Vilken skruvdragare skall man köpa? (utbruten ur fynddiskussionstråd)

Permalänk
Medlem

Vilken skruvdragare skall man köpa? (utbruten ur fynddiskussionstråd)

Skrivet av tuomi:

Du får även ett extra batteri om du registrerar köpet inom 30 dagar hos Bosch:
https://www.jula.se/varumarken/bosch-power-4-all/

Så egentligen så skulle man ha köpt Bosch Power 4 All | Universal Impact 18V-60 för 100:- mer och då får man med ett batteri om man registrerar sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Så egentligen så skulle man ha köpt Bosch Power 4 All | Universal Impact 18V-60 för 100:- mer och då får man med ett batteri om man registrerar sig?

Du kanske kan köpa den här också, så slipper du krångla för att få med ett batteri. Kostar samma och kvalitetsmässigt är det nog ingen större skillnad.
https://www.clasohlson.com/se/Cocraft-LXC-skruvdragare-18-V,-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Tänk på att du får köpa laddare till om du köper den utan batteri.

Om man har mycket nytta av slagfunktion kan det vara värt att välja den. Annars kan två batterier vara smidigt om man ska skruva mycket (t.ex altanbygge).

Bosch gröna maskiner är väl rankade "easy", "universal" och bäst "advanced" så den med slag är bättre, med metallchuck osv.
Vill man bara ha något relativt lätt och smidigt för mindre skruvande kan man lika gärna välja easy.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kanske köpa den här också, så slipper du krångla för att få med ett batteri. Kostar samma och kvalitetsmässigt är det nog ingen större skillnad.
https://www.clasohlson.com/se/Cocraft-LXC-skruvdragare-18-V,-...

Det är så enkelt som att fylla i ett formulär för att få ett batteri. Jag utnyttjade en liknande kampanj för något år sedan.

Om man planerar att köpa andra maskiner hade jag inte låst in mig på cocraft då urvalet är begränsat, även om det säkert är likvärdigt i kvalitet som du säger.
Bosch har mycket mer, inklusive trädgårdsmaskiner osv.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

Ryobi är annars värt att överväga också. Minns jag rätt var det någon av deras billigaste skruvdragare man skulle undvika, extremt plastig känsla i den...
Jag har en RDD18C som jag är nöjd med. Ingen stor skillnad mot min Makita. Har mycket andra ryobi prylar också som är prisvärda för hemmabruk.

Slag på skruvdragare tycker jag är bortkastat. I så fall bättre att köpa en riktig borrhammare (billig med sladd). Och/eller en slagskruvdragare för att skona handlederna om du ska skruva kvantitet typ tralldäck...

Permalänk
Medlem

Jag har testat de flesta märkenas skruvdragare och det är natt och dag om man nyttjar dem i yrket. Jag har varit testpilot åt min firma för att välja vilka vi skal använda

Märken testade

6, Makita
7, DeWalt
3, Milwaukee
2, Bosch " blå"
5, Panasonic
* Festool (inte de senaste 8 åren dock)
1, Hilti gen 1 och nya gen 2 med deras nya batterier.
4, Ryobi hos polaren.

Nu har jag testat mer än enbart skruvdragaren (blandande verktyg om 5-7 olika saker, allt från dammsugare, cirkelsåg,bandsåg etc) och vi valde att fortsätta med Hilti

Skall ni använda den till längre sessioner av nyttjande,typ montera trall eller något som kräver en del skruv. Gå upp någon prisklass för de billigaste modellerna får man fasen ladda helatiden. Samt att skruvtiden har en stor tids differens.

För övrig har jag Bosch blå hemma som jag är nöjd med.
Men väljer man en serie portabla verktyg,välj en som har utbudet du kan behöva (slagborr, slip etc)

Edit
De under rank 5 klarade inte att ladda ett nytt batteri innan de nyladdade var slut, vid test så kördes dragaren, prop och kap omlott under normalt montage så inte enbart skruvdragaren användes vid nyttjade av batteriet.

Vissa av dessa hade även en konstigt viktfördelning i handen. Vi som jobbar mycket vet hur viktigt det är att dragaren ligger korrekt i handen så man slipper få problem med underarmen.
DeWalt och Milwaukee kräver sin handled då dessa är/var tyngre jämfört mot likvärdig modell. Dock tycker jag Milwaukee låg korrekt i handen. Just Milwaukee modellen hade mycket torque.

*Festool är helt överlägsen för arbete med trä och snickerier, denna har jag enbart lånat hem och använt hemma. Så kan inte uttala mig om dess rank under samma förutsättningar.
Men de är riktigt trevlig med alla dessa smarta tillbehör.

Ur privat synpunkt skulle jag satsa på en prisklass som passar ens nyttjande. Skruvar du 10 skruv om året kan en runt 700-1000 absolut vara korrekt. Men kör man lite mer så kanske en modell 1500-2000 (alternativ beg) är mer korrekt. En skruvdragare håller otroligt länge så länge man inte bränner motorn när man borrar eller jobbar långvarigt.
Viktigaste är att man får bra vridmoment och att den ligger bra i handen när man jobbar ovan axlar eller utanför axelbredd.

Hilti är en klass för sig när man räknar in arbetsmiljön och vibrationer, speciellt när man jobbar mot hårda material.
Ett enkelt test är annars att skruva långa franska i trä och hur/om den ens klarar det

Verktyg jag använt under längre perioder i yrket
Panasonic+ Makita combo 2 år
Bosch blå 5 år
Hilti 6 år och fortgående

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har testat de flesta märkenas skruvdragare och det är natt och dag om man nyttjar dem i yrket. Jag har varit testpilot åt min firma för att välja vilka vi skal använda

Märken testade

Makita
DeWalt
Milwaukee
Bosch " blå"
Panasonic
Festool (inte de senaste 8 åren dock)
Hilti gen 1 och nya gen 2 med deras nya batterier.
Ryobi hos polaren.

Nu har jag testat mer än enbart skruvdragaren (blandande verktyg om 5-7 olika saker, allt från dammsugare, cirkelsåg,bandsåg etc) och vi valde att fortsätta med Hilti

Skall ni använda den till längre sessioner av nyttjande,typ montera trall eller något som kräver en del skruv. Gå upp någon prisklass för de billigaste modellerna får man fasen ladda helatiden. Samt att skruvtiden har en stor tids differens.

Men väljer man en serie portabla verktyg,välj en som har utbudet du kan behöva (slagborr, slip etc)

Så länge man har mer än ett batteri så man alltid kan ha ett på laddning så brukar skruvdragarna kunna jobba på längre än vad man själv kan.

Permalänk
Medlem

Märken testade

Makita
DeWalt
Milwaukee
Bosch " blå"
Panasonic
Festool (inte de senaste 8 åren dock)
Hilti gen 1 och nya gen 2 med deras nya batterier.
Ryobi hos polaren.

Du borde rangordna dem istället för att säga att du har testat dem, så blir vi alla lite klokare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du borde rangordna dem istället för att säga att du har testat dem, så blir vi alla lite klokare!

Absolut editerar 🙂 dock är min uppfattning personlig och viktad av att jag jobbar mycket i rostfritt och berg. Vilket kräver bra verktyg och borrar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Absolut editerar 🙂 dock är min uppfattning personlig och viktad av att jag jobbar mycket i rostfritt och berg. Vilket kräver bra verktyg och borrar

Intressant, som professionell hantverkare i synnerhet i hårda och krävande material så förstår jag skillnad i krav och slitage på verktyg. Uppskattat att du skriver dina preferenser!

Privatperson och för hemmabruk blir det oftast väldigt annorlunda samt att priset ofta är en viktig faktor och driftsäkerheten/service kan tullas på lite.
Kan köpa flera ryobi verktyg för samma peng som en hilti, därmed även fler batterier så även om laddaren är långsammare går det att köpa fler laddare och batteripack inom samma pris. Däremot är det lurigt att veta vad som är tillräckligt bra och trevligt att jobba med utan att testa flera maskiner från en tillverkare. Tyvärr svårt som privatperson :(.

En stor nackdel jag ser med ryobi är deras batteripack som trycks in och inte skjuts fast som bosch, makita m.f. Det ger mer begränsningar i utformning av verktyg och jag ser framförallt inte vinsten, blir bara mer skrymmande.

Personligen har jag mycket ryobi 18V och Boschs blå 12V serie, samt en udda 18V makita skruvdragare som levt med länge och presterar riktigt bra efter ca 10 år på ett enda 5Ah batteri.
Inte jätteförtjust i bosch 12V för batteriet gör att handtagen blir mycket grova och klumpiga vilket inte är bra för mina små händer. Ofta är det trevligare med ryobi 18V även om dom är lite tyngre. Drömmer lite om festools 12V skruvdragare m.m. för små inneprojekt, dock en annan prisklass.

Edit: Ska man inte jobba tungt så underskatta inte ett litet batteri. Jag kör hellre skruvdragaren med ett 2 Ah batteri (en cell parallellt) än med ett 4 Ah (2 celler parallellt) pga vikt och balans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Intressant, som professionell hantverkare i synnerhet i hårda och krävande material så förstår jag skillnad i krav och slitage på verktyg. Uppskattat att du skriver dina preferenser!

Privatperson och för hemmabruk blir det oftast väldigt annorlunda samt att priset ofta är en viktig faktor och driftsäkerheten/service kan tullas på lite.
Kan köpa flera ryobi verktyg för samma peng som en hilti, därmed även fler batterier så även om laddaren är långsammare går det att köpa fler laddare och batteripack inom samma pris. Däremot är det lurigt att veta vad som är tillräckligt bra och trevligt att jobba med utan att testa flera maskiner från en tillverkare. Tyvärr svårt som privatperson :(.

En stor nackdel jag ser med ryobi är deras batteripack som trycks in och inte skjuts fast som bosch, makita m.f. Det ger mer begränsningar i utformning av verktyg och jag ser framförallt inte vinsten, blir bara mer skrymmande.

Personligen har jag mycket ryobi 18V och Boschs blå 12V serie, samt en udda 18V makita skruvdragare som levt med länge och presterar riktigt bra efter ca 10 år på ett enda 5Ah batteri.
Inte jätteförtjust i bosch 12V för batteriet gör att handtagen blir mycket grova och klumpiga vilket inte är bra för mina små händer. Ofta är det trevligare med ryobi 18V även om dom är lite tyngre. Drömmer lite om festools 12V skruvdragare m.m. för små inneprojekt, dock en annan prisklass.

Absolut förstår jag att priset är avgörande! Dock tycker jag inte Bosch på rea är så dyr iofs,den jag har hemma är de jag hade i tjänst i 5 år och sen fick köpa för kaffepengar, den fyller nog 10år i år 😁

Festool är en helt egen klass,nästa ovan Hilti också.
Jag har använt dessa en del när jag lånat av snickare tidigt i min yrkeskarriär och jag förstår varför man använder dessa om man håller på med trä

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Märken testade

6, Makita
7, DeWalt
3, Milwaukee
2, Bosch " blå"
5, Panasonic
* Festool (inte de senaste 8 åren dock)
1, Hilti gen 1 och nya gen 2 med deras nya batterier.
4, Ryobi hos polaren.

Edit
De under rank 5 klarade inte att ladda ett nytt batteri innan de nyladdade var slut, vid test så kördes dragaren, prop och kap omlott under normalt montage så inte enbart skruvdragaren användes vid nyttjade av batteriet.

Vissa av dessa hade även en konstigt viktfördelning i handen. Vi som jobbar mycket vet hur viktigt det är att dragaren ligger korrekt i handen så man slipper få problem med underarmen.
DeWalt och Milwaukee kräver sin handled då dessa är/var tyngre jämfört mot likvärdig modell. Dock tycker jag Milwaukee låg korrekt i handen. Just Milwaukee modellen hade mycket torque.

*Festool är helt överlägsen för arbete med trä och snickerier, denna har jag enbart lånat hem och använt hemma. Så kan inte uttala mig om dess rank under samma förutsättningar.
Men de är riktigt trevlig med alla dessa smarta tillbehör.

Ur privat synpunkt skulle jag satsa på en prisklass som passar ens nyttjande. Skruvar du 10 skruv om året kan en runt 700-1000 absolut vara korrekt. Men kör man lite mer så kanske en modell 1500-2000 (alternativ beg) är mer korrekt. En skruvdragare håller otroligt länge så länge man inte bränner motorn när man borrar eller jobbar långvarigt.
Viktigaste är att man får bra vridmoment och att den ligger bra i handen när man jobbar ovan axlar eller utanför axelbredd.

Hilti är en klass för sig när man räknar in arbetsmiljön och vibrationer, speciellt när man jobbar mot hårda material.
Ett enkelt test är annars att skruva långa franska i trä och hur/om den ens klarar det

Verktyg jag använt under längre perioder i yrket
Panasonic+ Makita combo 2 år
Bosch blå 5 år
Hilti 6 år och fortgående

Kör själv mestadels med Bosch blå (deras pro-serie) hemma, även om jag har lite DeWalt och annat också, men hade jag använt mina verktyg extremt mycket så hade jag skaffat Festool.

Polaren som brukar komma över och hjälpa mig med snickeriarbeten och annat har nästa alltid med sina Festool. Riktigt bra skit.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Absolut förstår jag att priset är avgörande! Dock tycker jag inte Bosch på rea är så dyr iofs,den jag har hemma är de jag hade i tjänst i 5 år och sen fick köpa för kaffepengar, den fyller nog 10år i år 😁

Festool är en helt egen klass,nästa ovan Hilti också.
Jag har använt dessa en del när jag lånat av snickare tidigt i min yrkeskarriär och jag förstår varför man använder dessa om man håller på med trä

Hade pengar funnits hade jag gärna haft hilti för stora projekt och allmänt våld och festool för allt finlir och finsnickeri.
Reor är bra och där har jag oftare sett just bosch och även ryobi. Grön bosch är sällan riktigt värt det, då kan man oftast lika gärna köpa ännu billigare med cotech/biltema/meec osv.
Få saker jag köpt till fullpris, mycket rea och även begagnat. Framförallt de lite udda verktygen är ofta i princip oanvända även om dom är flera år gamla begagnade. Skruvdragare däremot kan få se lite mer stryk.

För normalt hemmabruk tror jag det är svårt att nöta ut många av dagens verktyg i mellanprissegment så länge men sköter om dom väl. Jag tror inte det spelar jättestor roll egentligen vad man väljer så länge märket har tillräckligt utbud för alla projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Hade pengar funnits hade jag gärna haft hilti för stora projekt och allmänt våld och festool för allt finlir och finsnickeri.
Reor är bra och där har jag oftare sett just bosch och även ryobi. Grön bosch är sällan riktigt värt det, då kan man oftast lika gärna köpa ännu billigare med cotech/biltema/meec osv.
Få saker jag köpt till fullpris, mycket rea och även begagnat. Framförallt de lite udda verktygen är ofta i princip oanvända även om dom är flera år gamla begagnade. Skruvdragare däremot kan få se lite mer stryk.

För normalt hemmabruk tror jag det är svårt att nöta ut många av dagens verktyg i mellanprissegment så länge men sköter om dom väl. Jag tror inte det spelar jättestor roll egentligen vad man väljer så länge märket har tillräckligt utbud för alla projekt.

Ett tips är att bevaka Tradera på maskiner, har själv köpt på mig med en drös av olika Hiltimaskiner i bra skick för knappt 10% av nypriset av vad maskinerna kostar och den vägen har jag sparat x-hundra tusen kronor samt skötar man dem därefter så behåller de nästan priset man har köpt dem för, har till och med gjort stora vinster på några maskiner jag har sålt vidare.

Nu har Hilti lanserat sitt nya batterisystem nuronbatteriet för att man ska slippa hålla koll på vilka maskiner som är 22 och 36 volt. Så chansen är stor att man kan fynda ¨gamla¨ systemen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Ett tips är att bevaka Tradera på maskiner, har själv köpt på mig med en drös av olika Hiltimaskiner i bra skick för knappt 10% av nypriset av vad maskinerna kostar och den vägen har jag sparat x-hundra tusen kronor samt skötar man dem därefter så behåller de nästan priset man har köpt dem för, har till och med gjort stora vinster på några maskiner jag har sålt vidare.

Nu har Hilti lanserat sitt nya batterisystem nuronbatteriet för att man ska slippa hålla koll på vilka maskiner som är 22 och 36 volt. Så chansen är stor att man kan fynda ¨gamla¨ systemen.

Det måste ju okända modeller i sådant fall, jag kollar lite emellanåt och tycker att många saker går närmare nypriset ibland..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Det måste ju okända modeller i sådant fall, jag kollar lite emellanåt och tycker att många saker går närmare nypriset ibland..

Som sagt bevaka, som det är med budgivning har man otur och fler är intresserade så sticker priset i väg. Bästa är om auktionen avslutas sent på en vardag.

Här ger jag dig några exempel som jag har köpt och det är inga ¨okända¨ modeller. Bara batterierna kostar 2-3ggr mer per styck en vad jag köper hela sätt för och oftast får man med 2st batterier

Visa signatur

G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Produkt: Bosch Skruvdragare med batteri 38 Nm 18 V 2,0 Ah
Länk: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...
Kategori: Verktyg
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13343774
Pris: 699kr

Skrivet av glemmy:

Tänk på att du får köpa laddare till om du köper den utan batteri.

Om man har mycket nytta av slagfunktion kan det vara värt att välja den. Annars kan två batterier vara smidigt om man ska skruva mycket (t.ex altanbygge).

Bosch gröna maskiner är väl rankade "easy", "universal" och bäst "advanced" så den med slag är bättre, med metallchuck osv.
Vill man bara ha något relativt lätt och smidigt för mindre skruvande kan man lika gärna välja easy.

Frågan är om denna duger till bygga en altan / renovera garaget?
Är osäker på kraften iom trallskruv kräver mer kraft än vanlig skruv gör.
Någon som har köpt en och hunnit testa den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishyFish:

Trallskruv kommer den orka med, men de får nog det jobbigare med grövre som normalt används för att montera regelverket/stommen. Sedan bara ett batteri med en ganska klen laddare, räkna med att det tar 1h att ladda det där lilla 2Ah-bateriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishyFish:

Det klarar den lätt enligt mig, jag har en föregångare till den sedan 7 år, Bosch PSR 1800 LI-2. Gissar att det är samma för den är också på 38 Nm men de har nog bytt namn.
Om du fixar ett extra batterier på deras kampanj så behöver du inte ta långa pauser för att vänta på att den ska ladda klart.

Har byggt tre altaner och massa annat och aldrig stött på något som inte gått att skruva.
Visst för något annat bygga där du behöver skruva sjukt långa grova träskruv (alltså 20-30 cm) bör man välja någon med slagfunktion, men kan inte tänka mig en altan där det behövs.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Discokungen

Blå Bosch är bra grejer om man ska använda den lite mer. Jag kör själv Festool men jobbar också som snickare, så det är ingen rimlig jämförelse.

Vet dock många som kör blåa Bosch och Makita. Det viktigaste för en vettig skruvdragare är en borstfri motor, redan där är det högre kvalitet på motorn om man ska borra något tyngre eller skruva stor altan.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

En annan sak med blå bosch, festool med flera av de riktiga prylarna är att varje pinal går att köra som reservdel från websida...
Men som sagt, behov för 4 pallskruv eller en helrenovering - man köper oftast det man borde köpt direkt i slutet av någon korkad anledning

Permalänk
Rekordmedlem

Har jobbat med skruvdragare i verkstad och då prioriterade vi nästan alltid ergonomi och vikt, minsta möjliga batteri för att hålla dem så lätta som möjligt då det var mycket enkelt att ha obegränsat antal batterier på laddning att byta med.
Ergonomin säger också att man inte bör ha maskiner med för högt vridmoment om de ska användas helt handhållna utan nått stöd som man kan ha för momentavlastning, handlederna mår inte bra av rekyler och höga vridmoment, de som liknar borrmaskiner sliter hårt på handlederna jämfört med de vinklade typerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har jobbat med skruvdragare i verkstad och då prioriterade vi nästan alltid ergonomi och vikt, minsta möjliga batteri för att hålla dem så lätta som möjligt då det var mycket enkelt att ha obegränsat antal batterier på laddning att byta med.
Ergonomin säger också att man inte bör ha maskiner med för högt vridmoment om de ska användas helt handhållna utan nått stöd som man kan ha för momentavlastning, handlederna mår inte bra av rekyler och höga vridmoment, de som liknar borrmaskiner sliter hårt på handlederna jämfört med de vinklade typerna.

Vet inte hur länge sedan du gjorde det jobbet men idag finns det en mall för varje produkt och hur länge varje dag man får använda den enligt AMV. Hilti har högt torque och väldigt bra lång ergonomi tid. Allt beror på hur vibrationerna går ut i kroppen. Hiltis borrhammare har typ 0 vibrationer men är helt överlägsen i att borra i grova material...

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/vibrationer/riskbedomnin...

Denna gör vi för alla verktyg och det kan betyda att vissa verktyg inte ens får köpas in då de knappt kan användas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Milwaukee. Har ett gäng Makita-verktyg också (där jag reparerat de flesta) men skulle inte och kommer inte köpa fler Makita. Jämförbara modeller är ~1.5-2x kralligare från Milwaukee jfrt med Makita - Makita är alltså betydligt klenare uppbyggda.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte hur länge sedan du gjorde det jobbet men idag finns det en mall för varje produkt och hur länge varje dag man får använda den enligt AMV. Hilti har högt torque och väldigt bra lång ergonomi tid. Allt beror på hur vibrationerna går ut i kroppen. Hiltis borrhammare har typ 0 vibrationer men är helt överlägsen i att borra i grova material...

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/vibrationer/riskbedomnin...

Denna gör vi för alla verktyg och det kan betyda att vissa verktyg inte ens får köpas in då de knappt kan användas

Har jobbat efter bedömningsmallar, det jag vill ha fram är att man inte alltid vill ha batterier som räcker "onödigt" länga pga den onödiga storlek/vikt det innebär liksom att vinklade maskiner är lättare att hålla emot än de med pistolgrepp.
En del dragare ger också mycket mindre rekyl när de stannar än andra.
Störst, starkast och längst batteritid är inte alltid mest lämpat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Delvis finns såklart firmor som säljer iväg sina gamla maskiner, men i oerhört många fall handlar det också om stöldgods, något man bör ha med sig i bakhuvudet.

Verktyg försvinner i drivor från byggarbetsplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Delvis finns såklart firmor som säljer iväg sina gamla maskiner, men i oerhört många fall handlar det också om stöldgods, något man bör ha med sig i bakhuvudet.

Verktyg försvinner i drivor från byggarbetsplatser.

Med andra ord handlar du ALDRIG secondhand etc. för allt kan ju vara stöldgods?

Majoriteten av maskiner/verktyg som försvinner från byggen hamnar utomlands samt handlar man av gamla traderakonton så är den risken mer eller mindre obefintlig, risken är större att du blir blåst på pengarna, hänt mig 2ggr men har alltid handlat med traderas köparskydd (som är obligatoriskt nu) så har fått tillbaka pengarna dom gångerna. Dom få gångerna som säljare/köpare åker på häleri är på blocket-annonser fort upp och fort ner medans tradera är minimitiden 3dagar (större risk att bli påkommen).

Bortser man från Husqvarna motorsågs tjuven som sålde grejer på tradera så majoriteten av brottsligheten på tradera är att kapa gamla konton lägga ut x antal mobiler eller liknande, vänta ut auktionen, håva in pengarna från köpare och dra vidare.

Samt seriösa firmor märker/ritsar/etsar in sitt namn på maskinerna så ganska lätt att se om någon har försökt slipa bort namnet som är orsaken varför de försvinner utomlands.

Majoriteten av verktygen som säljs på Tradera som är mer eller mindre i nyskick är ofta ifrån privatpersoner som har hållit på med större renoveringar/hemma projekt som sedan inte behöver verktygen längre och försöker få tillbaka pengarna från det....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok nu kommer verktygsnörden med några rader!

För det första så rycker jag vissa som nämner proffesionellt bruk inte är helt tydliga/ärliga.
På företagssidan sitter man ju inte och jagar rea på prisjakt. Man vänder sig till sin leverantör/handlare och går den vägen (oftast). Så redan här är prisbilderna och utbudet annorlunda.

Vissa märken, säg Hilti och festool är ju verkligen nichade eller riktade mot yrkesmän (kvinnor).
Dvs det är ett högt första steg in och de har färre variationer. Är de bra? Absolut! De har fokus på hårt användande, serviceavdelning med reservdelar som backar upp osv osv. Så de kostar därefter.

Men de blir ju lite overkill för hemmapularen som kör lite skruv hemma då och då. Ergonomin spelar kanske mindre roll när man använder maskinen i totalt 15min på en tag lixom. Vill man nörda ner sig så absolut! Inga konstigheter alls men få det inte att låta som det är ett ”måste”.

På företaget är det ju en annan sak. Att jobba med maskinerna 8h per dag, varje dag, så vinner man ju på att ha en bekväm apparat så den anställde inte får ont och måste ta paus hela tiden eller blir sjukskriven. Så 3000: eller 8000:- för maskinen spelar mindre roll i det stora hela här.
Jag anser i och för sig inte att alla yrkesmän måste ha den absolut värsta festoolen eller hiltin ändå, utan det beror ju på vad man gör och hur man gör det. En som för innertak har helt andra preferenser än en som lägger golv lixom.

Övriga märken som säg Makita och blå Bosch så har ju ett väldigt bredd sortiment. Pratar vi skruvdragare så är det ju viss skillnad på 1000:- maskinen och 3000+ maskinen.

Nu syftar jag inte på någon i tråden men det är ju inte ovanligt att folk lovordar Festool och Hilti över Makita där Festool/Hiltimaskinen kostar 5000:- och Makitan 1400:-. Klart det kommer vara skillnad!

Sen har vi en annan aspekt och det är att det är större konkurrens för vanliga konsumenter på Makita/Blå Bosch än Hilti. De gör ju att priserna pressas mer en del på dessa maskiner.

Diskussionen borstlös eller icke borstlös är jag lite kluven i. Borstlös är ju absolut att föredra sett till prestanda/batteritid. Men när de går sönder blir det knepigare! Inget problem på firman då man hämtar ut en ny och lämnar in den gamla på (ev) reparation. Men som hemmapulare blir det oftast dyrt.

En maskin med borstar, även om mindre effektiv är ju mycket simplare. In med nya kol för 20:- och så är man back in business. Inte så man sliter ut kolen car 15min heller precis. Rasar något annat så är det lätt fixat pga enkla komponenter och framförallt inga epoxykapslade ickretsar.

Sen kan man skruva trall med en billiga jula-dragare också. Ergonomi och hastighet hit och dit på skruvdragaren… Lägg pengarna på bra knäskydd, hörselskydd, borrar, bits och skruv i stället. Folk sitter med dyrmaskinen i shorts med leksaksbits och skruvar som rostar dagen efter midsommar när de bygger trall (syftar INTE på någon i tråden nu).

Lägg pengar på de som är i mellan maskinen och saken som skall bearbetas!

Med allt de sagt så fungerar Ryobi finfin för hemmapularen och fördelen är att man kan hitta deras batterier mycket billigare än andra. Köp kanske inte instegsmodellen bara.

Använder jag Ryobi? Jo jag har några maskiner, ärligt talat mest som ”brukas inte helt korrekt”-maskiner. Inte hela världen om de åker ner i leran eller missbrukas totalt när man ligger under bilen. Har även köpt dem på väldig rea.

Annars är det mest Blå Bosch och Makita. Jag kör bara batteri där jag måste. Tycker allt blir bättre med sladd/slangdrivet, typ, bortsett från rörligheten då. Mer för pengarna, oftast mer drag, slipper bry mig om batterier osv. Använder i och för sig större maskiner så ofta det går också så det är ju ett lite annat användarscenario.

Gällande OP så visst får du säkert en ok maskin för pengarna. Men jag gissar att du kanske inte kommer köpa flera gröna bosch maskiner eller hittar batterier för bra pris? Så jag är inne på samma spår som andra redan skrivit. Köp skruvdragare som passar de batterisystem som du kan tänka dig använda till fler maskiner i framtiden (om du nu inte redan har maskiner inom ett visst ekosystem).

Nej efter allt nörderi så måste jag nästan slå till på en Domino bara för att! Varför köpa en färdig skiva när jag kan sätta ihop egna!? Virket blir ju garanterat dyrare om jag gör det själv också men nu fokuserar vi på ”för”-sidan så utgiften känns motiverad! Hahahaha.

Permalänk
Medlem

för att skruva/borra. blå bosch 18v serien, små till medel jobb 12v blå bosch
ska du bila tjock betong: Hilti

tycker du det är för dyrt med nya blå bosch köp dom begagnat, går att hitta både batterier och maskiner i väldigt bra skick väldigt billigt på både tradera och market. sedan brukar det komma rätt bra rabatter på amazon.

sedan är dom som andra skriver, har du redan maskiner som använder ett batteri system så är det klart värt att hålla sig till det systemet. (bosch batterier passar dock vissa andra märken) ska du köpa fler maskiner och vill ha enkel bra förvaring så är bosch boxx lösning väldigt bra och det finns trevliga lösningar så man får maskinerna i utdrags lådor och man kan ha dom som arbetsbord osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vet inte om bosch och panasonic fortfarande gör Hiltis maskiner, men HILTI det var länge sedan hilti var bäst på marknaden. Festool var och är bra, men dom klarar sig extremt dåligt i blött och kallt väder (därav finsnickeri). Men sist jag sålde/leasade ut verktyg så föll det övervägande på Hikoki/Dewalt/milwaukee på dom flesta företag som fick testa sig fram.

Vi erbjöd "samtliga" vanliga märken utöver hilti och makita.

Nu vet jag inte vilken nivå av arbete du kommer göra, men är det endast för privat bruk i hemmet skulle jag köpt Parkside från LIDL (på riktigt).
Vi hade X antal kunder som körde deras produkter i professionellt bruk och kasserade när dom gick sönder.

Fördelar:

Inte samma, men inte långt ifrån samma prestanda
Billiga
Ingen snor dom

Nackdelar:

Går sönder fortare än andra verktyg
Inte lika coolt att ha en Parkside

Min personliga favorit är nog Dewalt (deras 54v maskiner kan på riktigt ersätta sladdad prestanda, tex vid kap & ger), alternativt Hikoki.