[Jägarclockers] Tråd om jakt & skytte

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Då är jägarexamen avklarad och jag har köpt min första bysse. Det blev en BSA i kaliber 30-06 med ett 3-12x52 kikarsikte.
Jag fick med lite övningsskott, men vilka jaktskott bör man köpa som nybörjare att skjuta in den med? Norma Oryx, Sako Hammerhead och Lapua Mega verkar finnas i det flesta butiker. Men är de bra? Prisvärda? Vad betyder ens 13,0g/200gr?

<Uppladdad bildlänk>

Grattis till examen!

Oryx, Hammerhead och Mega fungerar riktigt bra i mina bössor – särskilt till gris, älg och kron.

Fiocchi, som är en betydligt billigare kula, har visat sig fungera utmärkt till dov och rå.

Av de olika pipor och kalibrar jag har haft, har alla haft sina egna preferenser när det gäller laddningar och kulor.
Men har lyckats hitta rätt ganska snabbt.

Så prova dig fram, lycka till.

Visa signatur

no0n3

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihop.

Jag körde till vapenbutiken och tog ett snack. 90% av det som säljs är tydligen Norma Jaktmatch och Oryx 11.7g, och det var vad de alltid hade hemma. Så det fick bli dem. Träffbilden var bra, jaktammon var identisk med Jaktmatch.

Så då, nu vi ändå pratar ammo. Jag letar hagelbock. Men vilken storlek ska jag gå på? 12/70 eller 12/76? Har läst mig till att 70mm har räckt till i alla tider om man skjuter med bly. Men om det nu blir lagkrav på stålhagel i framtiden kanske 76mm är vettigare?

Skrivet av kode:

För egen del har jag bara kört Oryx, men gissningsvis är de i princip likvärdiga, försök hitta övningsammo som har liknande ballistiska egenskaper som den jaktammo du väljer, ifall det är möjligt - t.ex. kör jag Normas "Jaktmatch" för övning av den anledningen.

13,0g/200gr är vikten på kulan. gr är viktmåttet grain och motsvarar ca 65 milligram.

Edit: Grattis till jägarexamen också

Skrivet av Ostbullen:

Grattis till examen!

Edit: har själv precis införskaffat oryx som jag tyvärr inte fått äran att testa än, men ska ju vara klassiska skott. bra du kollar på lite kvalitativare skott!

Skrivet av no0n3:

Grattis till examen!

Oryx, Hammerhead och Mega fungerar riktigt bra i mina bössor – särskilt till gris, älg och kron.

Fiocchi, som är en betydligt billigare kula, har visat sig fungera utmärkt till dov och rå.

Av de olika pipor och kalibrar jag har haft, har alla haft sina egna preferenser när det gäller laddningar och kulor.
Men har lyckats hitta rätt ganska snabbt.

Så prova dig fram, lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Tack för svar allihop.

Jag körde till vapenbutiken och tog ett snack. 90% av det som säljs är tydligen Norma Jaktmatch och Oryx 11.7g, och det var vad de alltid hade hemma. Så det fick bli dem. Träffbilden var bra, jaktammon var identisk med Jaktmatch.

Så då, nu vi ändå pratar ammo. Jag letar hagelbock. Men vilken storlek ska jag gå på? 12/70 eller 12/76? Har läst mig till att 70mm har räckt till i alla tider om man skjuter med bly. Men om det nu blir lagkrav på stålhagel i framtiden kanske 76mm är vettigare?

Det är inget dåligt val du gjort och det kommer fungera utmärkt. Du har även blyfria alternativ som Barnes Vortx, Lapua Naturals mfl det kan ju bli på tal om det inom nåt år men ingen panik med det.

Jag skulle gå på 12/76 med choker och stålhagelgodkänd hagelbock. Sedan när det gäller hagelbössor så är det viktigt att vapnet passar dig, ta gärna hjälp av någon som vet och kan hagelvapen. Kika gärna på begagnat Beretta 686 och Browning 525, brukar hålla bra andrahandsvärde så man får ofta igen stora delar av investerade pengar om man vill byta/sälja.

Permalänk

Vet inte om man får lägga upp bilder på "okonventionella" jaktvapen utan att någon moderator blir helt tokig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillinger:

Vet inte om man får lägga upp bilder på "okonventionella" jaktvapen utan att någon moderator blir helt tokig?

Kan ju prova?
Jag kan börja med min Benelli M4 som jag har för grisjakt i första hand, och lite halvdant lerduveskytte emellanåt.
Fantastisk bössa, om än riktigt dåligt anpassad för lerduva. Bytt lite småsaker på den för att få den lite mer i egen smak, t.ex mekanismspärren och främre handgrepp. Funderar på att sätta dit en rödpunkt...

Förtydligande
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillinger:

En bild på ett "okonventionellt vapen" är väl tämligen ointressant om det inte finns en frågeställning att diskutera runt det?
Då är kanske en bildtråd en bättre plats. ("Bild på mitt vapen"?) Frågan är bara om ett datorforum är rätt ställe för en sådan tråd?

Och beroende på vad det "okonventionella" är, så kan ju en frågeställning runt detta, tangera politiska diskussioner som generellt inte är tillåtet.

Men vad vet jag?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Och beroende på vad det "okonventionella" är, så kan ju en frågeställning runt detta, tangera politiska diskussioner som generellt inte är tillåtet.

Gissningsvis betyder okonventiell det lika odefinierade "militärt utseende" som varit uppe i diskussionerna.
Benellin ovanför är ju extra farlig eftersom den är svart, har pistolgrepp och mlok spår.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Kan ju prova?
Jag kan börja med min Benelli M4 som jag har för grisjakt i första hand, och lite halvdant lerduveskytte emellanåt.
Fantastisk bössa, om än riktigt dåligt anpassad för lerduva. Bytt lite småsaker på den för att få den lite mer i egen smak, t.ex mekanismspärren och handgrepp. Funderar på att sätta dit en rödpunkt...
<Uppladdad bildlänk>

Hur görs pluggningen på en sån däringa? Riktigt säker och ej demonterbar? Såg att jakt.se tog 899 för detta "verkstadsarbete".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gissningsvis betyder okonventiell det lika odefinierade "militärt utseende" som varit uppe i diskussionerna.
Benellin ovanför är ju extra farlig eftersom den är svart, har pistolgrepp och mlok spår.

Den skjuter ju hårdare om den är i svart syntet, det vet alla.

Skrivet av mrTLU:

Hur görs pluggningen på en sån däringa? Riktigt säker och ej demonterbar? Såg att jakt.se tog 899 för detta "verkstadsarbete".

Min kom pluggad från vapenhandlaren. Epoxylimmad spärr/stav i magasinet. Köpte bössan hos Corax, kan helhjärtat rekommendera dem.

Tillägg
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Lite det jag trodde också.
Då kan man ju landa i frågan om det är den politiska delen man är ute efter att diskutera eller praktiska saker.
Vad är mlok t.ex.
Du behöver inte svara, jag har redan kollat. En plats (skena/handgrepp) för att montera tillbehör på.

Som synes i min andra fråga är jag nyfiken på magasinbegränsningar då jag inte jagar (alltså har inte behov av begränsning), men det är enklare att köpa på jaktlicens. Alltså kan man fundera på hållfastheten (eller vad man ska kalla den) på begränsningar...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Den görs som alla andra hagelbrakare med cylindriska magasin. Det sitter en stav i botten på magasinet som är limmad med någon form av loctite med aningen högre smältpunkt än vad plasten har

Någon annan som tävlingsskjuter utöver jaktintresset? Kom precis tillbaka från en klubbtävling med goda resultat, dock behöver jag fundera ut någon bra lösning för att montera en rail. Finns lite olika. Nån som har någon erfarenhet av olika typer?

• Dustcover med rail

• Helt ny framstock med rail

• Sidomonterad rail

Permalänk
Skrivet av Baalex:

Min kom pluggad från vapenhandlaren. Epoxylimmad spärr/stav i magasinet. Köpte bössan hos Corax, kan helhjärtat rekommendera dem.

Kul att du har bra erfarenheter av dem. Personligen skyr jag dem som pesten.

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Då kan man ju landa i frågan om det är den politiska delen man är ute efter att diskutera eller praktiska saker.
Vad är mlok t.ex.
Du behöver inte svara, jag har redan kollat. En plats (skena/handgrepp) för att montera tillbehör på.

Som synes i min andra fråga är jag nyfiken på magasinbegränsningar då jag inte jagar (alltså har inte behov av begränsning), men det är enklare att köpa på jaktlicens. Alltså kan man fundera på hållfastheten (eller vad man ska kalla den) på begränsningar...

Om du söker på jakt och får licens med behov jakt får du inte rycka plomberingen även om du bara håller hus på bana. Du har då väsentligt förändrat vapnets verkningsgrad vilket är brott mot vapenlagstiftningen. Hade den diskussionen med en handläggare för något år sedan och ville få det likställt med lösa magasin till halvautomatiska studsare vilka man får ha hur stora som helst på banan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Äsch då.
Finns ju också den teoretiska chansen att magasintuben går att byta enkelt.

Hur som, i mitt fall är jag snarare inne på att köpa en halvauto med samma choker som jag har på lerduvebössan, dvs Invector Plus (om jag minns rätt). Då landar jag i Winchester SX3/4 bl.a. Finns nån Browning också, har jag för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

En bild på ett "okonventionellt vapen" är väl tämligen ointressant om det inte finns en frågeställning att diskutera runt det?
Då är kanske en bildtråd en bättre plats. ("Bild på mitt vapen"?) Frågan är bara om ett datorforum är rätt ställe för en sådan tråd?

Men vad vet jag?

Finns ju min "bild på bil tråd" i forumet så varför inte en bild på mitt vapen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillinger:

Kul att du har bra erfarenheter av dem. Personligen skyr jag dem som pesten.

Asch då, vad trist att höra!
Ja, jag har haft att göra med dem en gång, och det var den här affären. Så mitt urval av erfarenheter av dem är ganska begränsat såklart.

Och på en sån där skönhet som du postade så är det väl sidomonterad rail som gäller? Kanske en smaksak och personlig preferens såklart...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Baalex:

Asch då, vad trist att höra!
Ja, jag har haft att göra med dem en gång, och det var den här affären. Så mitt urval av erfarenheter av dem är ganska begränsat såklart.

Och på en sån där skönhet som du postade så är det väl sidomonterad rail som gäller? Kanske en smaksak och personlig preferens såklart...

Jag vill gärna undvika tacticool looken på den eftersom den har orginalgrepp i bakelit och sibirisk lärk från comblock customs så den skall efterlikna originalen så mycket som möjligt. Då är det sidorail som gäller antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Vad är mlok t.ex.

Lite oklart om du frågar efter vad begränsningen är eller om det handlar om diskussionen.
Nuvarande regler är iaf att begränsningen gäller vid jakt, på bana är det fritt fram med större magasin på jaktvapen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Lite oklart om du frågar efter vad begränsningen är eller om det handlar om diskussionen.
Nuvarande regler är iaf att begränsningen gäller vid jakt, på bana är det fritt fram med större magasin på jaktvapen.

Korrekt för kula men inte för hagel. På hagelvapen skall begränsningen vara varaktig för att licensen skall gälla. Om du knäcker upp limningen på det strypta magasinröret har du modifierat vapnet så att villkoret för licensen inte längre gäller oavsett om du fortsätter köra 2+1 på bana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillinger:

Korrekt för kula men inte för hagel. På hagelvapen skall begränsningen vara varaktig för att licensen skall gälla. Om du knäcker upp limningen på det strypta magasinröret har du modifierat vapnet så att villkoret för licensen inte längre gäller oavsett om du fortsätter köra 2+1 på bana.

Ja, bra rättning.

Med undantag för bygelrepeater som inte behöver det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag tror de menar musköter när de pratar om "militärt utseende", musköter var väldigt populära i krig förr i tiden ;). Eller så menar de Mauser som är populära jaktvapen idag, användes flitit under första och andra världskriget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag tror de menar musköter när de pratar om "militärt utseende", musköter var väldigt populära i krig förr i tiden ;). Eller så menar de Mauser som är populära jaktvapen idag, användes flitit under första och andra världskriget.

Ja, men lite så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillinger:

Den görs som alla andra hagelbrakare med cylindriska magasin. Det sitter en stav i botten på magasinet som är limmad med någon form av loctite med aningen högre smältpunkt än vad plasten har

Någon annan som tävlingsskjuter utöver jaktintresset? Kom precis tillbaka från en klubbtävling med goda resultat, dock behöver jag fundera ut någon bra lösning för att montera en rail. Finns lite olika. Nån som har någon erfarenhet av olika typer?

Min pump är "nitad" i röret, vilket är lite irriterande. Kan inte få ut patronföraren ifall jag skulle vilja städa den

För övrigt, riktigt läcker bössa du har ^

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Alla vapen har militärt utseende. Beror bara på hur långt bak i tiden man drar gränsen...

Permalänk
Medlem

Ja då blev det lite nya bestämmelser kring vapen för jägare. Någon som funderar på att utöka garderoben lite nu när den växte med ett par bössor?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag är starkt kritisk till det här monumentala sveket av sittande regering. Snacka om känslostyrd symbolpolitik som enbart slår mot laglydiga medborgare.
Undrar om de uppgraderingar jag gjort på min jakt-AR ingår i deras Inlösen? Ny trigger group, säkringsomställare, handgrepp etc. För att inte tala om ammunition för åtskilliga tusentals kronor som jag inte kan använda längre.
Blir nog en Browning Bar i 30-06 nu istället, ironiskt nog.

Edit: tangerar politik-snack, så mod får gå in och ta bort om de anser att inlägget är olämpligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Jag är starkt kritisk till det här monumentala sveket av sittande regering. Snacka om känslostyrd symbolpolitik som enbart slår mot laglydiga medborgare.
Undrar om de uppgraderingar jag gjort på min jakt-AR ingår i deras Inlösen? Ny trigger group, säkringsomställare, handgrepp etc. För att inte tala om ammunition för åtskilliga tusentals kronor som jag inte kan använda längre.

Edit: tangerar politik-snack, så mod får gå in och ta bort om de anser att inlägget är olämpligt.

Sitter själv inte på någon AR, och hade inga tankar på att införskaffa en AR för jakt, men håller med om att det var ett snedtramp att tvinga återköp. Förbjud nyregistreringar, men låt de som fått bössorna på licens få behålla sina bössor imo. Nu kommer iallafall ukrainarna få sig ett par gucci-bössor.

För övrigt så _tror_ jag att jag läste någonstans att man även skulle få tillbaka pengarna för tillbehör till bössan, men kan ju inte svära på det.

Ammunitionen är lite knepigare dock :/ Får bli många dagar på banan i sommar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ja då blev det lite nya bestämmelser kring vapen för jägare. Någon som funderar på att utöka garderoben lite nu när den växte med ett par bössor?

Hade tänkt skaffa en AR men det ser ju lite mörkt ut nu...

Skrivet av Baalex:

"Vissa" tillbehör. Lika odefinierat som allt annat. Tittade på presskonferensen och efterföljande frågor.
De fick frågan om vi nu återgår till att basera bedömningen på vapnets utseende, svaret var både ja och nej samt lite svamlande om teknisk specifikation, kaliber och militära magasin (vad nu det är?).

Skrivet av Ostbullen:

Ammunitionen är lite knepigare dock :/ Får bli många dagar på banan i sommar?

Man skulle ha två år på sig och det är ju inte beslutat än. Med tanke på hur de visade upp brist på kompetens över tekniken så finns ju hoppet att de inte heller har förstått vad det här betyder juridiskt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Mycket välkommet beslut, Jag ska definitivt utöka med mer vapen, iallafall två till.

Anledningen är för att jag vill ha ett specifikt vapen till den jakten som bedrivs och en renodlad eftersöktsbössa. Ska bli väldigt skönt att bara kunna ta ur vapnet ur skåpet och åka framförallt vid eftersök utan att behöva byta optik, fästa lampa osv.

Permalänk
Skrivet av Baalex:

Helt enig! Det är lätt att säga att man löst ett problem som aldrig funnits. Hoppas du får tillbaka varenda krona!