Bygga dator - är dessa komponenter bra?

Permalänk
Medlem

Bygga dator - är dessa komponenter bra?

Tjenare, hoppas ni har det bra!

Jag ska bygga min första dator och fick dessa komponenter. Är det allt som behövs? Måste jag ha något mer? Jag tog bort grafikkortet på mening för att ev ha ett i framtiden. Om ni vet, kommer denna dator fungera bra?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Någon speciell anledning till att du väljer DDR4 minnen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Någon speciell anledning till att du väljer DDR4 minnen?

För att moderkortet kräver det?

Fast jag hade ju försökt satsa på AM5 istället. Kan du öka budgeten lite, @squibgob ?

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara trevligt att ha en tystare CPU-kylare än vad som följer med CPU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

För att moderkortet kräver det?

Fast jag hade ju försökt satsa på AM5 istället. Kan du öka budgeten lite, @Bababoiiscool ?

Tror tyvärr inte det, men det kan skilja kanske runt 200kr ish. Sorry, men jag är inte insatt i datorer. Vad menar du med AM5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Det kan ju vara trevligt att ha en tystare CPU-kylare än vad som följer med CPU...

Påverkar det prestandan? Annars bryr jag mig inte riktigt om ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av squibgob:

Tror tyvärr inte det. Sorry, men jag är inte insatt i datorer. Vad menar du med AM5?

Den du valt är AM4. Det är en nyare plattform med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Den du valt är AM4. Det är en nyare plattform med andra ord.

Alr, och det är minnet? Tack för ditt svar dessutom, uppskattar det. Jag är verkligen en nybörjare och det märks lol

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/lista/n8ez1/2025-05-06

Kanske? Blev 32GB RAM t.o.m.

Permalänk
Medlem

Tack, men jag tror inte jag uppgraderar för högre än 6k ish. Uppskattar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av squibgob:

Tack, men jag tror inte jag uppgraderar för högre än 6k ish. Uppskattar det

Du bör verkligen satsa på en nyare plattform än AM4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Du bör verkligen satsa på en nyare plattform än AM4.

Ok. Men vad menar du "plattform"? Also, fyi kommer jag inte spela/göra jätte avancerade saker.

Permalänk
Medlem

Kan du förtydliga om du har dessa komponenter redan, eller om du fått pengarna att inhandla dem?.

Om du skall köra på 5600G ett tag framöver så vill du ha snabbare minnen till den processorn. Sikta på 3200-16, 3600-18 eller snabbare (lägre CL). Det för att du använder minnesstickorna även som VRAM, så det ligger en del prestanda där. 5000G-processorerna klarar ganska höga minneshastigheter, men du kanske inte vill betala det dubbla bara för att köra maximalt (4400+)? Det bästa är om du kontrollerar minnena på QVL-listan för detta moderkort. Där kan du också se BIOS-nivån för processorn.

PSU verkar ok (A- enligt "PSU Tier List") så förhoppningsvis räcker det får de grafikkort som du tänker dig.

Vilka spel kommer du att köra, och vilken upplösning på skärmen har du? Beroende på detta kan det vara värt att gå på 32 GB minne redan från början, men 5600G sägs klara fyra stickor ganska bra om du vill uppgradera senare. (Om de två paren matchar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Kan du förtydliga om du har dessa komponenter redan, eller om du fått pengarna att inhandla dem?.

Om du skall köra på 5600G ett tag framöver så vill du ha snabbare minnen till den processorn. Sikta på 3200-16, 3600-18 eller snabbare (lägre CL). Det för att du använder minnesstickorna även som VRAM, så det ligger en del prestanda där. 5000G-processorerna klarar ganska höga minneshastigheter, men du kanske inte vill betala det dubbla bara för att köra maximalt (4400+)? Det bästa är om du kontrollerar minnena på QVL-listan för detta moderkort. Där kan du också se BIOS-nivån för processorn.

PSU verkar ok (A- enligt "PSU Tier List") så förhoppningsvis räcker det får de grafikkort som du tänker dig.

Vilka spel kommer du att köra, och vilken upplösning på skärmen har du? Beroende på detta kan det vara värt att gå på 32 GB minne redan från början, men 5600G sägs klara fyra stickor ganska bra om du vill uppgradera senare. (Om de två paren matchar.)

Jag ska köpa komponenterna. Jag kommer att köra spel som cities: skylines 1, avancerad roblox spel, samt utveckling med roblox studio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av squibgob:

Jag ska köpa komponenterna. Jag kommer att köra spel som cities: skylines 1, avancerad roblox spel, samt utveckling med roblox studio.

OK, det finns då två "plattformar" som du kan sikta in dig på. AM4 (5600G, DDR4) som är ersatt av AM5 (8x00G, DDR5). AM4 finns det fortfarande delar att köpa som nya, men med tiden kommer du att vara hänvisad till begagnatmarknaden (som förvisso kommer att vara stor) om du vill uppgradera något. Med AM5, som är aktuell fram till 2027, har du en längre horisont om du kan ta en något ökad kostnad idag. Men men, eftersom du idag siktar på 5600G så har du goda möjligheter att uppgradera även AM4, men då via begagnatmarknaden.

@Hyllbert rekommenderade 8500G för AM5 men jag skulle undvika den processorn då den bara ger två PCIe-banor till din SSD. Dessutom vet jag inte hur 8500G med 4 RDNA3 CU står sig mot ditt val av 5600G med 7 Vega CU. Det lutar i så fall åt att tvingas upp i pris till 8600G som har 8 CU av den nyare sorten, vilket låter som att det blir för dyrt för dig. (8500G har delvis Zen 4c kärnor som är lägre klockade än de vanliga Zen 4 kärnorna., ungefär som på ARM.)

CPU PCIe config Zen C/T MHz L3 Kodnamn Processor Grafik 3902 16 4.0 8+4+4 4 6/12 4.3-5.0 16 Phoenix 8600G RDNA3 8 760M XDNA 3913 10 4.0 8+2 ! 4 2/4+4/8 4.1-5.0 16 Phoenix2 8500G RDNA3 4 740M Zen 4c 3.2-3.7 3187 20 4.0 16+4 3 6/12 3.9-4.4 16 Cezanne 5600G Vega 7 1900 GCN5

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Ryzen_processors
CPU-kolumnen är singel prestanda enligt CPUmark https://www.cpubenchmark.net/