Anmäl dig till Roborock Challenge!

Synology 2025-modeller kapar funktioner för 3djepartsdiskar.

Permalänk
Medlem

Synology 2025-modeller kapar funktioner för 3djepartsdiskar.

Jag är ett stort fan av Synologys NAS, i första hand mjukvaran. Hoppas verkligen på hårdvara som liknar Synology/Qnap där man kan välja moderkort själv och köra valfritt OS/mjukvara, hoppas ju verkligen på HexOS men bra hårdvara saknas, ett PCIe-kort med stöd för 8 diskar, en hotswapmodell med bakplan som enkelt kan ansluta till PCIe-kortet.

Permalänk
Medlem

Ja, gillar inte alls vad de håller på med längre. Har ju sett mörkt ut länge förvisso. Hade tänkt uppgradera den ds1512 jag fortfarande kör, men när jag kollade in på vad nya ds1525 var så blev man ju inte direkt imponerad. Blir att bygga egen när det är dax om det inte finns andra intressanta alternativ.

Permalänk
Medlem

Förstår inte denna hype:e över HexOS, det är ju TrueNAS men med ett ganska förenklat/fördummat gränssnitt.
Bättre då att köra TrueNAS direkt som dessutom är gratis för hemmabruk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Förstår inte denna hype:e över HexOS, det är ju TrueNAS men med ett ganska förenklat/fördummat gränssnitt.

För att det är precis det, enkelt att bara slänga i diskarna och köra.

Permalänk
Medlem

Fast det gör ju TrueNAS med, bara att du får två gränssnitt i ett där du inte ser eller vet vad som faktiskt händer i det ena.
Känns som det kan orsaka mer skada än vad det hjälper att inte direkt förstå eller inse vad det är man gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Samma som varför jag älskar Synology, enkelt, överblickbart, har absolut noll lust att lära mig något för att kunna köra en NAS hemma eller på jobbet.

Appar till mobilen är ju grymt, tar automatisk backup av fotobibliotek i mobilen, servar bilderna i enkelt överblickbart bildbibliotek.

Vissa älskar att köra bil med manuell låda, jag bryr mig inte, vill ha automatisk för enkelhet och komfort.

Vad jag inte förstår är hur man inte kan förstå att folk har olika behov.