt har en nordiskindexfond men lite USA krydda. Att jag valt aktier istället för fonder är bara för det känns roligare inte för jag tror jag kommer tjäna på det.

Min Premiepension ligger kvar i Såfa.

Tjänstepensionen har jag placerat i indexfonder enligt:
40% USA
25% Sverige
18% Europa
17% Tillväxt

Där SAF-LO ligger hos AMF med en avgift på 0,375 i snitt.
Sen har jag friplan (Arbetsgivare utan kollektiv avtal) som finns hos Länsförsäkringar med en avgift på 0,234 i snitt

Till dottern sparar vi hos Avanza enligt samma upplägg som jag har på pension men avgiften där blir 0,184 i snitt.

Så hur gör ni?

Investera enligt forskningen: billig, global, indexfond. Oavsett hur det går stanna kvar på börsen, var inte den som säljer av vid nedgång och sedan missar uppgången (lose lose). Börsen kommer alltid att i genomsnitt gå upp. Justera din risk efter hur stor nedgång du tål utan att sälja av och få panik, alltså fördela in mer räntefonder typ 60%aktiefonder, 40%räntefonder. Jag rekommenderar lysa.se då det fyller alla ovan krav samt är extremt enkelt och smidigt.
https://rikatillsammans.se/kom-igang/borja-spara-och-invester...

Permalänk
Medlem

Donald Trump pausar handelstullarna i 90 dagar, samtidigt höjs tullarna mot Kina till 125 procent.
wtf...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle behöva sälja av omkring 10% av nuvarande innehav någorlunda snart, men precis som att sälja av allt känns det som en jäkligt dålig idé just nu.
Har ni några tankar på när och hur man bör göra det? Det är inte akut, men kanske inom en dryg månad eller så. Har i grova drag 80%/20% aktiefonder/räntefonder.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag skulle behöva sälja av omkring 10% av nuvarande innehav någorlunda snart, men precis som att sälja av allt känns det som en jäkligt dålig idé just nu.
Har ni några tankar på när och hur man bör göra det? Det är inte akut, men kanske inom en dryg månad eller så. Har i grova drag 80%/20% aktiefonder/räntefonder.

Gå igenom ditt innehav och utvärdera vad som kommer gå upp?
Har du tex nog med innehav i en aktie som kanske ligger nära där den bör, sälj den?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gå igenom ditt innehav och utvärdera vad som kommer gå upp?
Har du tex nog med innehav i en aktie som kanske ligger nära där den bör, sälj den?

Har inga lösa aktier, bara aktiefonder (ffa globalfond, men några andra marknader). Och har inga direkta insikter i vad jag tror kommer hända med dem kommande veckor heller i detta kaoset.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Mycket intressant detta handelskrig.
Sitter på lite deg jag vill trycka in på börsen, väntar på rätt läge.

Börsindexen dök ytterligare vid 13-tiden på onsdagen efter att Kina meddelat att man höjer tilläggstullen på import av amerikanska varor till 84 procent, enligt Bloomberg.

Time in the market beats timing the market.

(Gammal bild men lika aktuell ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har inga lösa aktier, bara aktiefonder (ffa globalfond, men några andra marknader). Och har inga direkta insikter i vad jag tror kommer hända med dem kommande veckor heller i detta kaoset.

Usch, vilket bajs scenario då... Dessutom tar fonder några dagar på sig att säljas så svårt att få med en uppstuts typ som imorgon pga dagens besked.

Tror hur du än gör så är det lätt att vara efterklok...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag gillar den förenklade lösningen att för varje år man har i sparhorisont ska man ha 10% aktiefonder och resten ränta. Ex 5 års sparhorisont, kör 50% aktiefonder, 50% ränta. 10 års sparhorisont, 100% aktier.
Pengar man ska använda närmsta året (åren om man ska vara riktigt tuff) ska inte vara investerade i börsen.

Jag tycker nog tyvärr att du ska bita i det sura äpplet och sälja tillräckligt nu för att täcka det du behöver betala.

Permalänk
Medlem

Jeezus christ, vilken tok-uppgång när trumpan pausade tarifferna 😮
Knappt att internetbanken funkar, är väl döds-trading på gång. Får hoppas det svänger tillbaks ordentligt nu då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Knappt att internetbanken funkar, är väl döds-trading på gång. Får hoppas det svänger tillbaks ordentligt nu då.

Och sen crash igen om 90 dagar

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fika:

Jag tycker nog tyvärr att du ska bita i det sura äpplet och sälja tillräckligt nu för att täcka det du behöver betala.

Jo, det var ju när/hur som var frågan, inte om.
Det är dock inget specifikt jag behöver betala, vill bara justera så jag har större buffert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är dock inget specifikt jag behöver betala, vill bara justera så jag har större buffert.

Om du inte måste sälja av praktiska skäl i nuläget så låt bli.

Situationen som har uppstått gällande tullar är inte långsiktigt hållbar för USA och de kommer behöva backa på dessa även på längre sikt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ska du inte istället försöka spara en buffert vid sidan om? Och låta pengarna i marknaden fortsätta växa där? Tacksamt om det inte finns behov av att ta ut pengarna en specifik tid, särskilt som läget är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och sen crash igen om 90 dagar

Ja, inte alls omöjligt. Man får hoppas att han kommit på andra tankar vid det laget...😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ja man skulle vilja ha en inblick i Trump-kretsens investeringar i dessa dagar.
Vad håller han på med? Känns som ren och skär marknadsmanipulation.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Är man långsiktig så ska man sitta kvar i båten och reda ut stormen även om det psykologiskt är tufft

Ibland har man rätt 😅😁

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Time in the market beats timing the market.
<Uppladdad bildlänk>
(Gammal bild men lika aktuell ändå)

Finns det någon funktion på Avanza att den drar exempelvis 10'000kr den 26 varje månad men sedan köper för 2500 kr en gång per vecka förinställda fonder/aktier? Typ ett månadsspar men där inte hela månadsinsättningen köps direkt utan fördelas på månaden?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Finns det någon funktion på Avanza att den drar exempelvis 10'000kr den 26 varje månad men sedan köper för 2500 kr en gång per vecka förinställda fonder/aktier? Typ ett månadsspar men där inte hela månadsinsättningen köps direkt utan fördelas på månaden?

Månadsspar funkar. Osäker om du kan köra med flera månadspar per konto men bara testa, för en överföring och köpa för 25% x 4 finns inte vad jag vet men testa 4 x 2500 månadspar med bestämd fördelning.

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte ens gå att göra intern överföring på Avanza så deras system hänger väl inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Verkar ju inte ens gå att göra intern överföring på Avanza så deras system hänger väl inte med.

Flyttar du från ett sparkonto?

”Överföring mellan egna konton sker direkt 07.00 - 23.00 på vardagar och 08.00 - 23.00 på helger. Sparkonto+ sker endast vardagar 8:30 - 17:30.”

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Flyttar du från ett sparkonto?

”Överföring mellan egna konton sker direkt 07.00 - 23.00 på vardagar och 08.00 - 23.00 på helger. Sparkonto+ sker endast vardagar 8:30 - 17:30.”

Ja, men det är över en timme nu sedan kl 7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det vågar jag inte svara på, ta kontakt med Avanza och fråga. Det jag spontant kan tänka mig skulle vara att sätta upp ett nytt konto på den bank dit din lön kommer. Sen en automatisk överföring från lönekonto till detta nya konto den 26 varje månad. Sen sätta upp fyra månadsspar i Avanza-appen med 2500kr i varje.

Men är det värt allt trubbel? Ex fonder har flera dagars fördröjning innan man är inne i marknaden med nya andelar, går inte att tima. Bilden ovan ska illustrera att man inte bör sälja av om man inte måste, särskilt inte i björnmarknad.
Om man köper för 10’ den 26 varje månad borde statistiskt vara bättre än att dela upp det på fyra olika köp per månad givet att du aldrig vet när det ska gå upp eller ner. Tänk lång sparhorisont.
Hela resonemanget utgår från billig bred global aktieindexfond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Det vågar jag inte svara på, ta kontakt med Avanza och fråga. Det jag spontant kan tänka mig skulle vara att sätta upp ett nytt konto på den bank dit din lön kommer. Sen en automatisk överföring från lönekonto till detta nya konto den 26 varje månad. Sen sätta upp fyra månadsspar i Avanza-appen med 2500kr i varje.

Men är det värt allt trubbel? Ex fonder har flera dagars fördröjning innan man är inne i marknaden med nya andelar, går inte att tima. Bilden ovan ska illustrera att man inte bör sälja av om man inte måste, särskilt inte i björnmarknad.
Om man köper för 10’ den 26 varje månad borde statistiskt vara bättre än att dela upp det på fyra olika köp per månad givet att du aldrig vet när det ska gå upp eller ner. Tänk lång sparhorisont.

Hm det skulle nog gå att lösa på det sättet, skicka över 10' till Avanza och dra veckorsparandet därifrån.

Det är 30+ års sparhorisont på pengarna, säljer inte och försöker inte tajma marknaden men det jag tänker är att det borde väl vara bättra att ha fler köpdagar än färre på en månad? Exempelvis om man köper 300kr varje dag i månaden istället för en engångssumma på 10' en gång per månad.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mirialia:

Det är 30+ års sparhorisont på pengarna, säljer inte och försöker inte tajma marknaden men det jag tänker är att det borde väl vara bättra att ha fler köpdagar än färre på en månad?

Bättre hur? Försöker du öka avkastningen eller minska volatiliteten?
För avkastningen är det bästa man kan göra att investera alla pengar så snart man har dem, däremot kanske det inte är det bästa för ens nattsömn.

https://www.morganstanley.com/articles/dollar-cost-averaging-...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Nja, en vanlig fond där orderns läggs före bryttiden ska få den dagens kurs, men sedan vet man inte riktigt vad den är i förväg. Sedan finns det förstås sådant som är segare och även månadshandel o dyl. Sedan kan man förstås alltid gå på ETF:er istället om man vill ha mer direkt handel.

Permalänk
Medlem

Avanza appen bara crashar och loggar ut en, sånt här ska inte få hända.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Avanza appen bara crashar och loggar ut en, sånt här ska inte få hända.

Det är inte direkt en stabil upplevelse. Innan kl 9 fungerade den fint men direkt vid börsöppning så kraschar den totalt.