Anmäl dig till Roborock Challenge!

Warner Bros: "Kontodelning ska ha konsekvenser"

Permalänk
Medlem

Jag valde faktiskt att säga upp alla mina streamingtjänster ganska nyligen...

Den simpla förklaringen är helt enkelt att det mesta har blivit så mycket sämre med tiden...utbud, prishöjningar, reklam, kvalitet mm.

Har dammat av min UHD-spelare som får tugga lite fysisk media igen.

Känns faktiskt som en viss typ av 'lättnad'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

I det underlaget är det inget skrivet om i vilken omfattning man får dela verk till andra.

Edit: men jagser heller inte att lagen gör någon skillnad på privatkopiering till sig själv eller till vänner någonstans. Det är antagligen inte som jag trott på den fronten!

Just grejen med kopior är att de får ges bort och det förtydligas av en kommentar där på sidan:

Citat:

Med privat bruk menas att kopian enbart får användas i privatlivet och inom familje- och umgängeskretsen. Kopior får alltså inte framställas i syften som är direkt eller indirekt kommersiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Streamingbolagen gräver sin egna grav allt djupare och djupare.

Vet inte om det genom att motverka just kontodelning gräver sin egen grav. Tycker själv däremot att framför allt utbudet kunde varit betydligt bättre på tjänsterna generellt.

Tittar själv inte bl.a. p.g.a. för mig ointressant utbud, har dock fortfarande tjänsten sedan halva priset-kampanjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Just grejen med kopior är att de får ges bort och det förtydligas av en kommentar där på sidan:

Det är dags att vi startar en swecträff där vi samlar all våra fysisk media och rippar gärnet och sen delar ut till alla på gemensam plex : D ser inte inte ut att vara nåt fel i det då

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det är dags att vi startar en swecträff där vi samlar all våra fysisk media och rippar gärnet och sen delar ut till alla på gemensam plex : D ser inte inte ut att vara nåt fel i det då

Förutom att det är olagligt att bryta krypteringen dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Källa på det? Hittar inget om det själv och om det är så är ju hela privatkopieringen död och varför i pipsvängen ska vi då betala avgift för det :S

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Detta är bara delvis korrekt.

Skrivet av URL, 6 a kap 52 d §:

Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket.

Det är ej olagligt om den som lagligt getts tillgång till ett exemplar bryter ev. kopieringsskydd i syfte att kunna ta del av exemplaret (t.ex. bryta ett DRM som skapar problem och förhindrar eller försvårar din möjlighet att se på en film eller lyssna på en skiva).

Notera dock att den som ska nytta exemplaret lär behöva bryta krypteringen på egen hand och inte får sprida detta vidare i enlighet med övrig upphovsrättslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Källa på det? Hittar inget om det själv och om det är så är ju hela privatkopieringen död och varför i pipsvängen ska vi då betala avgift för det :S

Det är ett av argumenten att avskaffa det. Gör en sökning på nätet så kommer du se att inte ens piratpartiet delar er åsikt om rättsläget när det kommer till kopieringsskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det är ett av argumenten att avskaffa det. Gör en sökning på nätet så kommer du se att inte ens piratpartiet delar er åsikt om rättsläget när det kommer till kopieringsskydd.

"Gör en sökning på internet" är inte en tillförlitlig källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

"Gör en sökning på internet" är inte en tillförlitlig källa.

Är du jurist eller bara en rando på sweclockers? Om det senare föredrar jag svaren resten av världen ställer dig bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Är du jurist eller bara en rando på sweclockers? Om det senare föredrar jag svaren resten av världen ställer dig bakom.

Ingen jurist, men jag fick ganska höga betyg i höstas när jag läste en kurs i just immaterialrätt på universitetet.

Påstår mig dock inte vara någon expert på något vis, har mest bara citerat relevant lagtext utifrån vad som togs upp i kursen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Ingen jurist, men jag fick ganska höga betyg i höstas när jag läste en kurs i just immaterialrätt på universitetet.

Påstår mig dock inte vara någon expert på något vis, har mest bara citerat relevant lagtext utifrån vad som togs upp i kursen.

Togs specifikt denna fråga upp, eller är det din fria tolkning? För som sagt, om du lyfter blicken från denna tråden på Sweclockers är det tydligt vilken tolkning som råder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Togs specifikt denna fråga upp, eller är det din fria tolkning? För som sagt, om du lyfter blicken från denna tråden på Sweclockers är det tydligt vilken tolkning som råder.

Fast det är väl ändå ganska klart att ifall man får frågan vad man citerar som källa så är "google själv" inte precis ett ganska förtroendeingivande svar. Det sänker snarare förtroendet ganska ordentligt kring det du säger om du inte ens kan ange en ordentlig källa på vart du får din information ifrån.

Detta har ingenting med vilken sida man tar eller ens vad min åsikt är i ämnet utan mer bara att själv så försöker jag hålla mig till fakta med ordentlig citat till relevanta lagtexter snarare än "om du googlar på det så tycker folk tydligen såhär".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Fast, problemet är att som lagen och direktivet från EU är skrivet, så ÄR det tillåtet att bryta kryptering, eller motsätter du dig att lagtexterna säger att det i vissa fall är tillåtet att bryta kryptering?

I övrig finns det ingen klarhet eftersom det inte finns några domar kring privatkopiering för att fastställa vad som "faktiskt" gäller.

Vill även passa på att informera dig om att "jurist" inte är en skyddad titel i Sverige, och finns inga krav för att få kalla sig det eller praktisera det.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Andra har redan länkat källor på det.
Det är något som är väldigt motsägelsefullt och ett väldigt bra exempel på hur vår lagstiftning är så dåligt anpassad efter den digitala verkligheten vi faktiskt lever i.

Vi betalar en avgift för att ha rätt att kopiera verk men då de är kopieringsskyddade får vi inte kopiera dem. Helt sanslöst att en så motsägelsefull lagstiftning kan få existera.

Skrivet av scienta:

Haha, står dock "ett fåtal" kopior och "umgängeskrets" vilket enligt dagens lagtolkning inte innefattar det där.

Men det här är också ett exempel på hur lagstiftningen inte är anpassad till den digitala verklighet vi lever i. "Umgängeskrets" borde väl inkludera digitalt umgänge också?
Och "fåtal kopior", om jag har 1 kopia som flera kan komma åt och "låna" kortvarigt så borde väl det innefattas?

Lagen är skriven på ett sätt som inte alls tar den digitala verkligheten i åtanke och sådär diffust och tolkningsbara lagar ska man undvika att skriva. Men det är inte riktigt någon, förutom typ Piratpartiet, som vill skriva om lagarna och göra de tydliga för dagens samhälle.

Skrivet av Kwirek:

Jag förstår inte riktigt vad det är ni argumenterar om, får känslan av att ni pratar förbi varandra.

Lagtexten säger att det är olagligt att knäcka kopieringsskydd, förutom i fall då du inte kan ta del av verket utan att göra det.

Hur just den lagtexten ska tolkas har dock aldrig prövats i domstol så det vet vi inte.

Ett exempel jag minns som tagits upp av professionella jurister var något i stil med en linux-distro som inte kunde hantera Bluray DRM och då var deras tolkning att det gav en rätt att knäcka DRM för att kunna se filmen.
Men då det som sagt aldrig prövats i en domstol så är det omöjligt att med säkerhet säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ja, eftersom du i >9999/10000 måste kringgå ett kopieringsskydd för att rippa den i läsbart format. Privatkopiering gäller inte verk med kopieringsskydd.

Är du jurist/advokat? Känner du till något prejudikat?
Om inte, är det väl mera åt detta hållet:
Lawline Privatkopiering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Haha, står dock "ett fåtal" kopior och "umgängeskrets" vilket enligt dagens lagtolkning inte innefattar det där.

Men det här är också ett exempel på hur lagstiftningen inte är anpassad till den digitala verklighet vi lever i. "Umgängeskrets" borde väl inkludera digitalt umgänge också?
Och "fåtal kopior", om jag har 1 kopia som flera kan komma åt och "låna" kortvarigt så borde väl det innefattas?

Lagen är skriven på ett sätt som inte alls tar den digitala verkligheten i åtanke och sådär diffust och tolkningsbara lagar ska man undvika att skriva. Men det är inte riktigt någon, förutom typ Piratpartiet, som vill skriva om lagarna och göra de tydliga för dagens samhälle.

Jo, men att alla träffas = umgängeskrets (vi umgås ju då). Och antalet kopior som görs är alltid bara 1, för alla rippar till samma disk.

Det är ju som du säger, åt helvete för otydligt. Men det är som vanligt med Sverige. Riktig skit för vanligt folk, alltid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Inte direkt, sedan Netflix införde stopp mot kontodelning har deras antal prenumeranter och intäkter ökat rejält. Aktien är upp över 200% på två år. Så det fungerar uppenbarligen.

Företag ändrar sig bara när konsumenten röstar med plånboken, vilket i stort sett ingen gör i detta fallet.

Fast hur många av de användarna är så kallade sub konton? Dessa räknas you som fullbordade preumnera då Netflix ej särskiljer dessa i statistiken. Flera betalar, men sannolikt ett lägre pris.

Överlag har de gjort stora prishöjningar, vilket säkert motsvarar deras omsättningsökning. Content har minskat och sjunkit i kvalité. En minskning av content har ju varit en medveten strategi.

Streaming överlag har ju ökat. Vilket rimligen borde leda till nya kunder.

De har även en speldivisionen med diverse mobil spel med mikrotransaktioner. Tveksamt om de göra några större förluster där direkt. Snarare mer vinst? Påverkar resultatet men har ju inget med steaming att göra.

Netflix gör det fint aktiemässigt. Återhämtningen från botten har varit brutal; hur trovärdig rörelsen är och hur mycket deras delnings policy faktiskt påverkar resultat…? Skulle sägs ingenting. Lite som att meta gick ner till typ 90 dollar, sedan över 700. Trots att inget motiverade 90 dollar och fortsatta lönsamma rapporter med tillväxt sprutade ut.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

gör det inte?

man tar del av en tjänst/vara utan att betala

att ladda ner en film utan att betala gör en till (pirat)

Att då kringå att betala för netflix genom att åka snålskjuts på polarens är väl ändå samma sak? Man bryter mot tjänstens regler och betalar inte för den.

Är nog även en av få som inte gillar att använda addblockers på tjänster som jag faktiskt använder mig av (typ youtube) då personer som använder det bara förstör för alla som faktiskt följer reglerna.

Snarare du som förstör för alla som motarbetar enshittification och greedy corporations.

Kommer bara bli fler och fler gentlemän som korkar upp rommen. Yarr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Snarare du som förstör för alla som motarbetar enshittification och greedy corporations.

Fram med rommen mina gentlemän. Yarr.

Förstör? Nej har varit/är själv pirat i vissa situationer men gråter inte när det får konsekvenser! Och skulle aldrig falla mig in att använda addblocker på tillexempel Youtube där jag utnyttjar en tjänst regelbundet då jag inte vill ha konsekvenser på den tjänsten.

När det kommer till streaming tjänster så kunde jag inte bry mig mindre då vi har max en åt gången beroende på vilken serie vi vill kolla på och ökar dom priset med en hundralapp så sure det suger men är konsekvenserna av folk som delar konton samt hela upplägget med att det är 500 olika streaming tjänster!

Är som att sno kaffe på hemköp bara för att det blivit dyrare och sen gråta över att dom låser in kaffet så man måste be om hjälp om man ska köpa.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ja, eftersom du i >9999/10000 måste kringgå ett kopieringsskydd för att rippa den i läsbart format. Privatkopiering gäller inte verk med kopieringsskydd.

Jag har aldrig stött på något sådant när jag rippar 4k filmer och lägger på min plex för familj och vänner. Bara tuta och köra!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är som att sno kaffe på hemköp bara för att det blivit dyrare och sen gråta över att dom låser in kaffet så man måste be om hjälp om man ska köpa.

inte ens lite likt, det är snarare som att hemköp sålt 4-för-1 av kaffe, men du får inte ge något paket till polaren som bor i annat hus

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

inte ens lite likt, det är snarare som att hemköp sålt 4-för-1 av kaffe, men du får inte ge något paket till polaren som bor i annat hus

Och där du innan köpte kaffet hade gått med på att inte ge bort kaffet till någon som inte bor på samma adress som du själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Och där du innan köpte kaffet hade gått med på att inte ge bort kaffet till någon som inte bor på samma adress som du själv?

Det är väl självklart att i mitt scenario så är det hemköps avtal som säger att alla 4 kaffepaketen måste konsumeras av mitt hushåll.
Kommentaren var ett svar på någon som tyckte att dela konto med vänner (något som inte varit otillåtet tidigare) var som att sno kaffe och klaga på att de låser in kaffet.
Min kommentar var en rättelse då Netflix (t.ex) kräver att du betalar för (upp till) 4 samtidiga strömmar om du vill ha den bästa upplösningen, men att dessa måste ske inom hushållet och får därmed inte delas med "polare".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Delar mitt Netflix 4K abonnemang med min son i Göteborg och min bror på Gotland. De har lagts till som extra medlemmar enligt Netflix regler. Deras abonnemang kostar 55:-/mån vardera. Vi delar på kostnaden för abonnemangen och betalar vardera 103:-/person (199 + 55 + 55 = 309:- och 309/3 =103:-) jag står för huvudabonnemanget de betalar till mig, jag betalar till Netflix och de har egna inloggningar och profiler. Överkomligt pris och fungerar bra för högsta upplösningen i 4K.
Hade vi inte gjort så här hade jag själv fått betala 199:- för 4K abonnemanget!

Abonnemang och priser
https://help.netflix.com/sv/node/24926

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"