Lite bu och bä om ev. personalköp?

Permalänk

Lite bu och bä om ev. personalköp?

Mors!

Tänkte få höra lite kommentarer om det som jag är påväg att ta på personalköp.. Jag har veckan på mig att bestämma nämligen.

Maskinen är som följer:
Asus P4P800 Deluxe
Intel P4 3.06 800Mhz FSB
512Meg DDR 400
Asus V9560 TD 128Meg Fx
Seagate 160Gig 7200
NEC ND-1300 DVD +/- R/RW
450w Nätdel

Tyst låda och fläktar..

Lite alternativ som jag har:
Stoppa i mera RAM
En Raptor 10krpm som systemdisk. Märks det nån skillnad?
Hur bra är ljudkortet på mobot? Ska man köra separat ljud?
Det kostar knappt 300:- att uppgradera till 256Meg grafik. Värt?

Kom gärna med kommentarer + och - på grejjerna!

/ Cerw

Visa signatur

Life is just a moment between two eternitys...

Permalänk
Medlem

Ta inte 256 mb, det lönar sig inte med det på ett 5600.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Klockbar?

Okay, det var lite som jag trodde då..
Kommer ändå inte att spela på burken heller, det gör jag på boxen.

Nån som kör någon liknande konfiguration och kan gissa hur klockvänlig den är?
Jag tror minnena skulle bli Kingmax. Bra, dåliga?

/Cerw

Visa signatur

Life is just a moment between two eternitys...

Permalänk

Ett tips KÖP inte en märkes dator.

Visa signatur

Abit NF7-S 2400+@200x10
2x 256mb Twinmos Winbond
Sapphire 9800pro 128mb

Permalänk

Hmm..
Tycker du det låter som det är det jag är påväg att göra eller?

Visa signatur

Life is just a moment between two eternitys...

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut.
Vet inte så mycket om Kingmax men jag tror mig ha hört att de är minnen som kan vara både bra och dåliga. Alltså man vet inte riktigt vad man får när man köper dom. Är dock inte säker på det.

Om du vill klocka borde du nästan byta processorn. Du får nog ganska lätt upp en 2.6C i 3Ghz med originalkylningen. Det är iaf vad jag skulle ha gjort, det är ju inte garanterat att 2,6an klara den hastigheten men det är det som är tjusningen med att klocka.

Lycka till med datorn i framtiden!

Permalänk
Medlem

Som gammal datorbyggare och överklockare har jag kommit fram till att det blir betydligt mer prisvärt att bygga själv. Du väljer ut bästa pusselbitarna till hyffsade priser och får en dator som räcker längre, går att uppgradera och blir därmed mer prisvärd i längden.

Märkesburkar brukar inte ha lika mycket valmöjligheter, informationen om komponenterna är inte alltid så öppen som för "plocka själv delar". Så tex. brukar BIOS vara låst för överklockning.

Moderkorten är ofta av "egen" konstruktion eller en nedbantad variant från något kännt märke.

Lägger man till egna komponenter slutar garantin att gälla.

Men det är klart - vill eller kan man inte mecka med datorer så har man kanske inget val.

Kanske dags för TV att köra "Bildoktorn" för datorer - "Datadoktorn".

Permalänk
Medlem

Men detta är väl ingen Dell eller likn. ? Det var ett jäkla tjat om märkesburkar. Sen hör ju till saken att det går inte att få en dator på något billigare sätt än Hem-PC. Då får man ju kompromissa lite med komponenterna. Jag tycker det där låter som ett alldeles ypperligt paket.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Det där med märkesdatorer brukar komma upp ganska ofta när det gäller p-köp, och det är väl inte så konstigt iom att det oftast är märkesburkar det handlar om. Men jag måste nästan slå ett slag för en märkesdator.. Fujitsu-Siemens har i de flesta av sina burkar hyffsat kända grejer, väldigt sällan de stoppar i ett utav sina egna moderkort. IAF när det gäller de burkar som går ut i p-köpen (läs FSC Scaleo 600/800). Och när det gäller BIOS i de burkarna så är det självklart modifierade grejer det handlar om, dock om det t.ex. är ett MSI kort som sitter i kan man flasha om kortet med det som finns på MSIs hemsida. Men följderna blir då att en del av de medföljande cd-skivorna inte funkar längre och garantin är förbrukad. Dessutom så är burkarna ganska uppgraderingsvänliga, vanliga midi-tower, ATX.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

Man ska helt klart köpa en märkesdatorn om man får dra på bruttolönen. Blir otroligt billigt.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Om man inte gillar eller är intresserad av att bygga själv är personalköp ett mycket bra alternativ. Finns väl inget annat att klaga på den datorn men jag skulle sätta i mer raminne. 512MB är absolut inte för lite, men man kan inte få för mycket heller.

Den dator jag blev erbjuden på jobbet fick ändras i konfigen om en auktoriserad firma gjorde det. Då gällde också grarantin. På firman i stan köper man ex, ett grafikkort eller hårddisk och får det isatt för hundra spänn. Knappast något att gnälla över, bara visa kvitto om något skulle hända.

Står du ut med priset är det bara att slå till.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

DELL kör med enbart märkeskomponenter förutom moderkortet i sina stationära burkar! Den som påstår något annat, kan inget & vet inget.....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless