Microsoft säger upp 6 000 anställda

Permalänk
Melding Plague

Microsoft säger upp 6 000 anställda

Totalt ska 3 procent av personalstyrkan lämna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För lite pengar i sommar för att köpa lyxbåtar i guess ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Ska AI mer och mer ta över arbetet med skapandet/uppgradering av deras produkter så är uppsägningarna en naturlig del. Den enes bröd är den andres död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiasson:

Ska AI mer och mer ta över arbetet med skapandet/uppgradering av deras produkter så är uppsägningarna en naturlig del. Den enes bröd är den andres död.

Mellanchefer skapar inte mycket mer än byråkrati kanske ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Microsofts personalstyrka ökade från 181000 till 228000 mellan 2021-2024, så att pendeln svingar lite åt andra hållet är nog inte så konstigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Förberedelse för att de räknar med att vi, och i första hand USA, är på väg in i en lågkonjunktur.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tiasson:

jag pissar på allt vad AI är !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Det var lite starkt. Varför då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Du gör så, och jag lär mig använda det som ett verktyg i mängden för att underlätta mina dagliga arbetsuppgifter.
Om du bara visste hur många som hade exakt din reaktion när datorn introducerades på arbetsplatser

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför inte? 'AI' är ett okynnesinstrument som kommer ta folks jobb och göra vår vardag allt sämre. Framtida exempel: Snacka med kundtjänst? Här kommer en fem minuters lång utfrågning om ditt ärende från en 'AI' som gör sitt bästa för att verka hjälplig. När den inte kan hjälpa dig efter dessa fem minuter slänger den in dig i en kundtjänstkö med väntetid 2 timmar där en stackars människa sitter och försöker hjälpa till. Bland annat detta är framtiden med 'AI'.

Permalänk
Medlem

Den industriella revolutionen för kontorsarbetare är på väg hehe. Automatisering av arbetsuppgifter kommer påverka arbetstillfällen på samma sätt som den gjort i alla andra branscher.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Varför inte? 'AI' är ett okynnesinstrument som kommer ta folks jobb och göra vår vardag allt sämre. Framtida exempel: Snacka med kundtjänst? Här kommer en fem minuters lång utfrågning om ditt ärende från en 'AI' som gör sitt bästa för att verka hjälplig. När den inte kan hjälpa dig efter dessa fem minuter slänger den in dig i en kundtjänstkö med väntetid 2 timmar där en stackars människa sitter och försöker hjälpa till. Bland annat detta är framtiden med 'AI'.

Eller så startar man ett bolag utan det skitet och tar alla deras kunder.

Du ser inte helheten.

Folk kommer bli av med jobb men nya kommer skapas, och gamla jättar kommer gå omkull när chefer rationaliserar bort all sin inhouse kompetens för att en cool ai säljare sålt in någon halvfärdig skitprodukt.

Använd LLMs till din fördel. Och igonerera hypen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kundtjänst har fungerat så länge, både via telefon och via nätet. Det kan bara bli bättre känner jag...

Jag tror framtiden kommer ha dessa AI verktyg vare sig man vill det eller inte. Jag tror inte rätt lösning är att stoppa huvudet i sanden och förvänta sig att det bara kommer gå över. Det gäller att hitta sätt att förbli relevant så att säga.

Hur som helst hade det varit intressant att höra hur han tänker, jag hoppas han svarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Hästkörarna sa samma sak när bilen kom.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Är inte det anledningen varför du behöver lära dig att använda AI-tjänster? Så att du har en egen som kan snacka med kundtjänsten?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Känns toppen att sitta som arbetslös Microsoft Power Platform Utvecklare just nu 😂

Ooof. Någon som kanske har ett sådant där jobb att erbjuda?

Permalänk
Medlem

Ingen förlorar jobbet på grund av AI. De här organisationerna är övervuxna och måste banta bort de sämst fungerande medarbetarna periodvis. AI ersätter inte människornas jobb i organisationen, men man måste uppge en "giltig anledning" för att få avskeda någon, och AI fungerar för denna funktion väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men det blev en ny marknad för trafikdirigenter.

Tills tutan tog över den rollen..

Nymodigheter ställer alltid till det!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

De här organisationerna är övervuxna och måste banta bort de sämst fungerande medarbetarna periodvis.

Om Microsoft jobbat enligt SAFe, så borde de kunna kasta ut 30% av arbetsstyrkan direkt och samtidigt öka effektiviteten

Jag gillar agila arbetssätt, men SAFe känns mest som en blöt filt över organisationer som dödar all form av kreativitet och produktivitet.

Permalänk
Medlem

~200k anställda är rätt galet. Undrar hur man ens får så många människor att samarbeta.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Om Microsoft jobbat enligt SAFe, så borde de kunna kasta ut 30% av arbetsstyrkan direkt och samtidigt öka effektiviteten

Jag gillar agila arbetssätt, men SAFe känns mest som en blöt filt över organisationer som dödar all form av kreativitet och produktivitet.

SAFe låter helt idiotiskt. En produkt som konsulter säljer till cheferna så att de ska få känna sig viktiga. Platta organisationer är överlägsna i produktivitet, speciellt inom mjukvara.
I Sverige har vi ganska så platta organisationer jämfört med en internationella normen, även i USA byggs kontorslandskap inte för att optimera arbete utan för att cheferna ska uppfatta det som att de har koll på arbetsstyrkan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

b.la för det missbrukas och kommer bli värre och värre..

§ 1.7 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

En bil kan köra från A till B om terrängen är tillräckligt anpassad för bilar. Hästar, andra dragdjur och människor kan ta sig över svår terräng där bilar inte kommer fram.

Apple Intelligence har blivit försenat på grund av att Apple inte kan lösa problemet att det är en opålitlig teknik för det Apple vill använda det till. LLM har gett resultat inom forskning. Problem uppstår dock när människor som inte förstår begränsningarna hos LLM försöker använda det till uppgifter den tekniken inte klarar av.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Apple Intelligence har blivit försenat på grund av att Apple inte kan lösa problemet att det är en opålitlig teknik för det Apple vill använda det till.

Har du någon källa på det? Har kunnat använda Apple Intelligence här i något år nu, så undrar bara om jag missat något?

https://support.apple.com/guide/mac-help/intro-to-apple-intel...

Ser att det finns någon försening kopplad till Siri på iOS, men själv har jag aldrig ens använt Siri.

Samtliga av mina Apple-prylar har stöd för Apple Intelligence lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vet inte var du bor men det är övervägande bilar som passerar på gatorna där jag bor. Dåligt exempel kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du någon källa på det? Har kunnat använda Apple Intelligence här i något år nu, så undrar bara om jag missat något?

9to5Mac: iOS 18.3 temporarily disables Apple Intelligence notification summaries for select apps, more

MacWorld: Apple is delaying the only Apple Intelligence feature everyone wanted

Bloomberg: Apple’s Long-Promised AI Overhaul for Siri Runs Into Bugs, Possible Delays

Bloomberg: Apple Delays Siri Upgrade Indefinitely as AI Concerns Escalate

Bloomberg: Apple’s Siri Chief Calls AI Delays Ugly and Embarrassing, Promises Fixes

Bloomberg: Apple Shuffles AI Executive Ranks in Bid to Turn Around Siri

Axios: Apple sued for false advertising over Apple Intelligence

Daring Fireball: Something Is Rotten in the State of Cupertino

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

@Goedendag:
Tror att det hade räckt med en länk

Men tolkar jag det rätt med att det främst gäller Siri i iOS/iPadOS, eller påverkar det något i macOS också?

Får känslan av att du inte testat Apple Intelligence själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

https://arkitekten.se/nyheter/automatiserade-bygglov-sprider-...

Verkar fungera och gör att folk får ansökningarna snabbare.

Bygger du en ai som inte kan hjälpa personer med problem på/ med ditt företag har du lärt den fel...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Microsofts personalstyrka ökade från 181000 till 228000 mellan 2021-2024, så att pendeln svingar lite åt andra hållet är nog inte så konstigt.

Nej det är nog för att jag bytte till linux förra veckan XD

Permalänk
Medlem

Dom flesta hittar nog nytt jobb och går upp i lön.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070