Windows 11 (och 10) går inte att installera på ny stationär dator
Hej,
Jag har enligt mig ett ganska konstigt problem. Windows vägrar att installeras, Rufus som jag gjort ISO-avbilden med säger att den endast går att använda i UEFI-mode. Är jag i UEFI-mode så kan inte BIOS se min SSD som en bootbar hårddisk, men den syns fortfarande i BIOS. Jag har försökt göra samma sak fast med Windows media creation tool och jag får ett liknande problem där, men den kräver i alla fall inte att jag måste vara i UEFI-mode. Har jag Legacy mode igång så blir det samma problem där, Windows installeras och startas om vid 76/77% men kommer tillbaka till början av installationen eller så skickas jag rätt in i BIOS om jag tagit ur USB-minnet (har tagit ur det och låtit det sitta i med Rufus avbilden också med samma resultat). Det som händer då är att BIOS inte kan se hårddisken som en bootbar enhet, men hårddisken syns i BIOS. Jag gjorde något test på SSDn i BIOS och den klarade det.
En av alla konstiga saker är att när jag startar om datorn efter att ha satt igång legacy mode så ser datorn min SSD som en bootbar enhet, men det försvinner senare när installationen startar om datorn. Jag kan även se RAM och CPU i BIOS så jag tror inte att det är några fel på dom men jag vet inte hur jag kan testa dom utanför windows.
Jag har även försökt installera Windows 10 men jag får samma problem, jag tycker att det verkar som att inget installeras på hårddisken överhuvudtaget. Om jag låter den installera och gå tillbaka till början av installationen igen så ser jag ingen minskning i storleken på hårddisken när jag kommer till att välja vilken hårddisk jag ska installera Windows på. Jag har inte uppdaterat BIOS men versionen jag har ska vara mindre än ett år gammal, kommer inte ihåg exakt då det blev ganska sent igår kväll.
TLDR: Byggt ny dator, använt en "gammal" SSD (köptes på black friday i höstas och formaterats innan installtion i nya datorn). Windows går inte att installera, försökt i legacy och UEFI-mode och även blandat (boot - UEFI, storage - legacy). Inget verkar installeras på SSDn, kan inte se storleken gå ned. Ser SSDn i BIOS men den syns inte som en bootbar enhet förutom vid legacy mode men det försvinner efter installation.
Komponenterna jag köpte var:
Moderkort: Asus TUF Gaming B650M-E
CPU: AMD Ryzen 7 9700x
GPU: ASUS Dual Radeon RX 7800 XT
RAM: Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB)
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD (köptes i höstas och använts i förra datorn men har formaterats)
PSU: ASUS TUF Gaming 750W Gold
Kylning: Arctic Liquid Freezer III 240
Jag har googlat en hel del men kan verkligen inte hitta något. Tack för svar på förhand!