Datorskärmar med mycket lågt stativ?

Permalänk
Medlem

Datorskärmar med mycket lågt stativ?

Jag söker en datorskärm, 27 tum, helst QHD, vit färg, möjligen silverfärgad med ett mycket lågt stativ då jag vill kunna använda ett skärmstöd med låda under skärmen. Skärmstödet är i sig redan 8 cm högt och jag behöver en skärm som går att sänka ner så gott som till samma nivå, 8-10 cm för att jag annars måste sitta i en dålig vinkel och titta för mycket uppåt. Jag vill inte ha något VESA-fäste eller fästa skärmen på väggen. Det ska vara snyggt och smidigt, inte några stora tunga stativ. Jag är öppen för att köpa skärm utan stativ men det måste då gå att komplettera med stativ som är lågt. Jag tänker i prisklassen 2000 - 2500 kr, även begagnat hos butik.

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag förstår inte riktigt varför du ratar skärmstativ så att du slipper använda skärmens medföljande stativ?

Med ett separat skärmstativ kan du ju få ner skärmens nedre kant ända ner till bordsskivan om du vill. Dessutom ser det mer rent och städat ut för ögat. Finns riktigt bra sådana för mindre än 1000 -lappen eller däromkring.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AC1234:

Jag söker en datorskärm, 27 tum, helst QHD, vit färg, möjligen silverfärgad med ett mycket lågt stativ då jag vill kunna använda ett skärmstöd med låda under skärmen. Skärmstödet är i sig redan 8 cm högt och jag behöver en skärm som går att sänka ner så gott som till samma nivå, 8-10 cm för att jag annars måste sitta i en dålig vinkel och titta för mycket uppåt. Jag vill inte ha något VESA-fäste eller fästa skärmen på väggen. Det ska vara snyggt och smidigt, inte några stora tunga stativ. Jag är öppen för att köpa skärm utan stativ men det måste då gå att komplettera med stativ som är lågt. Jag tänker i prisklassen 2000 - 2500 kr, även begagnat hos butik.

Tacksam för tips!

Det är precis för dessa situationer VESA-fästen används. För att kunna anpassa lösningen efter situationen. De skärmar som har ett mer generös justering i sitt fäste tenderar att kunna höja ännu mer snarare än sänka tillräckligt nedåt.

En typ av stativ för att uppnå precis det du säker är POS-stativ (point of sale) som alltså används för kassaterminaler där man vill få ned skärmen lägre, ofta så lågt som möjligt. Denna torde också lösa situationen: https://www.billigteknik.se/vesa-faste-till-skarm/34423-unive...

Alternativet är att leta igenom alla ca 1000 27-tummare som listas på exempelvis prisjakt: https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?r_89=27-27&sort=price efter en skärm som har ett lågt fäste. Absoluta majoriteten lär följa kontorsnormen och lyfta precis de 8–10 cm du vill undvika.