Microsoft fixar bugg som hindrade Linux att starta

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Men det kan ha fått folk som hade både Windows och Linux installerat att undra varför just Linux inte funkar, och därmed gå tillbaka till Windows.

Det är ju inte många... jag råkara vara en av dom, för jag vill köra både Linux och Windows "bare metal" på samma maskin. Tror folk direkt vädrar problem om plötsligt bootloadern försvinner strax efter en Windows update.

Efter att ha labbat runt med allsköns multi-boot, VMs, containers, hypervisors m.m. kan du tro att om Windows stökar till bootningen för mig så det blir det omedel bums felsökt och åtgärdat. Windows förpassas till sin egen disk och får inte ens se linux-volymerna eller så hittar jag nån annan lösning om inte MS behagar patcha buggen.

Här blir det inget gå ifrån Linux för att nån annan kommersiell distro klantat till det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Och att Microsoft ska hålla på och bestämma saker över min dator på detta viset är precis anledningen till att man kör 100% på Linux till att börja med. Detta är inte första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag förstår inte varför alla envisas med Grub. Systemd-boot är mindre krånglig och förmodligen säkrare då den är såpass minimalistisk.

På tiden den fortfarande hette Gummiboot hade jag nog hållt med, men efter att SystemD tog över den så förstår jag om alla inte vill ha Windows-liknande massintegrering av alla subsystem runt Linux i init-systemet. Även om jag kör SystemD själv så ser jag varför det är ett hot mot det modulära tänkandet som Linux symboliserar för många.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810