Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Svarar min egen fråga om det är någon annan intresserad.

Maxgaming verkar först i sverige med dessa nya versioner.

https://www.maxgaming.se/sv/switch-handkontroll/8bitdo-ultima...

https://www.maxgaming.se/sv/switch-handkontroll/8bitdo-ultima...

Jag beställde från inet.se i lördags, förväntad leverans igår tisdag, men den står fortfarande som "Bokad".
Fungerar Maxgaming bättre? Är det någon som fått tag på Switch kompatibel 2C kontroller genom svensk återförsäljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbriel:

Jag beställde från inet.se i lördags, förväntad leverans igår tisdag, men den står fortfarande som "Bokad".
Fungerar Maxgaming bättre? Är det någon som fått tag på Switch kompatibel 2C kontroller genom svensk återförsäljare?

Jag köpte från maxgaming. Fick den för flera veckor sedan.

Permalänk
Konsolgrävare

Live 15:00

Skrivet av tyvar1:

<Uppladdad bildlänk>

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare

Nintendo Direct imorgon 27 Mars 15:00

https://www.youtube.com/live/p7Cot86tgXI?si=oXXAu0NrvTAFOzLL

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir inte jättesugen på Metroid Prime 4 tyvärr... hoppas det är bättre och roligare att spela än vad det ser ut.

Kommer ihåg hur jäkla magiskt det var att spela Metroid Prime när det kom, finns ingen chans att det här är i närheten lika bra upplevelse känns det som.

Permalänk
Medlem

Virtuella spelkort verkade mest krångligt bara? Skulle gärna vilja kunna låta barnen spela mina digitala spel på en separat konsol utan att den konsolen har tillgång till mitt konto så idén låter ju bra men genomförandet lite för begränsat.. ?

Permalänk
Konsolgrävare

Trist att inte The Legend of Zelda: The Wind Waker HD, The Legend of Zelda: Twilight Princess HD, Metroid Prime 2: Echoes Remastered och Metroid Prime 3: Corruption Remastered visades upp 😥

Håller fortfarande tummarna att dom spelen kommer till Switchen någon dag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Virtuella spelkort verkade mest krångligt bara? Skulle gärna vilja kunna låta barnen spela mina digitala spel på en separat konsol utan att den konsolen har tillgång till mitt konto så idén låter ju bra men genomförandet lite för begränsat.. ?

Tycker det låter vettigt utan att man ska kunna utnyttja det på fel sätt. 14 dagar blir ju lite jobbigt om det är något man vill låna ut längre tid.

Det jag hade velat se är digital länkning av fysiska spel så man kan länka dem till ett konto och inte behöva byta kassett hela tiden. Detta hade kunnat kräva att man kollar mot molnet lite då och då och den fysiska kassetten kan alltid ta ägarskap så att ingen säljer en länkat spel och inte kan spela det.

Skrivet av tyvar1:

Trist att inte The Legend of Zelda: The Wind Waker HD, The Legend of Zelda: Twilight Princess HD, Metroid Prime 2: Echoes Remastered och Metroid Prime 3: Corruption Remastered visades upp 😥

Håller fortfarande tummarna att dom spelen kommer till Switchen någon dag!

Körde aldrig Prime när det begav sig utan mer på senare år man öppnat ögonen för Metroid. Har tittat på gameplay för alla Prime, och har kört Prime Remaster. Hade gärna velat köra Prime 2 och 3 innan 4, och legalt på Wii är ju bara att glömma. Så det blir ju att man får ta på sig ögonlappen om de inte tänker släppa remakes/remasters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tycker det låter vettigt utan att man ska kunna utnyttja det på fel sätt. 14 dagar blir ju lite jobbigt om det är något man vill låna ut längre tid.

Tycker det var värre med bara ett spel åt gången, barnen är aldrig nöjda med bara ett spel i 14 dagar så begränsningen på antal dagar känns som ett icke problem då.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av wargreymon:

Så det blir ju att man får ta på sig ögonlappen om de inte tänker släppa remakes/remasters.

Tips: Kolla in PrimeHack

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tips: Kolla in PrimeHack

Jodå, jag har testat ettan med det. Vill de inte släppa blir det PrimeHack i 4K med texture pack.

Permalänk
Medlem

Här finns trailern till Metroid Prime 4 i högre kvalitet direkt från Nintendo. Ser helt okej ut för Switch. Hade dock föredragit att man utvecklade det till Switch 2 då spelet förtjänar bättre prestanda. Kommer förhoppningsvis en uppdaterad version längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Här finns trailern till Metroid Prime 4 i högre kvalitet direkt från Nintendo. Ser helt okej ut för Switch. Hade dock föredragit att man utvecklade det till Switch 2 då spelet förtjänar bättre prestanda. Kommer förhoppningsvis en uppdaterad version längre fram.

Jag tror ärligt talat de släpper två versioner precis som de gjorde med Breath Of The Wild.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag tror ärligt talat de släpper två versioner precis som de gjorde med Breath Of The Wild.

Vore helt vansinnigt om en av de mest efterlängtade titlarna på länge skulle komma precis när deras nya konsol lanserades, utan att det skulle vara en lanseringstitel. Kommer inget mario-spel så är ju detta konsolsäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vore helt vansinnigt om en av de mest efterlängtade titlarna på länge skulle komma precis när deras nya konsol lanserades, utan att det skulle vara en lanseringstitel. Kommer inget mario-spel så är ju detta konsolsäljaren.

Kom inget Mario-spel med releasen av switch.

Edit: jag tror jag missförstod.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det är samma version. Switch klarar dock av att rendera spelet i lite högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Det är samma version. Switch klarar dock av att rendera spelet i lite högre upplösning.

WiiU har en PowerPC-processor.
Switch har en ARM-processor.

Det må vara samma spel i funktion och upplevelse.

Men inte samma spel rent tekniskt då det är olika arkitektur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

WiiU har en PowerPC-processor.
Switch har en ARM-processor.

Det må vara samma spel i funktion och upplevelse.

Men inte samma spel rent tekniskt då det är olika arkitektur.

Både PowerPC och ARM använder RISC-arkitektur. Även om så inte vore fallet så är spelen även rent tekniskt detsamma då man använder samma grafik-API:er (Vulkan, DirectX, OpenGL) och shader-språk (HLSL, GLSL) för att se till så att spelen fungerar oavsett arkitektur. Kort och gott så handlar det om 1:or och 0:or, på eller av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Både PowerPC och ARM använder RISC-arkitektur.

PowerPC och ARM är väldigt olika arkitekturer, att båda råkar klassas som RISC har ingen större betydelse här. Majoriteten av koden lär förstås vara plattformsoberoende, men det kommer oundvikligen behövas en del skillnader i koden för att hantera skillnaden mellan arkitekturerna och faktumet att de inte ens använder samma OS.

Skrivet av Hades:

Även om så inte vore fallet så är spelen även rent tekniskt detsamma då man använder samma grafik-API:er (Vulkan, DirectX, OpenGL) och shader-språk (HLSL, GLSL) för att se till så att spelen fungerar oavsett arkitektur.

Wii U använder GX2 som är ett proprietärt API baserat på OpenGL medan Switch använder NVN som verkar ha mer gemensamt med Vulkan (Switch har även stöd för OpenGL och Vulkan, men de flesta prestandakrävande spel använder NVN). Så BotW lär använda olika grafik-API:er på Switch och Wii U.

Skrivet av Hades:

Kort och gott så handlar det om 1:or och 0:or, på eller av.

Switch och Wii U lagrar inte ens sina 1:or och 0:or i samma ordning, Switch är little-endian medan Wii U är big-endian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

PowerPC och ARM är väldigt olika arkitekturer, att båda råkar klassas som RISC har ingen större betydelse här. Majoriteten av koden lär förstås vara plattformsoberoende, men det kommer oundvikligen behövas en del skillnader i koden för att hantera skillnaden mellan arkitekturerna och faktumet att de inte ens använder samma OS.

Wii U använder GX2 som är ett proprietärt API baserat på OpenGL medan Switch använder NVN som verkar ha mer gemensamt med Vulkan (Switch har även stöd för OpenGL och Vulkan, men de flesta prestandakrävande spel använder NVN). Så BotW lär använda olika grafik-API:er på Switch och Wii U.

Switch och Wii U lagrar inte ens sina 1:or och 0:or i samma ordning, Switch är little-endian medan Wii U är big-endian.

Både ARM och PowerPC är RISC, men kör olika instruktionsuppsättningar.

GX2 används som ett lager över OpenGL och NVN används som ett lager över Vulkan.

Allt går dock att skala, se bara på Intel Pentium och AMD Athlon som trots att man kör med två helt olika mikroarkitekturer kör med samma instruktionsuppsättning.

Det handlar om 1:or och 0:or, på eller av, oavsett i vilken ordning dessa behandlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Både ARM och PowerPC är RISC, men kör olika instruktionsuppsättningar.

RISC är bara en klassificering av arkitekturer, inte en arkitektur i sig, och det har i stort sett ingen påverkan när det handlar om att porta program mellan olika arkitekturer.

Skrivet av Hades:

GX2 används som ett lager över OpenGL och NVN används som ett lager över Vulkan.

En ganska grov förenkling, men poängen är alltså att det är två rätt olika API:er. Så renderingskoden på låg nivå för BotW lär vara helt annorlunda för Wii U och Switch.

Skrivet av Hades:

Allt går dock att skala, se bara på Intel Pentium och AMD Athlon som trots att man kör med två helt olika mikroarkitekturer kör med samma instruktionsuppsättning.

Ja, det viktiga där är ju att det är samma instruktionsuppsättning, vilket är vad som gör dem kompatibla. Så är inte fallet för Wii U vs Switch.

Skrivet av Hades:

Det handlar om 1:or och 0:or, på eller av, oavsett i vilken ordning dessa behandlas.

Jag har faktiskt ingen aning om vad det är du försöker säga med detta. Det är som att säga att svenska och finska är samma språk eftersom de använder samma alfabet.

Men hur som helst så håller jag med om att BotW på Wii U och Switch i stort sett är samma spel, men tekniskt sett är det två olika versioner som är kompilerade och anpassade för respektive konsoll då både ISA, OS, och lågnivå-API:er skiljer mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

RISC är bara en klassificering av arkitekturer, inte en arkitektur i sig, och det har i stort sett ingen påverkan när det handlar om att porta program mellan olika arkitekturer.
En ganska grov förenkling, men poängen är alltså att det är två rätt olika API:er. Så renderingskoden på låg nivå för BotW lär vara helt annorlunda för Wii U och Switch.
Ja, det viktiga där är ju att det är samma instruktionsuppsättning, vilket är vad som gör dem kompatibla. Så är inte fallet för Wii U vs Switch.
Jag har faktiskt ingen aning om vad det är du försöker säga med detta. Det är som att säga att svenska och finska är samma språk eftersom de använder samma alfabet.

Men hur som helst så håller jag med om att BotW på Wii U och Switch i stort sett är samma spel, men tekniskt sett är det två olika versioner som är kompilerade och anpassade för respektive konsoll då både ISA, OS, och lågnivå-API:er skiljer mellan dem.

Låt oss komma överens om att vi inte kommer överens.

Permalänk
Medlem

"Det handlar om 1:or och 0:or i båda fallen"... ja det var ju ett sätt att se det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

"Det handlar om 1:or och 0:or i båda fallen"... ja det var ju ett sätt att se det på.

Eftersom datorer är binära och kör med 1 och 0 är det det enda sättet att se det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Eftersom datorer är binära och kör med 1 och 0 är det det enda sättet att se det på.

Mjukvara är långt mer komplext än så. Jag är ingen kodare men har tillräckligt förståelse för att inse att ditt argument, om än sant, inte håller.

Det finns hundratals liknelser man kan göra, men jag väljer att spinna vidare på din teori. Varför utveckla ny mjukvara alls? Det är ju bara ettor och nollor, då behövs inga nya operativsystem, uppdateringar, ny hårdvara, nya spel osv.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Mjukvara är långt mer komplext än så. Jag är ingen kodare men har tillräckligt förståelse för att inse att ditt argument, om än sant, inte håller.

Det finns hundratals liknelser man kan göra, men jag väljer att spinna vidare på din teori. Varför utveckla ny mjukvara alls? Det är ju bara ettor och nollor, då behövs inga nya operativsystem, uppdateringar, ny hårdvara, nya spel osv.

Klicka här.

Permalänk
Medlem

Någon som spelat Atelier Ryza? Såg att det var bra pris nu men har inte spelat så många jrpg och tvekar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Någon som spelat Atelier Ryza? Såg att det var bra pris nu men har inte spelat så många jrpg och tvekar lite.

Det är en av mina favoritserier till Switch. Många av de äldre Atelier-spelen kunde vara lite avskräckande med strikta tidsgränser, men Ryza-serien är lite mer casual och ett bra ställe att börja på. Atelier-spelen är prissatta lite väl högt normalt, särskilt deras DLC som inte tillför särskilt mycket, men det nuvarande reapriset skulle jag säga är riktigt bra.

De handlar till stor del om att samla in ingredienser på olika sätt och göra bättre utrustning, så att man kan samla in mer ingredienser för att göra bättre utrustning, o.s.v. Spelen kretsar runt deras olika craftingsystem, så gillar du lite mer invecklad crafting än att bara slå ihop några ingredienser så är nog chansen stor att du skulle gilla Ryza.

Om du gillar Ryza så kan jag även rekommendera Atelier Sophie. Det första Sophie-spelet är ursprungligen ett PS3-spel och rätt gammalt (Switch-versionen är en uppgraderad DX-version men inte en remake), men Atelier Sophie 2 är ett nyare spel och det jag började med. Jag gillade craftingsystemet i Sophie, det är lite mer pusselaktigt än i Ryza med ingredienser som har olika former och placeras ut på ett rutnät.