BIOS har ej stöd för RAID 10, alternativ?

Permalänk
Medlem

BIOS har ej stöd för RAID 10, alternativ?

Tjena, jag håller på och bygger en hemma server (NAS m.m.). När jag kollade på de olika RAID lägena så verkade 1 eller 10 mest passande för mig, 10 var nog att föredra då den ger lite me kapacitet och ändå är säker mot disk haveri.

Jag har ett Gigabyte A520I AC moderkort som ej har stöd för RAID 10. Det finns däremot en ledig PCI slot ifall man vill sätta i ett sånt här kontrollerkort. Jag simmar dock i nytt territorium här, så jag behöver vägledning.

Vilka alternativ finns det då BIOS saknar stöd, och tror ni det är värt det? Burken kostade 4k och jag vill inte lägga mycket mer pengar på den. Det verkar finnas Linux mjukvara som kan driva RAID 10(?), skulle det vara värt mödan tro?

Eller ska jag bara nöja mig med RAID 1 och offra lite mer kapacitet?

Permalänk
Medlem

Kör på mjukvaruraid istället. Kika på TrueNAS t.ex.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk

Om man mot förmodan vill ha Windows som OS så finns det Stablebit Drivepool, annars är TrueNAS och dylikt ett vettigt val.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Har ni annat än TrueNAS ni kan rekommendera i mitt fall? Jag kör Ubuntu Desktop, tanken är att maskinen ska vara bruklig för annat också om jag känner för det (diverse servrar osv, inte bara lagring). Vill inte sitta fast i ett NAS OS, då kör jag hellre RAID 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

tanken är att maskinen ska vara bruklig för annat också om jag känner för det (diverse servrar osv, inte bara lagring).

TrueNAS är nog det bästa alternativet som finns just för det ändamålet, särskilt efter senaste uppdateringen.
Men vill du kunna använda den som desktop samtidigt så är det nog Linux och manuell konfig som gäller.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är ingen skillnad i kapacitet på RAID1 och RAID10, har du dessutom inte minst 4 diskar så är RAID-10 inte ett alternativ.

Jag känner inte till några grafiska program för att sätta upp RAID i Ubuntu, men det är ganska lätt i terminalen bara man har rätt information.

Återkom med hur många diska du tänkt använda till lagringen (alltså inte de du installerat Ubuntu på) och vad den ska användas till, bara lokal lagring, filserver, mediaserver?

Permalänk
Medlem

Enda egentliga vinsten med bios-raid är att du enklare kan boota och köra systemet från raid-volymen, det går med mjukvara också men kräver nog lite manuell konf med Ubuntu (sist jag kollade). Har du en extra disk som inte ska vara med i raid-konfen, som du kan installera Ubuntu på först? Det scenariot är det enklaste att jobba med.

Vad exakt har du för diskar och hur mkt minne har burken?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Har ni annat än TrueNAS ni kan rekommendera i mitt fall? Jag kör Ubuntu Desktop, tanken är att maskinen ska vara bruklig för annat också om jag känner för det (diverse servrar osv, inte bara lagring). Vill inte sitta fast i ett NAS OS, då kör jag hellre RAID 1.

Ubuntu är utmärkt som server-OS, och har den extra fördelen att det har inbyggt stöd för ZFS. RAID1(0)-motsvarigheten i ZFS heter striped mirror: du skapar en pool bestående av mer eller mindre valfritt antal par diskar.

ZFS vill ha direkt tillgång till dina diskar, och ska följaktligen inte användas med ett RAID-kort, utan med diskar som är anslutna direkt på normala SATA-kontakter (med så hög bandbredd som möjligt) eller hellre via ett SAS HBA-kort (för att ge alla diskar rättvis prestanda).