Google byter ut "Jag har tur" mot AI-knapp i sök

Permalänk
Melding Plague

Google byter ut "Jag har tur" mot AI-knapp i sök

AI-knappen är del av ett experiment.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men tänk om man bara har otur med "ai-knappen" då?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Hedersmedlem

Tror att jag typ aldrig använt "Jag har tur"-knappen, kommer nog bli ett liknande öde för AI-knappen.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Har Google nu också lanserat en sökmotor? Varför har inga artiklar skrivets om detta, jag trodde bara Google höll på med självkörande bilar etc.

Nej AI kommer i allt fler. Där AI funktionen inte alls ska söka på det personen tänker på, det kan bli rätt så komisk under en presentation om Google just sökte på det presentatören tänkte på då.

Nå jag klagar mycket på LLM, men jag ser en stor skillnad på LLM idag och för ett halvår sedan. Inom vissa områden kan man från LLM få ett svar som man önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Tror att jag typ aldrig använt "Jag har tur"-knappen, kommer nog bli ett liknande öde för AI-knappen.

Tror det är smart. Traditionell sök har tappat en del till AI senaste åren. Dock tycker jag det är missvisande att söka efter info med LLMs som det är idag iaf.

Föredrar DDG chatt då man kan välja på flera och köra anonymt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Skulle vara bra om Googles AI kunde sortera bort AI-slop från sök resultatet.

Permalänk
Medlem

Kommer man slippa de översta typ 5 (!!!) sponsorlänkarna som har absolut noll med den aktuella sökningen att göra?

I så fall ja, annars kan Google ta sig i stjärten och fortsätta dala ner i obetydligheten

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Aldrig använt "jag har tur" knappen. Känns helt värdelös.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kommer man slippa de översta typ 5 (!!!) sponsorlänkarna som har absolut noll med den aktuella sökningen att göra?

I så fall ja, annars kan Google ta sig i stjärten och fortsätta dala ner i obetydligheten

Det mesta skräpet inkluderas inte i resultatet om man söker med tabben "Webb" aktiv istället för "Allt".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Bytte till DuckDuckGo när google kom med AI sökresultat som jag inte lyckades att stänga av (då man tydligen inte har tillgång til Labs här).
Detta är ju bara en till spik i kistan för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenHelge:

Skrivet av SuperSverker:

För er och alla andra som vill ha gamla google så kan följande sträng vara av intresse:

https://www.google.com/search?udm=14&num=100&hl=en&q=%s

Den strängen tar bort allt nytt tjafs som google lagt till senaste åren och ger 100 svar på engelska. Vill ni ha på annat språk byt bara "=en" till vad ni behöver. Kan ju vara värt att lägga till som ett sök-bokmärke med nyckel ord. FireFox har det i alla fall så kanske de finns ngt liknande för chromium användare. Då kan ni ju ha flerspråks-versioner med. T.ex.: ge/gs.

Många ggr så är de "inbyggda" google-sök motorerna taggade med din webläsare och version, inget som strängen ovan har med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

https://ublockorigin.com/

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

AI är inte AI.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

In b4 "AI" bara genererar ett svar, utan att faktiskt söka på nätet 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenHelge:

Google search har gått ner sig rent allmänt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Gör inte båda knapparna nästan samma sak? Jag ser många irriterande ai förslag och annat…

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Aldrig använt "jag har tur" knappen. Känns helt värdelös.

Det har väl aldrig känts som en "riktig funktion", skulle jag säga, utan mer en lite kaxig marknadsföringsgrej som var mer relevant för 20+ år sedan. En icke-funktion som förmodligen bara kunnat leva kvar just till följd av att den alltid funnits där och därmed varit något slags del av själva identiteten.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Jag minns att en sökning på ordet "failure" och tryck på "jag har tur" ledde till vita husets hemsida under Bush-eran.
Nog den enda gången jag faktiskt använt den knappen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.