Testlabbet dammar av gamla grafikkort - Del I

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Beroende på vad man hittar och får ge för det så skulle ett begagnat grafikkort någonstans i intervallet mellan GTX 1060 upp till RTX 4060 kunna vara lönt för din dator.
Eller motsvarande AMD kort.

Intels grafikkort är sämre för äldre datorer.

Tog en snabbkoll på SweClockers marknad, såg denna tråden
MSI GTX 1080
Nu kanske det redan är sålt?
Men 800kr för ett sånt kort hade jag tyckt var lönt till en sån dator om jag idag hade suttit med ett GTX 670.
Om man inte tänkt bygga nytt snart istället.

Skrivet av Maskaren:

Jag har kört i5 4690k som är väldigt lik 3770k i prestanda kombinerat med ett 5700xt ett tag och dom matchar varann väldigt bra. Beroende på spel så ligger CPU på runt 100% och i andra fall GPU på 100%. Jag kör 1440 i upplösning.

Jag tror du kan få ut många fler FPS om du köper ett nytt grafikkort. Skulle nästan rekommendera nvidia, t.ex 2060-4060 just p.g.a DLSS och eventuellt framegen.

Oj. Trevliga kommentarer. Jag trodde att ex ett 3070 skulle vara för mkt och inte kunna utnyttjas till fullo. Får börja kolla efter nåt prisvärt då. Tack till alla er som tar er tid att svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

ja, fast någonstans måste vi ju dra gränsen, och de tre vanligaste 16:9 upplösningarna är rimligt i mina ögon.
Från någon som testat UW, ja, det är en Nischad upplösning.
Eller du menar att du inte är biased för att du själv har en UW?

Nischad upplösning? Den blir vanligare för var dag. Många som köper för spel, arbete, film och att slippa ha två skärmar.
Klart jag är biased. Men det hör inte hit. Och varför ska vi gå efter vad du tycker är rimligt?
För mig är det tex mer rimligt att inte ha med 4K. Vi tycker olika.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nischad upplösning? Den blir vanligare för var dag. Många som köper för spel, arbete, film och att slippa ha två skärmar.
Klart jag är biased. Men det hör inte hit. Och varför ska vi gå efter vad du tycker är rimligt?
För mig är det tex mer rimligt att inte ha med 4K. Vi tycker olika.

okej, om vi säger så här istället;
Vad skulle tester i 3440x1440p tillföra, utöver det som redan testas?

Det händer inget magiskt med renderingen i just UW-upplösningar som gör att de måste testas separat

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Rätt enkelt att få fram ungefärliga svar på hur 1000-serien och äldre ställer sig.

Jag skulle säga att Arc B580 är lägsta punkten att utgå ifrån. Det ställer sig rätt jämt med RTX 3060 Ti, upp emot RTX 4060 Ti, om vi utgår från det gröna laget. För att få fram hur GTX 1080 Ti positionerar sig, så kan vi därmed backa bandet lite: d.v.s. kolla på RTX 2070 Super eller RTX 3060 Ti – där 1080 Ti landar någonstans i mellan för ren raster.

Kort sagt skulle jag säga att sitter man på något som är sämre än 3060 Ti / RX 6600 XT, eller äldre grafikkort än RTX 20-serien respektive RX 6000-serien. Då är valfritt modernt grafikkort en regelrätt uppgradering, detta innan vi ens börjar beblanda oss med allehanda tekniker som FSR, DLSS o.s.v. – för att inte nämna modernare anslutningar och codecs.

Problemet med gamla tester är att systemen (hårdvaran), drivrutiner, patchar i OS/benchmarkprogrammen kommer att göra stor skillnad för resultaten. Det senaste exemplet var Windows 11 problematiken.
Man kan helt enkeli inte bara trycka in gamla resultat längre i sina databaser, då det ger fel siffror mot nyare tester.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av xfade:

Problemet med gamla tester är att systemen (hårdvaran), drivrutiner, patchar i OS/benchmarkprogrammen kommer att göra stor skillnad för resultaten. Det senaste exemplet var Windows 11 problematiken.
Man kan helt enkeli inte bara trycka in gamla resultat längre i sina databaser, då det ger fel siffror mot nyare tester.

Om något brukar det vara så att äldre hårdvara, som du säger, i efterhand ger sämre prestanda jämfört med nyare hårdvara. Gapet växer mer ofta än sällan i takt med att den nyare hårdvaran får bättre optimeringar via drivrutiner, och som du nämner – nyare spel eller andra mjukvaruoptimeringar använder allt oftare tekniker som antingen inte fungerar alls, eller skalar dåligt på äldre kort.

Intel har i det stora varit ett undantag från regeln med sin Arc-serie, men både Alchemist och Battlemage är fortfarande tillräckligt färska för att fortfarande inkluderas i de flesta testsviter – även i samband med lanseringar som RTX 50-serien och RX 9000-serien. Således kan man även då indirekt se utvecklingen av tidigare nämnda drivrutinsoptimeringar som fortfarande görs.

Så poängen kvarstår: sitter man inte på ett RTX-kort, gärna 2070 Super eller högre, eller motsvarande från AMD, då är det dags att börja fundera på en uppgradering – i alla fall om man siktar på att spela moderna AAA-spel i högre än 1080p och med mer än låga till medium-inställningar. Det finns väldigt lite anledning att testa om exempelvis GTX 1000-serien, eller annars arkitekturer som är långt förbi sitt bäst-före-datum.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Kul att höra!

F.ö. var det tänkt att I första rundan skulle även Arc A770 och RTX 2080 ha hängt med. Det förstnämnda verkade dessvärre defekt och det sistnämnda hade vi inte längre i lokalen. Äldre och / eller enklare modeller än RTX 2080 kommer vi inte testa, som det ser ut i dagsläget.

Skulle det vara enkelt att lägga en lite svag rosa bakgrund på AMD-modellernas text, samt motsvarande himmelsblå för Intel-korten, så att man ser hur ens favoriter ligger till mot de andra lagen. Sedan blir "grönt" valfritt.