Frågor angående vattenkylning, funderingar och förslag !?

Permalänk

Frågor angående vattenkylning, funderingar och förslag !?

Hej alla,

Har idag ett bygge innehållande

Havn Hs 420 VGPU
Asus Rog strix X870-F
Amd Ryzen 7 9800x3d
Asus Astral 5080

Processorn kyls idag av ett Lian Li Galahad II Trinity

Jag är rent generellt väldigt nöjd med allt, upplever att det är svalt med temp på CPU och GPU runt 60 grader, vissa titlar kan av någon anledning ligga i 70-75 grader (Fortnite av en udda anledning som jag inte fattar kanske

Jag gillar bygget tycker det är snyggt, dock kan jag inte sluta tänka på att vattenkyla det .... dock tänker jag spontant att 1 jag vet inte om jag vågar slita isär mitt Astral kort, samt att det är fan snyggt sen så har jag kanske fått ett trevligt exemplar med noll coilwhine eller fläktar som låter.
Det som jag hör och som jag kan störas av ibland är snarare AIOn och min tanke fundering är om det varit vettigt att vattenkyla endast cpun ? Tänker främst att det hade kanske varit ett bra första steg till att börja kyla ?

Jag misstänker att jag lär nog inte tjäna något vidare på detta, mer än att det bör bli tystare ? Tänker att jag kan köra fläktarna konstant och sätta dem där jag känner att jag har en tolerans. För idag blir jag galen när ett spel skall ladda shaders och aion låter som ett jetplan

Men alla tankar funderingar både positiva som de som vill såga är välkomna, jag an helt enkelt inte riktigt komma överens med mig själv just nu

Permalänk
Medlem

Hej!

Alla fläktar låter, även en AIO. Byggkvaliteten på ens AIO kan, förutom livslängden, självklart påverka ljudets karaktär och volym. Bättre byggkvalitet kan i vissa fall göra att volymen blir svagare.

Men det viktigaste är när (vid vilken temperatur) AIO:ns fläktar startar, vilket varvtal den då uppnår och hur länge fläktarna pågår. Utöver detta så är frågan vilken ljudfrekvens fläktarna surrar i. När de väl är igång. Detta är betydligt mer avgörande än specifikationernas dB-mått på pappret! dB uppgifterna säger faktiskt otroligt lite. Den enda lilla det värdet säger, är bara en ytterst svag vägledning som mest är till för pappret att tillverkarens skyldighet att informera. Däremot....hur mycket luft en AIO kan transportera....är betydligt viktigare! En fläkt som flyttar mycket luft, behöver inte vara igång lika länge och/eller ofta som den som flyttar mindre luft.

Någonting som kan göra datorn, inkl. AIO:n tystare, är valet av chassits storlek, chassits kvalitet, och chassis inbyggda fläktar. Ett bra kvalitetschassi som är stort och med kvalitetsfläktar, ger i regel en tystare och volymsvagare dator jämfört med mindre chassin av samma kvalitet. Man kan då säga att ett riktigt bra chassi inkl. dess fläktar, avlastar AIO:n en aning.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk

Ja jag tycker som sagt att det är rätt ok, storleken är bra mycket 140 mm fläktar, hade aion från lian li varit 140 mm så hade det klart blivit denna modellen men det finns ju inte.

Men som jag läser det så förespråkar du inte vattenkylning ?
Tack för mycket och matnyttig information

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

<Uppladdad bildlänk>

Ja jag tycker som sagt att det är rätt ok, storleken är bra mycket 140 mm fläktar, hade aion från lian li varit 140 mm så hade det klart blivit denna modellen men det finns ju inte.

Men som jag läser det så förespråkar du inte vattenkylning ?
Tack för mycket och matnyttig information

Eh, jaha, jag var väl kanske lite otydlig där angående CPU-kylning.
Jo, jag föredrar AIO vattenkylning. Trots att de är dyrare och ibland betydligt dyrare. Men de är effektiva och belastar inte moderkortet lika mycket som luftvarianten som ju väger mycket mer.

En AIO tar dessutom betydligt mindre plats inne i chassit vilket leder till att den inte är i vägen (bara minimalt) för luften som ska transporteras ut/bort från chassit. Det blir alltså mycket mer "fria luftvägar" med AIO och det gynnar naturligtvis även kylförmågan. Fördelarna med dagens AIO är enligt mig väldigt många, men nackdelarna väldigt få.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag kan identifiera mig i det du säger. Jag tog steget över till vattenkylning(open loop) i samband med inköp av RTX2080ti. Jag hade innan dess en AIO för CPUn och orginalkylare på GPUn. Det kändes som ett jättestort steg att gå till custom och jag var livrädd när jag skulle öppna mitt kort och allt meck som det innebar.

Först och främst vill jag bara säga att jag håller med förgående svar. Mycket kan lösas genom att kalibrera fläktkurvorna. Jag vet inte vilken programvara du använder. Det jag använder heter "Fan Control" och tar lite tid att lära sig. Kolla upp det, det är riktigt bra och du kan styra själv vad du vill att respektive kylare skall reagera på. Ett fullt vattenkylt system går också upp i ljudnivå vid load, men det är en mjukare övergång och generellt tystare upplevelse.

Det största skälet enligt mig att gå över till custom är om du vill få tyst på GPUn. Det finns väldigt bra cpu-kylare där ute nuförtiden för bra priser som med lite kalibrering gör jobbet. Det är svårare att jobba med ljudet från ett grafikkort i hög ansträngning(gaming). Man kan göra en del med chassifläktar, men vill man få tyst på gpun, är det vattenblock som gäller. Nu säljs det fler AIO-lösningar till GPU än när jag höll på men det handlar i slutändan vad man är beredd att betala. Jag tycker dessa känns onödigt dyra.

En nackdel med att gå över till custom är att man blir lite låst i framtiden när man vill uppgradera saker då man behöver slänga på några tusen på cpu och gpu för ett nytt block, men det gör man ju inte så ofta.

Att skruva isär kylaren till min GPU var lite lättare än jag trodde även om jag var nervös. Det finns bra guider där ute nuförtiden och man kan köpa block som är specifikt designade för ditt kort. Det gör det hela mycket enklare. Sen finns det alternativ med färdigmonterat block och dessa blir ju intressanta om man vill betala för att slippa pilla!

Jag har precis gjort en stor overhaul av min loop där jag tömt, städat och bytt slangar. Det tar sin tid! Det är mer underhåll men shit vad gött det är nu igen. Kylningen är överlägsen och jag får en överlag tystare upplevelse. Hittade även kvittot på hela inköpet från EKWB och det gick då på 10 000:
2x 360m radiatorer
1x cpublock
6x fläktar
1x reservoar
2x GPU-block m backplate
Mjukslang
Vätska
J***a massa anslutningar

Kostar förmodligen mer nuförtiden...

Aja, det var mina funderingar. Du får höra av dig om du undrar något.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5,2 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat