MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

UPDATE: Klarade uppkörningen idag på första försöket! Så jäkla skönt!! Äntligen slipper man tänka och stressa över denna skiten.

Gratulerar! Det blir en fin sommar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

UPDATE: Klarade uppkörningen idag på första försöket! Så jäkla skönt!! Äntligen slipper man tänka och stressa över denna skiten. Var som sagt nervös som fan flera dagar innan provet men idag på själva provdagen så var det mesta av nervositeten borta och jag kändes mest pirrig och fokuserad.
Det roliga är att jag var den ända av 6 personer som klarade manöverbanan. 2 stycken var med mig från skolan som tyvärr var på gränsen men klarade det inte. Resten var privatister som inte alls var redo. Den ena körde in mot undanmanövern i 65+ km/h och rev varenda kona.

För mig när själva lågfarten började så blev jag ganska nervös så jag kände att krypkörningen blev rätt påverkad och satte ner foten 2 gånger. Högfarten och bromsningen gick riktigt bra och efter 90 km/h bromsningen sa prövaren att jag skulle få köra om lågfarten.
jag kände mig mycket mindre nervös andra gången samt lite uppvärmd så den gick galant.

Sen gick trafiken mycket bra också!

Nu hoppas man bara på lite bättre väder framöver!

Vad blir det för hoj nu då?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Alla har sina råd om hojar och åsikter om vad man bör göra. Kan styrka att snabba sporthojar är tämligen osunda som första hoj.

Jag fick tummen ur när Corona kom, tog kortet och köpte en 1250GS som första hoj. Ingen idé att ha kvar spargrisen om man strök med typ. Det gick alldeles utmärkt, de flesta hojar har som standard ett fartreglage på höger sida.

Skall man köra 20 mil så lär man vilja sitta ganska upprätt så det kan vara värt att överväga. Sen med tiden lär du inse att man behöver en hoj på vägen, en på banan och en i terrängen.

Välkommen till ett underbart intresse ☺️

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vad blir det för hoj nu då?

Har faktiskt haft en 2024 MT07 sedan ett par månader tillbaka som jag satt ett akrapovic system på. Är ganska nöjd med den så tror jag kör med den i alla fall denna säsongen så får vi se nästa! Men det lutar väl mer åt någon mer ''adventure'' hoj kanske som är mer bekväm att åka längre sträckor med.

Permalänk
Medlem

Stort grattis!
MT-07 är en finfin lättkörd hoj. Jag körde upp på min från 2016 och har kvar den fortfarande. Precis börjat mecka med den lite så smått, ett nytt avgassystem från Dominator kom faktiskt idag, och igår satte jag på en ny tail tidy 🙂

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

MT-07 är en sådan maskin som är ohygglist tyst och tam med orginalblås
Blir en helt annan känsla med lite djupare ton.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Stort grattis!
MT-07 är en finfin lättkörd hoj. Jag körde upp på min från 2016 och har kvar den fortfarande. Precis börjat mecka med den lite så smått, ett nytt avgassystem från Dominator kom faktiskt idag, och igår satte jag på en ny tail tidy 🙂

Blir som en helt ny hoj med roligare avgassystem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

MT-07 är en sådan maskin som är ohygglist tyst och tam med orginalblås
Blir en helt annan känsla med lite djupare ton.

Trodde faktiskt inte det skulle göra så stor skillnad att ''bara'' ändra lite i ljudet men skillnaden är enorm. Jag har ljuddämparen i och tycker den lever om rätt så bra. Fattar faktiskt inte varför så många drar ut DB killern. Kan väl inte vara nice när det låter SÅ högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Trodde faktiskt inte det skulle göra så stor skillnad att ''bara'' ändra lite i ljudet men skillnaden är enorm. Jag har ljuddämparen i och tycker den lever om rätt så bra. Fattar faktiskt inte varför så många drar ut DB killern. Kan väl inte vara nice när det låter SÅ högt?

Man kan ha db killer i endå, det är katten som dämpar sönder den hojjen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

UPDATE: Klarade uppkörningen idag på första försöket! Så jäkla skönt!! Äntligen slipper man tänka och stressa över denna skiten. Var som sagt nervös som fan flera dagar innan provet men idag på själva provdagen så var det mesta av nervositeten borta och jag kändes mest pirrig och fokuserad.

Grattis!! Grymt skoj, en enorm lättnad när man har det bakom sig. Samma känsla här, hade en lektion dagen innan som gick som skit. Men när väl dagen D var inne, då gick det rätt bra även fast jag inte hade sovit ett endaste dugg nästan

Skrivet av Gx rade:

Det roliga är att jag var den ända av 6 personer som klarade manöverbanan. 2 stycken var med mig från skolan som tyvärr var på gränsen men klarade det inte. Resten var privatister som inte alls var redo. Den ena körde in mot undanmanövern i 65+ km/h och rev varenda kona.

Ja, det där är ju lite intressant. Jag körde upp själv förra veckan, och klarade det. Gick intensivkurs och alla vi på kursen klarade uppkörningen på första försöket. Läraren säger att det är många privatister som är där och chansar bara, går det så går det typ

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Man kan ha db killer i endå, det är katten som dämpar sönder den hojjen

Jag menar generellt på aftermarket avgassystem, typ akrapovic som jag satt på min. Dom flesta av dessa har ju inte katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Jag menar generellt på aftermarket avgassystem, typ akrapovic som jag satt på min. Dom flesta av dessa har ju inte katt

Ja precis. MT-07 system är så "litet" så det finns inga slipon utan det är helsystem. Men även med db killer blir ljudet köttigt och något helt annat. Jag kan förstå dom som tycker att det är för mycket utan den hela tiden. Men många gör misstaget och tror att ett helsystem med db killer är som orginal. Det är det verkligen inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Stort grattis!

MT-07 får ofta mycket skit för att det skulle vara en "tråkig" hoj, men det tycker jag inte stämmer inte alls

Dock lite sugen på en street triple 765 Rs..

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

MT-07 får ofta mycket skit för att det skulle vara en "tråkig" hoj, men det tycker jag inte stämmer inte alls

Dock lite sugen på en street triple 765 Rs..

Har du gjort misstaget o prova köra Streeten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Har du gjort misstaget o prova köra Streeten?

Den är ju också väldigt snäll, och sticker inte ut supermycket..
Bra på mycket, men nästan lite för tam/lättkörd ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Den är ju också väldigt snäll, och sticker inte ut supermycket..
Bra på mycket, men nästan lite för tam/lättkörd ibland.

Jag menar att uppgraderingadjävulen tar en :-). Hade jag kört mt-07 till vardags och provar en street så hade jag max klarat mig 48 timmar innan jag bytar in 07an

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag menar att uppgraderingadjävulen tar en :-). Hade jag kört mt-07 till vardags och provar en street så hade jag max klarat mig 48 timmar innan jag bytar in 07an

SANT!

Lite drabbad av samma just nu... Äger just precis en 765RS och har brorsans Street Fighter V2 hemma...
Streeten känns så jäkla tam efter ett tag på ducatin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

SANT!

Lite drabbad av samma just nu... Äger just precis en 765RS och har brorsans Street Fighter V2 hemma...
Streeten känns så jäkla tam efter ett tag på ducatin.

Haha. Ja, det blir bara värre o värre. Tillslut vill man inte ha någon hojj för man orkar inte. Alltid nått som lockar...
Man vill prova vissa däck med en viss hoj på viss väg eller banna. Man skulle haft 8-10 olika hojjar och 4 olika däcktyper på varje redo i garaget... Aka Jay Leno modellen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Underskatta inte nedgraderingsdjävulen heller

Haft många olika cyklar genom åren, förra året köpte jag en honda grom, 125a. Har nog aldrig kört så mycket hoj som jag gör nu.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera något bra intercom endast för musik/radio?

Tittat lite på cardo edge/pro men är det kanske lite overkill om man endast kommer använda det till musik?

Vill ju iallafall att det ska vara hyffsad kvalité på ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Tittat lite på cardo edge/pro men är det kanske lite overkill om man endast kommer använda det till musik?

Det är absolut inte overkill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Underskatta inte nedgraderingsdjävulen heller

Haft många olika cyklar genom åren, förra året köpte jag en honda grom, 125a. Har nog aldrig kört så mycket hoj som jag gör nu.

Jo. Jag fick ett ryck och sålde min dyra ”huvud-hoj”. Köpte en 1993 skattebefriad best för 6000kr som behövde kärlek. Detta ifrån att alltid köra det senaste… detta för att nollställa mig lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det är absolut inte overkill.

det är kanske det man måste betala för att få kvalité i detta området?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Inte jättebra ljud i Cardo, har ett packtalk neo. Kanske att det blir något bättre om man köper 45mm högtalare.
https://cardosystems.com/products/45mm-audio-set?srsltid=AfmB...

Jag hade kört typ AirPods eller liknande med ANC om du endast ska ha till musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

honda grom, 125a. Har nog aldrig kört så mycket hoj som jag gör nu.

de verkar svinskoj, skulle gärna haft en sådan som extrahoj

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Inte jättebra ljud i Cardo, har ett packtalk neo. Kanske att det blir något bättre om man köper 45mm högtalare.
https://cardosystems.com/products/45mm-audio-set?srsltid=AfmB...

Jag hade kört typ AirPods eller liknande med ANC om du endast ska ha till musik.

Hörlurar är knappast att rekommendera. Brukar oftast bli så dom trycker emot öronen i hjälmen och risk att dom åker ur.

Är helt okej ljud med cardo men gäller att man kör med öronproppar och en vettig hjälm.

Ska man bara spela musik och ta emot samtal fungerar det bra med det billigaste.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken huvudprofil ni har. Mitt feta huve ser ut som Shrek iaf. När jag tar av mig en hjälm som sitter korrekt, så skulle jag inte kunna ha några Airpods som dingla där. Hade slitit av öronen typ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Hörlurar är knappast att rekommendera. Brukar oftast bli så dom trycker emot öronen i hjälmen och risk att dom åker ur.

Är helt okej ljud med cardo men gäller att man kör med öronproppar och en vettig hjälm.

Ska man bara spela musik och ta emot samtal fungerar det bra med det billigaste.

Nja, håller inte med alltså. Tycker Cardo funkar fint för samtal men musik är ingen höjdare. Jag är inte jättekräsen när det kommer till hörlurar osv men det är riktigt kasst ljud med dom vanliga 40mm som ingår. Har inte provat 45mm som man kan köpa som tillbehör och som ingår i Packtalk Pro. Mycket möjligt att det är bättre med dom.

Inga problem att köra med hörlurar om man pillar bort kuddarna där högtalarna till intercom ska sitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Nja, håller inte med alltså. Tycker Cardo funkar fint för samtal men musik är ingen höjdare. Jag är inte jättekräsen när det kommer till hörlurar osv men det är riktigt kasst ljud med dom vanliga 40mm som ingår. Har inte provat 45mm som man kan köpa som tillbehör och som ingår i Packtalk Pro. Mycket möjligt att det är bättre med dom.

Inga problem att köra med hörlurar om man pillar bort kuddarna där högtalarna till intercom ska sitta

Ljudet är gjort för att höras i fart så att säga med mycket diskant. Man kan inte förvänta sig en massa bas eller att det ska låta som ljudsystemet hemma.
Har provat med dom vanliga 40mm elementen utan jbl branding, dom med och 45mm. Klart den senare låter bättre men för den delen låter inte 40mm kasst. Misstänker att du kör utan öronproppar?

Att ha hörlurar i en hjälm låter bara som en kass lösning.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ljudet är gjort för att höras i fart så att säga med mycket diskant. Man kan inte förvänta sig en massa bas eller att det ska låta som ljudsystemet hemma.
Har provat med dom vanliga 40mm elementen utan jbl branding, dom med och 45mm. Klart den senare låter bättre men för den delen låter inte 40mm kasst. Misstänker att du kör utan öronproppar?

Att ha hörlurar i en hjälm låter bara som en kass lösning.

Förväntar mig inte hifi-nivå på ljudet men i alla fall någorlunda användbart för musik. Enligt mig duger det endast för samtal och poddar.
Har inte kört med öronproppar, får testa det.

Jag tycker hörlurar funkar bra. Mycket bättre ljudkvalitet och nice om man ska åka långt.

Kan vara värt att försöka testa ett Cardo innan man lägger en massa pengar och eventuellt blir besviken på ljudkvaliteten.