Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Beställde detta igår. Ev. får tänkte jag köra via elnätet mellan enheterna och inte det trådlösa räcker till.

https://www.inet.se/produkt/5413123/asus-zenwifi-xt9-svart-2-...

Där har du faktiskt något jag själv kikade på innan det blev unifi. Det där kan nog bli riktigt bra.

Testa hur lång räckvidd en ger så vet du ungefär vart du ska sätta den andra. En i hörnet av huset som nu så kanske den andra fungerar bra i mitten av huset.

Ska du köra via elnätet är det nästan ett krav att du kör på samma fas, annars blir det inte bra. Skulle nog råda dig att om det inte blir bra med 2 av de enheter du beställt att skaffa en till istället.
Eller det bästa, dra en nätverkskabel. Kan vara drygt men går att få till det snyggt om man tänker till lite. Tex dra den på vinden i väggar, i källaren där det ändå alltid går massor av rör och slangar så en extra gör inget eller liknade.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag fattar fortfarande inte hur det kan bli bättre med mesh mot en extender. Är signalen dålig så är den dålig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag fattar fortfarande inte hur det kan bli bättre med mesh mot en extender. Är signalen dålig så är den dålig.

En extender/repeater sänder normalt på samma frekvens och tar därmed upp airtime som annars kunde användas till trafiken till/från dina enheter, vilket kraftigt försämrar prestandan i ditt WiF-nät överlag. En mesh-lösning med separat backhaul gör inte det till lika stor grad och påverkar alltså prestandan mindre.

Du måste ju dock givetvis ställa dessa mesh-punkter på ett avstånd där de fortfarande har en rimlig signal mellan sig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

1. En Mesh kan se till att dom inte krockar hela tiden för dom har en dialog. Wifi bytar kanal när dom krockar.

2. Överlämneningen av enheten mellan noder är upp till Mesh systemet då den har en dialog. Annars är det upp till enheten själv att hoppa mellan samma SSID (wifi namn).

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1. En Mesh kan se till att dom inte krockar hela tiden för dom har en dialog. Wifi bytar kanal när dom krockar.

2. Överlämneningen av enheten mellan noder är upp till Mesh systemet då den har en dialog. Annars är det upp till enheten själv att hoppa mellan samma SSID (wifi namn).

2. Nja, roaming är fortfarande till största delen upp till enheten.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

2. Nja, roaming är fortfarande till största delen upp till enheten.

Det är det säkert. Skiljer säkert märke till märke också. Mitt Asus Mesh har iaf valt ibland att skicka över enheter mellan noder, fasten uppenbart den trådlösa enheten anser mottagningen är bättre på en annan nod. Jag får utgå ifrån Mesh vet bäst.

Oavsett vad. Jag har provat rätt många repeatrar och förstärkare. Åkt hem till många arbetskolleger och vänner som redan köpt dessa prylar och är missnöjda. Det går inte att jämföra med ett Mesh. Dag och natt.

Däremot om man använder en extender eller AP som ren media brygga (mottagare av wifi för att få kabel på ett ställe man inte har). Det fungerar bra. Men just att "förstärka" en Wifi signal man inte styr över. Det är dödfött från början.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det är det säkert. Skiljer säkert märke till märke också. Mitt Asus Mesh har iaf valt ibland att skicka över enheter mellan noder, fasten uppenbart den trådlösa enheten anser mottagningen är bättre på en annan nod. Jag får utgå ifrån Mesh vet bäst.

Oavsett vad. Jag har provat rätt många repeatrar och förstärkare. Åkt hem till många arbetskolleger och vänner som redan köpt dessa prylar och är missnöjda. Det går inte att jämföra med ett Mesh. Dag och natt.

Däremot om man använder en extender eller AP som ren media brygga (mottagare av wifi för att få kabel på ett ställe man inte har). Det fungerar bra. Men just att "förstärka" en Wifi signal man inte styr över. Det är dödfött från början.

Ja, olika enheter har lite olika regler för det, även om de oftast är hyfsat snarlika. De börjar skanna efter andra APs när de når en viss låg nivå av signalstyrka och roamar över när de når en ytterligare lite lägre nivå.

Här finns exempelvis information om hur Apples enheter gör det:

https://support.apple.com/sv-se/guide/deployment/dep98f116c0f...

Det mesh-enheterna kan göra är att hjälpa enheten genom 802.11v, 802.11r, 802.11k, etc. De kan även kicka anslutna enheter och hoppas att de ansluter till en annan AP, men det resulterar då i ett större tapp av anslutning och är inte riktig roaming. Har man placerat och konfigurerat sina APs/mesh-punkter bra (med lagom överlapp och konfigurerad sändningsstyrka) så ska man praktiskt taget aldrig behöva kicka enheter.

Ja, repeaters bör praktiskt taget aldrig användas. De är ett av det enklaste sättet att förstöra prestandan i sitt WiFi-nät. Där är vi helt eniga. För Point-to-Point finns det hårdvara anpassad för just detta ändamål, så de är att föredra framför repeaters även där. Kort sagt hade repeaters gärna fått försvinna från marknaden enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan verkligen rekommendera systemet jag köpte till alla som har problem. Helt sjukt. Nu har jag samma hastighet som jag hade via det trådburna. Ligger på runt 240mbs i hela huset. Har en i varje hörna på huset. Satt jag precis bredvid routern innan så låg jag på typ 190.

Passa på. @Inet har rea.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kan verkligen rekommendera systemet jag köpte till alla som har problem. Helt sjukt. Nu har jag samma hastighet som jag hade via det trådburna. Ligger på runt 240mbs i hela huset. Har en i varje hörna på huset. Satt jag precis bredvid routern innan så låg jag på typ 190.

Passa på. @Inet har rea.

Jag antar att du menar att du har betalar för 250/250 internet och får ut detta över WiFi nu? Annars var det något allvarligt fel på ditt trådburna nätverk tidigare.

Misstänker att du får betydligt bättre resultat än så även över WiFi inom det lokala nätverket, för den hastigheten är inte speciellt svår att uppnå även med många år gamla APs. Däremot är det bevisligen så att täckningen är betydligt bättre än med din gamla lösning, vilket givetvis resulterat i en klar prestandaförbättring i praktiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag antar att du menar att du har betalar för 250/250 internet och får ut detta över WiFi nu? Annars var det något allvarligt fel på ditt trådburna nätverk tidigare.

Misstänker att du får betydligt bättre resultat än så även över WiFi inom det lokala nätverket, för den hastigheten är inte speciellt svår att uppnå även med många år gamla APs. Däremot är det bevisligen så att täckningen är betydligt bättre än med din gamla lösning, vilket givetvis resulterat i en klar prestandaförbättring i praktiken.

Betalar för 250/250 och var aldrig i närheten av det när jag körde wifi innan. Hela övervåningen har mellan 230-240 och på andra sidan huset, på undervåningen ligger jag på runt 190. Ligger på 25 i lekstugan som ligger 40m längre bort.

Kör inte AP utan Auto. Blir det någon skillnad?

Sen har jag basstationen till brandvarnare och kameror stående mellan moderna och den hoppade mellan dessa vilket skapade fördröjning så jag låste den till den övre noden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Betalar för 250/250 och var aldrig i närheten av det när jag körde wifi innan. Hela övervåningen har mellan 230-240 och på andra sidan huset, på undervåningen ligger jag på runt 190. Ligger på 25 i lekstugan som ligger 40m längre bort.

Kör inte AP utan Auto. Blir det någon skillnad?

Sen har jag basstationen till brandvarnare och kameror stående mellan moderna och den hoppade mellan dessa vilket skapade fördröjning så jag låste den till den övre noden.

Ok. Tänkte att det var värt att förtydliga att begränsningen i hastighet låg i att du testade mot internet, vilket i detta fall sannolikt begränsar hastigheten rejält jämfört med vad den förmodligen klarar utan den begränsningen.

Härligt att det funkar bra.

Jag har ingen aning om inställningarna för den där produkten så om det funkar bra på Auto så skulle jag lämna den inställningen så. Om jag skulle gissa så är AP-inställningen kanske för när man har trådburen förbindelse mellan dem, men har inte undersökt saken.

Visa signatur