Ugoos AM6B+ - Ultimata Dolby Vision mediaspelaren

Permalänk
Medlem

CPM A14 - Bara HDR, ingen DV

@Gilgamesh
Jag fick igår kväll för första gången på lången tid tummen ur för att uppgradera CoreELEC till senaste bästaste. Det gick dock inget vidare för mig vad gäller slutresultatet, trots att jag tyckte mig följa de instruktioner jag hittat.

För det första hade jag tidigare missat att CPM builds var "the shit" vad gäller DV-prio så jag hade bara CoreELEC. Det verkar som min installations default-inställning var att uppdatera så ofta det kommer en ny nightly build, så jag tror att jag "ned/bakåt-graderade" till senaste stabila version i ett första steg.

1. Installation av Omega 21.2 via CoreELEC:s GUI

2. Installation av CoreELEC-Amlogic-ng.arm-21.2-Omega_20250302082815.A14 via placering av .tar i /Storage/.Update i CoreELEC GUI

3. Installation av Zephyr skin via add-on update (utan att först installerat den skin-fil som kommer med A14)

Nu undrar jag ifall dovi.ko måste hanteras igen eftersom jag får grön/lila bild på DV profil 5 samtidigt som en DV Bluray ISO som innan uppdatering visades med DV logga uppe i högra hörnet på min LG C3, men som efter installation inte längre gör det? Eller har jag missat att man måste gå från Estuary skin till A14-skin och först därefter till Zephyr? Behöver jag ens Zephyr för någon speciell funktion? Jag ser ju att du inte använder Zephyr.

Permalänk

@Jojkenstein

kan till o börja med att säga ska man köra CPM så ska man först stänga av auto uppdateringar i CE inställningarna, sätt det på manual.

Jag kör inte med något special skin utan enbart Plextuary CPM skin som är standard Kodi skin men anpassat för PM4K samt tillgång till all extra info CPM erbjuder för playerprocessinfo.

dovi.ko finns nog där redan, hur ser CPM inställningarna ut om du kollar inställningar, system och CoreELEC? kan vara att DV är avstängt.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh

Du har så rätt så, tack! Till slut hittade jag inställningarna för DV. Det dumma med Zephyr jag inser direkt är att GUI:t inte visar att det finns fler menyval nedanför att scrolla till. Menyn "CoreELEC" dolde sig längst ned under "System". MKV DV profile 5 funkar utmärkt. Dock är tumnagelbilden för mkv-filen fortfarande i grön-lila. Även en DV Bluray ISO funkade finfint. Dock rapporterade GUI:t att det endast var HDR (vilket nog tyder på att jag bara måste starta om enheten (löstes ej med omstart så kanske bör rapportera bug).

Sedan har jag andra problem att lösa:

• Ugoos fjärrkontroll slutade fungera när LG:s kontroll tog över (löstes med omstart - kanske bara tillfälligt?)

• Reboot under POWER fungerar som Shutdown och jag får manuellt start om enheten via dess ON/OFF-knapp

• Få bort en massa nya film-länkar på Home-menyn som ändå inte fungerar och som irriterar mig

Fast först försöker jag föra över installationen till eMMC och det går inte bra för hittar inte funktioner för detta i menynerna. Grok påstår att det är ett Add-on för CoreELEC Settings jag ska installera. När jag ifrågasätter det påstår Grok att det behövs inte, för att sedan återigen hänvisa till Add-on:et för CoreELEC Settings

Permalänk

@Jojkenstein

Jag kan rekommendera denna video annars som går igenom vissa punkter i detalj inklusive hur du överför installationen till emmc då man gör det via SSH och ceemmc -x.

https://youtu.be/kviwN0KKRgQ

hur ser inställningarna ut för CPM? tror jag la upp bilder för DV ur kartong om hur man kan ställa in den.

men kolla videon tror det kan lösa en del.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh

Bra video! Hur vet jag vilket värde jag skall sätta på MAX Luminance? Jag satte som i videon, ett steg högre än default, till PQ 2965 (807 cd/m^2). Alltså jag fattar att det beror på vilken TV jag har, men hur hittar jag det optimala värdet för just min TV, en LG C3 77"?

Sedan innan jag gör steg 11 och 12 i videon så måste jag få TV Shows att dyka upp. Kanske är så att jag måste installera om allt från scratch eftersom "downgrading" som jag (eventuellt) gjorde kan leda till buggerier. Movies hittar den fint, så vet hur man lägger till content då KODI har jag väl kört i 17 år nu

Permalänk

@Jojkenstein

du behöver inte sätta några värden eftersom du redan har en DV TV, det där är enbart för oss som har Samsung TV, du ska alltså följa TV-LED settings i videon så blir det rätt.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk

Jag kör en test build just nu baserad på CPM A15, vissa av inställningarna är nu dolda då de automatiskt är aktiverade, tex så behövde man tidigare fylla i HDR InfoFrame baserat på min/max luminance (för oss som kör Samsung TV) nu räknar den ut summan automatiskt, får se om det dyker upp i slutgiltiga CPM A15.

btw, VC1 kan nu spelas upp via hardware istället för software, många äldre 1080p blu-ray titlar använder det formatet.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Intressant, är du med och utvecklar CPM som testare, eller hur får du tag i CPM 15 innan release?

Jag får inte vissa ikoner för DV eller HDR10+ att visas i läget precis innan man startar videon. Dock när videon startar och man tittar i info så står det dock rätt (och såklart kommer "Dolby Vision" upp i högra hörnet på TV:n). Det visade sig att en HDR10+-fil då hade ikonen HDR men PPI visade att det var HDR10+ som ändrades till DV 8.1. Dock var där inget Enhancement Layer. Vad är poängen med konverteringen då?

Permalänk

@Jojkenstein

nej, en av testarna brukar dela med sig av det ibland, dock är det hans egna builds och inte CPM, men en del av förbättringarna hamnar i CPM build.

beroende på skin så behöver man aktivera ikonerna, borde finnas på samma plats, angående enhancement layer så får du inte det då HDR10+/DV 8.1 inte innehåller MEL eller FEL, men du får fortfarande det dynamiska som HDR10+ innehåller när du kör DV 8.1

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk

för er som lurkar och undrar om man borde köpa denna, kolla denna video, kan även rekommendera följa den kanalen då snubben har otroligt bra koll på Dolby Vision osv.

https://youtu.be/HyrA3KmcJBU

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Min TV-serier syns inte. Det enda jag kan komma på är att min CoreELEC hade uppdaterat till senaste nightly automatiskt innan jag upp(ned)graderade till senaste stable (21.2). Så jag börjar om från början enligt videon från RESET_9999. Hade inte en aning om att det fanns två olika "nål-knappar" på undersidan och bootade upp ny disk image genom att nål-pressa på "Maskrom". Vet inte ifall jag brickat enheten. Får ej igång den i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Jojkenstein:

Min TV-serier syns inte. Det enda jag kan komma på är att min CoreELEC hade uppdaterat till senaste nightly automatiskt innan jag upp(ned)graderade till senaste stable (21.2). Så jag börjar om från början enligt videon från RESET_9999. Hade inte en aning om att det fanns två olika "nål-knappar" på undersidan och bootade upp ny disk image genom att nål-pressa på "Maskrom". Vet inte ifall jag brickat enheten. Får ej igång den i alla fall.

det ska inte spela någon roll att nedgradera, funkar fint, vad kör du för setup för att få tillgång till din media?

det går inte att bricka den, går alltid att flasha in Android firmware via maskrom och usb burning tool.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Hade sådan otur att jag lyckats på något vis dra ut HDMI-sladden några millimetrar och därför såg jag inget. Samtidigt fick jag inte igång Oppo:ns standardläge av någon anledning. Fick dra ut strömsladden på den för att den skulle dyka upp på LG:n igen. Det fina med Oppo:n är att den har en HDMI-Audio Out som gör att jag kan spela DD True HD och DTS MA på min AVR från 2012. Detta i kombination med att Oppo:n har en HDMI In där jag kopplar Ugoos och sedan sätter jag Oppo:n på HDMI In Bypass. Funkar nästan hur bra som helst förutom att jag inte lyckas få CEC att ändra AVR:ens TV/CD-läge (dit ljudet går från TV:n via gamla ARC) till "High-Fidelity"-ljudkällan från Oppo/Ugoos

Kör en USB-drive och sedan också SMB-delning från datorn.

Permalänk

@Jojkenstein
kan inte svara på din koppling mellan enheterna, men var det inte du som köpte en större remote med usb dongle? borde lösa strulet med fjärrkontrollen.

om jag var du hade jag installerat Plex server på datorn och delat ut media via Plex, installera PM4K på AM6B+ så lär det inte vara några problem med att få upp all media.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få till det med TV Shows denna gång, men tror det snarare var för att jag ändrade i katalogstrukturen genom att lägga till en högsta nivå i "pyramiden" med enbart seriens namn och därunder flera säsonger osv. Kan vara så att jag installerat om helt i onödan. Dock så är ett gammalt bekant obehag uppe igen - nämligen Recently added episodes som med tumnaglar riskerar att spoila handlingen för avsnitt man inte sett ännu. Kommer ihåg att jag redigerade en .xml-fil för att få bort detta otyg

Stämmer att jag beställde en remote. Fick fel sort med massa kyrilliska tecken och pengarna tillbaka. Dock ligger den här någonstans. Kanske kan sudda bort dessa otäcka tecken med sprit

Jag har aldrig förstått mig på Plex. Eller jo, det där med att kunna se varifrån som helst. Det behovet har inte jag. Men du går gärna pitcha

Permalänk

@Jojkenstein

jaha ok, bara beställa en G10S Pro annars haha.

Jag kollar sällan Plex utanför hemmet, men iaf upplevelsen med PM4K kommer bli mycket bättre samt enklare att komma igång, du har ännu fler alternativ att ställa in, tex att dölja spoilers för TV avsnitt, lätt värt ett försök, lär inte ta mer än 20 min att komma igång.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh

Nu har jag gjort alla stegen. Fick lite problem med AAC-ljudkodeken, ändrade lite och sedan fick jag inget ljud på någonting. Hittade en temporär lösning och lär väl lösa det så småningom. Därför passar jag på att tacka för hjälpen! Kommer nog rekommendera denna setup bara jag får ordning på ljudet också

Permalänk
Medlem

Nahe, det misslyckades till slut på så vis att DV slutat att fungera efter migrationen (eMMC).

Testade Reboot to eMMC/NAND och kom då till Android och det låste sig/frös ganska snabbt.

Jag får försöka vidare helt enkelt...

Edit: Sedan ofryste det sig igen. Det verkar som fjärrkontrollen kommer och går ibland. Ska man lägga upp dovi.ko efter migrationen?

Permalänk
Skrivet av Jojkenstein:

Nahe, det misslyckades till slut på så vis att DV slutat att fungera efter migrationen (eMMC).

Testade Reboot to eMMC/NAND och kom då till Android och det låste sig/frös ganska snabbt.

Jag får försöka vidare helt enkelt...

Edit: Sedan ofryste det sig igen. Det verkar som fjärrkontrollen kommer och går ibland. Ska man lägga upp dovi.ko efter migrationen?

ska inte vara några problem om allt är rätt inställt, om du hade dovi.ko inlagt från början så ska det fungera, kolla så CPM inställningarna är rätt.

jag tog aldrig ur original fjärrkontrollen ur kartong, föreslår att använda LG kontrollen och eventuellt köpa en G10S Pro.

https://a.aliexpress.com/_EH2K1wK

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Bytte ingång på TV:n och DV fungerar igen. Att köra genom Oppo:ns passthrough verkar inte robust. Det kommer säkert funka med en norsk reset på den, men jag skall nu noga överväga om det är dags att skaffa ny AVR.

Permalänk
Skrivet av Jojkenstein:

Bytte ingång på TV:n och DV fungerar igen. Att köra genom Oppo:ns passthrough verkar inte robust. Det kommer säkert funka med en norsk reset på den, men jag skall nu noga överväga om det är dags att skaffa ny AVR.

ja jag tycker det är för många enheter i kedjan

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ja jag tycker det är för många enheter i kedjan

Sant, men norsk Oppo-reset fungerade, så jag kanske avvaktar med ny AVR trots allt

Permalänk
Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

kör man med CPM build så får man Dolby Vision i form av LLDV och dynamisk metadata, alltså äkta DV med dess visuella förbättringar.

dessa extra inställningar tillkommer med CPM:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tjena.
Jag hittar inte till dessa inställningar. Ser ut så här för mig:

Misstänker att cpm builden inte installerats?
Jag har lagt CoreELEC-Amlogic-ng.arm-21.2-Omega_20250302082815.A14.tar i COREELEC\Update samt och startat om, och skin.cpm.estuary.A14.zip står som aktivt.

Permalänk
Skrivet av el Tomsterino:

Tjena.
Jag hittar inte till dessa inställningar. Ser ut så här för mig:
<Uppladdad bildlänk>

Misstänker att cpm builden inte installerats?
Jag har lagt CoreELEC-Amlogic-ng.arm-21.2-Omega_20250302082815.A14.tar i COREELEC\Update samt och startat om, och skin.cpm.estuary.A14.zip står som aktivt.

har du aktiverat så den kan skriva över filer?

https://wiki.coreelec.org/coreelec:kodiunhide

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

har du aktiverat så den kan skriva över filer?

https://wiki.coreelec.org/coreelec:kodiunhide

Det hade jag inte. Nu har jag

Men sen då?

Permalänk
Skrivet av el Tomsterino:

Det hade jag inte. Nu har jag

Men sen då?

om du har CPM i update mappen så startar du bara om.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

om du har CPM i update mappen så startar du bara om.

Ah, nu lirar det. Kan ha varit att jag bara valde Restart Kodi och inte Reboot förut också...

Stort Tack iaf, för den här tråden, din hjälp och ditt engagemang!

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats lägga till favoriter i skinnet Arctic Zephyr Reloaded med lyckad utgång? I så fall, hur gick du till väga?