Permalänk
Medlem

1. Passform (inkluderar storlek etc.).
2. Kvalitet, eftersom jag inte vill slita ut den om jag hittar något som passar mig.
3. Trådlös, eftersom jag inte bryr mig särskilt mycket om varken priset eller eventuella små skillnader i responstid. Jag vill helt enkelt inte ha ytterligare en sladd på skrivbordet.
4. En modern mjukvara som inte har massa skräp inbyggt med "experiences" och "speloptimering" och annat skräp. Vilket inte verkar existera så jag får väl nöja mig med något som fungerar hjälpligt.

Permalänk
Medlem

Viktigaste för mig är att det är Logitech och trådlöst :)..
Kört en Logitech G Pro X Superlight 3 år nu

Permalänk
Medlem

I stort sett ljudlös, inget "KLICK-KLICK".
Trådlöshet.
Lång batteritid.
Kompakt storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Detta gillar jag med Roccat. Bara ställa in en gång i Windows och sedan går jag tillbaka till Linux 90% av tiden
(det är inte musen's fel att jag måste tillbaka till Windows ibland)

Kör för tillfället med deras Kova modell som passar både höger och vänster -hänta

Nice! ska kolla in deras produkter då.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Superlight hade varit den perfekta musen om den hade 1-3 extra knappar uppe vid scrollen såsom mx518 hade

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag köpte en liten trådlös Logitech som ligger perfekt i handen. Jag har den även till gaming när jag inte kan använda handkontrollen. Tror jag betalade 149 på kampanj. Denna: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/d...

Permalänk

För att väga upp alla som säger passform säger jag design och även då med tanke på ljus. Jag vill ha en lugn, stilla växlande/skimrande datormus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det jag nämnde löser nummer 3, för då kan man konfigurera musen på en windows maskin, även i en virtuell PC och sen aldrig mer behöva tänka på det även om man kör linux eller något annat.

Kanske behövs en EU lag mot detta som allt annat? är så trött på all denna skräpmjukvara till kringutrustning... har även det till mina högtalare.

Jag har en Vermilo-tangentbord, man får sitta med en massa "magiska" tangentbordskombinationer för att ändra hur det ska lysa.. HUR det ska lysa.. OM det ska lysa, osv :/

Permalänk
Medlem

Passform, bra sensor, bra knappar och att den är laddbar är väl det viktigaste. Men eftersom det lär vara minst 10 år sedan sist som jag köpte en mus så kanske man inte ska lyssna så mycket på mig.. Möss är väl lite som skärmar, i något läge är de tillräckligt bra för att det inte ska vara motiverat att ersätta dem så länge som de fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag har en Vermilo-tangentbord, man får sitta med en massa "magiska" tangentbordskombinationer för att ändra hur det ska lysa.. HUR det ska lysa.. OM det ska lysa, osv :/

Mitt förra corsair tangentbord kunde spara ner alla sina inställningar till det inbyggda minnet, ingen aning om så är fallet fortfarande på deras nyare produkter.

Det du beskriver låter oerhört frustrerande.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Dens Leds!

Skämt åsido, den ska inte vara för liten, lagom tung enkel att växla mellan flera datorer, ett scrollhjul gärna av metall som man kan få att sjävspinna länge efter man har rört den. Möjlighet att anpassa mushastighet och musacceraltioninställningar från senior till pigg som alerten, minsta nudd och muspekaren flyger iväg till nästa skärm.
Men idag så upplever jag inga problem med i princip någon mus, de har blivit så bra allihopa. Det enda är att vissa fortfarande har sladd, men det är en ren smaksak och inget annat.

*edit*
Orsaken till varför jag har hög känslighet är för att träna upp mig, jag kör grävmaskin och lite annat. Man ska ibland göra väldigt små rörelser, lika bra att vänja sig med detta vid datorn.

Permalänk
Medlem

Att den passar i handen och känns bra. Vågar inte byta ut min M65 för vill inte behöva skicka tillbaka någon som inte ligger bra i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mitt förra corsair tangentbord kunde spara ner alla sina inställningar till det inbyggda minnet, ingen aning om så är fallet fortfarande på deras nyare produkter.

Det du beskriver låter oerhört frustrerande.

Den sparar det i minnet, men sedan så kanske du råkad trycka på 2 "fel" knappar, och hela skiten är ändrad eller avstängd heltplötsligt och man får trycka fem miljoner gånger på femtioela olika kombinationer för att försöka hitta tillbaka till det man hade :/

Tyvärr så funkar inte tangentbordet med openrgb i linux, och verkar inte ha något windows-program heller.

Permalänk
Medlem

Att den "klickar" 😉

Jag är en sån som fortfarande föredrar kabel framför trådlöst.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Tycker det händer väldigt lite spännande på marknaden för gaming-möss just nu. Det känns som att tillverkarna redan nått de mål som faktiskt gör skillnad när man spelar, och att förbättringar numera mest är på pappret. Ingen skulle märka skillnad på 4k eller 12k, eller ens 8k.

De flesta möss som kostar lite mer gör ju redan allt man behöver. Låg latens, bra sensor, lätt vikt och trådlöst som faktiskt funkar. Det är svårt att se vad som skulle kunna bli bättre på ett sätt man faktiskt märker av.

Batteritid kanske, men den är redan bra. Eller om någon lyckas ta fram en helt ny form som känns naturligare än allt som finns idag. Något som verkligen sticker ut. Kanske framtiden ligger i att man kan skanna sin hand och få en mus som är helt anpassad efter ens eget grepp – det har ju börjat dyka upp lite sådana idéer.

Greppmaterial är en annan grej, men ärligt talat: om ingen kommit på något nytt där på 20 år så är det svårt att tro att det ska hända något revolutionerande nu heller.

Passform (shape is king)
Wireless
Klickkänslan (och ljud)
Sidoknapparna (pre/post-travel osv)
Vikt (mellan 30-70g)
4k HZ
Byggkvalitet
Batteritid
Mjukvara

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skribent
Skrivet av Rosenvik:

Alla har vi nåt vi fastnar på när det är dags att skaffa ny mus. Vissa kollar bara på DPI-siffran, andra bryr sig inte om något annat än att den är trådlös och har RGB i 16 miljoner färger. Själv har jag insett att det enda som egentligen spelar roll för mig är hur lillfingret ligger, och hur stor del av det som nuddar musmattan. Inte för mycket, inte för lite. Precis lagom, skall det vara.

För egen del skadar det inte om den är fjäderlätt, men det är mer av en bonus än ett måste.

Och sensorn? Visst, det är kul med high-end, men med mina åldrande reflexer och nervbanor börjar det bli svårt att känna skillnaden mellan två olika kompetenta modeller. Vad tycker ni? Vad är viktigast för er när ni väljer mus? Sensorn? Vikten? Kabeln? Antal knappar? Dela med er – kanske får man upp ögonen för nåt man själv missat.

1. Passform

2. Anslutningsmöjligheter

3. Vikt

4. Pris

5. batteritid

6. Allt annat

Vill ha en mus som sitter bra i handen, det är ändå ett verktyg som potentiellt används många timmar i sträck, och då ska den sitta som en smäck i handen också. Trådlöst och vikt går väldigt nära hand-i-hand med detta, då jag vill obehindrat kunna flytta musen på skrivbordet.

Bryr mig inte särskilt om märke, extra knappar eller annat jippo – priset är såklart en avgörande faktor också i slutändan. Saker som utseende går ofta att lösa med grepptejp, och glidkänslan kan enkelt justeras med en bra mussmatta och andra glides om det mot förmodan skulle behövas.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Halvvertikal, dvs. en äkta ergonomisk mus.. Lätt vikt. Lätta knappar.

Jag har inget emot sladd. Lägger/hänger man den rätt så är den aldrig i vägen.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Byggkvalitén, att den inte har buggar som dubbelklicks när man bara vill klicka en gång, eller att scrollen ibland går åt fel håll. Att sensorn buggar.

Något som inte är särskilt viktigt är att musen har 8k hz eller något sånt. Räcker gott o väl med 1000hz.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

100% passform och ergonomi.

Därför blev det en unimouse

Permalänk
Medlem

passform, gummisidor, prestanda, trådlös då jag tycker att kabeln är i vägen och tynger ner musen nu efter jag kört utan ett tag

kört g502 x strax över ett år nu och älskar den

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem

Passform
Trådad
Pris

Permalänk
Medlem

Passformen mot handen och precisionen i sensorn är det grundläggande.

Utöver det så värdesätter jag "kvalité/premium-känsla" i knappar och själv kroppen, den skall kännas gedigen och påkostad.

Priset blir sekundärt, i det stora hela är kostnaden för musen en fis i rymden bland allt annat även om man köper en ur toppsegmentet.

Själv kör jag fortfarande en Logitech G5 som nu snart hängt med i 20år.... Aldrig haft anledning att tänka på att byta ut den.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

För mig är det att den har relativt många sidoknappar som jag kan programmera, så som Logitechs 602 med 6 tum-knappar. Inte bara för spel utan även i vardaglig användning, t.ex. Bitwarden är en fröjd att använda då man klistrar in allt, dvs användarnam, lösenord och TOTP med tummen.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Form
Sensor
Vikt
Ingen mjukvara
Trådlös

Finns ingen speciell ordning men idag kör jag med Pulsar Xlite v3 eS och jag är nöjd, blev sugen på Noctua Feinmann vairianten men den kommer säkert kosta runt 2800kr.

Permalänk
Medlem

Att den kommer från SteelSeries och att den har sladd. Gärna lite tung, solid och utan rgb. I övrigt spelar det ingen större roll.

Finns säkert bra (eller bättre möss) från andra märken, men rent subjektivt har SteelSeries alltid fungerat bäst. De har legat skönt i handen och aldrig gått sönder.

(Passformen är egentligen ganska viktig, man jag är för lat för att åka till butik och testa - så jag köper bara den som ser mest ut som min föregående. Hittills har det gått vägen.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

1.) trådlös, ju äldre jag blir desto mer hatar jag sladdar.
2.) Passform.
3.) vikt gillar tyngre möss.

Just nu kör jag med Logitech Pro Wireless troligen blir nästa en Logitech också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt mus på länge, men namnet bör vara MX518 om jag minns rätt

Skämt å sido så är det väl bara Razer Diamondback(?) eller deras andra tidiga alster som inte alls gick att använda för mig. Alldeles för låga. Men de flesta vanliga kontorsmöss duger fint faktiskt

Permalänk
Medlem

Uppkopplingen är ju central för att allt ska fungera. Men om jag skulle få drömma så skulle det vara att undvika plast som material vid beröringspunkter. Har fått känsligare hy med åren och skulle föredra naturligt material. Om det skulle gå på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Att den kommer från SteelSeries

Nej, fy. Det räcker med att de lovade att man skulle kunna spela in makron i bakgrunden likt vissa logitech men den funktionen kom aldrig och belysningen i deras Apex tangentbord (orginalet) tappade i ljusstyrka otroligt fort.

Då köper jag hellre något dammigt logitech eller motsvarande från tradera...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Så lik MX518 som möjligt.