Permalänk
Medlem

Pålitliga elbolag

Okej, kanske ingen butiksfråga, men ändå hör till konsumentkategorin. El och gamers... ja, jag behöver inte förklara mer än så. Mod får gärna kapa tråden om vdb anser att den är felaktigt placerad eller upplagd.

Tänkte skaffa nytt elavtal, ska byta från min nuvarande till en ny leverantör p.g.a. oseriös inställning till sina kunder och smyghöjningar som inte utannonseras innan den automatiska förlängningen kickar igång.

Har kollat lite på Elskling.se men de avstår från att rekommendera bolag då det strider mot deras opartiska policy. Samtidigt har jag tittat på Trustpilot och här är några av ratings från kunderna till bolagen som dyker upp som billigast och levererar till min region.

Det är ingen vacker läsning.

https://se.trustpilot.com/review/www.svekraft.se
https://se.trustpilot.com/review/cheapenergy.se
https://se.trustpilot.com/review/motalaenergi.se
https://se.trustpilot.com/review/goteborgenergi.se
https://se.trustpilot.com/review/varbergenergi.se
https://se.trustpilot.com/review/www.stockholmselbolag.se

Det är ingen som kommer över betyget "dålig". Hur kan det ha blivit så här? Har elbolagen blivit som hyresvärdar och gör lite som de vill iom att folk är i beroendeställning?

Till frågan: Kan ni rekommendera ett pålitligt bolag som är billigt och schysst mot konsumenterna?

Permalänk
Medlem

Undvik alla som ägs av elify. 4 elbolag i listan som du har tagit fram där ägs av dem förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obilic:

Okej, kanske ingen butiksfråga, men ändå hör till konsumentkategorin. El och gamers... ja, jag behöver inte förklara mer än så. Mod får gärna kapa tråden om vdb anser att den är felaktigt placerad eller upplagd.

Tänkte skaffa nytt elavtal, ska byta från min nuvarande till en ny leverantör p.g.a. oseriös inställning till sina kunder och smyghöjningar som inte utannonseras innan den automatiska förlängningen kickar igång.

Har kollat lite på Elskling.se men de avstår från att rekommendera bolag då det strider mot deras opartiska policy. Samtidigt har jag tittat på Trustpilot och här är några av ratings från kunderna till bolagen som dyker upp som billigast och levererar till min region.

Det är ingen vacker läsning.

https://se.trustpilot.com/review/www.svekraft.se
https://se.trustpilot.com/review/cheapenergy.se
https://se.trustpilot.com/review/motalaenergi.se
https://se.trustpilot.com/review/goteborgenergi.se
https://se.trustpilot.com/review/varbergenergi.se
https://se.trustpilot.com/review/www.stockholmselbolag.se

Det är ingen som kommer över betyget "dålig". Hur kan det ha blivit så här? Har elbolagen blivit som hyresvärdar och gör lite som de vill iom att folk är i beroendeställning?

Till frågan: Kan ni rekommendera ett pålitligt bolag som är billigt och schysst mot konsumenterna?

Jag skulle dock säga att gå efter trustpilot är sällan en god idé. De som har problem hörs mycket mer än de som inte har problem. Jag har haft Borås Elhandel i 3 år nu och har inte haft några problem. Kör med rörligt månadsavtal

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Valde Skellefteåkraft sist, har inget att klaga på och de verkar sköta saker bra. När det blivit fel ibland så har de kontaktat mig innan jag själv hunnit märka det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

vad har du nu för elbolag?

min erfarenhet är att kilowattpriset är typ en piss i havet på fakturan typ 90% av den är avgifter av olika slag som tillkommer oavsett leverantör, nätavgift, överföringsavgift, osv.

så iaf för mig är det inte värt besväret att byta för att spara typ 10:- om året.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Finns inte då alla höjer priset hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad har du nu för elbolag?

min erfarenhet är att kilowattpriset är typ en piss i havet på fakturan typ 90% av den är avgifter av olika slag som tillkommer oavsett leverantör, nätavgift, överföringsavgift, osv.

så iaf för mig är det inte värt besväret att byta för att spara typ 10:- om året.

Har ett lokalt elbolag som heter Eskilstuna energi och miljö. Skillnad i faktura skulle bli ca 150kr per månad gentemot.. tja, det mesta, då jag pungar ut lite smått oförklarliga ~490kr per månad för en liten 57m2 och med tanke på att jag sällan är hemma.

Det jag vet är att EEM äger elnätet i mitt område, osäker dock på om de tar ut en avgift för att låta annat elbolag leverera via deras elnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle dock säga att gå efter trustpilot är sällan en god idé. De som har problem hörs mycket mer än de som inte har problem. Jag har haft Borås Elhandel i 3 år nu och har inte haft några problem. Kör med rörligt månadsavtal

Ja, du kanske har en poäng där. Men fler missnöjda röster som har letat sig till en sida för att vädra missnöje borde ändå utgöra någon slags mönster, åtm för mig.
Du har dock rätt i att nöjda kunder talar sällan om att de är nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skrivet av BergEr:

Valde Skellefteåkraft sist, har inget att klaga på och de verkar sköta saker bra. När det blivit fel ibland så har de kontaktat mig innan jag själv hunnit märka det.

Ska dra iväg ett mail och be dem specificera exakt vad det skulle gå på utifrån årlig kw-förbrukning, moms och elnätsavg! Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Undvik alla som ägs av elify. 4 elbolag i listan som du har tagit fram där ägs av dem förresten.

Det var som.... Tack för den!

Permalänk
Medlem

jag ha ren lägenhet på 35kvm och betalar runt 550 så 4xx låter itne helt orimligt

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

jag ha ren lägenhet på 35kvm och betalar runt 550 så 4xx låter itne helt orimligt

Hmm. Har du någon koll på antalet kwh du spenderar årligen?
Brukar stå på fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obilic:

Hmm. Har du någon koll på antalet kwh du spenderar årligen?
Brukar stå på fakturan.

Vilket elområde bor ni i? Det behöver ni ta hänsyn till när ni jämför med varandra.

Permalänk
Skrivet av Obilic:

Har ett lokalt elbolag som heter Eskilstuna energi och miljö. Skillnad i faktura skulle bli ca 150kr per månad gentemot.. tja, det mesta, då jag pungar ut lite smått oförklarliga ~490kr per månad för en liten 57m2 och med tanke på att jag sällan är hemma.

Det jag vet är att EEM äger elnätet i mitt område, osäker dock på om de tar ut en avgift för att låta annat elbolag leverera via deras elnät.

jag ger ~1500-2000:-/mån för mitt radhus varav ~300-500:- är elpris resten är typ andra avgifter...

bor du i lägenhet kan det kanske elpriset gör mer skillnad jag vet inte men du då slipper nätavgifter och andra avgifter som täcker hela byggnaden som din hyresvärd betalar och sedan du har inbakat en bit av i din hyra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tog samma som jag betalar nätavgiften till och alla andra avgifter och det blev billigare per månad...

Kolla så inte elöverföringsavgift och annat trams sticker iväg i pris så det helt enkelt blir billigare att få allt på samma faktura.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tog samma som jag betalar nätavgiften till och alla andra avgifter och det blev billigare per månad...

Kolla så inte elöverföringsavgift och annat trams sticker iväg i pris så det helt enkelt blir billigare att få allt på samma faktura.

Det kan nästan bara förklaras av att den administrativa kostnaden för fakturan var hög hos ditt elhandelsbolag?

Permalänk
Medlem

"Enda" viktiga är att se till att man inte har någon fast månadsavgift som de lägger på om man bor i lägenhet. Merparten är nätavgifter om de kommer öka tills folk inte har råd med el mer tyvärr.

Privatiseringen där har inte direkt gynnat konsumenten, hur den nu någonsin skulle göra det på en monopolmarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag ger ~1500-2000:-/mån för mitt radhus varav ~300-500:- är elpris resten är typ andra avgifter...

bor du i lägenhet kan det kanske elpriset gör mer skillnad jag vet inte men du då slipper nätavgifter och andra avgifter som täcker hela byggnaden som din hyresvärd betalar och sedan du har inbakat en bit av i din hyra.

Nej lägenhet har också alla avgifter. Enda skillnaden är överföring avgiften är konstant på lägenhet (iaf Ellevio) medan hus har låg/höglast

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag har vattenfall som nätägare här hemma.

Har kört ett antal åt med separat elköp, senaste åren varit storuman elmix, har legat på 600-1700kr/månad nu på senare år. avverkade typ 5500-6000 kWh/år i ungefär.

Gjorde en beräkning på vattenfalls sida om cirkapriset på en medelmånad, skulle bli runt halva kostnaden med dem som nätägare och el-säljare, bland annat så har jag bara en årsavgift, en fakturaavgift osv, redan där sparar jag in ett par hundra om året.

Många glömmer att räkna in diverse avgifter och sådant som tillkommer när man delar på fakturan.

Permalänk
Medlem

Jag använder Borås Elhandelsbolag. De var billiga och bjöd på månadsavgiften första året. Sen i lagom tid tills mitt avtal skulle gå ut hörde de av sig och frågade om jag ville binda om och få månadsavgiften slopad 1 år till. Väldigt smidigt att förlänga. Kan rekommendera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

"Enda" viktiga är att se till att man inte har någon fast månadsavgift som de lägger på om man bor i lägenhet.

Japp. Jag har inte haft någon månadsavgift sedan jag flyttade hemifrån för 4 år sedan. Brukar få ett erbjudande 1 gång/år om att förnya mitt avtal och då är det ingen avgift samt inget påslag per kWh, iallafall har jag fått det 3 år i rad nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag använder Borås Elhandelsbolag. De var billiga och bjöd på månadsavgiften första året. Sen i lagom tid tills mitt avtal skulle gå ut hörde de av sig och frågade om jag ville binda om och få månadsavgiften slopad 1 år till. Väldigt smidigt att förlänga. Kan rekommendera dem.

Samma här, haft dom i 3 år nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Japp. Jag har inte haft någon månadsavgift sedan jag flyttade hemifrån för 4 år sedan. Brukar få ett erbjudande 1 gång/år om att förnya mitt avtal och då är det ingen avgift samt inget påslag per kWh, iallafall har jag fått det 3 år i rad nu

Hur kan du inte ha ett fast påslag per kWh? De behöver ju tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Filtrera på ”med schysst elhandel” på elskling.se och släng en kik att de inte är med på klagomålslistan https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Så är man rätt säker sen. Elbolag hör till kategorin som folk gillar att gnälla på för att elpriset är högt och el är tråkigt att betala för, så svårt att sålla vad som faktiskt är riktiga problem.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det kan nästan bara förklaras av att den administrativa kostnaden för fakturan var hög hos ditt elhandelsbolag?

Så var det, men bor i en lägenhet från 2021 som är grymt energieffektiv.

Jag sparade hela 33kr i månaden och hade en fakturaavgift på 49kr, så jag alltså back 16kr på att få två olika fakturor

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hur kan du inte ha ett fast påslag per kWh? De behöver ju tjäna pengar.

För att avtalet säger så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tibber tycker jag är trevliga med trevlig app också. Haft dem ett par år, men är ju då timpris samt kvartspris när det nu kommer.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obilic:

Ja, du kanske har en poäng där. Men fler missnöjda röster som har letat sig till en sida för att vädra missnöje borde ändå utgöra någon slags mönster, åtm för mig.
Du har dock rätt i att nöjda kunder talar sällan om att de är nöjda.

Nej, det är tyvärr ett fel många gör och sen väljer små obskyra märken när de handlar som inte har negativa omdömen för att de är så små.

Det förväntade är ju att de vanligaste företagen/produkterna också har flest negativa omdömen helt enkelt för att så många fler använder dom. Men de kanske har en jättestor andel nöjda användare.

Så man får vara försiktig hur man tolkar omdömen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För att avtalet säger så?
<Uppladdad bildlänk>

De har oftast ett påslag på rörliga ,fast det står inte. Samt att de förmodligen är producenter själva. Vilket inte alla är

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag har vattenfall som nätägare här hemma.

Har kört ett antal åt med separat elköp, senaste åren varit storuman elmix, har legat på 600-1700kr/månad nu på senare år. avverkade typ 5500-6000 kWh/år i ungefär.

Gjorde en beräkning på vattenfalls sida om cirkapriset på en medelmånad, skulle bli runt halva kostnaden med dem som nätägare och el-säljare, bland annat så har jag bara en årsavgift, en fakturaavgift osv, redan där sparar jag in ett par hundra om året.

Många glömmer att räkna in diverse avgifter och sådant som tillkommer när man delar på fakturan.

Å jösses, det var en hel del pengar.

Försöker lista ut ett medelvärde för att se om mitt nuvarande abonnemang följer standardmallen och om det kanske är jag som för mycket väsen i onödan. Jag spenderar 1100 kWh årligen enligt decemberfakturan 2024 och betalar ~490kr per månad. Det är alltså cirkus 91kWh spenderade per månad och 490/91 blir i mitt fall isf 5kr/kWh.
Du spenderar ungefär 5750/12 alltså 479kWh per månad och betalar (också ungefär) 1100kr per månad vilket blir 1100/479 2,2kr per kWh. Jag kör din beräkning enligt genomsnitt.

Funderar om det verkligen är så marknadspriserna ser ut idag eller om mitt avtal är kasst.