Lösning för fritidshus

Permalänk
Medlem

Lösning för fritidshus

Hej alla!

Har köpt ett fritidshus och skulle vilja bygga ett nät för att övervaka en del parametrar där och i framtiden även styra värme/ventilation utifrån dessa. Tänker mig att jag ska använda Home assistant.

Behov:
Sensorer för temperatur och fuktkvot (kanske per rum, men i alla minst två stycken i olika delar av huset samt i gäststugan, även en sensor utomhus)
Sensor för luftkvalitet, typ Ikea Vindstyrka
Sensor för vattenläckage, typ Ikea Badring
Styra en Pax Calima (med en ESP32 eller RPi Zero W)
Styra uttag samt mäta effekt

I framtiden vill jag kunna använda systemet till att styra t.ex. elelement i gäststugan, värmepanna etc.

Jag har ett gäng RPi Zero W och några Sonoff BasicR2-wifi (flashar om till Tasmota) samt TP-Link Tapo P115.

TP-Link Tapo och Sonoff är ju Wifi-baserade men jag behöver något som pratar med sensorerna, typ Zigbee.

Ska man köra på Ikeas Dirigera eller finns det andra, bättre lösningar som ändå är prisvärda? Behöver nog egentligen ingen fristående hubb utan kan även köra en usb-sticka men tänker mig att räckvidden kanske påverkas, då får man väl köra med repeaters.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Känns som att Aqara har produkter för detta du söker.
Iaf deras produkter som jag kör med hemma och fungerar mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Behöver nog egentligen ingen fristående hubb utan kan även köra en usb-sticka men tänker mig att räckvidden kanske påverkas, då får man väl köra med repeaters.

Jag kör en zigbee-sticka i en dator och sedan är min elelement Yali Digital Plus med Zigbee. Philips hue lampor och några sensorer. Så i praktiken har jag nog fler meshenheter än kvadratmeter..
Funkar fint.

Permalänk
Medlem

Jag kör switchbots sensorer för värme/luftfuktighet både inne och ute. Även flera av deras vattenläckagesensorer. Tycker de var de bästa/smidigaste jag kunde hitta.

Allt går in i home assistant och tempen ute aktiverar tex en värmekabel på ett rör när det blir för kallt. Meross kontakter som finns på amazon är rätt bra för att styra olika saker, klarar bra med watt och är väldigt responsiva mm.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Tanken var att styra "dumma" element i gäststugan med en Sonoff men såg att de är 400V, så behöver hitta en lösning som fixar 400V.

Samma sak med den "dumma" värmepannan, skulle vilja hitta en lösning för att kunna styra den.
Vi valde månadspris just på grund av att vi inte kan styra våra laster och Vattenfall har inte heller infört effektavgift än, men när det kommer så har vi antagligen bytt ut värmepannan i alla fall.

Vill dock kunna mäta/styra elementen i gäststugan så att jag vet vad de drar och om det lönar sig att sätta in luftvärmepump istället.

Men ska kika på Switchbots och Aqaras sensorer.

Visa signatur

RIPE LIR