Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Alright. Blir att prova shroud först.

Känns spontant som att det bör räcka för att hålla temp inom rimlig nivå utan hög ljudnivå.

Börja där, putty har ju nackdelen att när man väl haft på det så är det där... knepigt att få bort helt och hållet sen.

Ja, bättre fläktar kommer absolut sänka och göra mer behagligt ljud, men du ska kanske inte överklocka dom till 3000rpm då...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

har ett 5080 prime, funkade fiftyfity adaptern + din?

Jag önskar jag kunde svara på det, men jag väntar fortfarande på mitt kort 🥲

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Ja, bättre fläktar kommer absolut sänka och göra mer behagligt ljud, men du ska kanske inte överklocka dom till 3000rpm då...

Lugnt. Tanken är ju mindre ljud. Inte tänka bygga om datorn till ett flygplan!

Skrivet av Mindfighter:

Börja där, putty har ju nackdelen att när man väl haft på det så är det där... knepigt att få bort helt och hållet sen.

Alright. Ja, fan. Då blir det nog samma som på 3080. GELID Extreme thermal pads. Passade på att beställa sådana när jag handla diverse saker på Aliexpress.

Dessa thermal pads för en total på 650kr. Om man skulle köpt det på Amazon hade samma peng räckt till de tre paketen med 1mm pads.

GELID HeatPhase Ultra

• 1st 40x40x0,2mm

• 1st 30x40x0,2mm

GELID GP-Extreme thermal pads

• 0,5mm - 2st 80x40mm

• 1mm - 2st 80x40 + 1st 120x20mm

• 1,5mm - 1st 80x40 + 1st 120x20mm

• 2mm - 1st 120x20mm

Inväntar även Honeywell PTM7950 80x40mm som jag nämnde i tidigare.

Har ofta sett smådetaljer på vissa byggen som jag försökt hitta online, men aldrig hittat. Alla custom QoL komponenter finns på Aliexpress haha. Blev en liten beställning utöver thermal pads kan jag lova.

Kan återkomma när jag väl fått hem det om det. Om allt kom fram och om det är äkta varor. Samt om kvalitén på saker utan märke är ok.

Permalänk

@Mindfighter

Ska förbi snubben med 3D-printer i eftermiddag och kolla genom mina skisser tillsammans, validera lite mått och sådant. Vill du att jag frågar om han kan printa ut en extra? Eller avvaktar du och ser hur det går för mig?

Har han tid är de nog klara innan veckans slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Ska förbi snubben med 3D-printer i eftermiddag och kolla genom mina skisser tillsammans, validera lite mått och sådant. Vill du att jag frågar om han kan printa ut en extra? Eller avvaktar du och ser hur det går för mig?

Tack för frågan, men jag avvaktar. Lurar mest på kylaren, tror den är "bekymret", men som sagt 3x92 noctua borde bli trevligt med en liten temp-sänkning kombinerat med bättre fläktljud så den är jag nyfiken på att höra vad det ger.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Tack för frågan, men jag avvaktar. Lurar mest på kylaren, tror den är "bekymret", men som sagt 3x92 noctua borde bli trevligt med en liten temp-sänkning kombinerat med bättre fläktljud så den är jag nyfiken på att höra vad det ger.

Absolut!

Tänkte precis fråga på 5080 owners club på overclock.net vad de tror skulle vara mest effektivt.

Såg detta inlägg: 5080 ventus vbios flash

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Det där är jag för feg för, att dra in ett bios till ett helt annat kort.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Haha, samma här. Ventus skulle haft en lägre gräns för maxeffekt istället. Mer rimligt.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Rullarbak:

Absolut!

Tänkte precis fråga på 5080 owners club på overclock.net vad de tror skulle vara mest effektivt.

Såg detta inlägg: 5080 ventus vbios flash

Skrivet av Mindfighter:

Skrivet av Rullarbak:

Haha, samma här. Ventus skulle haft en lägre gräns för maxeffekt istället. Mer rimligt.

Notera att även om ni låser upp högre power limit ska kortet kylas ordentligt för att hålla frekvensen så om ni inte tänkt att maxa överklockningen med 100% fläktar så är detta ett onödigt steg istället för att bara dra upp frekvensen i MSI afterburner.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av andra94:

Notera att även om ni låser upp högre power limit ska kortet kylas ordentligt för att hålla frekvensen så om ni inte tänkt att maxa överklockningen med 100% fläktar så är detta ett onödigt steg istället för att bara dra upp frekvensen i MSI afterburner.

Vi driver mest. Målet är en stabil undervolt, där kortet kan nyttjas näst intill max utan att det blir oljud.

Körde lite testruns med maxspänning på 900mV@2920Mhz max boostklocka + 3000Mhz på minne. Vilket gjorde att kortets maxeffekt hamnade på 300W istället för 360.

Jämförde resultat på den runden med en snubbe some hade upplåst powerlimit. Hans kort drog 400W och fick 5,8% bättre resultat.

Visserligen inte mer än Speedway och Steel Nomad som jämfördes. Men visar på hur mycket prestandan sjunker efter en viss gräns.

33% högre effekt (400W mot mina 300W) = 5,8% högre fps.

Permalänk

@Mindfighter

Vad tycks?

Får den utskriven ikväll!

Håller även på att modellera upp versionen med 2x92mm + 1x 120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Får den utskriven ikväll!

Snyggt!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Vad tror vi om denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Vad tror vi om denna?

<Uppladdad bildlänk>

Jo det ser bra ut. Vad har du tänk att ha för fläktar på den?
Vad kostar den att skriva ut?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jo det ser bra ut. Vad har du tänk att ha för fläktar på den?
Vad kostar den att skriva ut?

Första är med 3xNF-A9 PWM, andra med 2x nf-a9 PWM och 1x NF-A12x25. Men funkar med andra fläktar också. Standardmått på hålbild osv.

Andra exemplaret har två små flänsar för att styra in luften som annars hade hamnat utanför. Men inte så höga att de blockerar av frånluften. Då 120mm är för breed, och totalen med en 120 blir längre än stock.

Har ej skrivare själv, men är tjenis med en kuban som driver frisörsalong och har en printer i salongen.

Ska ner och hämta modellen med 3x92mm ikväll om den hinner printa klart.

Ska försöka fixa ordning sprinten med 120mm något. Har inte jobbat med 3d-modellering sedan ty 2007.

Vill du att jag frågar vad han tar för en print?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Första är med 3xNF-A9 PWM, andra med 2x nf-a9 PWM och 1x NF-A12x25. Men funkar med andra fläktar också. Standardmått på hålbild osv.

Andra exemplaret har två små flänsar för att styra in luften som annars hade hamnat utanför. Men inte så höga att de blockerar av frånluften. Då 120mm är för breed, och totalen med en 120 blir längre än stock.

Har ej skrivare själv, men är tjenis med en kuban som driver frisörsalong och har en printer i salongen.

Ska ner och hämta modellen med 3x92mm ikväll om den hinner printa klart.

Ska försöka fixa ordning sprinten med 120mm något. Har inte jobbat med 3d-modellering sedan ty 2007.

Vill du att jag frågar vad han tar för en print?

Oki
Ja fråga gärna. En med två 120mm vore nice. För mitt 9070XT.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Vad tror vi om denna?

Tror inte en 120 kommer ge så mycket mer, då tror jag mer på en anpassning av FiftyFiftys design som bättre styr in luftflödet genom kylaren.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Oki
Ja fråga gärna. En med två 120mm vore nice. För mitt 9070XT.

Kan du fixa en 3D-modell kan han nog printa. Vi har inget 9070txt att mäta och ingen av oss är särskilt duktiga med 3D-program.

Skrivet av Mindfighter:

Tror inte en 120 kommer ge så mycket mer, då tror jag mer på en anpassning av FiftyFiftys design som bättre styr in luftflödet genom kylaren.

Mja, kollade precis på ett helt demontera 5070ti. En 120mm fläkt längst mot dp/hdmi-portarna täcker typ hela PCBn.

Men samtisgt har NF-A12x25-fläktarna överlägset högst lufttryck ut mot kanterna.

Nåja, vi får se! Kan inte bli sämre i vart fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Nåja, vi får se! Kan inte bli sämre i vart fall.

Ja, kul att testa om inte annat.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Sådär. Missade ett par saker som kommer behöva fixas till nästa. Standoffs mot radiatorn som @FiftyFifty har i sin design var något jag la märke till, men modellerade ändå utan. Fick blir ett par gummihattar från Noctuafläktar som tillfälliga distanser.

Behöver även tänka om lösningen som håller ihop de två printade delarna.

Återkommer senare med resultat angående värme/ljud.

Något jag kan säga redan nu dock, är att alla 3st 92mm noctua på 100% låter mindre än stock på 55%.

Kan man se min fina hillbilly lösning för kylning av ram också haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Sådär. Missade ett par saker som kommer behöva fixas till nästa. Standoffs mot radiatorn som @FiftyFifty har i sin design var något jag la märke till, men modellerade ändå utan. Fick blir ett par gummihattar från Noctuafläktar som tillfälliga distanser.

Behöver även tänka om lösningen som håller ihop de två printade delarna.

Återkommer senare med resultat angående värme/ljud.

Något jag kan säga redan nu dock, är att alla 3st 92mm noctua på 100% låter mindre än stock på 55%.

Kan man se min fina hillbilly lösning för kylning av ram också haha

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ska du inte ha några fläktar till?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Ska du inte ha några fläktar till?

Va? Vilka fläktar? Ingen aning vad du snackar om

Nej men, fler fläktar, framförallt Noctua's 140mm som är knäpptysta upp till ~55%, gör att man kan köra alla på väldigt lågt varvtal men ändå har mer än nog med luftflöde.

Datorn är knäpptyst då chassifläktarna dynamiskt anpassar sig efter CPU och/eller GPU, beroende på den som är tyngst belastad, med en rejäl negativ offset. Går sällan över 40%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Snyggt!

Permalänk

Efter lite fundering blir det mer eller mindre en kopia av din modell @FiftyFifty

Två 120mm. Ena träffar hela PCB, andra träffar det som är relevant att kyla på andra sidan, med det mellanrum du har.

Ingen aning om de de som hjälper till att styra luften är lite för tunna. Men det spörs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Ingen aning om de de som hjälper till att styra luften är lite för tunna. Men det spörs.

Så länge de inte blåser sönder så.

Tycker det ser lovande ut. Hur blev temps med 3x92?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Någon här som har 3D printer man kan köpa ett fäste eller de är fortfarande under utveckling ?

Visa signatur

Lian Li Lancool 207 | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASUS ROG Crosshair X870E Hero| Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz