Windows 11 (och 10) går inte att installera på ny stationär dator

Permalänk
Medlem

Windows 11 (och 10) går inte att installera på ny stationär dator

Hej,

Jag har enligt mig ett ganska konstigt problem. Windows vägrar att installeras, Rufus som jag gjort ISO-avbilden med säger att den endast går att använda i UEFI-mode. Är jag i UEFI-mode så kan inte BIOS se min SSD som en bootbar hårddisk, men den syns fortfarande i BIOS. Jag har försökt göra samma sak fast med Windows media creation tool och jag får ett liknande problem där, men den kräver i alla fall inte att jag måste vara i UEFI-mode. Har jag Legacy mode igång så blir det samma problem där, Windows installeras och startas om vid 76/77% men kommer tillbaka till början av installationen eller så skickas jag rätt in i BIOS om jag tagit ur USB-minnet (har tagit ur det och låtit det sitta i med Rufus avbilden också med samma resultat). Det som händer då är att BIOS inte kan se hårddisken som en bootbar enhet, men hårddisken syns i BIOS. Jag gjorde något test på SSDn i BIOS och den klarade det.

En av alla konstiga saker är att när jag startar om datorn efter att ha satt igång legacy mode så ser datorn min SSD som en bootbar enhet, men det försvinner senare när installationen startar om datorn. Jag kan även se RAM och CPU i BIOS så jag tror inte att det är några fel på dom men jag vet inte hur jag kan testa dom utanför windows.

Jag har även försökt installera Windows 10 men jag får samma problem, jag tycker att det verkar som att inget installeras på hårddisken överhuvudtaget. Om jag låter den installera och gå tillbaka till början av installationen igen så ser jag ingen minskning i storleken på hårddisken när jag kommer till att välja vilken hårddisk jag ska installera Windows på. Jag har inte uppdaterat BIOS men versionen jag har ska vara mindre än ett år gammal, kommer inte ihåg exakt då det blev ganska sent igår kväll.

TLDR: Byggt ny dator, använt en "gammal" SSD (köptes på black friday i höstas och formaterats innan installtion i nya datorn). Windows går inte att installera, försökt i legacy och UEFI-mode och även blandat (boot - UEFI, storage - legacy). Inget verkar installeras på SSDn, kan inte se storleken gå ned. Ser SSDn i BIOS men den syns inte som en bootbar enhet förutom vid legacy mode men det försvinner efter installation.

Komponenterna jag köpte var:
Moderkort: Asus TUF Gaming B650M-E
CPU: AMD Ryzen 7 9700x
GPU: ASUS Dual Radeon RX 7800 XT
RAM: Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB)
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD (köptes i höstas och använts i förra datorn men har formaterats)
PSU: ASUS TUF Gaming 750W Gold
Kylning: Arctic Liquid Freezer III 240

Jag har googlat en hel del men kan verkligen inte hitta något. Tack för svar på förhand!

Permalänk
Medlem

Fungerar SSDn? Tycker det låter som den är wonky.
Kolla så inte PBO är igång i Bios med.

Permalänk
Medlem

Kollat/försökt uppdatera firmware på nvme ssd:n?

Man ska/behöver inte formatera en disk innan man ska installera Windows på den. När man kommer till valet av disk i Windows installationen så raderar man helt enkelt alla volymer som finns på disken, markerar den tomma volymen och sen klickar man vidare. Windows installationen skapar då automatiskt de olika volymer/partitioner som behövs.

Du har bara haft en disk inkopplad vid installation?

Varför kör du via Rufus? Testat att skapa installations mediet med Windows Media creation tool istället?

Är iso:n från Microsofts hemsida, eller från annat ställe?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Fungerar SSDn? Tycker det låter som den är wonky.
Kolla så inte PBO är igång i Bios med.

SSDn har fungerat i min andra dator fram tills igår när jag tog ur den och satte in den i den nya.

Skrivet av shugge:

Kollat/försökt uppdatera firmware på nvme ssd:n?

Man ska/behöver inte formatera en disk innan man ska installera Windows på den. När man kommer till valet av disk i Windows installationen så raderar man helt enkelt alla volymer som finns på disken, markerar den tomma volymen och sen klickar man vidare. Windows installationen skapar då automatiskt de olika volymer/partitioner som behövs.

Du har bara haft en disk inkopplad vid installation?

Varför kör du via Rufus? Testat att skapa installations mediet med Windows Media creation tool istället?

Är iso:n från Microsofts hemsida, eller från annat ställe?

Det har jag inte, får testa att sätta tillbaka den i gamla datorn och göra det.

Kanske var lite otydlig, den formaterades i windowsinstallationen.

Ja, endast NVME-disken och USB-minnet med windows var inkopplade.

Testade både rufus och windows media creation tool men ingen av dom fungerade med varken windows 11 eller 10.

Och ja jag har laddat ned båda windows versionerna från microsofts hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Råben:

SSDn har fungerat i min andra dator fram tills igår när jag tog ur den och satte in den i den nya.

Det har jag inte, får testa att sätta tillbaka den i gamla datorn och göra det.

Kingston är den enda SSD som har haft 'äran' att gå sönder av alla diskar jag haft genom åren så jag är väl lite avig mot dom
Men det låter lite som liknande fel, jag hade en windows installation som fungerade, det gick att skriva data och läsa från disken tills strömmen bröts, då försvann all data som hade skrivits den sessionen.

Permalänk
Medlem

Firmware för disken kan vara värt att uppdatera ja. Minns att jag såg i ändringsloggen att de förbättrat något för hur disken detekteras.

Men, en annan sak kan vara hur disken är ställd i BIOS.
Om den är ställd att vara i RAID el AHCI-läge. Normalt sett bör det vara AHCI.
Jag hade problem med just en sådan disk (el inte bara en utan flera likadana) i olika Lenovo-datorer, där det fungerade utmärkt med disken ställd till AHCI men var den ställd som RAID så kunde man inte längre gå in i BIOS m m, div problem.

En annan och mer trolig sak i det här läget är att du inte har rätt drivrutin för disk kontrollerna. Brukar finnas hos moderkortstillverkaren.

Med AMD kan man dessutom behöva ladda in det i flera steg med "bottom-driver" först.

Om disken inte finns att välja som bootbar enhet kan det också vara att den kallas något med Windows..

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Kingston är den enda SSD som har haft 'äran' att gå sönder av alla diskar jag haft genom åren så jag är väl lite avig mot dom
Men det låter lite som liknande fel, jag hade en windows installation som fungerade, det gick att skriva data och läsa från disken tills strömmen bröts, då försvann all data som hade skrivits den sessionen.

Haha aj fan, har dålig koll på vad jag haft under åren men ingen har hittils gått sönder^^

Skrivet av D.:

Firmware för disken kan vara värt att uppdatera ja. Minns att jag såg i ändringsloggen att de förbättrat något för hur disken detekteras.

Men, en annan sak kan vara hur disken är ställd i BIOS.
Om den är ställd att vara i RAID el AHCI-läge. Normalt sett bör det vara AHCI.
Jag hade problem med just en sådan disk (el inte bara en utan flera likadana) i olika Lenovo-datorer, där det fungerade utmärkt med disken ställd till AHCI men var den ställd som RAID så kunde man inte längre gå in i BIOS m m, div problem.

En annan och mer trolig sak i det här läget är att du inte har rätt drivrutin för disk kontrollerna. Brukar finnas hos moderkortstillverkaren.

Med AMD kan man dessutom behöva ladda in det i flera steg med "bottom-driver" först.

Jag testade faktiskt både AHCI och RAID, samma resultat. Får testa dom drivrutinerna!
Nej den har namnet KINGSTON ... något i BIOS.

Permalänk
Medlem

Du har troligen MBR på disken som inte funkar med UEFI.

du kan konvertera disken till GPT i diskpart, detta kan göras i windows setup.

starta setup o tryck ctrl+f10, starta diskpart med "diskpart" o enter

Sen; list disk
sen select disk x (0, eller 1)
convert GPT

Om det inte går så får du radera disken, det kan göras med Clean efter select disk 0 (eller 1, viktigt du tar rätt så du inte raderar nått annat).
Sen convert gpt

Sen under setupen borde du se disken, kan krävas refresh

Om disken är MBR kan den inte bootas i UEFI..

Permalänk
Medlem

"Windows installeras och startas om vid 76/77%"
Jag har nyligen haft ditt problem nära exakt som du beskriver det, säger det inte som ett definitivt svar men i mitt fall var SSD'n kaputt.
Testa installera med en annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Sen; list disk
convert GPT

Om det inte går så får du radera disken, det kan göras med Clean efter select disk 0 (eller 1, viktigt du tar rätt så du inte raderar nått annat).
Sen convert gpt

Gjorde det, får se om några minuter ^^

Skrivet av Qzetin:

"Windows installeras och startas om vid 76/77%"
Jag har nyligen haft ditt problem nära exakt som du beskriver det, säger det inte som ett definitivt svar men i mitt fall var SSD'n kaputt.
Testa installera med en annan?

Det är en av tankarna, tänkte kolla här först innan jag köper en ny:) men den fungerade som sagt igår så det känns som någon inställning är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Sen; list disk
convert GPT

Sen convert gpt

Du verkar ha rätt, men även när jag ändrar den till GPT så verkar det inte vara permanent för det försvinner varje gång datorn startas om under installationen och jag blir skickad direkt till BIOS igen (där den inte syns som bootbar). När jag börjar installationen på nytt är den MBR igen. Får nog ta ut den och göra det i andra datorn och se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Nepp, det fungerade inte heller tyvärr. Testat ett antal olika gånger nu, både med windows media creation tool och rufus som gjort iso-avbilden. Den enda gången BIOS ser min SSD som bootbar är när jag har legacy mode igång, men då kan jag inte installera windows på den istället, moment 22? Jag har ändrat till GPT flertalet gånger både under installationen men även satt in den i min andra dator och sett till att den är GPT, men den syns ändå inte som bootbar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Råben:

Hej,

Jag har enligt mig ett ganska konstigt problem. Windows vägrar att installeras, Rufus som jag gjort ISO-avbilden med säger att den endast går att använda i UEFI-mode. Är jag i UEFI-mode så kan inte BIOS se min SSD som en bootbar hårddisk, men den syns fortfarande i BIOS. Jag har försökt göra samma sak fast med Windows media creation tool och jag får ett liknande problem där, men den kräver i alla fall inte att jag måste vara i UEFI-mode. Har jag Legacy mode igång så blir det samma problem där, Windows installeras och startas om vid 76/77% men kommer tillbaka till början av installationen eller så skickas jag rätt in i BIOS om jag tagit ur USB-minnet (har tagit ur det och låtit det sitta i med Rufus avbilden också med samma resultat). Det som händer då är att BIOS inte kan se hårddisken som en bootbar enhet, men hårddisken syns i BIOS. Jag gjorde något test på SSDn i BIOS och den klarade det.

En av alla konstiga saker är att när jag startar om datorn efter att ha satt igång legacy mode så ser datorn min SSD som en bootbar enhet, men det försvinner senare när installationen startar om datorn. Jag kan även se RAM och CPU i BIOS så jag tror inte att det är några fel på dom men jag vet inte hur jag kan testa dom utanför windows.

Jag har även försökt installera Windows 10 men jag får samma problem, jag tycker att det verkar som att inget installeras på hårddisken överhuvudtaget. Om jag låter den installera och gå tillbaka till början av installationen igen så ser jag ingen minskning i storleken på hårddisken när jag kommer till att välja vilken hårddisk jag ska installera Windows på. Jag har inte uppdaterat BIOS men versionen jag har ska vara mindre än ett år gammal, kommer inte ihåg exakt då det blev ganska sent igår kväll.

TLDR: Byggt ny dator, använt en "gammal" SSD (köptes på black friday i höstas och formaterats innan installtion i nya datorn). Windows går inte att installera, försökt i legacy och UEFI-mode och även blandat (boot - UEFI, storage - legacy). Inget verkar installeras på SSDn, kan inte se storleken gå ned. Ser SSDn i BIOS men den syns inte som en bootbar enhet förutom vid legacy mode men det försvinner efter installation.

Komponenterna jag köpte var:
Moderkort: Asus TUF Gaming B650M-E
CPU: AMD Ryzen 7 9700x
GPU: ASUS Dual Radeon RX 7800 XT
RAM: Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB)
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD (köptes i höstas och använts i förra datorn men har formaterats)
PSU: ASUS TUF Gaming 750W Gold
Kylning: Arctic Liquid Freezer III 240

Jag har googlat en hel del men kan verkligen inte hitta något. Tack för svar på förhand!

Va med om liknande för inte så länge sen, Windows vägrade fortsätta installation efter första omstart på min kioxia ssd, fungerade dock felfritt med två andra Samsung ssder samt exakt samma resultat när jag provade med ett annat moderkort.

Slutade med att jag skicka in ssdn till inet, dom "hitta inga fel" men bytte ut den på goodwill och nya fungerade felfritt =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Va med om liknande för inte så länge sen, Windows vägrade fortsätta installation efter första omstart på min kioxia ssd, fungerade dock felfritt med två andra Samsung ssder samt exakt samma resultat när jag provade med ett annat moderkort.

Slutade med att jag skicka in ssdn till inet, dom "hitta inga fel" men bytte ut den på goodwill och nya fungerade felfritt =o

Jo det känns verkligen som det är SSDn, har googlat en hel del ikväll och såg någonstans att om jag använt den i en äldre dator som använde sig av legacy så var den "låst" till legacy. Flera i den tråden sa att man lätt kunde byta till GPT och så ska det fungera men det har inte gjort det för mig. Funderar på att köpa någon mindre ny SSD och installera windows på och sen använda denna nvme till alla spel osv. Kan försöka med webhallen, köpte den i början av december så knappt 4 månader sen, kanske har någon garanti kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Råben:

Jo det känns verkligen som det är SSDn, har googlat en hel del ikväll och såg någonstans att om jag använt den i en äldre dator som använde sig av legacy så var den "låst" till legacy. Flera i den tråden sa att man lätt kunde byta till GPT och så ska det fungera men det har inte gjort det för mig. Funderar på att köpa någon mindre ny SSD och installera windows på och sen använda denna nvme till alla spel osv. Kan försöka med webhallen, köpte den i början av december så knappt 4 månader sen, kanske har någon garanti kvar.

Ja det konstiga för min del va att jag fortfarande kunde använda den som sekundär disk om jag installerade Windows på någon av mina Samsung diskar, men kioxia mjukvara kunde inte hitta den.

Så tror nog att kontakta butik är det bästa, lite synd bara att den är köpt på webhallen med tanke på hur mycket negativt det är runtomkring dom nu senaste tiden men håller tummarna för dig!

Visa signatur

here we go!