Mitt råd är att läsa på hur batterier fungerar. Bilbatteriet är speciellt.
Egenskap Gjort för att ge mycket energi på kort tid.
Nackdelar.
Laddar ur sig själv (Nära alla batterier har mer eller minste en självurladding, särskilt uppladdingsbara) och kräver därför att man laddar vid intervall.
hur det fungerar. Det sitter plattor i metall i ett bilbatteri, när det är för lite laddning i batteriet då sker något som heter oxidbilding, det sätter sig ett tunt lager på plattorna. Visps så blir det svårare att ladda upp batteriet, då kan man räkna ut att det blir en ond cirkel. Det blir fört lite oxid, du märker inget får det går fortfarande att ladda upp men man når en gräns till slut när det är så mycket oxid att batteriet inte tar tillräcklig laddning då batteriet får aldrig nått skydd. Då kan man säga att då dör det.
En till sak att beta är att vid låg spänning i batteriet då tål det inte kyla. Vätskan fryser och knuffar får ur metallplattorna ur sitt läge och i bland trasar sönder. Värt att veta att det är inte exakt som vatten , skadetempen är högre än noll i vissa fall (har jag läst).
Viktiga saker att veta. 12v är missvisande för ett tomt bilbatteri ligger på någon stans på 12.50 V man kan rädda det men mäter man 11 v eller lägre då kan man veta att det börjat bildas oxid, särskilt om det stått längre tid.
Batteri är nära fulladdat kring 12.45V (har egen liten mätare och mäter spänningen när jag köpt batterier och tar inte batterier som är under 12.6V Jag brukar mäta på några och tar det med högst spänning.
en viktig sak till att känna till är att det alltid är lätt att ladda batterier i början, från tomt till halvfullt går ganska fort8det är det som händer med din bil, det laddar men hinner bara bli halvfullt för du kör sällan och ganska kort sträcka. Att ladda ett batterier fullt tar många timmar, laddaren jag tippar om senare drar ner styrkan mot slutet. på slutet kan den stå i dygn innan man får i det sista.
en sak till batterier är farliga, dom kan explodera. läs på om vilka risker som finns
inköpslista.
En billig mindre mätare. Då kan du kontrollera spänningen. et måste när man håller på med bil
CTEK MXS 5.0 dom är bra om man vill ladda och kan fixa lite till o med om man fått lite oxid, jag hade en billig laddare först men den var allt för dålig på flera sätt.
XS 0.8 EU
En mindre som kan underhållsladda stora batterier men kommer ta lång tid att ladda ett urladdat. bra att ha i garaget som kan stå på när man i ditt fall inte använder bilen. Då säkerställs att batteriet inte drar ur.