100/10 fiber ok i sommarstuga eller hål i huvudet?

Permalänk

100/10 fiber ok i sommarstuga eller hål i huvudet?

Ska få in fiber i stugan och funderade om jag verkligen behöver 100mbit uppströms, förstår det lätt blir en ”hur långt är ett snöre” fråga men om man får höfta lite? Säg tex två har teamsmöten samtidigt som man streamar lite film och surf på det.

Hade 10mbit räckt eller är det för snålt, ja alltså aty man är en riktig DumsnålVerner?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se någon vardagssituation där 100/10 inte är tillräckligt.

Permalänk
Medlem

10 upp är nog gränsfall om du ska dela video mot två teamsmöten samtidigt men ska du bara ta emot video så duger det.
Du kan läsa mer här om vad MS anser man behöver för vad i teams.

Permalänk
Medlem

Hur många är ni i stugan och hur ofta är ni där? Vad är prisskillnaden mellan 10 och 100 Mbit uppströms? Hur är mobiltäckningen?

Permalänk
Medlem

Ja det beror helt på vad man gör och hur många man är. Pratar av erfarenhet.

Problemet är snarare vad som händer med Teams-mötet när frun även laddar upp ett stort dokument till företagets moln-tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ska få in fiber i stugan och funderade om jag verkligen behöver 100mbit uppströms, förstår det lätt blir en ”hur långt är ett snöre” fråga men om man får höfta lite? Säg tex två har teamsmöten samtidigt som man streamar lite film och surf på det.

Hade 10mbit räckt eller är det för snålt, ja alltså aty man är en riktig DumsnålVerner?

Du kan ju alltid höja i efterhand om det skulle bli ett problem. Hur stor skillnad i pris är det?

Permalänk
Medlem

Testa hemma och se vad det drar uppströms.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av poktirity:

Hur många är ni i stugan och hur ofta är ni där? Vad är prisskillnaden mellan 10 och 100 Mbit uppströms? Hur är mobiltäckningen?

Ska klara 2-5 iaf. Skiljer inte jättemkt kanske 60-100kr i månaden. Men som princip känns det ju dumt att ha mer än vad man behöver. Inget fel på mobiltäckningen och jag övervägde först 5g men trådat är ju alltid bäst.

Skrivet av maDa:

Ja det beror helt på vad man gör och hur många man är. Pratar av erfarenhet.

Problemet är snarare vad som händer med Teams-mötet när frun även laddar upp ett stort dokument till företagets moln-tjänster.

Detta är exakt anledningen. Kanske är på gränsen.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Testa hemma och se vad det drar uppströms.

Jo fast hemma har jag en massa annat jox igång så lär inte bli rättvisande siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Inget fel på mobiltäckningen och jag övervägde först 5g men trådat är ju alltid bäst.

Intressant, jag beställde precis mobilt bredband efter massa år med fiber i sommarstugan. Får mer hastighet billigare. Tar emot när man ändå skaffat fiber men siffrorna är vad de är.

Permalänk
Medlem

Hur mkt kostar 100/10 samt 100/100?

Permalänk
Medlem

10Mbit upp kan bli lite knapert om du har igång video/delar skärm på teams och någon t.ex skickar video på sociala medier eller flera sitter i liknande möten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det kommer med absolut största sannolikhet fungera bra. Satt en period under Covid med 11/2 ADSL, där vi båda hade möten och det fungerade sisådär. 100/10 hade sannolikt fungerat utmärkt i praktiken.

Men summa summarum: börja med 100/10 och prova. Om det inte fungerar tillfredsställande så är det några klick alternativt ett telefonsamtal bort att uppgradera?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag har kört med 10 mbit uppströms sedan i oktober. Var rädd att det skulle visa sig vara dumsnålt, men jag har inte stött på patrull än. Ska dock sägas att jag aldrig haft mer än ett videosamtal åt gången.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Är ofta lätt att bara ringa dem i efterhand om det inte räcker, du har redan allt indraget. Att betala mer pengar för att få mer fart gör operatörer nästan direkt, gå ner i abonemang är de långsammare på att byta till.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Det skall routern kunna prioritera så att det inte märks.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ska klara 2-5 iaf. Skiljer inte jättemkt kanske 60-100kr i månaden. Men som princip känns det ju dumt att ha mer än vad man behöver. Inget fel på mobiltäckningen och jag övervägde först 5g men trådat är ju alltid bäst.

Det blir ju upp emot 1200 kr per trots allt. Jobbar ni frekvent i sommarstugan? Om ni trots allt sitter på teams båda två kanske en kan ansluta via mobilen?

Permalänk
Skrivet av cracko:

Intressant, jag beställde precis mobilt bredband efter massa år med fiber i sommarstugan. Får mer hastighet billigare. Tar emot när man ändå skaffat fiber men siffrorna är vad de är.

Det där låter som lite knepigt resonemang. Hur mycket billigare får du det? Du lär ju få avsevärt högre ping och kanske mer fluktuerande hastighet med 5g? (?)

Skrivet av m4gnify:

Hur mkt kostar 100/10 samt 100/100?

269/309 ser jag nu (bredband2)

Skrivet av Dimman:

Det kommer med absolut största sannolikhet fungera bra. Satt en period under Covid med 11/2 ADSL, där vi båda hade möten och det fungerade sisådär. 100/10 hade sannolikt fungerat utmärkt i praktiken.

Men summa summarum: börja med 100/10 och prova. Om det inte fungerar tillfredsställande så är det några klick alternativt ett telefonsamtal bort att uppgradera?

Ja det är kanske rätt väg.

Skrivet av poktirity:

Det blir ju upp emot 1200 kr per trots allt. Jobbar ni frekvent i sommarstugan? Om ni trots allt sitter på teams båda två kanske en kan ansluta via mobilen?

Det var inte så stor skillnad. Fast sitta med mobilen och joxa känns lite sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Det där låter som lite knepigt resonemang. Hur mycket billigare får du det? Du lär ju få avsevärt högre ping och kanske mer fluktuerande hastighet med 5g? (?)

Från ca 450kr för 250 mbit till 299 (med router) för 5G obegränsad upp till 1000 mbit, kansk 500 mbit i praktiken? Får se.
Man kan tro att fiber fungerar felfritt och i stan är det ofta så men inte på landsbygden. Dassiga operatörer, avbrott och problem lite då och då.