Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Just Premium bord så brukar lutningen göra att kanten inte är ett problem.
Senaste jag fick från Kina slapp jag tull, beställde från UK men skickades från Kina.

Här slipper du tull, de kör korrekt moms istället.
Qk101 finns som pre order
https://prototypist.net/search?q=QK100&type=product

Qk100 verkar behövas köpas från Usa/kina

Kollade lite på Qk101 förut men föll inte riktigt i smaken men kan ha ändrat mig. Däremot verkar de omöjligt att hitta video med RGB pcbn påslagen, finns massor av reviews men aldrig nån som visar hur eller hur mycket lyser... Är det nått som tangentbordssnobbar inte vill veta av eller ännu mindre visa upp. Det är min uppfattning alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Kollade lite på Qk101 förut men föll inte riktigt i smaken men kan ha ändrat mig. Däremot verkar de omöjligt att hitta video med RGB pcbn påslagen, finns massor av reviews men aldrig nån som visar hur eller hur mycket lyser... Är det nått som tangentbordssnobbar inte vill veta av eller ännu mindre visa upp. Det är min uppfattning alla fall.

Generellt så låser de olika beroende på switchar och keycaps.
Generellt tycker jag det blir som allmänljus för tangentbordet snarare än disco som razer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Hjälp en okunnig.

Hej!
Skulle jag kunna få lite hjälp med val av tangentbord? Känns som jag blir mer oklok desto mer jag forskar om tangentbord. Har kollat lite på Razor Blackwidow V4 som jag tycker ser ganska vettig ut. Jag har inte jättelust att vara entusiast och byta knappar och greja med tangentbordet sådana funktioner är inte jätteintressant.

Det jag önskar är.
Storlek (100%) Gärna så att siffran 0 är vanlig bred och inte som resten av tangenterna.
Fysisk Layout (ANSI, ISO) Helst ISO så jag får en fet enter knapp men inte dealbreaker.
Mekaniskt/Icke-mekaniskt, kvittar bara det inte låter för mycket.
Dedikerade knappar ("Makro") Minst 1 makroknapp helst 2 eller mera.
Trådlöst eller trådat, kvittar
Bakgrundsbelyst + RGB(W), åtminstone bakgrundsbelyst RGB är +
Brytarpreferenser, Har aldrig testat riktigt olika brytare gärna några som känns bra (vad det nu innebär) men något tystare.
programmerbart, Endast så jag kan göra makro.
Krav på extern mjukvara, om det finns fördel med det? Annars återigen så jag kan göra makros.
Kulör, helst svart men ingen dealbreaker.
Ljudnivå, Mer åt det tystare hållet.
Pris helst under 1500 kr men kan vara flexibel.

Permalänk

Det blev ett QK101 med RGB pcb. När det kommer till Switchar bli det nog WS Morandi Switch . Verkar ha bra omdöme och att dom släpper igenom belysning rätt så bra. Det är dessutom rea på dom just nu, så är dom mer åt thuck hållet i ljudet som jag förstått det, vilket jag gillar. Måste bara hitta en uppsättning keycaps som funkar bra med RGB''n.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acousticfrag:

Hej!
Skulle jag kunna få lite hjälp med val av tangentbord? Känns som jag blir mer oklok desto mer jag forskar om tangentbord. Har kollat lite på Razor Blackwidow V4 som jag tycker ser ganska vettig ut. Jag har inte jättelust att vara entusiast och byta knappar och greja med tangentbordet sådana funktioner är inte jätteintressant.

Det jag önskar är.
Storlek (100%) Gärna så att siffran 0 är vanlig bred och inte som resten av tangenterna.
Fysisk Layout (ANSI, ISO) Helst ISO så jag får en fet enter knapp men inte dealbreaker.
Brytarpreferenser, Har aldrig testat riktigt olika brytare gärna några som känns bra (vad det nu innebär) men något tystare.
Krav på extern mjukvara, om det finns fördel med det? Annars återigen så jag kan göra makros.

keychron, gmmk eller varmillo. kan ju alltid köpa beg om du håller hårt i stålarna. inte så mycket macroknappar kanske men jäkligt goa tangentbord!

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acousticfrag:

Hej!

Det jag önskar är.

Dina krav med en prisbild på 1500 blir svår att uppnå.
Nu är tyst en bedömning men jag har aldrig hört ett oem märke som varit tyst, det krävs att du modifierar chassit. Speciellt aldrig Razer/steelseries

För att få det mot sambo godkänt tyst får man nog lägga närmare 2-3k och lite handpåläggning. Dock är 100% mindre populära just nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acousticfrag:

Hej!

Det jag önskar är.

GMMK Pro är bra, finns ibland i bra kit till rimliga priser. Typ denna: https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/gmmk-pro-75-pr...

Du kan antingen köra den inbygga mjukvaran, eller byta ut till exempelvis Vial (https://get.vial.today) om du vill ha finlir.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6100874/steelseries-apex-3

Vad menas med whispet quiet brytare, är det membran eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

https://www.inet.se/produkt/6100874/steelseries-apex-3

Vad menas med whispet quiet brytare, är det membran eller ?

Ja de benämns rubber dome

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja de benämns rubber dome

Oki tack.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt köpa en TKL + Numpad Kombo. De jag har tittat på hittills är Zoom75 + ZoomPad samt Q3Max + Q0Max. Är det någon som har tips om andra bra kombos? De behöver inte vara av samma tillverkare, men matcha varandra. Det verkar främst vara utbudet av numpads som begränsar.

Om jag väljer mellan Zoom och Q-serien, är det något som skiljer dem åt jag bör tänka på?

Permalänk
Snusfri

Söker: Ett fullstort (Inte 96%, 98% eller 100%) i metall.
Antingen Custom eller färdigt med MX Brown eller liknande Taktila Switchar och med ISO/Nordic layout.
Pris upp till 3000kr.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Antingen Custom eller färdigt med MX Brown eller liknande Taktila Switchar och med ISO/Nordic layout.
Pris upp till 3000kr.

Vad menar du men fullstort men inte 96/98 eller 100%? Jag antar du menar inte 96 eller 98 utan enbart 100%?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Pris upp till 3000kr.

Är 1800-layouten ok? Behöver du QMK/Vial?

https://www.maxgaming.se/sv/barebone/q5-qmk-96-iso-barebone-k...

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Snusfri

Vad menar du men fullstort men inte 96/98 eller 100%? Jag antar du menar inte 96 eller 98 utan enbart 100%?

100% och Fullsize är 2 olika.
Fullsize är Fullsize medans 100% har mindre mellanrum mellan de olika delarna (Alpha, Navigation, Numpad).
Keychron är typiskt exempel på 100% medans tex Ducky, Varmilo är Fullsize.

Skrivet av monotux:

Tyvärr inte.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

100% och Fullsize är 2 olika.
Fullsize är Fullsize medans 100% har mindre mellanrum mellan de olika delarna (Alpha, Navigation, Numpad).
Keychron är typiskt exempel på 100% medans tex Ducky, Varmilo är Fullsize.

Tyvärr inte.

Alltid trott fullsize= 100% men då har jag lärt mig något nytt. Tackar!

Skulle gissa att du gör bäst i att skaffa en barebone men då springer det lätt över budget...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det tror jag också, däremot har jag sett att de med 4 extra tangenter ovanför numpad kallas för 110%.