Vilken Linux-distro använder du just nu? - Dela gärna dina erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag Bazzite baserat på Feodora och jag får säga att jag är väldigt nöjd.
Det mesta bara funkar, utan fix och trix.
Smidigt enkelt och bra, jag ser inget behov av att byta.
Använder det som mitt dagliga OS, för spel och kontorsjobb!

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Linux Mint Cinnamon. Gillar att allt bara fungerar utan att behöva Googla och sedan rota runt i mer eller mindre obskyra konfigurationsfiler.
För headless-servrar så blir det antingen debian eller ubuntu.
Har ett par äldre laptoppar som får fungera som testmaskiner för diverse andra distar men blir oftast besviken på ett eller annat sätt. Mint har den där lilla extra finpoleringen som gör att det känns som ett genomtänkt OS isf en massa löst ihopplockade program som kör var för sig.

Permalänk
Medlem

Jag kör Arch med Cosmic, funkar bra trots att det är i alpha.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Bazzite med KDE Plasma på speldatorn.
Debian utan GUI på resten.

Permalänk
Snusfri

Linux körs på 2st laptops för tillfället.
Ena kör Debian 13 med Cinnamon, den andra kör Linux Mint.
.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Kör Endeavor OS på en laptop. Fungerar mycket bra.

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.5670|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Skrivet av llxt:

Jag har de senaste åren kört Arch på alla mina datorer. Deras wiki är riktigt bra och man hittar det mesta enkelt i AUR. Uppskattar rolling release. Har inte gått sönder på många år av uppdateringar för mig även fast vissa påstår att det händer ofta. Jag kör arch primärt för att kunna skräddarsy mitt os, tillsammas med endast en WM, så inget bloatware dvs.

Jag är nöjd

Jag kör också Arch Linux.
Google Earth Pro gick sönder för ett par veckor sedan så var tvungen att installera ett äldre bibliotek som lyckligtvis fanns i AUR.
Ska sägas att saker går sönder förundransvärt sällan.

Ja nu kom jag på att BTRFS+BCACHE-bugen för några år sedan käkade upp min ~. Den bugen blev åtgärdad först i kernel *.*.4 så många som blev drabbade.

Våga vägra glasögon!
Permalänk
Medlem

En exta nvme med Garuda, Arch, Mint, kubuntu, Nobara, Fedora sen FreeBSD och Ghostbsd.

Minst strul med Arch och Nobara. Garuda och Nobara enklaste installationerna. Skulle testa olika desktop men har svårt för annat än KDE tyvärr. Arch där var det lite strulig med val av local som gav lite font problem i KDE. Efter att det var fixat har det fungerat fint. Mint där heter problemet Cinnamon över Wayland som är fortfarande på experimentel nivå. Kubuntu ser jag inte riktigt mening med. Fedora hade jag svårt att trivas med Gnome sen funderade det fint en tid efter ver 40. Sen lägga till en nvidia 5090 på detta där man först fick gå över till öppna drivrutiner. För att nån månad senare börja gå över till de slutna drivrutinerna. FreeBSD och Ghostbsd fick jag fungerande installationer med KDE men fick aldrig Wayland att fungera. Det är inte helt enkelt att ha samma boot loader till alla dessa men glad att jag ändå gick igenom det hela. Har steam på Garuda Arch och Nobara med delad bibliotek. Enda jag saknar på linux är egentligen COD. Sen om du ska köra de senaste spelen på den senaste hårdvaran då hänger ofta linux efter Windows i några veckor ffa pga Nvidia drivrutiner...

Permalänk
Datavetare

Kanske dags för en lite mer riktat "distro-test", sommarprojekt?

Började med Slackware, Debian för att sedan stanna på Gentoo när projektet var nästan helt nytt (2002). Bytte till Ubuntu vid 6.06LTS och stannat där, d.v.s. följer med varje LTS (tycker en större uppgradering per 2 år är "tillräckligt", är ju inga problem att köra bleeding edge på specifika program vid behov).

Har ett gäng system idag där alla kör Ubuntu 24.04. Dels för att jag kan det så bra, vet hur man får fram källkod till ett specifikt paket, vet vad som behövs för att skriva drivers/kernel-moduler till aktuell kärna, vet hur det administreras etc. Det plus att jag gillar testa alternativa CPU-arkitekturer ihop med att Canonical varit väldigt tidigare med ARM64 och nu senaste RISC-V stöd har gjort att det inte riktigt funnits någon anledning att byta.

Förutom att jag använt Ubuntu server i flertalet jobb-projekt finns just nu
2st RISC-V kort med server
4st ARM64 kort med server, en av dessa är hemmaservern i sommarstugan, en är ett Nvidia Tegra utvecklingskort med bl.a. PCIe
4st x86_64 datorer, en laptop med desktop, en stationär med desktop + Nvidia GPU, två servers (ena hemmaserver hemma och den andra CUDA-server)

På RISC-V/ARM64 finns saker som I2C, SPI, CAN, RS485 m.m. Borde inte skilja sig åt hur man använder det på andra distron, men väljer Ubuntu by-default då jag vet hur man sätter upp och använder allt detta där.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Som många andra här kör även jag EndeavourOS. Jag har inte testat så värst många olika distros långvarigt, men jag testade denna för ett par år sedan och fastnade. Jag kan det rätt bra, det har bra stöd för mina laptops jag kör/kört det på, och jag har helt enkelt inte ork att sätta mig in i något nytt. Bra community och duger alldeles fantastiskt för mina enkla behov. Antagligen skulle Linux Mint eller Ubuntu fungera lika bra, men jag gillar detta. Kör med KDE Plasma. Några tips har jag dock inte, annat än att testa sig fram och välja det man tycker känns bra utifrån de behov och antal timmar man har att sätta sig in i distron. Nu för tiden finns ju AI prompter vilket hjälper betydligt mer än bara för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Linux körs på 2st laptops för tillfället.
Ena kör Debian 13 med Cinnamon, den andra kör Linux Mint.
.

Några problem med 13?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag kör Void Linux på desktop och servrar. Körde tidigare Arch i ~7 år men tröttnade på att det är så skakigt eftersom allt ska uppdateras med ljusets hastighet, och jag insåg sen att det är väldigt sällan man behöver sitta på allra senaste versionen av grejer. Void i sin tur är också rolling release men inte bleeding edge, så det är mycket stabilare. Jag har snart kört Void i två år och det har varit otroligt fridfullt och stabilt, har aldrig haft en bättre upplevelse med ett OS.

Anledningar till varför jag kör Void lite kort:
- Runit istället för systemd - systemet är mycket snabbare och det körs väldigt få tjänster i bakgrunden
- Stabil rolling release, slipper både installera om för punktreleaser och krångel med bleeding edge-haverier.
- Pakethanteraren xbps är den bästa jag stött på, och jag har provat många - snabb som satan och håller bra koll på dependencies
- Void ser ZFS som en first class citizen och jag kör ZFS på root med spegling, snapshots, och ZFS Boot Manager
- Jag har aldrig trivts så bra med en distro som med Void, det är stillsamt, stabilt och lättanvänt.

Voids paketutbud är klart mindre än t.ex AUR, men stabilt. För att få tag i fler paket använder jag nix vid behov. Det innebär att core-systemet med Voids egna paket via xbps är stabilt och vältestat medan vissa applikationer som jag själv installerar för att pyssla med något kan uppdateras mer frekvent via nix.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av maweric:

Några problem med 13?

Inte vad jag märkt, använder inte den laptopen så hemskt mycket dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Fedora KDE workstation sen ..fyra år tillbaka? På båda hemmamaskinerna, desktops. (Använde Fedora server en stund på en rpi3b+, stöds ej än officiellt för rpi5, Fedora server var lite trixigare än som desktop men skoj proj och hoppas stöd kommer för rpi5). Kom från annan distro via KDE som jag fastnat för i modern version.

Gillar widgets för skrivbordet för temperaturer med Thermal Monitor, toolbox för utvecklingsmiljöer med en del dnf-dependencies, askfedora-forumet, hur snabbt dnf blivit, hur väl Steam funkat och den stabila releasetakten. Saker går inte hopplöst sönder som regel och har inga problem med Wayland för stunden.

Om oändligt med tid funnes skulle jag prova en immutable-version men ser inget praktiskt behov så kommer nog ej göra innan mainstream.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Fedora KDE workstation sen ..fyra år tillbaka? På båda hemmamaskinerna, desktops. (Använde Fedora server en stund på en rpi3b+, stöds ej än officiellt för rpi5, Fedora server var lite trixigare än som desktop men skoj proj och hoppas stöd kommer för rpi5). Kom från annan distro via KDE som jag fastnat för i modern version.

Gillar widgets för skrivbordet för temperaturer med Thermal Monitor, toolbox för utvecklingsmiljöer med en del dnf-dependencies, askfedora-forumet, hur snabbt dnf blivit, hur väl Steam funkat och den stabila releasetakten. Saker går inte hopplöst sönder som regel och har inga problem med Wayland för stunden.

Om oändligt med tid funnes skulle jag prova en immutable-version men ser inget praktiskt behov så kommer nog ej göra innan mainstream.

Fedora KDE Plasma här och mängden uppdateringar och hastigheten i utvecklingen är nästan skrämmande, det bara rasar in system och mjukvaru-uppdateringar nästan dagligen.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Fedora KDE Plasma här och mängden uppdateringar och hastigheten i utvecklingen är nästan skrämmande, det bara rasar in system och mjukvaru-uppdateringar nästan dagligen.

Jag stängde av notiser från Discover, alt underliggande tjänst, närmast från start och har hållt det så sen dess. Uppdaterar med dnf varje helg, behöver något min uppmärksamhet då så finns den.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag brukar växla mellan Ubuntu/Fedora/Nobara - bara jag får senaste GNOME.

Jag skulle hemskt gärna (och har ibland gjort) kört någon rolling release, som EndeavourOS, CachyOS, PikaOS - men p.g.a. levnadsförhållanden "roterar" mina datorer, d.v.s. jag kör några månader på en dator, några månader på nästa, o.s.v.
Det betyder att en dator kan bli liggande i upp till ett halvår utan att användas - vilket inte är kul att uppdatera på en rolling release.

Permalänk
Medlem

På tal om mängder av uppdateringar när man kör KDE Plasma. Och Fedora.

Är det samma sak om man kör Oracle, CentOS eller nån RedHat-klon? Det lär gå att få in Plasma6 där, plus att de per-design inte lär spruta ur sig uppdateringar...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag kör CachyOS! (Arch-baserat) med KDE Plasma på både min laptop och stationära. Arch på servern (endast commandline).

Varför? Pga CachyOS har custom kernels och paket optimerade för moderna CPUer och är rätt tungt inriktat på hög prestanda. Därtill funkar allt väldigt bra!

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Vilken distro ni använder

Pop!_OS (https://system76.com/pop/)

Skrivet av Maddoxswe:

Varför ni valde den

Jag gillar att jag får Ubuntu, med lite trevliga tillägg, plus en rudimentär, kaklande, fönsterhanterare.

Skrivet av Maddoxswe:

Eventuella tips eller tricks för andra användare av samma distro

Pilla inte så mycket och ska du pilla, se till att du har din config kodifierad och versionshanterad.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Jag kör Linux Mint. Mina krav var att det skulle vara en stor användarbas (m.a.o. aktiv support), inrikta sig mot nybörjare och vara likt det jag är van vid; Windows.

Jag har medvetet valt att gå FOSS så långt som går och där brukar support för Linux hänga med på köpet. De undantag som finns är för mig bara vissa spel, men dessa körs problemfritt med hjälp av wine eller via Steam(Proton). Det som inte gick att ta sig runt fick helt enkelt försvinna, och det har inte varit en negativ upplevelse att kasta bort det man känner sig låst till!

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

Arch med SwayWM på alla användarmaskiner. På servrarna körs proxmox och i VMs varierar det lite beroende på vilken dist jag testade när jag satte upp dem men mest Arch och Fedora.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

På tal om mängder av uppdateringar när man kör KDE Plasma. Och Fedora.

Är det samma sak om man kör Oracle, CentOS eller nån RedHat-klon? Det lär gå att få in Plasma6 där, plus att de per-design inte lär spruta ur sig uppdateringar...

Red Hat 10 släpptes för någon vecka sedan, så det är helt nytt
Jag hittar inte vilken plasma de kör, men de kör GNOME 47 som kom i höstas, så de borde definitivt köra Plasma 6.
En av nyheterna i RHEL10 är att de slopat Xorg fullständigt, d.v.s. det är 100 % Wayland.
Alma har hunnit släppa v10, vilket inte Rocky eller Oracle hunnit ännu.
CentOS är numera en rolling release och upstream till RHEL (lite som Sid eller Testing till Debian) - så de har betydligt fler uppdateringar. Man kommer antagligen få de nya Plasmaversionerna som kommer en gång i kvartalet (vilket Alma/Rocky/Oracle inte kommer att få förrän till v11 om 3 (?) år).

Permalänk
Medlem

kör gentoo på burkarna hemma, mest för att jag gillar att pilla på saker och felsöka.. någon form av aktivt självskadebeteende men jag tycker det är givande.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Red Hat 10 släpptes för någon vecka sedan, så det är helt nytt
Jag hittar inte vilken plasma de kör, men de kör GNOME 47 som kom i höstas, så de borde definitivt köra Plasma 6.
En av nyheterna i RHEL10 är att de slopat Xorg fullständigt, d.v.s. det är 100 % Wayland.
Alma har hunnit släppa v10, vilket inte Rocky eller Oracle hunnit ännu.
CentOS är numera en rolling release och upstream till RHEL (lite som Sid eller Testing till Debian) - så de har betydligt fler uppdateringar. Man kommer antagligen få de nya Plasmaversionerna som kommer en gång i kvartalet (vilket Alma/Rocky/Oracle inte kommer att få förrän till v11 om 3 (?) år).

Jo precis. Jag personligen kör Fedora på mina två datorer som används, så jag har ett hum om vart Fedora (och CentOS/Oracle) osv befinner sig i förhållande till RedHat.
Därav min fråga.

Jag har kört Win på laptop i ett par veckor, och fick som tack ett antal GB i uppdateringar att ladda hem. Kopplat till en kommentar i tråden om att denne inte ville köra Linux pga just detta, att om man använder datorn sällan så blir det massiva uppdateringar.

Är antalet uppdateringar färre ju närmare RedHat man kommer? Dvs, man kanske klumpar ihop en massa till de större uppdateringarna? (Lite som Debian, antar jag.)

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Hur får du reda på att någon kör Arch?
Fråga dem vilken Linux-distribution de använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jo precis. Jag personligen kör Fedora på mina två datorer som används, så jag har ett hum om vart Fedora (och CentOS/Oracle) osv befinner sig i förhållande till RedHat.
Därav min fråga.

Jag har kört Win på laptop i ett par veckor, och fick som tack ett antal GB i uppdateringar att ladda hem. Kopplat till en kommentar i tråden om att denne inte ville köra Linux pga just detta, att om man använder datorn sällan så blir det massiva uppdateringar.

Är antalet uppdateringar färre ju närmare RedHat man kommer? Dvs, man kanske klumpar ihop en massa till de större uppdateringarna? (Lite som Debian, antar jag.)

Tog en snabbtitt (så brasklapp att jag kan ha fått något om bakfoten)

Numera heter det CentOS Stream.
Det verkar likna mer Debian Testing än Sid.
D.v.s. det finns en CentOS-version för varje kommande RHEL-version.
Idag kan man tanka ner CentOS9 och CentOS10, som ligger lite före RHEL9 och RHEL10.
Om jag förstod rätt släpptes CentOS10 i december 2024 och bygger på Fedora 41 som kom i oktober 2024.
De uppdateringar CentOS10 kommer att få är de som senare kommer i RHEL10.1, RHEL10.2, o.s.v.

RHEL brukar komma vart 3:e år, så gissningsvis kommer CentOS11 i december 2027 (ett halvår innan RHEL11) och kommer att bygga på Fedora 47.

Jag skulle nog strunta i CentOS Stream och köra på Alma/Rocky/Oracle.
Tänk på att de alla kan använda Fuzion, för t.ex. CODECs och Flatpak för senaste versionen av den webbbläsare man använder.

Permalänk
Medlem

Kör Arch pga flera skäll, ett av dom är det är minimalistisk vid install och bara det man verkligen behöver. Där efter lägger man till eventuellt det man behöver.
Jag har inte ens 1000 paket installerat på min Arch maskin......

Tycker att både Opensuse (en av mina fav) har lite väl mycket extras likaså Fedora. Jag gillar helt enkelt minimalism och man bygger sin egen version av Arch med att lägga till det man behöver, varken mer eller mindre. Med LTS eller Zen Kärna funkar Arch supper.

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Hur får du reda på att någon kör Arch?
Fråga dem vilken Linux-distribution de använder.

Vet inte om det är tankevurpa eller deadpanhumor men det var roligt oavsett!

Själv kör jag Gentoo för att jag gillar att ha valfrihet och att pilla på saker

Permalänk
Medlem

Använder för stunden EndeavourOS, men kommer under sommaren byta till Debian.

Jag är inte särskilt intresserad av att hela tiden få nyaste versioner av paket, vill ha något som är stabilt.

Valde EndeavourOS från början för att de hade en färdig setup med i3. Men kan inte se att det ska vara några problem att återskapa det på Debian.

Eller om jag ska hoppa vidare till Wayland med Sway.