Permalänk
Medlem

Tyst mus med sladd, hotswap?

God eftermiddag.

Jag har de senaste åren haft behov av en tyst mus. Haft både Logitecs M590 och M650. Har haft problem med sporadiskt tapp av klick registrering till och från med bägge mössen under mer intensiva aktiviteter. Nyligen har de blivit värre, upp till flera sekunder. Byter jag till en mus med sladd försvinner problemet. Så tror det har något med att min dator har problem att driva den trådlösa musen på något sett vid högre belastning/högre användning. Inget dataproffs så har inte kunnat riktigt förstå varför.

Därför behövs en ersättare som har tysta klick, relativt liten med sladd. Förutom Logitec är det mestadels online alternativ utan möjlighet att känna dem i handen. Mina alternativ verkar vara följande:
*Någon billig offbrand mus som Deltaco, Inphic eller liknande.
*Beställa hem en MOJO Pro Performance som jag läst fler har gillat från amazon el dylikt med risk med strul i tullen/att få betala mer än utlovat..
*Köpa en hotswap kompatibel mus och köpa Kalilh silent brytare. Tittar framförallt på några av de mindre Asus ROG mössen keris eller strix impact2. Har även set op1 men verkar inte vara lika kompatibel med Kailh och är dyrare och större.

Någon som har varit i samma sits? Vad gjorde ni? Någon som har/haft någon av ovan möss och hissar/dissar dem? Något bra alternativ jag missat? Just nu lutar jag åt hotswappable alternativet då man även kan förlänga livet på den vid ev utsliten brytare.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du satt dongeln för musen i baksidan på datorn? alternativt så har du ställt in 1000Hz polling rate och ditt moderkort inte gillar det. Kan också vara dåligt batteri såklart.

Jag tror dock att du kan köra dom flesta logitechmöss med sladd även om dom är trådlösa? jag kan det med min G403 när batteriet börjar bli dåligt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det är inte så att du satt dongeln för musen i baksidan på datorn? alternativt så har du ställt in 1000Hz polling rate och ditt moderkort inte gillar det. Kan också vara dåligt batteri såklart.

Jag tror dock att du kan köra dom flesta logitechmöss med sladd även om dom är trådlösa? jag kan det med min G403 när batteriet börjar bli dåligt iaf.

Tack ditt svar.
Jag har en laptop belägen på bordet utan närmvärda störmoment till musen.
Enligt en snabb googling verkar man inte kunna ställa polling rate på M650 från default 125Hz.
Av de tysta logitech jag haft har inga varit laddbara via sladd. Kanske några av de nyare eller lite mer premium mössen har detta men väldigt få av dessa är tysta.
Har testat byta batteri flertalet gånger
Sätter jag in en extern hårddisk och använder den samt kör något bildhanteringsprogram hackar musen otroligt mycket mer och blir mer eller mindre obrukbar. Så känns som usb-delen av datorn är underpresterande vid högre last eller något. Eller så är den väldigt känslig för störningar, men bättre förutsättningar än vad jag har nu ser jag inte att jag kan åstadkomma. Och då problemet kommer och går känns det inte som det borde vara endast störningar. Kan funka 1-2h utan problem sen utan ändring i uppsättning börja strula.

Permalänk
Medlem

Kan vara en strömfråga snarare än data. Kan alltid pröva med en aktiv USB-hun, eller om disken har extern ström som extra alternativ.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@Bruswic

Sambon har en M650 och har inga som helst problem med den. Jag har också haft den ett tag utan problem. Logitech tror jag inte har problem så ofta i deras system, så känns med som fel på musen eller datorn.

Jag har haft Superlight hemma och den sista klarade jag inte av klickljudet på. så burkigt ljud. Sitter nu sedan ett tag med en Taurus mus. Billig mus men så skön och har det där lugna klicket. Har inte tänkt och läst på att man kan byta på en del möss. kan ju vara intressant i framtiden att kolla upp.

Men det jag skulle komma till är att Be Quiet kommer med två möss i år. Dark Perk Sym och Dark Perk Ergo.
Bland annat Calle har visat dom lite i förbifarten på Computex 2025.
https://www.youtube.com/watch?v=MpmaymhQLFA
Enligt denna sida så ska de har tysta knappar också.
https://www.pcguide.com/news/be-quiet-silences-peripherals-as...
Jag kommer vänta på dom och hoppas på att det blir nästa mus för mig! En Dark Perk Ergo då!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@Bruswic

Sambon har en M650 och har inga som helst problem med den. Jag har också haft den ett tag utan problem. Logitech tror jag inte har problem så ofta i deras system, så känns med som fel på musen eller datorn.

Jag har haft Superlight hemma och den sista klarade jag inte av klickljudet på. så burkigt ljud. Sitter nu sedan ett tag med en Taurus mus. Billig mus men så skön och har det där lugna klicket. Har inte tänkt och läst på att man kan byta på en del möss. kan ju vara intressant i framtiden att kolla upp.

Men det jag skulle komma till är att Be Quiet kommer med två möss i år. Dark Perk Sym och Dark Perk Ergo.
Bland annat Calle har visat dom lite i förbifarten på Computex 2025.
https://www.youtube.com/watch?v=MpmaymhQLFA
Enligt denna sida så ska de har tysta knappar också.
https://www.pcguide.com/news/be-quiet-silences-peripherals-as...
Jag kommer vänta på dom och hoppas på att det blir nästa mus för mig! En Dark Perk Ergo då!

Tack för svaret!
Har haft andra Logitech möss på jobbet utan problem så tror som du säger att de troligen är ett datorrelaterat (ev i kombination med välanvänd mus) som är problemet.

Har inte kikat så mycket på Tarius, men antar de fortfarande låter en del, bara mer behagligt klickljud?

Ah har inte sett att Be Quiet ska släppa möss. De kan ju va intressant beroende på när de släpps och storlek. Kan ju eventuellt gå att köra med sladd också. Kul att de kommer utmanare till Logitech inom tysta möss som vad de verkar inte bara siktar in sig på kontorsarbete. Tack, hade missat dem 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruswic:

Tack för svaret!
Har haft andra Logitech möss på jobbet utan problem så tror som du säger att de troligen är ett datorrelaterat (ev i kombination med välanvänd mus) som är problemet.

Har inte kikat så mycket på Tarius, men antar de fortfarande låter en del, bara mer behagligt klickljud?

Ah har inte sett att Be Quiet ska släppa möss. De kan ju va intressant beroende på när de släpps och storlek. Kan ju eventuellt gå att köra med sladd också. Kul att de kommer utmanare till Logitech inom tysta möss som vad de verkar inte bara siktar in sig på kontorsarbete. Tack, hade missat dem 👍

Taurus är inets egna märke men mössen säljs inte längre. De är inte så tysta som m650 som är sjukt tyst. tror knappt man trycker i början när man använder den.

Om du verkligen vill ha en mus med sladd så ska du ju inte titta bort på trådlösa för det. Jag kör ofta min Taurus med sladden i eftersom den annars bara håller 3 dagar eller så. Det är en fördel ibland att ha trådlöst när man väl vill ha musen på andra ställen.
Jag vill ha en liten mus, körde med Anywhere 2 många år till min desktop. Så jag hoppas att Be quiets möss är lika tyst som deras nya tangentbord och att de inte är för stora också.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Taurus är inets egna märke men mössen säljs inte längre. De är inte så tysta som m650 som är sjukt tyst. tror knappt man trycker i början när man använder den.

Om du verkligen vill ha en mus med sladd så ska du ju inte titta bort på trådlösa för det. Jag kör ofta min Taurus med sladden i eftersom den annars bara håller 3 dagar eller så. Det är en fördel ibland att ha trådlöst när man väl vill ha musen på andra ställen.
Jag vill ha en liten mus, körde med Anywhere 2 många år till min desktop. Så jag hoppas att Be quiets möss är lika tyst som deras nya tangentbord och att de inte är för stora också.

Ah ok, ja Logitechs tysta möss är som du säger verkligen tysta och lätt klickade och egentligen rätt nöjd om allt skulle funka. Är som du att små möss är att föredra, M650 i minsta laget men M590 va helt lagom.

Helt sant med sladd, kan ev finnas någon trådlös tyst jag missat. Får ta en sväng till och se. Får se om jag orkar vänta in be quiet releasen eller inte. Gissar de kommer va större än M650, mer som M705 eller större men de får tiden avgöra.