Det är en av mina favoritserier till Switch. Många av de äldre Atelier-spelen kunde vara lite avskräckande med strikta tidsgränser, men Ryza-serien är lite mer casual och ett bra ställe att börja på. Atelier-spelen är prissatta lite väl högt normalt, särskilt deras DLC som inte tillför särskilt mycket, men det nuvarande reapriset skulle jag säga är riktigt bra.
De handlar till stor del om att samla in ingredienser på olika sätt och göra bättre utrustning, så att man kan samla in mer ingredienser för att göra bättre utrustning, o.s.v. Spelen kretsar runt deras olika craftingsystem, så gillar du lite mer invecklad crafting än att bara slå ihop några ingredienser så är nog chansen stor att du skulle gilla Ryza.
Om du gillar Ryza så kan jag även rekommendera Atelier Sophie. Det första Sophie-spelet är ursprungligen ett PS3-spel och rätt gammalt (Switch-versionen är en uppgraderad DX-version men inte en remake), men Atelier Sophie 2 är ett nyare spel och det jag började med. Jag gillade craftingsystemet i Sophie, det är lite mer pusselaktigt än i Ryza med ingredienser som har olika former och placeras ut på ett rutnät.