Wrestling - WWE, AEW, TNA och så vidare.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Wrestling - WWE, AEW, TNA och så vidare.

Sedan WWE slöt avtal med Netflix om att få rättigheter på det mesta i arkivet samt köra alla livesändningar är det säkerligen flera stycken där ute som återupptäckt denna briljanta, löjliga, överdrivna och unika underhållningsformen.

"Men det är ju inte på riktigt!" hör jag er säga.
Det är klart jag vet det. Det är inte heller varför man tittar på det. För ska vi vara ärliga så nej självklart är det inte en sport i klassisk bemärkelse. Istället är det ett skådespel med ett noga regisserat narrativ med hjältar och skurkar där berättelser vävs och skrivs av produktionsteam som i fallet WWE är massivt. Något som däremot är på riktigt är stjärnornas atletiska förmåga, en match mellan två stjärnor är inte så mycket en kamp mellan dem som det är ett samspel för att få matchen att framstå som just en kamp där de allra bästa gör detta med perfektion.

För mig tog allting avstamp i WWE RAW och WWE Smackdown när detta visades på kabel-TV när jag var barn. När jag som 12-åring såg Rey Mysterio kämpa ned sin motståndare med sin signatur-move 619 var jag helt såld. Med tiden släppte intresset när tonåren övergick i vuxen ålder. Nu har det dock tagit fart igen på allvar i vuxen ålder. Det var en helg när jag var uttråkad och tänkte att jag kan väl testa, med en stor portion skepsis blev en match två som blev tre. Efter många veckor till hade det blivit en del i min veckorutin.

Jag kan fortsatt inte riktigt exakt sätta fingret på vad det är som gör det så attraktivt. Skådespelet är dåligt, berättelserna är ibland förutsägbara och WWE:s minst sagt extremt problematiska historia borde göra att jag inte är intresserad. Men det är jag.

Jag förväntar mig kanske inte att det finns en enorm mängd fans just här på SweC men blev inspirerad efter att jag och min kollega @Rosenvik insåg att vi båda två gillar denna ädla underhållningsform.

Är du intresserad idag? Tittade du kanske när du var liten? Tycker du att jag är helt jävla galen?

Permalänk

Världens bästa underhållning enligt mig. Jag har följt det sedan jag var ett barn på slutet av 90-talet. Det finns ingen kärlek som ens första kärlek.

Permalänk
Medlem

80-90tal var ju guldåldern för Wrestlig som stort, Attitute eran var ju helt obetalbar underhållning, tänker speciellt då på Stone Cold, Hardy Boys. Sjukt imponerande snubbar. Kollar jag idag? Not so much, men kan ibland rota fram lite klipp på Tuben. Då gläds man en stund. Höjdpunkten för mig var att vi fick in Wrestlemania VI live på vår satelit när jag var typ 11-12, satt uppe mitt i natten med skolan dagen efter.. Sjukt coolt på den tiden. Kom till skolan och berättade att UW slog Hogan, det var det inte många som trodde på.

stavfel etc
Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Vethut:

80-90tal var ju guldåldern för Wrestlig som stort, Attitute eran var ju helt obetalbar underhållning, tänker speciellt då på Stone Cold, Hardy Boys. Sjukt imponerande snubbar. Kollar jag idag? Not so much, men kan ibland rota fram lite klipp på Tuben. Då gläds man en stund. Höjdpunkten för mig var att vi fick in Wrestlemania VI live på vår satelit när jag var typ 11-12, satt uppe mitt i natten med skolan dagen efter.. Sjukt coolt på den tiden. Kom till skolan och berättade att UW slog Hogan, det var det inte många som trodde på.

Det är lite före min tid som barn men kollar en del gammalt fortfarande. Såg om Hell in a Cell-matchen från 1998 när Undertaker kastar Mankind från taket på buren. Det är otroliga matcher.

I dagsläget kollar jag på både Raw, Smackdown och NXT och det är kul med en del gamla rävar som är kvar. John Cena är på sin avslutsturné som regerande Undisputed Champion, Randy Orton delar fortfarande ut RKO, Stone Cold Steven Austin fyllekörde in en fyrhjuling på WM 41.

En enorm skillnad sedan jag var yngre är hur pass hög kvaliteten har blivit på Women's Division generellt. Den nådde kanske sin högsta nivå under Triple Threat-matchen nu under Wrestlemania när Rhea Ripley, Bianca Belair och Iyo Sky gjorde upp om bältet. Kan rekommendera att kika på den matchen.

Permalänk
Medlem

Brukade åka å se WWF på pappas jobb, back in the days.
Jag gillade det å berättade om det för mina kompisar på gatan.

De åkte med en gång för att få uppleva det hela.
De hade dock med sig sin pappa som blev mycket upprörd.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Cody Rhodes, vilken kille. Vilket rån!

Jag vet inte vilket stadie jag är i beträffande sorgebearbetning.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av xfade:

Brukade åka å se WWF på pappas jobb, back in the days.
Jag gillade det å berättade om det för mina kompisar på gatan.

De åkte med en gång för att få uppleva det hela.
De hade dock med sig sin pappa som blev mycket upprörd.. = )

Jag minns helgfrukostar med hela familjen bänkade framför tv:n, ledda av Hoa-Hoa Dahlgren. Undertaker! Hogan! Alldeles för många stjärnor för att nämna.

Nu har jag börjat komma tillbaka efter en lång tids frånvaro. Det tar ett tag innan man är på banan med alla story lines, men det ger sig 😊

Permalänk
Skrivet av Rosenvik:

Nu har jag börjat komma tillbaka efter en lång tids frånvaro. Det tar ett tag innan man är på banan med alla story lines, men det ger sig 😊

Mitt bästa råd är i så fall att kika på dom nya avsnitten allteftersom dom kommer. Dom är rätt bra på att ta upp tidigare relevanta saker och lägger bra krut i sammanfattningsklippen ändå. Man behöver inte nödvändigtvis kolla på saker före 2025 för att hänga med i vad som händer i 2025.

Permalänk
Medlem

Har inte tittat på wrestling sen 80-talet eller om det var tidigt 90-tal men kollade nu på Netflix. Tycker det var mer humor förr (eller så har humorn förändrats?). Särskilt bland de som "intervjuade" brottarna, för att inte tala om kommentatorerna.

Kommer ihåg när. TV3 tror jag det var, som slaktade sönder hela grejen med svenska kommentatorer. De kommenterade det som de tittade på "riktig" sport, spelade inte alls med i spelet så som de amerikanska gjorde då. Får rysningar bara jag tänker på det riktigt pinsamt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Hakinger:

Har inte tittat på wrestling sen 80-talet eller om det var tidigt 90-tal men kollade nu på Netflix. Tycker det var mer humor förr (eller så har humorn förändrats?). Särskilt bland de som "intervjuade" brottarna, för att inte tala om kommentatorerna.

Kommer ihåg när. TV3 tror jag det var, som slaktade sönder hela grejen med svenska kommentatorer. De kommenterade det som de tittade på "riktig" sport, spelade inte alls med i spelet så som de amerikanska gjorde då. Får rysningar bara jag tänker på det riktigt pinsamt.

Pat McAfee som kommenterar WWE är lite av mitt hatobjekt, tycker verkligen inte om hur han kommenterar. Annars är Booker T i NXT en stor favorit när det kommer till kommentering.

Humorn är nog inte lika utbredd som förut men lyckligtvis tar de inte sig själva på allt för stort allvar. Jag brukar se mellansekvenserna som en dåligt spelad såpopera, gör det hela rätt underhållande.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Var ett par bra matcher på RAW igår. Känns verkligen som de kommer att göra en seriös run för Stephanie Vaquer nu. Hon har fått så mycket matcher och positiv feedback så det verkar som att hon kommer får möjlighet att ta en titel i WWE på sikt också.

Permalänk
Rekordmedlem

Wrestling var större förr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.