Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är rätt tråd att fråga om nedan?

Men är det fler än jag som väntar på ASUS Radeon RX 9070 16GB Prime OC från Inet?
Beställde när de släppte kortet 6/3 och då fanns det i lager men fick kort därefter besked via mejl att jag inte fick den första rundan, men skulle få det senast 23/4.
På mina sidor igår så stod det att skulle komma in idag, men när jag kollar idag så har dem flyttat fram leveransen till den 20/5.
Frågade Inet och då säger man att det är svårt att få tag i dem osv men man hoppas kunna leverera till den 20/5.
Tittar man på Komplett så har de 50+ i lager, så då undrar man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Men är det fler än jag som väntar på ASUS Radeon RX 9070 16GB Prime OC från Inet?
Beställde när de släppte kortet 6/3 och då fanns det i lager men fick kort därefter besked via mejl att jag inte fick den första rundan, men skulle få det senast 23/4.
På mina sidor igår så stod det att skulle komma in idag, men när jag kollar idag så har dem flyttat fram leveransen till den 20/5.
Frågade Inet och då säger man att det är svårt att få tag i dem osv men man hoppas kunna leverera till den 20/5.

Antar att du köpte det för MSRP? Kompletts 9070 Prime ligger ju en bra bit över och det är vid de priserna leveranserna efter launchen hamnade på. Med andra ord, Inet har svårt att hitta 9070 Prime för MSRP och det är väl väldigt osäkert när det blir möjligt igen. :/

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Antar att du köpte det för MSRP? Kompletts 9070 Prime ligger ju en bra bit över och det är vid de priserna leveranserna efter launchen hamnade på. Med andra ord, Inet har svårt att hitta 9070 Prime för MSRP och det är väl väldigt osäkert när det blir möjligt igen. :/

Ja det stämmer att jag köpte för MSRP, ja kompletts är dyrare men de har i lager.
Fick mejl av dem där de skrev nedan.

” Efterfrågan var som väntat hög, och tyvärr var du inte en av de kunder som fick ett grafikkort vid release.
Det innebär att du nu står i kö för kommande leveranser.
Våra inköpare arbetar aktivt för att få in grafikkort i lager så snabbt som möjligt och vi räknar med att få leveranser löpande. Trots hög efterfrågan så räknar vi med att ha fullföljt alla beställningar senast den 23/4, vilket också är datumet som syns på din sida.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hände liknande för mig fast med xfx kort på komplett. Beställde 3 april, skulle vara preliminär leverans 17 april. Den 17 april kom och leverans flyttades till den 25. I måndags ändrades det till den 17 maj. Då kände jag att jag fått nog med att vänta. Tilläggas är att datumet för grafikkortet inte meddelades alls, utan det fick jag vackert kolla upp själv. Och eftersom dom inte kunde garantera att korten ens kom den 17 maj så valde jag att avboka det och köpa red devil från inet istället. Vilket va packat och klart att skickas 20 minuter efter beställning:) Visst nu ville jag igentligen ha xfx kortet med tanke på kortets kylare, men samtidigt vill jag få ihop nya datorn inom snar framtid och inte vänta 6 månader.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett 9070XT Sapphire Nitro och är väldigt nöjd med tempsen på kortet. De få spelen jag kör funkar bra men märkte att Pubg kraschar efter 5 min. "Driver timeout". Någon som har nån fix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsjo91:

Fick hem ett 9070XT Sapphire Nitro och är väldigt nöjd med tempsen på kortet. De få spelen jag kör funkar bra men märkte att Pubg kraschar efter 5 min. "Driver timeout". Någon som har nån fix?

1. Testa ditt system och speciellt ditt grafikkorts Vram med OCCT.

2. Testa att sänka Max Frequency Offset. Börja med - 400MHz. Det kan hända att kortet boostar för mycket.

Återkom när du provat detta.

Anledningen till att jag inte ber dig undervolta och sänka Power Limit är för att kortet ska klara av att fungera normalt utan det.
Så det tar vi sist.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

1. Testa ditt system och speciellt ditt grafikkorts Vram med OCCT.

2. Testa att sänka Max Frequency Offset. Börja med - 400MHz. Det kan hända att kortet boostar för mycket.

Återkom när du provat detta.

Anledningen till att jag inte ber dig undervolta och sänka Power Limit är för att kortet ska klara av att fungera normalt utan det.
Så det tar vi sist.

Får testa med den off set på 400mhz. Testade både default tuning och min egna -65 UV +10 PL som är stabil i 20 rundor 3dmark och andra spel.
Har hållt koll på Vram temps och ligger på ca 74 grader i 3dmark Port royale osv.

Vet du om det går att spara olika OC profiler till olika spel? Tittade bara lite snabbt igår och såg att man kan ställa Anti-lag frame gen osv men hittade inte OC profiler.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsjo91:

....
Vet du om det går att spara olika OC profiler till olika spel? Tittade bara lite snabbt igår och såg att man kan ställa Anti-lag frame gen osv men hittade inte OC profiler.
Tack!

Det går att ställa olika profiler för varje spel ja. I strategispel prioriterar jag tystnad och kör på 60-90 fps som tak. I spela där jag spelar med hörlurar kan jag låta kortet köra fritt. Men annars brukar jag låsa till skärmens 144Hz för det mesta. Ser ingen anledning att spotta ut fler frames än så ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det går att ställa olika profiler för varje spel ja. I strategispel prioriterar jag tystnad och kör på 60-90 fps som tak. I spela där jag spelar med hörlurar kan jag låta kortet köra fritt. Men annars brukar jag låsa till skärmens 144Hz för det mesta. Ser ingen anledning att spotta ut fler frames än så ändå.

Det är inte samma sak. Det du ställer in ändrar inte OC som PL, clock eller spänning.

Vad som går att göra är att spara olika OC profiler på datorn och ladda manuellt.
Omständligt, men lättare än att ändra flera parametrar var gång.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är inte samma sak. Det du ställer in ändrar inte OC som PL, clock eller spänning.

Vad som går att göra är att spara olika OC profiler på datorn och ladda manuellt.
Omständligt, men lättare än att ändra flera parametrar var gång.

Jo, du kan manuellt för varje spel ställa volt, strömbudget och vad fläktkurvan ska vara.

Permalänk
Medlem

Behöver byta CPU och plattform till något modernare då min 5800X flaskar ganska ordentligt. Kör mestadels CS2 men också tunga AAA titlar i 1440p 144hz.

Tänkte antingen gå all in med en 9800X3D eller köra en budget uppgradering i form av 7600. Med plattformen medräknat i priset skiljer det 3600kr, en hyffsat signifikant skillnad som hade kunnat gå till en bättre skärm. 9800X3D är ju dock en CPU som kommer hålla otroligt länge medan 7600 definitivt kommer behöva bytas ut vid nästa GPU uppgradering. Hur hade ni resonerat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jo, du kan manuellt för varje spel ställa volt, strömbudget och vad fläktkurvan ska vara.

Ofan! Lite mer exakt vart hittar man det? Hade ju varit riktigt smidigt att använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Behöver byta CPU och plattform till något modernare då min 5800X flaskar ganska ordentligt. Kör mestadels CS2 men också tunga AAA titlar i 1440p 144hz.

Tänkte antingen gå all in med en 9800X3D eller köra en budget uppgradering i form av 7600. Med plattformen medräknat i priset skiljer det 3600kr, en hyffsat signifikant skillnad som hade kunnat gå till en bättre skärm. 9800X3D är ju dock en CPU som kommer hålla otroligt länge medan 7600 definitivt kommer behöva bytas ut vid nästa GPU uppgradering. Hur hade ni resonerat?

Satt också med en 5800x som efter uppgraderingen av 9070XT blev för stor flaskhals så blev en 9800X3D. Egentligen overkill för mig men resonerade som du skrev att den kommer hålla länge. Sen hade jag egentligen tänkt köpa ett 5080 kort men nu när det blev ett 9070XT istället så tyckte jag att jag kunde lägga lite mer på en CPU istället.

Så har du möjlighet så skulle jag kört på 9800X3D 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsjo91:

Ofan! Lite mer exakt vart hittar man det? Hade ju varit riktigt smidigt att använda

Det stämmer tydligen @napahlm
Titta i performance tab. Ad gaming profile + uppe till höger.
Och över den har du så du kan spara profiler på hårddisken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Satt också med en 5800x som efter uppgraderingen av 9070XT blev för stor flaskhals så blev en 9800X3D. Egentligen overkill för mig men resonerade som du skrev att den kommer hålla länge. Sen hade jag egentligen tänkt köpa ett 5080 kort men nu när det blev ett 9070XT istället så tyckte jag att jag kunde lägga lite mer på en CPU istället.

Så har du möjlighet så skulle jag kört på 9800X3D 😊

Kul! Jo, det är ju verkligen skönt på ett sätt att bara köpa 9800X3D och sen njuta av den i många år framöver. Även dess energieffektivitet är ju ruskigt imponerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde ett 9070XT Reaper i mitt Deepcool CH170, tillsammans med 9800X3D, 32gb 6000mhz CL28.
Men precis som när jag tidigare ägt 7950X + 7900XTX så kraschar drivrutiner ''timed out' / blackscreen mitt i spelande osv.
Detta fick mig då att köpa 4080 super.... men den datorn är såld sedan länge.

Men när detta nu sker IGEN...vart man lagom frustrerad.
Någon som vet ifall detta är ett vanligt problem även hos 9070XT?
De flesta skriver väldigt positiva grejer, och jag har vart supernöjd.. tills det helt random kraschar... (enbart vid spelande)

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

Körde ett 9070XT Reaper i mitt Deepcool CH170, tillsammans med 9800X3D, 32gb 6000mhz CL28.
Men precis som när jag tidigare ägt 7950X + 7900XTX så kraschar drivrutiner ''timed out' / blackscreen mitt i spelande osv.
Detta fick mig då att köpa 4080 super.... men den datorn är såld sedan länge.

Men när detta nu sker IGEN...vart man lagom frustrerad.
Någon som vet ifall detta är ett vanligt problem även hos 9070XT?
De flesta skriver väldigt positiva grejer, och jag har vart supernöjd.. tills det helt random kraschar... (enbart vid spelande)

Vet inte om det är vanligt, bara att det är vanligt att många på nätet klagar på AMD's drivrutiner i Windows. Jag har spelat i Windows i väntan på att linuxdrivrutinerna skulle uppdateras men inte märkt några problem i Windows. Eller jo, jag har en early access av New Arc Line, och den kraschade ett par gånger innan uppdateringar kom.
Då har jag spelat spel som Cyberpunk 2077, Baldurs gate 3, Metro 2033, Noman sky, Detroit: Become Human, Witcher 3, Red dead redemption 2, Kindom Come deliverance 1, Kraschar det i alla spel eller är det någon speciell?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Vanligt är kanske att ta i men det finns några spel som drivrutinerna har problem med, och som AMD nämner i anteckningarna till senaste drivrutiner:

Citat:

Intermittent application crash or driver timeout may be observed while playing The Last of Us Part 2.
System crash may be observed due to a memory leak when using SteamVR on some AMD Radeon™ Graphics Products, such as the Radeon™ RX 9000 series. Users experiencing this issue are recommended to turn off Motion Smoothing in SteamVR settings.
Intermittent system or application crash may be observed while playing Cyberpunk 2077
Intermittent system or application crash may be observed during shader compilation while playing Fantasy VII Rebirth during shader compilation.
Intermittent application crash or driver timeout may be observed while playing Monster Hunter Wilds with Radeon™ Anti-Lag and Instant Replay enabled.
Intermittent system or application crash may be observed while playing Marvels Spiderman 2 with Radeon™ Anti-Lag 2 enabled on Radeon™ RX 7000 series graphics products.

T.ex. Cyberpunk är inte stabilt med Path Tracing på, ibland kan man spela flera timmar, ibland timar den ut efter tio minuter.

Permalänk
Skrivet av Robsjo91:

Jag har samma problem med pubg när jag kör undervoltning i någon form. Samma sak i cs. Lösningen för mig var att ställa in pubg som oklockat, då fungerar det bra. Drog även igång att den kan strunta i noll rpm på fläkten när jag spelare spelet. Känns bara dumt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några problem alls, utom att datorn har stängt av sig när jag använt RT. Det lär var mitt nättagg och inte grafikkortet. Så fort jag har ett nytt i datorn så vet vi säkert.
Men inga time outs eller annat. Spelen bara flyter på.

Jag har läst om den problem och det verkar vara en myriad av faktorer som kan vara orsaken.
Längre upp svarade jag på en med problem och två sätt prova kortet. Prova det ni som har stöter på problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Kul! Jo, det är ju verkligen skönt på ett sätt att bara köpa 9800X3D och sen njuta av den i många år framöver. Även dess energieffektivitet är ju ruskigt imponerande.

Gå för 9800x3d ,men om du inte spelar mycket under sommaren så är både tillgången och valutans framfört ett tydligt tecken på avsevärt lägre pris efter sommaren. Senast 7800x3d var som billigaste var juni 2024 sen gick den upp och mycket tyder på samma fenomen nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det stämmer tydligen @napahlm
Titta i performance tab. Ad gaming profile + uppe till höger.
Och över den har du så du kan spara profiler på hårddisken.

Ja jävlar i det, tack! Ska pröva lite olika nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gå för 9800x3d ,men om du inte spelar mycket under sommaren så är både tillgången och valutans framfört ett tydligt tecken på avsevärt lägre pris efter sommaren. Senast 7800x3d var som billigaste var juni 2024 sen fick se upp och mycket tyder på samma fenomen nu

Ja den har ju redan nu sjunkit en bit från toppnotering på 6700kr eller vad det nu var exakt. 5900kr just nu och verkar ständigt röra sig nedåt som du säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Vet inte om det är vanligt, bara att det är vanligt att många på nätet klagar på AMD's drivrutiner i Windows. Jag har spelat i Windows i väntan på att linuxdrivrutinerna skulle uppdateras men inte märkt några problem i Windows. Eller jo, jag har en early access av New Arc Line, och den kraschade ett par gånger innan uppdateringar kom.
Då har jag spelat spel som Cyberpunk 2077, Baldurs gate 3, Metro 2033, Noman sky, Detroit: Become Human, Witcher 3, Red dead redemption 2, Kindom Come deliverance 1, Kraschar det i alla spel eller är det någon speciell?

För mig har det hittills skett när jag spelar CS2 eller gör massiva pulls i Mythic+ på WoW.
Kan ske mitt i spelet utan någon som helst förvarning.. lagom jobbigt när man skall klutcha eller deffa bomben och vipps så blir allt svart, haha!

Ångrar att jag aldrig uppdaterade moderkortet till senaste bios osv, och kanske även gpuns?
Prövade dock att ominstallera drivers och spelen utan någon framgång.

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag installerat ett Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1 och spelat Oblivion Remasterd och Ratchet and Clank Rift Apart med allt på ultra och RT på. Har funkat lysande än.
Ratchet and Clank Rift Apart stängde av datorn rätt snabbt med RT på högsta innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag hade kört på en 9800X3D, då den kommer hålla länge! Sitter själv på en 5800X3D som än så länge står sig väl!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Jag har samma problem med pubg när jag kör undervoltning i någon form. Samma sak i cs. Lösningen för mig var att ställa in pubg som oklockat, då fungerar det bra. Drog även igång att den kan strunta i noll rpm på fläkten när jag spelare spelet. Känns bara dumt.

Testade också med default igår, funkar kanon och är stabilt 👍

Permalänk
Skrivet av Robsjo91:

Testade också med default igår, funkar kanon och är stabilt 👍

Kanon, lycka till med kycklingjakten!

Permalänk
Medlem

Jag lyckades på lanseringsdagen knipa ett PowerColor 9070 XT Reaper till angivet riktpris på 7,990 kr. Det ligger dock fortfarande kvar oöppnat i sin förpackning, eftersom jag i samma veva flyttade till en ny stad och började ett nytt arbete. Min gamla dator sålde jag innan flytten, så jag sitter nu och planerar vilka delar jag ska köpa. Det kommer garanterat bli ett SFF-chassi på runt 7 liter, eftersom jag avskyr stora chassin.

Anledningen till att jag skriver i denna tråd är för att fråga er som använder just detta kort vilka era inställningar är för att få ett så svalt och tyst kort som möjligt, samtidigt som prestandan bibehålls. Jag kommer självklart att pula en hel del själv när jag har köpt de övriga delarna och byggt ihop allt, men det är alltid bra att ha något att utgå ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agima:

Jag lyckades på lanseringsdagen knipa ett PowerColor 9070 XT Reaper till angivet riktpris på 7,990 kr. Det ligger dock fortfarande kvar oöppnat i sin förpackning, eftersom jag i samma veva flyttade till en ny stad och började ett nytt arbete. Min gamla dator sålde jag innan flytten, så jag sitter nu och planerar vilka delar jag ska köpa. Det kommer garanterat bli ett SFF-chassi på runt 7 liter, eftersom jag avskyr stora chassin.

Anledningen till att jag skriver i denna tråd är för att fråga er som använder just detta kort vilka era inställningar är för att få ett så svalt och tyst kort som möjligt, samtidigt som prestandan bibehålls. Jag kommer självklart att pula en hel del själv när jag har köpt de övriga delarna och byggt ihop allt, men det är alltid bra att ha något att utgå ifrån.

Du får själv hitta dina inställningar. Det är aldrig en bra idé att ta andras rakt av.
Men börja med att köra några spel helt utan att röra något och håll koll på ljud och temp.
Sen kan du börja med att sänka Voltage Offset till -80mV och se hur det går.
Minska om det inte går bra. När du har din mV klar så sänk Power Limit till -20.
Testa testa.
Stäng av zero rpm.
Vill du kan du ge dig på Vram hastighet med.

Håll koll på Gpu Hot Spot när du spelar.

Visa signatur