Anmäl dig till Roborock Challenge!

Doom: The Dark Ages - Strålspårad köttfärs från helvetet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

Verkar som 1% lows lider lite med 8GB ram även på lägre upplösningar. Medan det syns tydligt i 4k att det inte fungerar alls längre. Men hyggligt stöd för 8GB baserat på det vi ser här.

På ultra nightmare då menar du. Grabben fick precis spelet till sitt 4070 Super, visserligen 12 GB men spelet var default på medium så han körde det så och det ser fortfarande fantastiskt ut. Vi satte på DLSS Quality bara för lite mer flyt.

Sweclockers, eftersom memory scaling är en grej nuförtiden så borde det finnas med i tester av spel. Så man vet att det är möjligt att lira på ett 8GB kort och det fortfarande ser ok ut. Nu lade ni ju dit 8GB korten senare så jag förstår att det inte blev så denna gång, men för framtiden kanske.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Är din dator redo för att ta sig ann Fanders?

Släkt med Ann Landers?

Permalänk
Medlem

Vilket lir. Körde igenom första Banan på mitt 5090 5120x1440p. På ultra med DLSS-Q och 3xFG lockar spelet 240hz (vilket är vad monitorn klarar), inte ett dropp. Och detta med 30ms latency. Det känns kanon och flyter som smör.

Tänk om fler spel kunde vara så här.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Har beställt ett 9070xt. Kommer inte först på torsdag nästa vecka. Ska spela detta spel och The last of us då.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA:Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Frestande.
Kan nog inte köra på max, men skitsamma... Doom är Doom. Fast väntar nog lite till det är patchat, och priset kanske sjunker till rimliga nivåer.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Man undrar om det kommer flyta bättre med sämre hårdvara när dom patchar bort Denuvo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Man undrar om det kommer flyta bättre med sämre hårdvara när dom patchar bort Denuvo

Tycker de flyter otroligt bra! Jag har en bra setup men vad jag sett från andra tester så är spelet helt fritt från stutter och de funkar bra även med 8gb kort.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Jag får bara error när jag installerar det via Gamepass. Ni andra?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Tycker de flyter otroligt bra! Jag har en bra setup men vad jag sett från andra tester så är spelet helt fritt från stutter och de funkar bra även med 8gb kort.

ÄNNU bättre dårå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tester på titlar som tagit bort det visar allting ifrån 10% bättre till 3% sämre bortsett något enstaka exempel av dålig implementation. Inte det som kommer var avgörande för de flesta titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag kör på Xbox, fungerar bra där på gamepass iaf

Permalänk
Medlem

Kan detta spel vara ROP-begränsat månntro?
Normalt brukar antalet ROPs skala linjärt med andra delar i GPUn,
förutom på 5k-serien där det inte blev någon ökning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Kan detta spel vara ROP-begränsat månntro?
Normalt brukar antalet ROPs skala linjärt med andra delar i GPUn,
förutom på 5k-serien där det inte blev någon ökning alls.

Är det en sak jag ser så är det att det drar väldigt lite ström på mitt 5070 Ti. 2560x1440p DLAA ligger på 250 Watt. Så som jag spelar det med Ultra settings DLSS Quality och 4xFG så ligger det runt 220W med en rejäl överclock på kortet. Utan överklock ligger det på 200W.

Spelet fungerar annars för övrigt väldigt bra även på 5070 Ti. ligger över 300fps för det mesta med 30ms latency. På en 360Hz OLED är det mumma kan jag meddela. Jag är helt lyrisk över hur dom fått ut det här spelet i detta skick day one.

Jag hoppas path-tracing jobbar upp kortet i sina rätta 300 Watt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Spelet flyter på bra i 1440p men om framegen är på kommer stutters för mig iaf (7900xt). Lite otippat med tanke på att id Software spel brukar funka så jävla bra oavsett om jag haft Nvidia/amd med alla deras funktioner.

Sedan kanske det är för det bästa ändå. I just doom tar jag nog 120+fps med låg latens över 200+ fps med högre latens.

Jag gjorde lite research på detta. Tyvärr har jag inget AMD kort att testa med men på ett 5070 Ti är det uppenbart att det är något som är wack med FSR frame gen. Panorerar man kameran ser man direkt att det ser inte ut som dom frames som det står att det skall vara. Spelet stödjer dessutom att man switchar mellan FSR och DLSS utan omstart och det är stor skillnad på hur det ser ut om man switchar fram och tillbaka och testar.

Jag provade även Indiana Jones för att se om detta är något generellt med motorn, men i Indiana fungerar det bra och FSR-FG har samma flyt som DLSS-FG.

Så det är en liten plump i protokollet för detta spelet ändå...

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig igen köpa et ID tech spel efter vad de gjorde mot crotec. Köpt SS5 istället när det kommer ut.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag kör på Xbox, fungerar bra där på gamepass iaf

Fungerade för mig att installera nu imorse. Det hade kanske hakat upp sig på något sätt igår.
Blir att kötta efter jobbet!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Är det en sak jag ser så är det att det drar väldigt lite ström på mitt 5070 Ti. 2560x1440p DLAA ligger på 250 Watt. Så som jag spelar det med Ultra settings DLSS Quality och 4xFG så ligger det runt 220W med en rejäl överclock på kortet. Utan överklock ligger det på 200W.

Spelet fungerar annars för övrigt väldigt bra även på 5070 Ti. ligger över 300fps för det mesta med 30ms latency. På en 360Hz OLED är det mumma kan jag meddela. Jag är helt lyrisk över hur dom fått ut det här spelet i detta skick day one.

Jag hoppas path-tracing jobbar upp kortet i sina rätta 300 Watt.

Vad får du med MFG avaktiverat? Du slår i skärmens högsta frekvens med MFG och därmed belastar du inte grafikkortet fullt ut. Du får lägre latens utan Frame Gen också vilket i just Doom är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vad får du med MFG avaktiverat? Du slår i skärmens högsta frekvens med MFG och därmed belastar du inte grafikkortet fullt ut.

Nej så är det inte. Med MFG får jag ca 300fps, men skärmen är 360 och det slår jag inte i. Framegen är "alltid" strömsnålare än riktiga frames, men även om jag stänger av framegen helt jobbar inte kortet fullt, utan stannar runt 250 Watt. Och det är inte en CPU limit. Spelar ingen roll om jag kör DLSS Ultra performance. Det är någon annan limit som slår i taket, ROPs som Dalton Sleeper var innne på? men det är svårt att verifiera.

Edit förklaring. Jag får alltså mycket bättre prestanda med DLSS-UP så därför ingen CPU limit.

Sitter på en telefon nu och svårt att länka, men kolla Jason benchmarks 5070 ti doom dark ages video på tuben. Det visar samma som jag ser, kortet jobbar inte fullt.

Skrivet av Novdid:

Du får lägre latens utan Frame Gen också vilket i just Doom är att föredra.

Latensen är bra nog även med MFG, runt 30ms. Eller samma som om jag kör utan framegen och stänger av reflex. Så man kan säga att reflex tar tillbaka den förlorade latensen. Visst blir det ännu bättre utan FG med Reflex på, då ligger jag på 20ms latens men jag känner ingen skillnad och spelet flyter inte i närheten lika bra.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Fungerade för mig att installera nu imorse. Det hade kanske hakat upp sig på något sätt igår.
Blir att kötta efter jobbet!

Ah vad skönt att att det löste sig, lycka till med köttandet, spelet är bra 😀

Permalänk
Medlem

Tror jag tar tillbaka det här med att spelet inte krämar ur GPU fullt ut. Provade ett antal olika spel och 250 Watt är rätt normalt för ett 5070 Ti. Jag har denna datorn i en övernattningslägenhet och sitter inte vid den så ofta. Känner tydligen inte kortet tillräckligt

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Ååååååå nej! Varför köpte jag det på steam hahaha. Jag hade inte en aning om att det kom till gamepass day1...Blev dyra läropengar, jag har spelat tillräckligt långt så jag inte kan begära pengarna tillbaka..

Men vilket spel det är! Flyter så jävlar bra med allt maxat i 1440P. Jag hade en farhåga att Slayer skulle kännas tung och klumpigt men så var inte fallet.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Har någon av hört något om FSR4 till detta spelet?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Installerade idag på gamepass, ska bli kul att testa. Jag känner att jag har tillräckligt långt skägg för att kunna prestera bra.