Första datorbygget (budget ca 15k)

Permalänk
Medlem

Första datorbygget (budget ca 15k)

Hej!

Har länge kört gaminglaptops och inte gett mig in i egna datorbyggen men tänkte göra ett försök.
Känner mig lite vilsen i om jag överdimensionerar någonting eller är dumsnål. Kom gärna med kommentarer.

Behov:
- Spelar väldigt sällan triple-A games på PC, men streamar ibland på Twitch (Dota, League, Hearthstone)
- Vill kunna hålla på med videoredigering och bildredigering utan att det är för långsamt
- Vill kunna hålla på med musikproduktion (inspelning och redigering) utan att det ska gå för långsamt. Tänk inte på ljudkort nu, det köper jag i så fall till i efterhand.
- Märken på komponenterna spelar ingen roll, hellre i så fall pris / prestanda-tänk.

Har gjort ett bygge som jag känner mig lite osäker på.

Var lite inne på AMD Ryzen 9 9700 för att få 4 extra kärnor, men vet inte om det är overkill.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

7700 vs 7700x är bara några få procent om det är skillnad i pris...
Jag köpte 7700, skilde en 5-hundring i pris då. Jag köpte utan kylare dessutom (vet inte om X levereras med eller utan), då kylare som följer inte alltid är de bästa här i världen. Non-X går lite kallare osså.

Lite lite RAM om du ska pyssla med video och annat? DDR5 tycker inte om att vara 4 tillsammans, så kanske bättre att köpa 2x32 redan nu?

edit: 9700 är väl också Ryzen 7? Menar du 9900x?

edit:
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Hej!

Vad är din absoluta maxbudget? Jag är rädd för att 15 000 kr är i snålaste laget....

Videoredigering kräver mycket RAM-minne, inte minst med 4K. 64 GB räcker ganska långt.
Videoredigering utvecklar extra mycket värme. Därför behöver du riktigt bra kylning. Det får du genom 3 saker:
1: Bra CPU-kylare av AIO-typ och innehållande 3 st. 360 mm fläktar.
2: Så stort kvalitets-chassi som ekonomin tillåter! Stora chassin har mycket bättre förutsättningar att ge bra kylning jämfört med mindre chassin. Dessutom får man oftast även en mycket tystare dator då.
3: 3 st. stora fläktar för in-luft och 1 st. för ut-luft på chassit. Chassifläktar ingår i chassi-priset. Men om du väljer ett kvalitetschassi modell större och bättre, så håller även chassi-fläktarna hög kvalitet. Fläktarna kommer du då inte behöva byta ut eller komplettera.

En avgörande sak när nan spelar in musik och som också avgör vilka datorkomponenter som du behöver, är VAD du ska spela in? Kan du specificera detta? (Vad för typ av instrument menar jag då.)

När du har gett mig dina svar, så kan jag fortätta att försöka hjälpa dig så att du förhoppningsvis får en rätt dimmensionerad dator för uppgiften. Men om du kan öppna plånboken ytterligare lite till, så vore det bra!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Här har du ett fint bygge för 15 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

edit: 9700 är väl också Ryzen 7? Menar du 9900x?

Fel av mig, Ryzen 9 7900 ska det vara.

Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Vad är din absoluta maxbudget? Jag är rädd för att 15 000 kr är i snålaste laget....

En avgörande sak när nan spelar in musik och som också avgör vilka datorkomponenter som du behöver, är VAD du ska spela in? Kan du specificera detta? (Vad för typ av instrument menar jag då.)

Skulle nog vilja klara mig under 17000 helst. Men gränsen är arbiträr och skulle jag bli övertygad om att jag är dumsnål så får jag spara mer helt enkelt. Men jag tänker mig att mycket kommer spelas in via synt, elpiano, midikeys och eventuellt en del sång. Men först och främst elektroniskt och digitalt så får det akustiska komma senare om det skulle finnas behov för det.

Skrivet av Alastor Moody:

Här har du ett fint bygge för 15 000 kr.

https://komponentkoll.se/bild/lKWVu.png

Tack, denna ser väldigt bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reelox:

Fel av mig, Ryzen 9 7900 ska det vara.

Skulle nog vilja klara mig under 17000 helst. Men gränsen är arbiträr och skulle jag bli övertygad om att jag är dumsnål så får jag spara mer helt enkelt. Men jag tänker mig att mycket kommer spelas in via synt, elpiano, midikeys och eventuellt en del sång. Men först och främst elektroniskt och digitalt så får det akustiska komma senare om det skulle finnas behov för det.

Tack, denna ser väldigt bra ut.

Jag förstår att det kliar i fingrarna på dig och att du gärna vill ha en dator så fort som möjligt och det är inget konstigt i det!

Men det finns två vägar att gå:

1: Om du tänker kortsiktigt så kan du köpa Alastors förslag rakt av. Men då ska du veta att ingen hänsyn är taget till att spela in audio och väldigt lite för videoredigering! Hans förslag kommer att fungera. Men du kommer ganska snart vilja uppgradera vissa delar. Midi-inspelning kräver nästan ingenting av datorn. Men audio är någonting helt annat, inte minst när diverse filter och effekter tillkommer vilket det ju nästan alltid gör av olika slag och i olika omfattning.

2 : Ett mer långsiktigt och hållbart tänk är att du kommer behöva ha extra bra kylning på alla komponenter. Du behöver då ett myckt bättre chassi och dess inbyggda fläktar, du behöver en mycket bättre CPU-kylare och du bör helst även ha Heatzink, dvs. värmespridare på din m.2-disk som låtarna spelas in på/från. (Detta även om moderkortet eventuellt har bra kylning.)

Återigen så är det skillnad på ljudinspelning och ljudinspelning och det är väldigt mycket instrumenttypen som bl.a. påverkar behovet av datorkomponenter. Plus en del annat också förstås. Jag förstår att du inte kommer att ha Avids stora Protool-system att spela in med och att du kommer spela in på en hobby-nivå. Detta har jag självklart tagit hänsyn till här ovan.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

2 : Ett mer långsiktigt och hållbart tänk är att du kommer behöva ha extra bra kylning på alla komponenter. Du behöver då ett myckt bättre chassi och dess inbyggda fläktar, du behöver en mycket bättre CPU-kylare och du bör helst även ha Heatzink, dvs. värmespridare på din m.2-disk som låtarna spelas in på/från. (Detta även om moderkortet eventuellt har bra kylning.)

Fast mitt bygge har ett chassi med riktigt bra kylning samt en riktigt bra CPU-kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Fast mitt bygge har ett chassi med riktigt bra kylning samt en riktigt bra CPU-kylare.

Jag håller inte med att det är tillräckligt bra för ändamålet.

Visa signatur