Swerty fortfarande aktuellt för Windows 11 och macOS?

Permalänk
Medlem

Swerty fortfarande aktuellt för Windows 11 och macOS?

Hej!

Hittade ett nytt tangenbord men det har US ANSI layout och fick reda på att finns "SWERTY" https://johanegustafsson.net/projects/swerty/ Så jag undrar om det är någon som använder det idag 2025. Om det funkar för senaste Windows 11 och macOS. Finns det uppdaterat alternativ eller funkar det att skriva svenska utan swerty?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köra svensk layout i operativsystemet (mjukvaran) med ditt fysiska ANSI-tangentbord. Flera på jobbet som gör det. Inga konstigheter vad jag vet.

Men eftersom jag inte kör ANSI-tangentbord själv kanske jag är fel person att komma med info här.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av hKN:

Hej!

Hittade ett nytt tangenbord men det har US ANSI layout och fick reda på att finns "SWERTY" https://johanegustafsson.net/projects/swerty/ Så jag undrar om det är någon som använder det idag 2025. Om det funkar för senaste Windows 11 och macOS. Finns det uppdaterat alternativ eller funkar det att skriva svenska utan swerty?

Det ska fungera för båda plattformarna.

Skrivet av star-affinity:

Du kan ju alltid köra svensk layout i operativsystemet (mjukvaran) med ditt fysiska ANSI-tangentbord. Flera på jobbet som gör det. Inga konstigheter vad jag vet.

Men eftersom jag inte kör ANSI-tangentbord själv kanske jag är fel person att komma med info här.

Mja, det är ju faktiskt mer än bara åöä som är annorlunda, tror det är 16st om jag minns rätt så om man inte har stenkoll på vart alla tecken sitter så är swerty guld värt. Fysiskt sett så finns det dessutom en tangent mindre på ansi vilket kan skapa bekymmer för vissa.

Permalänk
Medlem

Det är i allra högsta grad aktuellt. Använder den layouten oavsett om jag kör ANSI eller ISO-layout på mitt tangentbord faktiskt, mest för att jag är alldeles för van vid det för att orka växla fram och tillbaka. Fungerar utmärkt på både macOS och Windows 11, även om windows emellanåt vill växla tillbaka till nåt annat. Ska du installera det på linux skulle jag rekommendera att hitta det på github med shellscript som löser konfigureringen åt dig.

Permalänk

Jag använder SWERTY på Linux mint tillsammans med ett ANSI tangentbord. Liten kort inlärning... men fungerar klockrent!!!