Permalänk
Medlem

Superfrog! Kommer inte ihåg att det skulle vara just sovjetiska flygplan dock men det var onekligen ett par år sedan det spelades.

Permalänk
Medlem

Jag kanske skulle varit lite tydligare, den som skapat denna musik är samma person som ligger bakom musiken till spelen med de nämnda komponenterna.

Inget rätt svar i tråden ännu. Plattform/pussel, fanns till PC och Snes.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Hmm grävde lite djupare i Alister Brimble-spel nu...

Kan det vara Troddlers?
(om det visar sig jag har rätt så sitter jag halvdumt till idag, så någon får gärna ta över!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm grävde lite djupare i Alister Brimble-spel nu...

Kan det vara Troddlers?
(om det visar sig jag har rätt så sitter jag halvdumt till idag, så någon får gärna ta över!)

Helt rätt! Du är farlig!

Jag hade visst kört Troddlers för några år sedan i denna tråd, fast som bild. Gillar konceptet med att köra musiken istället och på så vis få dela några av sina favoritlåtar. Om ingen annan hugger så kanske jag lägger upp nån till i afton!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Helt rätt! Du är farlig!

Jag hade visst kört Troddlers för några år sedan i denna tråd, fast som bild. Gillar konceptet med att köra musiken istället och på så vis få dela några av sina favoritlåtar. Om ingen annan hugger så kanske jag lägger upp nån till i afton!

Fint
Det var ett spel jag missade helt på den tiden...
Släpper som sagt fritt fram för någon annan att hoppa in

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Smiter emellan med lite mer musik. Speciellt spel med väldigt speciellt soundtrack.

https://voca.ro/1lbBh20NmqUY

Permalänk
Medlem

Kompletterar med en bild på spelets antagonist. Ett sexårigt flickebarn som här dansar och ler. Som sagt, ett speciellt spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av badboll:

Kompletterar med en bild på spelets antagonist. Ett sexårigt flickebarn som här dansar och ler. Som sagt, ett speciellt spel...

<Uppladdad bildlänk>

Resonance of Fate?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Resonance of Fate?

Äldre än så. Men det är japanskt.

Kan ta en ledtråd till -

Spelet är första delen i en trilogi.

Det har också samröre med en annan spelserie på så sätt att ett av sluten i det sökta spelet fungerar som setup för spel #1 i den andra serien.

Den här andra serien är långt mer framgångsrik än den äldre trilogin. I den nya serien blev spel #2 en jättesuccé. Spel #1 har efter det fått en remake som också sålt väldigt bra (3-4 ggr mer än orginalsläppet). Men spelet jag söker är som sagt föregångaren till allt det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badboll:

Äldre än så. Men det är japanskt.

Kan ta en ledtråd till -

Spelet är första delen i en trilogi.

Det har också samröre med en annan spelserie på så sätt att ett av sluten i det sökta spelet fungerar som setup för spel #1 i den andra serien.

Den här andra serien är långt mer framgångsrik än den äldre trilogin. I den nya serien blev spel #2 en jättesuccé. Spel #1 har efter det fått en remake som också sålt väldigt bra (3-4 ggr mer än orginalsläppet). Men spelet jag söker är som sagt föregångaren till allt det där.

Då antar jag att det är Shadow Hearts?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då antar jag att det är Shadow Hearts?

Dessvärre inte. Det jag söker är mer ett actionspel än RPG (men brukar nog kallas "action-RPG"). Det varvar landstrider (hack n' slash) och luftstrider (shoot 'em up). Luftstriderna möjliggörs genom en varelse som hintas till både i spelets japanska och engelska titel.

Story: Unionen och Imperiet är två stormakter i konflikt. Imperiet försöker i början av spelet inta det slott vars murar protagonistens syster sitter skyddad bakom. Systern, betitlad "gudinna", fungerar som en av de förseglingar (? "seals") som är den barriär som håller onda krafter tillbaka. Onda krafter som kommer att orsaka världens undergång.

Imperiet manipuleras/kontrolleras indirekt av den sexåriga kultledaren avbildad ovan. Hon styrs i sin tur av de onda makter som vill utplåna mänskligheten.

I striden i spelets början blir protagonisten dödligt sårad, och måste för att överleva ingå en s.k. "pakt" med en viss flygande varelse, trots att han från början hatar den sortens varelse med hela sitt hjärta. Denna varelse blir en följeslagare genom spelet.

En av protagonistens följeslagare äter barn. En annan är pedofil. Och hans syster (gudinnan) har incestuösa känslor för honom. Så att... jodå. Men spelet fick ändå släppas till en mainstream-konsol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av badboll:

Dessvärre inte. Det jag söker är mer ett actionspel än RPG (men brukar nog kallas "action-RPG"). Det varvar landstrider (hack n' slash) och luftstrider (shoot 'em up). Luftstriderna möjliggörs genom en varelse som hintas till både i spelets japanska och engelska titel.

Story: Unionen och Imperiet är två stormakter i konflikt. Imperiet försöker i början av spelet inta det slott vars murar protagonistens syster sitter skyddad bakom. Systern, betitlad "gudinna", fungerar som en av de förseglingar (? "seals") som är den barriär som håller onda krafter tillbaka. Onda krafter som kommer att orsaka världens undergång.

Imperiet manipuleras/kontrolleras indirekt av den sexåriga kultledaren avbildad ovan. Hon styrs i sin tur av de onda makter som vill utplåna mänskligheten.

I striden i spelets början blir protagonisten dödligt sårad, och måste för att överleva ingå en s.k. "pakt" med en viss flygande varelse, trots att han från början hatar den sortens varelse med hela sitt hjärta. Denna varelse blir en följeslagare genom spelet.

En av protagonistens följeslagare äter barn. En annan är pedofil. Och hans syster (gudinnan) har incestuösa känslor för honom. Så att... jodå. Men spelet fick ändå släppas till en mainstream-konsol...

Nyfiken på vad detta kan vara, ingen aning själv men beskrivningen låter minst sagt bisarr och udda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Nyfiken på vad detta kan vara, ingen aning själv men beskrivningen låter minst sagt bisarr och udda.

Håller helt med
Inte min genre riktigt men låter spännande!

Lägger in en helt felaktig gissning på Panzer Dragoon Saga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av badboll:

Googlat och googlat och googlat. Drakengard, månne?

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Googlat och googlat och googlat. Drakengard, månne?

Ja, där satt den!

@Roger W touchade på rätt sorts varelse med Panzer Dragoon - jag for efter drakar. Och Drakengards japanska titel är "Drag-On Dragoon".

Genomgång av ledtrådarna:

Musiken är väldigt speciell - allt är komponerat av samplingar från klassiska verk. Det frammanar en olustkänsla som IMO är oerhört effektfull. Även om det inte alltid är så trevligt att lyssna på - men det skulle det nog inte vara heller.

Antagonisten heter Manah. Efter att ha blivit dumpad i skogen av sin mamma för att hon bedömdes talanglös och oduglig, blev hon infångad av "The Watchers", som är den onda kraft som vill förgöra mänskligheten. Manah offrar sin själ till The Watchers i utbyte mot makt och ett syfte. Hon blir så mäktig att hon lyckas manipulera imperiet att dansa efter hennes, och i förlängningen The Watchers, pipa. På bilden dansar hon och ler för hon har precis offrat "gudinnan" (Furiae) och därmed triggat apokalypsen.

Drakengard fick två uppföljare i Drakengard 2 och Drakengard 3.

Ett av sluten i Drakengard är grunden för backstoryn till Nier, som har samma (intressanta) hjärna bakom sig som Drakengard (Yoko Taro). Uppföljaren till Nier, Nier: Automata, känner nog de flesta till, för det blev en jätteframgång. Efter Automata gjordes en remake av första Nier, som sålt bättre än originalet.

Hade nästan trott att någon skulle ha det här spelet top of mind, för det har haft permanent residens i mitt huvud ända sedan jag läste (!) en let's play på Something Awful för ett bra tag sedan (inte spelat det själv). Det är bara så udda och konstigt och olustigt att jag aldrig kunnat släppa det. Ren nightmare fuel bitvis.

Bollen hos @NisseG91!

Permalänk
Medlem
Skrivet av badboll:

Ja, där satt den!

@Roger W touchade på rätt sorts varelse med Panzer Dragoon - jag for efter drakar. Och Drakengards japanska titel är "Drag-On Dragoon".

Genomgång av ledtrådarna:

Musiken är väldigt speciell - allt är komponerat av samplingar från klassiska verk. Det frammanar en olustkänsla som IMO är oerhört effektfull. Även om det inte alltid är så trevligt att lyssna på - men det skulle det nog inte vara heller.

Antagonisten heter Manah. Efter att ha blivit dumpad i skogen av sin mamma för att hon bedömdes talanglös och oduglig, blev hon infångad av "The Watchers", som är den onda kraft som vill förgöra mänskligheten. Manah offrar sin själ till The Watchers i utbyte mot makt och ett syfte. Hon blir så mäktig att hon lyckas manipulera imperiet att dansa efter hennes, och i förlängningen The Watchers, pipa. På bilden dansar hon och ler för hon har precis offrat "gudinnan" (Furiae) och därmed triggat apokalypsen.

Drakengard fick två uppföljare i Drakengard 2 och Drakengard 3.

Ett av sluten i Drakengard är grunden för backstoryn till Nier, som har samma (intressanta) hjärna bakom sig som Drakengard (Yoko Taro). Uppföljaren till Nier, Nier: Automata, känner nog de flesta till, för det blev en jätteframgång. Efter Automata gjordes en remake av första Nier, som sålt bättre än originalet.

Hade nästan trott att någon skulle ha det här spelet top of mind, för det har haft permanent residens i mitt huvud ända sedan jag läste (!) en let's play på Something Awful för ett bra tag sedan (inte spelat det själv). Det är bara så udda och konstigt och olustigt att jag aldrig kunnat släppa det. Ren nightmare fuel bitvis.

Bollen hos @NisseG91!

Haha nice!

Mitt bidrag:

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Mitt bidrag: <Uppladdad bildlänk>

Hmm den där tror jag att jag har sett förr, men minns inte från var.
Gissar på Rockstar ate my hamster!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm den där tror jag att jag har sett förr, men minns inte från var.
Gissar på Rockstar ate my hamster!

Haha Näpp! Aldrig hört talats om det spelet men, vilken fantastisk titel 😂

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Haha Näpp! Aldrig hört talats om det spelet men, vilken fantastisk titel 😂

En till bild kanske:

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Oj den var svår. Ger liksom vissa vibbar av manager/strategi-spel men även lite arkadkänsla på något vis.
Svårgissat!
Har fortfarande nån liten känsla jag sett det förut dock...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror också att jag sett dom där flaskorna någon gång. Men kan för mitt liv inte placera dom

Permalänk
Medlem

Min första tanke var Rockstar ate my hamster med. Men känner igen båda bilderna så väl. Tror det var hyllor och ett rum med massor av burkar på hyllor. På Amiga. Men minns inte mer. Vi behöver nog mer ledtrådar.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Oj den var svår. Ger liksom vissa vibbar av manager/strategi-spel men även lite arkadkänsla på något vis.
Svårgissat!
Har fortfarande nån liten känsla jag sett det förut dock...

Skrivet av Snuffelbutt:

Jag tror också att jag sett dom där flaskorna någon gång. Men kan för mitt liv inte placera dom

Skrivet av planet4:

Min första tanke var Rockstar ate my hamster med. Men känner igen båda bilderna så väl. Tror det var hyllor och ett rum med massor av burkar på hyllor. På Amiga. Men minns inte mer. Vi behöver nog mer ledtrådar.

Vi kör intromusiken också då 🙂
https://voca.ro/14XLpo4HCWeM

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Hmm fortfarande splittrad.
Gissar på Smash TV.
(tänkte NARC ett tag men nope inte samma musik o grafiska stil)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm fortfarande splittrad.
Gissar på Smash TV.
(tänkte NARC ett tag men nope inte samma musik o grafiska stil)

Näpp.

Smash TV släpptes dock till samma konsol som detta spel.

Mitt spel utvecklades av ett företag som blev uppköpt av ett företag(numera nedlagt) som var(är? Svårt att säga) dotterbolag till marvel.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Näpp.

Smash TV släpptes dock till samma konsol som detta spel.

Mitt spel utvecklades av ett företag som blev uppköpt av ett företag(numera nedlagt) som var(är? Svårt att säga) dotterbolag till marvel.

Slänger in en bild till också

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Slänger in en bild till också <Uppladdad bildlänk>

Spelet släpptes på sega genesis.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Spelet släpptes på sega genesis.

<Uppladdad bildlänk>

Fick googla en hel del för att hitta det, sista hinten om Sega Genesis knäckte fallet!

Evander Holyfield's Real Deal Boxing. Det verkar vara ett av de, på den tiden ovanliga typen av spelen som inkluderar träning och kost osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Fick googla en hel del för att hitta det, sista hinten om Sega Genesis knäckte fallet!

Evander Holyfield's Real Deal Boxing. Det verkar vara ett av de, på den tiden ovanliga typen av spelen som inkluderar träning och kost osv.

Yes korrekt, greatest heavyweights, uppföljaren till real deal boxing. (de är i princip identiska så du får rätt, 🙂)

Din tur!

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

https://voca.ro/1kTxteyWW6rl