Utomlands, dyka en vecka med GoPro Hero13 och letar laptop
Hej!
Ska iväg och dyka i Egypten och har en GoPro Hero13 och ska införskaffa en laptop som är kompatibel med snabb överföring med minneskortet eller direkt från GoPro'n . Kommer vara begränad ifrån internet under en vecka och skulle uppskatta om någon som kan tipsa om en laptop som är lätt att överföra filmer och bilder tagna med GoPro'n. Helt enkelt, en laptop som klarar värme, bra batteritid och enkel att överföra filmer/bilder med. Inte allt för dyr, inga spel eller dylikt kommer att köras på datorn. Budget vill jag ha runt 4k max, men alla tips är välkomna.
Alla laptops har väl USB, och alla laptops har nog samma specs när det kommer till "operating temperature" (brukar vara 50 grader C på hemelektronik), så i princip vilken laptop som helst klarar dina krav.
Helt enkelt, en laptop som klarar värme, bra batteritid och enkel att överföra filmer/bilder med. Inte allt för dyr, inga spel eller dylikt kommer att köras på datorn.
Annars är mitt tips en begagnad Dell XPS 13 från 2019 eller så ny som budgeten tillåter. Laddas mha USB-C, så troligtvis räcker det fint med laddaren till mobilen (>20W) för att minimera packningen.
Dock tar 4K videos löjligt stor plats, så någon extra SSD likt Samsung T7 Shield 1TB är nog det minsta du behöver. Kan även vara billigare att hamstra ett gäng med 256GB microSD av bra kvalitet (läs Toshiba, Samsung eller Kingston).
Bra batteritid får du tyvärr prioritera bort för 4000:-, såvida inte en MacBook Air M1 är ett alternativ (saknar dock SD-läsare).
Edit:
Tänk även på att alla SD-läsare inte klarar samtliga SD-kort, vilket eventuellt gäller HP:n du länkade till.
Lenovon är tyvärr smått värdelös med maximalt ~25MB/s i läshastighet från SD-kort.
Jag tänker att det är nog bra att köra med flera mindre SD kort. Än att tro att det är bra med få större.
SD kan vara lite luriga, vart med om att data blivit korrupt. I det fallet en systemkamera men det var ett känt problem att när batteri blir lågt så äter den data på minneskort. har inte hört hur det är just med Gopro dock. Den kanske är säkrare men i alla fall.
Tänker menar sprid hellre ut risken genom fler kort med god kvalitet. Sen hade jag kört en extra backup på en portabel NVME som man kan ha i fickan/handbagage om nu datorn kommer bort i bagaget på flyget då har man en extra backup.
En annan grej till att fundera på är USB-OTG man ju skulle kunna använda telefonen som extra tillfällig förvaring i nödfall.