Permalänk

Latoptips - Amd ryzen ai 9 365

Hej,

Dags att uppgradera min laptop, men jag är osäker på vad som ger mest bang for the buck i prisklassen runt 10 000 kr. Just nu har jag kollat på den här modellen från HP:
https://www.hp.com/se-sv/shop/products/laptops/hp-omnibook-ul...

Specifikationer:

16 GB RAM

AMD Ryzen AI 365

512 GB SSD

2K-skärm (14")

Min användning kommer främst bestå av vardagliga uppgifter, mycket Excel-arbete och flertalet öppna webbläsarflikar samtidigt. Smått kodande kan tillkomma, 512 GB lagring räcker gott, men jag föredrar en 14"-skärm.

Finns det bättre alternativ runt 10 000 kr?

Är det värt att lägga några tusenlappar extra för mer RAM och högre upplösning samt hz?
När jag kikar på datorer kring 14k klassen ser jag bara en marginell bättre processer vilket gör mig tveksam men enlighten me!

Allt gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Besanalvan:

Hej,

Dags att uppgradera min laptop, men jag är osäker på vad som ger mest bang for the buck i prisklassen runt 10 000 kr. Just nu har jag kollat på den här modellen från HP:
https://www.hp.com/se-sv/shop/products/laptops/hp-omnibook-ul...

Specifikationer:

16 GB RAM

AMD Ryzen AI 365

512 GB SSD

2K-skärm (14")

Min användning kommer främst bestå av vardagliga uppgifter, mycket Excel-arbete och flertalet öppna webbläsarflikar samtidigt. Smått kodande kan tillkomma, 512 GB lagring räcker gott, men jag föredrar en 14"-skärm.

Finns det bättre alternativ runt 10 000 kr?

Är det värt att lägga några tusenlappar extra för mer RAM och högre upplösning samt hz?
När jag kikar på datorer kring 14k klassen ser jag bara en marginell bättre processer vilket gör mig tveksam men enlighten me!

Allt gott

Jag har en sådan sedan några veckor tillbaks. Kör dual boot Linux och Windows. Det mesta fungerar out of the box med EndevourOS vilket jag läst mig till skulle funka bra, och var lite av en deal breaker för mig. Jag började med att sätta i en 1tb-disk jag hade liggandes hemma.
Windows har jag använt någon timme + vid något enklare spel.
Datorn känns väldigt robust, inget flex någonstans. Batteritiden vid surf är minst 12h (inte mätt. I Linux). Stora akilleshälen är väl skärmen. Även om jag inte tycker att det är något fel med den så hade det ju varit bättre med OLED + minst 90hz inte minst med tanke på att det inte bara är en simpel Omnibook utan även en "Omnibook Ultra". Om man sätter örat mot hör man också något halvstörande coil whine, men inget som hörs om man verkligen inte lyssnar. Kanske bara är på mitt exemplar också, men inget jag stör mig så pass mycket på att jag behöver skicka tillbaka den.
Tangentbordet verkar vara en vattendelare, men jag tycker det är skönt att skriva på och det är rätt distinkta knapptryckningar.
Jag gör inget CPU-krävande så jag kan inte säga något om den biten. "AI" är ju på tapeten nu, men jag vet ärligt talat inte vad det gör för skillnad i vanlig användning.
Jag letade efter en laptop med hyfsat premiumkänsla, bra Linuxstöd, bra batteritid och tyst där fläkten inte går upp i ett, och denna tickade av mina boxar.
Kan tillägga att HP hade tidigare en trade-in kampanj på just denna som jag hoppade på, där man fick ner priset ytterligare 3500kr

Permalänk
Medlem

Jag la nyss en beställning på datorn, datorn ligger ute för 8990 kr på HPs hemsida men efter att ha surfat runt ett tag men där jag behöll en av flikarna på datorn så sjönk priset med 500 kr till min förvåning. Säkert en medveten taktik från HP för det fick mig att lägga en beställning iallafall Bättre processor kan man knappast få för dessa pengar.

Tänk på att datorn knappt har några anslutningar > 2 st Thunderbolt USB-C och en vanlig USB. Det räcker gott för mig.

Dock det som OP nämner verkar denna datorn vara overkill för, 16 GB ram är nice att ha om man ska ha många flikar och program igång samtidigt men du hade klarat dig på en sämre processor. Det som avgör mycket är skärmen ( vilket är kasst på denna modellen ), det går att hitta en OLED laptop med lika stor förvaring för mindre kostnad.

Dock är den framtidssäker om man ska syssla med AI direkt i datorn då processorn klarar 50 TOPS.