Routrarna var inte bra nog, behöver något som når troughput på 350 Mbit med OpenVPN.

Permalänk

ah, förstår. Tack för ditt svar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

När jag frågade han proffset som hjälper mig med OpenWRT sa han något i stil med:

"DCO fungerar inte med OVPN.com eftersom de alltid tvingar på ett alternativ som heter comp-lzo, och det är inte kompatibelt med DCO."

Det är helt enkelt något med att ovpn.com skickar med allow-compression asym utan att man vill det.

Att välja annan vpn provider är ganska uteslutet eftersom ovpn.com jobbar aktivt med att unblocka svenska streamingtjänster.

Sen tror jag DCO bara ger typ 20%, frågan är om det ens är tillräckligt.

EDIT:
Intel® N150 Quad Core CPU (up to 3.6GHz, 6MB Cache) ger mig ungefär 300 Mbit throughput med max 75% CPU usage.

Kan Ai ha rätt att jag med:
Intel® Core™ i5-8250U (1.6GHz base, 6MB Smart Cache) med 3.4GHz Turbo boost off kan förvänta mig 500 Mbit throughput med max 75% CPU usage ??

Skulle suga om det visade sig att man bara får ut typ 350-400 Mbit throughput. Men har inte så mycket val.

För fart på OpenVPN så krävs bra singel cpu prestanda och AES stöd. N150 har bättre prestanda än i5-8250U så jag tror inte att du får bättre fart.

Har du testat från nån dator med bra CPU? Det kan vara ovpn.com som bromsar.
När jag kör från min desktop PC mot NordVPN får jag 250 Mbit/s med OpenVPN, 600/600 mot internet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

För fart på OpenVPN så krävs bra singel cpu prestanda och AES stöd. N150 har bättre prestanda än i5-8250U så jag tror inte att du får bättre fart.

Har du testat från nån dator med bra CPU? Det kan vara ovpn.com som bromsar.
När jag kör från min desktop PC mot NordVPN får jag 250 Mbit/s med OpenVPN, 600/600 mot internet.

Aj! Du har så rätt. Jag tänkte inte på att OVPN.com också kan begränsa hastigheten.Det kan dem ju även göra i efterhand. Även om jag får 400Mbit throughput idag kanske jag inte får det efter att ha maxat 400Mbit i 5 dygn. Ska testa detta från min macbook m3 eller liknande, tack!

Ojdå, även med processorerna har du rätt. Jag jämförde felaktigt Multi-threaded, det rätta är ju att jämföra single-threaded.
Puuh tack! Du räddade mig!

Vad ska jag nu göra, får försöka hitta en som har riktigt bra kraft att driva Single-threaded. Ingen protectli kommer över 450 Mbit, iallafall inte långvarigt med turbo off.

Hitta en N305 eller N355 kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

Teklager har ju trevliga prylar. Här är en lite prestandagenomgång, som visserligen har några år på nacken: https://teklager.se/en/knowledge-base/apu-vs-tlsense-cpu-perf...

Kanske @teklager kan ge mer info?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Teklager har ju trevliga prylar. Här är en lite prestandagenomgång, som visserligen har några år på nacken: https://teklager.se/en/knowledge-base/apu-vs-tlsense-cpu-perf...

Kanske @teklager kan ge mer info?

Vet inte om jag vågar köpa något därifrån, de är väl bara en mellanhand till aliexpress?

Är inte riktigt bekväm med att något av låg kvalite står igång 24/7 här hemma.

Letar helst någorlunda välkända tillverkare

Tack ändå!

Ska försöka hitta något som har nån av dessa processorer:

Intel i3-N305
Intel Core 3 N355

Permalänk
Medlem

Vet inte om det kan vara en idé men det skulle inte gå att skapa 2 olika nät i den router du har just nu?
Ett som är själva "surf" nätet där alla vanliga enheter kan ligga och där du kan köra wireguard så du får hög hastighet genom ovpn och ett "jobb" nät där enbart jobbdatorn är uppkopplad när du ska jobba?
Lite bökigt kanske att hålla på och flytta fram och tillbaka men då slipper du iaf krångel med openvpn.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag vågar köpa något därifrån, de är väl bara en mellanhand till aliexpress?

De är en mellanhand till tillverkarna, som de troligen köper av direkt. Däremot säljs ju samma hårdvara oftast även på AliExpress. Teklager ger dock support och liknande värdeökande tjänster, som då givetvis påverkar priset.

Skrivet av Kopen:

Vet inte om det kan vara en idé men det skulle inte gå att skapa 2 olika nät i den router du har just nu?
Ett som är själva "surf" nätet där alla vanliga enheter kan ligga och där du kan köra wireguard så du får hög hastighet genom ovpn och ett "jobb" nät där enbart jobbdatorn är uppkopplad när du ska jobba?
Lite bökigt kanske att hålla på och flytta fram och tillbaka men då slipper du iaf krångel med openvpn.

Det handlar om att han hyr ut två bostäder och vill köra VPN för att dessa hyresgäster inte ska kunna göra något olagligt på ett sätt som riskerar att drabba honom själv som står som ägare på abonnemanget.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

De är en mellanhand till tillverkarna, som de troligen köper av direkt. Däremot säljs ju samma hårdvara oftast även på AliExpress. Teklager ger dock support och liknande värdeökande tjänster, som då givetvis påverkar priset.

Det handlar om att han hyr ut två bostäder och vill köra VPN för att dessa hyresgäster inte ska kunna göra något olagligt på ett sätt som riskerar att drabba honom själv som står som ägare på abonnemanget.

Hej blunden!

Jag kom att tänka på en sak, även om min router kan ha en throughput på t.ex 400Mbit så vet jag inte ens om OVPN.com är OK med att man har så hög hastighet på 1 konto. Jag kanske måste ha 2 konton för att dem inte ska sänka hastigheten.

Jag var helt inne i mitt huvud på att maxa min lina, men glömde ju bort att dem kanske inte gillar det ;D

Då blir nog beräkningen väldigt annorlunda.

Permalänk
Medlem

Hej blunden!

Jag kom att tänka på en sak, även om min router kan ha en throughput på t.ex 400Mbit så vet jag inte ens om OVPN.com är OK med att man har så hög hastighet på 1 konto. Jag kanske måste ha 2 konton för att dem inte ska sänka hastigheten.

Jag var helt inne i mitt huvud på att maxa min lina, men glömde ju bort att dem kanske inte gillar det ;D

Då blir nog beräkningen väldigt annorlunda.

Det tror jag inte ska vara något problem. Många med snabbare linor räknar ju med att få närmare det dubbla, eller mer.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q