Der8auer visar upp skrotade Geforce RTX Titan Ada

Permalänk
Melding Plague

Der8auer visar upp skrotade Geforce RTX Titan Ada

Monsterkortet är snabbare än RTX 4090 – men halkar efter RTX 5090.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

He thicc boi

Permalänk
Medlem

Antar att det lades ned för att man skulle behöva tillverka PCIe-sockeln i Adamantium.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett sånt.

Permalänk
Medlem

Hade velat se honom montera det på ett ITX kort för referens

Permalänk
Medlem

Lustigt att det kortet har 2st sådana kontakter medans 5090 som drar upp till 150w mer bara har en.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Musikälskare

Jag vill ha 4-way-SLI

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Lustigt att det kortet har 2st sådana kontakter medans 5090 som drar upp till 150w mer bara har en.

Det verkar ha varit i åtanke, mitt ATX3.0 1200W agg har också dubbla kontakter, medans mitt ATX3.1 1000W bara har en, go figure ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Nvidia ville inte att kontakterna skulle smälta på Titan kortet.

Permalänk
Medlem

Kyllösningen på den är minst sagt mycket intressant. Skulle inte säga nej till en sån på ett klenare kort också. Visst att den kräver en tjocklek på 4 slottar pga kretskortets storlek, men annars kan man ju göra den av lite billigare material också. Bara det att den är full blowthrough gör helt otroligt mycket.

Månne möjligt att krympa kretskortet till 3 slottar på billigare grafikkort med färre minneskretsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Kyllösningen på den är minst sagt mycket intressant. Skulle inte säga nej till en sån på ett klenare kort också. Visst att den kräver en tjocklek på 4 slottar pga kretskortets storlek, men annars kan man ju göra den av lite billigare material också. Bara det att den är full blowthrough gör helt otroligt mycket.

Månne möjligt att krympa kretskortet till 3 slottar på billigare grafikkort med färre minneskretsar?

Det är något jag undrat mycket över varför det inte är vanligare, hur många instickskort använder folk sig av nuförtiden?

När jag höll på så var det ju grafikkort, ljudkort, nätverkskort och eventuellt något mer.

Idag är det nästan bara grafikkort, så vad gör det för skillnad om grafikkortet tar upp mer plats? Det kommer ju ändå inte ivägen för något?

Kör på med 4 slottar och kör med rejlt utblås!

Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är något jag undrat mycket över varför det inte är vanligare, hur många instickskort använder folk sig av nuförtiden?

När jag höll på så var det ju grafikkort, ljudkort, nätverkskort och eventuellt något mer.

Idag är det nästan bara grafikkort, så vad gör det för skillnad om grafikkortet tar upp mer plats? Det kommer ju ändå inte ivägen för något?

Kör på med 4 slottar och kör med rejlt utblås!

Vad är problemet?

Låter ju inte som det bästa om man vill bygga kompakt.
Finns många Mini-ITX chassin man inte får plats med jätte instickskort.

Annars blir det typ fullstor ATX med bara plats för ett kort.
Då skulle det kunna vara upp till 7 slots om kortplatsen som ska användas är högst upp.

Annars finns vätskekylning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Låter ju inte som det bästa om man vill bygga kompakt.
Finns många Mini-ITX chassin man inte får plats med jätte instickskort.

Nej men självklart, men om man ska bygga kompakt finns det andra alternativ.

Skrivet av GuessWho:

Annars blir det typ fullstor ATX med bara plats för ett kort.
Då skulle det kunna vara upp till 7 slots om kortplatsen som ska användas är högst upp.

Hur många slots krävs för att få plats med kontakter + en 140mm fläkt?

Skrivet av GuessWho:

Annars finns vätskekylning...

Jo, och då finns det ju rätt många alternativ.

Permalänk
Snusfri

Ge mig! 48GB VRAM vore mycket trevligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Finns det tester som delar använd el med antalet frames i benchmarks. Tycker det börjar bli relevant när hela 5xxx serien känns som det bara är öppna spjäll i el- kontakten som är skillnaden för att öka prestandan. Känns så där innovativt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Finns det tester som delar använd el med antalet frames i benchmarks. Tycker det börjar bli relevant när hela 5xxx serien känns som det bara är öppna spjäll i el- kontakten som är skillnaden för att öka prestandan. Känns så där innovativt.

Det finns i internets utkant en obskyr sida som heter sweclockers.com som tittar på sånt och kallar det "Energieffektivitet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Ja, det är mycket vanligt.

https://www.sweclockers.com/test/41012-nvidia-geforce-rtx-506...

https://www.techpowerup.com/review/pny-geforce-rtx-5070-ti-ep...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det finns i internets utkant en obskyr sida som heter sweclockers.com som tittar på sånt och kallar det "Energieffektivitet".

Jo, vill minnas att jag stött på den hemsidan på internätet. 😆 Tänkte mer på ett rent benchmark utan massa instrumen. Nått man kan pula med själv.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Tänkte mer på ett rent benchmark utan massa instrumen. Nått man kan pula med själv.

Hur ska du mäta elförbrukningen utan instrument?

Det finns inte inbyggt.

Men du kan köpa något sånt här och mäta själv:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=_3iHV0NvLPI hahahahaha
För att bara sätta in fler är så det funkar.....

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.