Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Att det av Komplett nu satta priset bättre motsvarar vad du själv tycker dig och/eller andra borde vara villiga att betala för varan är fullständigt irrelevant i sammanhanget.

Absolut inte. Det handlar om vad som kan betraktas som uppenbart prisfel. Om nu såpass många tänker att de kanske kommer få igenom beställningarna nu när de börjar få bekräftelser vittnar väl om motsatsen. Att ett eventuellt prisfel inte är uppenbart?

Är det uppenbart att man från AMD och under sommarreor inte kommer genomföra prissänkningar? Att butikerna har köpt upp för stora lager som inte kommer säljas till ordinarie pris under rådande ekonomisk situation med världsläget i beaktning? Nej. Det är inte uppenbart att så inte kommer ske.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Chris_Kadaver:

Absolut inte. Det handlar om vad som kan betraktas som uppenbart prisfel.

Frågan om uppenbart prisfel blir bara aktuell om det skall avgöras huruvida de som beställt gjort det i god tro eller inte. Här är det redan (som synes i tråden) etablerat att det inte beställs i god tro, och Komplett är därmed enligt Avtalslagen (se mitt inlägg ovan) inte bundna att leverera.

En mer teoretisk diskussion om hur det hade varit med andra förutsättningar (alltså då det är mer oklart om prissättningen är felaktig, det finns exempel där samma vara av andra aktörer sålts till lika lågt pris etc.) är givetvis intressant, men den har ingen relevans på det i tråden aktuella fallet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Absolut inte. Det handlar om vad som kan betraktas som uppenbart prisfel. Om nu såpass många tänker att de kanske kommer få igenom beställningarna nu när de börjar få bekräftelser vittnar väl om motsatsen. Att ett eventuellt prisfel inte är uppenbart?

Är det uppenbart att man från AMD och under sommarreor inte kommer genomföra prissänkningar? Att butikerna har köpt upp för stora lager som inte kommer säljas till ordinarie pris under rådande ekonomisk situation med världsläget i beaktning? Nej. Det är inte uppenbart att så inte kommer ske.

Det är din subjektiva åsikt men juridiken håller inte tyvärr. Det är en objektiv bedömning och handlar alltså inte om den skara personer du tänker dig utan snarare vad man objektivt kan förvänta sig för rabatt på just denna vara vid denna tidpunkt

Permalänk
Medlem

5400 kr för ett kort i det övre mellansegmentet är inget uppenbart prisfel. Faktum är att det är mer än vad många är villiga att betala. Och över 9000 kr ordinarie pris...? Det signalerar väl ett ordinarie prisfel om något.

Klart de här priserna är högre än många är villiga att betala, men så länge tillräckligt många gör det så går de åt...
Korten går i rasterprestanda rätt jämnt med 5070ti korten som kostar ca 10.000, och efterfrågan kontra tillgång varit rätt extrem för båda märkena.
Efterfrågan har säkert börjat sjunka lite nu från den extrema toppen med priser över MSRP men tycker fortfarande det är helt orealistiskt att påstå att ett en sån här prissänkning på en produkt verkar normalt.
Komplett hade till och med en lista högst upp på sidan för "månadens deals", och det andra 9070xt kortet var där, men inte det här som var sänkt med 44% istället för 4,4%.

Hade ni reagerat likadant om det hade rört sig om en TV, en bänkdiskmaskin eller någon annan elektronik med prissänkning om 44%? Det är ju rätt vanligt faktiskt.

Men det ÄR inte en TV eller bänkdiskmaskin. Det är ett grafikkort som kom ut ganska nyligen, som inte varit tillgänglig på marknaden tillräckligt länge för att rättfärdiga den här sänkningen. GPU:er går ner i pris under sin livstid men inte på samma sätt som TV-apparaterna.

Själv köpte jag Ryzen 7 7800X3D för 2999 kr från inet när den strax därefter gick upp till att kosta runt 6000 kr. Och dessförinnan låg priset på minst 4500 kr.

Som redan nämnts av andra så var det var säkert på en av Inets drops där de släpper ett väldigt litet antal till oss entusiaster, och går inte riktigt att jämföra när de släpper en månadens deal...
Dessutom var marknaden antagligen relativt mättad och folk väntade på efterföljaren. Fortfarande eftertraktad, men ingen hype.
Och fortfarande lägre prissänkning mot ordinarie priset.

Det blir nog svårt att i det här läget hävda prisfel om de nu skulle försöka ge sig i kast med det.

Håller helt enkelt inte med: jag tycker absolut det här priset sticker iväg tillräckligt långt från det "ordinarie" att vi insatta kan inse att det högst troligen är ett misstag.
(dvs det här faller inom det som @Twit skrev "till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget." och som han utvecklade här ovan)

Rannsaka dig själv: TROR du verkligen ärligt i ditt hjärta att Komplett släppt det här grafikkortet till det här priset helt medvetet, som planerat?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ta bort hela den här tråden så kan alla hävda att att de handlat i god tro

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Klart de här priserna är högre än många är villiga att betala, men så länge tillräckligt många gör det så går de åt...
Korten går i rasterprestanda rätt jämnt med 5070ti korten som kostar ca 10.000, och efterfrågan kontra tillgång varit rätt extrem för båda märkena.
Efterfrågan har säkert börjat sjunka lite nu från den extrema toppen med priser över MSRP men tycker fortfarande det är helt orealistiskt att påstå att ett en sån här prissänkning på en produkt verkar normalt.
Komplett hade till och med en lista högst upp på sidan för "månadens deals", och det andra 9070xt kortet var där, men inte det här som var sänkt med 44% istället för 4,4%.

Men det ÄR inte en TV eller bänkdiskmaskin. Det är ett grafikkort som kom ut ganska nyligen, som inte varit tillgänglig på marknaden tillräckligt länge för att rättfärdiga den här sänkningen. GPU:er går ner i pris under sin livstid men inte på samma sätt som TV-apparaterna.

Som redan nämnts av andra så var det var säkert på en av Inets drops där de släpper ett väldigt litet antal till oss entusiaster, och går inte riktigt att jämföra när de släpper en månadens deal...
Dessutom var marknaden antagligen relativt mättad och folk väntade på efterföljaren. Fortfarande eftertraktad, men ingen hype.
Och fortfarande lägre prissänkning mot ordinarie priset.
Håller helt enkelt inte med: jag tycker absolut det här priset sticker iväg tillräckligt långt från det "ordinarie" att vi insatta kan inse att det högst troligen är ett misstag.
(dvs det här faller inom det som @Twit skrev "till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget." och som han utvecklade här ovan)

Rannsaka dig själv: TROR du verkligen ärligt i ditt hjärta att Komplett släppt det här grafikkortet till det här priset helt medvetet, som planerat?

Nu fick jag mitt inlägg bortmodererat så det blir svårt att samtala om det här i tråden är jag rädd. Men det är egentligen inte min sak att spekulera i om det är ett prisfel eller ej. Däremot var det för mig vid beställning inte ett uppenbart prisfel nej eftersom 5400 kr är rätt mycket pengar för ett grafikkort som ligger utanför toppsegmentet. AMD har alla anledningar att lägga sig under nvidia rent prismässigt. Så att det för mig inte är ett uppenbart prisfel kommer jag fortsätta hävda. Jag bara förutsätter att tillverkarna har rätt stora marginaler på grafikkort. PSVR2 har prisdumpats rätt rejält senaste veckan från sitt urpsrungspris hos amazon. Innebär det att det rör sig om uppenabart prisfel? Nej det verkar inte så.

Att jämföra elektronik med annan elektronik är inte att jämföra äpplen och päron som vissa verkar vilja få det till.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Moderator

Nu fick jag mitt inlägg bortmodererat så det blir svårt att samtala om det här i tråden är jag rädd.

Du har inte fått något inlägg bortmodererat, jag redigerade bort en bit där du uttryckte dig kraftigt nedvärderande (§ 1.1) om andra SweClockare som skriver i tråden. Detta förklarades också i det PM jag skickade till dig.

Det är fritt fram att argumentera, det är inte fritt fram att göra det på nedsättande vis.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

MSRP på detta kort är 600 USD så priset är inte uppenbart fel för den vanliga konsumenten utan några hundra kr i rabatt.

Vi på den här sidan har bättre koll och vet att det är ett prisfel men skulle inte säga att det är allmänt rimligt att anta att alla potentiella köpare ska förstå det.

Med det sagt så tror jag ändå att köpen blir makulerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Frågan om uppenbart prisfel blir bara aktuell om det skall avgöras huruvida de som beställt gjort det i god tro eller inte. Här är det redan (som synes i tråden) etablerat att det inte beställs i god tro, och Komplett är därmed enligt Avtalslagen (se mitt inlägg ovan) inte bundna att leverera.

En mer teoretisk diskussion om hur det hade varit med andra förutsättningar (alltså då det är mer oklart om prissättningen är felaktig, det finns exempel där samma vara av andra aktörer sålts till lika lågt pris etc.) är givetvis intressant, men den har ingen relevans på det i tråden aktuella fallet.

Jag beställde i god tro då det var en rea & antog att dom hade rent för många i lager!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

MSRP på detta kort är 600 USD så priset är inte uppenbart fel för den vanliga konsumenten utan några hundra kr i rabatt.

Vi på den här sidan har bättre koll och vet att det är ett prisfel men skulle inte säga att det är allmänt rimligt att anta att alla potentiella köpare ska förstå det.

Med det sagt så tror jag ändå att köpen blir makulerade.

Är väl ändå skillnad på MSRP i USA och Sverige? Inet sa att de hade msrp vid release och det var inte nära 5390 kr. Snarare typ 8000.

Edit: svenska riktpriset var 7990 kr: https://www.sweclockers.com/nyhet/40780-endast-ett-fatal-rade...

Permalänk
Medlem

Beställde klockan 00:27

Även jag fick Orderbekräftelse idag kl 14:12
Statusen är mottagen, tyvärr inte behandlas, och leverans står som öppen.

Är det någon som kommit längre än ovanskrivet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Är väl ändå skillnad på MSRP i USA och Sverige? Inet sa att de hade msrp vid release och det var inte nära 5390 kr. Snarare typ 8000.

Ja vi vet ju det på den här sidan men vet en förälder som googlar kortet och ser att MSRP är 600 USD då ska anta att 9500 kr är det ordinarie svenska priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag beställde i god tro då det var en rea & naivt antog att dom hade rent för många i lager!

Om du verkligen tror på det
så ska du kanske skaffa en god man för ditt eget bästa

Permalänk
Medlem

Däremot var det för mig vid beställning inte ett uppenbart prisfel nej eftersom 5400 kr är rätt mycket pengar för ett grafikkort som ligger utanför toppsegmentet.

Det låter inte så snällt att fråga var du varit de senaste fyra åren så jag nämner bara mitt intryck: de senaste åren har Nvidia flyttat på prestanda-prisklass-målstolparna och AMD har följt efter.

Därtill är det här priset bättre än "msrp"-priset som 50 kort av ett par modeller hade den första minuten när 9070xt släpptes. (Det var inte den här modellen tror jag) och så har trender helt enkelt inte sett ut på sistone.

Komplett känner säkert av Amazon.ses ökande närvaro just som alla andra elektriska handlare av datordelar så jag tror inte de tänker gå förlust med dessa för goodwill, som skulle ha oklar framtid.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Om du verkligen tror på det
så ska du kanske skaffa en god man för ditt eget bästa

Varför ska jag skaffa något jag själv varit?

Jag är 61 & jag har varit med om mycket märkliga saker i mitt liv & detta är inte en av sakerna!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Edit: svenska riktpriset var 7990 kr: https://www.sweclockers.com/nyhet/40780-endast-ett-fatal-rade...

Dollarn har ju gått ner runt 15 % sen dess
så man kan ju argumentera för att riktpriset idag borde vara under 7000 kr

Misstänker att handlarna hade varit snabba med att höja om dollarn var 15 % dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Misstänker att handlarna hade varit snabba med att höja om dollarn var 15 % dyrare

Förvisso, men samtidigt ligger inte ett enda kort kvar på svenska riktpriset, alla har höjts med minst 400+ så hade kanske varit udda om ett kort fick så pass stor sänkning. Iallafall, hoppas många av er får ett kort, men jag hade nog inte lagt pengar på ett ARN fall ifall det uteblev Good luck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har inte fått något inlägg bortmodererat, jag redigerade bort en bit där du uttryckte dig kraftigt nedvärderande (§ 1.1) om andra SweClockare som skriver i tråden. Detta förklarades också i det PM jag skickade till dig.

Det är fritt fram att argumentera, det är inte fritt fram att göra det på nedsättande vis.

- MOD

Okej. Läste inte så noga. När du citerade hela det övre inlägget förutsatte jag det som att du hade tagit bort allt det du citerade.

Det är inte nedvärderande, utan ett vetenskapligt faktum att normalbegåvning i en population ligger på 100 IQ poäng vilket då också innebär att majoriteten ofta kan ha fel. Men det är kanske lätt att ryckas med utan att tänka mer nyanserat i den här sortens frågor bara för att majoriteten är av en viss uppfattning. Det är ju rätt bekvämt att slippa gå mot strömmen? "Kolla på mig, jag är så jävla duktig som tycker som alla andra här. Nu är jag en del i gemenskapen".
Själv tar jag hellre ett grafikkort till hyfsat pris än att gå med i klubben för inbördes beundran.

Men du tycker inte det signalerar nyttig idioti att ta näringsidkare i försvar i ett sätt att försöka dygdsignalera och spela duktig? "Jag har full förståelse om jag inte får det jag beställer! Jag är sååå tacksam över att de meddelande mig att inget kort kommer levereras". Det är knappast någon kommer applådera dig för att du var en push-over när du väl ligger där på dödsbädden.

Men oavsett så är det här ett rätt bra typexempel på den sortens ärenden där ARN kan få göra en bedömning om nu butiken, trots bekräftelser om beställningar timmar efter genomförd betalning skulle välja att makulera ordrarna vilket jag tänker att de kanske inte kommer göra, utan att de istället faktiskt kommer leverera. Det kommer åtminstone jag utgå från att de gör.

Jag har själv jobbat som kundservicekoordinator under några år. Man kan inte som näringsidkare förutsätta att majoriteten kunder ska kunna bedöma det här som ett uppenbart prisfel för att några entusiaster på sweclockers tror sig kunna göra en sådan bedömning om huruvida ett eventuellt prisfel var uppenbart eller ej. Det räcker liksom inte med att några nördar här gör en sådan bedömning utan det måste för kunderna ha varit uppenbart. Och det kan man inte förutsätta med tanke på att elektronik inte sällan säljs med rabatter i de här krokarna om det så är SSDer, ram-minnen eller whatever.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Ja vi vet ju det på den här sidan men vet en förälder som googlar kortet och ser att MSRP är 600 USD då ska anta att 9500 kr är det ordinarie svenska priset?

Red Devil är ingen dussinmodell, det är så high tier man kan komma på AMDs sida med undantag för Sapphire Nitro. Den ska alltså inte finnas tillgänglig för MSRP, snarare 10-15% mer.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

600 USD blir 5754 kr hade priset varit om vi inte haft sjuka påslag i Sverige. Jag tror inte majoriteten av konsumenterna vet om att vi ligger såpass mycket högre pga alla skatter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Red Devil är ingen dussinmodell, det är så high tier man kan komma på AMDs sida med undantag för Sapphire Nitro. Den ska alltså inte finnas tillgänglig för MSRP, snarare 10-15% mer.

Okej lägg på en femhundring så hamnar vi på 6200 kr ish. Jag argumenterar inte emot priset jag vet vad denna model kostar men vet den vanliga Svensson det som inte är teknikintresserad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Kanske kommer ut massa kort på tradera om beställningar skickas

Kanske, av dig och din "grabb" som beställde 3st...
Welcome back, Pantburk 2.0 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Okej lägg på en femhundring så hamnar vi på 6200 kr ish. Jag argumenterar inte emot priset jag vet vad denna model kostar men vet den vanliga Svensson det som inte är teknikintresserad?

Även en Svensson fattar att vi har moms, 25% för att vara specifik. Jag tror det är nästan omöjligt att kunna komma till slutsatsen att priset är rimligt.

Det hade räckt med att priset gick ner till MSRP och det hade sålt slut ändå. Sådan stor efterfrågan hade det varit på Red Devil vid en sådan prislapp, enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen av oss kommer få något, men alltid värt att chansa. Dåliga odds, bli inte besvikna imorgon.
Övertala er själva hur mycket ni vill att detta är medvetet gjort av Komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Även en Svensson fattar att vi har moms, 25% för att vara specifik. Jag tror det är nästan omöjligt att kunna komma till slutsatsen att priset är rimligt.

Det hade räckt med att priset gick ner till MSRP och det hade sålt slut ändå, sådan stor efterfrågan hade det varit på Red Devil vid en sådan prislapp, enligt mig.

För dig är det orimligt ja. Du utgår från dig själv. Jag tror inte alla i sverige är teknikintresserade och har koll på vad saker kostar....

Vet alla svenskar att det är 25% moms på elektronik? Nej. Vet alla svenskar vad red devil är? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Inga eftermarknadsmodeller är egentligen nämnvärt mer värda än vad en referensmodell är. Ser man till procentuell prestandavinst jämfört med ett kort med referensdesign är kapabel till så är skillnaderna nästan inom felmarginalen rent generellt. Sen kan man kalla korten för vad man vill, men faktum kvarstår. Det smartaste är att köpa det kort som för tillfället är billigast av en viss modell. Förutsatt att det inte är någon direkt designmiss där man man inte har kylning över vram etc.

När korten åldras och nya tekniker implementeras kommer det dyrare kortet bli lika handikappat som det billigare inom en viss modell. Och ärligt talat så kan de "mer påkostade" modellerna i själva verket inte vara speciellt mycket dyrare att framställa heller. Att betala mer för en sk. "påkostad modell" är bara pengarna i sjön kan jag tycka.

Visa signatur

Permalänk

Beställde tidigt på morgonen och fick bekräftelse ca kl 14. Jag anser inte att det är ett "solklart" fel i prissättningen, då Komplett skrivit helgsläpp med unika erbjudanden endast lördag och söndag. Kortet i sig har MSRP på 600 USD i USA och om vi tänker med en rabatt på ca 24% som massa andra produkter på hemsidan fått (dyrare t.o.m datorer osv) så kommer vi till slutsatsen att momsen tas bort av rabatten. Alltså är det rimligt att anta en rabatt på ca 20-25% då de kör en helgkampanj med unika priser.

Exempel på andra stora "rabatt" procentsatser på deras hemsida: https://www.komplett.se/product/1311904/mobil-klockor/smartwa... och https://www.komplett.se/product/1313558/mobil-klockor/mobilte...
https://www.komplett.se/product/1310062/tv-ljud-bild/tv/50-59...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

För dig är det orimligt ja. Du utgår från dig själv. Jag tror inte alla i sverige är teknikintresserade och har koll på vad saker kostar....

Vet alla svenskar att det är 25% moms på elektronik? Nej. Vet alla svenskar vad red devil är? Nej.

Det räcker man att ha någorlunda allmänbildning för att veta att det är 25%. Visst finns det säkert några som lever kvar med det gamla tankesättet ”x10 på dollarpriset” men det var länge sedan det stämde. Majoriteten som är spekulant på grafikkort har kolla på både modellnamn och momssatser.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Det räcker man att ha någorlunda allmänbildning för att veta att det är 25%. Visst finns det säkert några som lever kvar med det gamla tankesättet ”x10 på dollarpriset” men det var länge sedan det stämde. Majoriteten som är spekulant på grafikkort har kolla på både modellnamn och momssatser.

Även om alla vet att det är ca 25% moms, försvinner den då den tas ut av rabatt och vi går ner till dollarns MSRP vilket är rimligt i en helgkampanj. Jag tror att de kommer att skicka ut korten för att slippa ARN.

Permalänk
Medlem

Inga eftermarknadsmodeller är egentligen nämnvärt mer värda än vad en referensmodell är. Ser man till procentuell prestandavinst jämfört med ett kort med referensdesign är kapabel till så är skillnaderna nästan inom felmarginalen rent generellt. Sen kan man kalla korten för vad man vill, men faktum kvarstår. Det smartaste är att köpa det kort som för tillfället är billigast av en viss modell. Förutsatt att det inte är någon direkt designmiss där man man inte har kylning över vram etc.

När korten åldras och nya tekniker implementeras kommer det dyrare kortet bli lika handikappat som det billigare inom en viss modell. Och ärligt talat så kan de "mer påkostade" modellerna i själva verket inte vara speciellt mycket dyrare att framställa heller. Att betala mer för en sk. "påkostad modell" är bara pengarna i sjön kan jag tycka.

Oja jag håller helt klart med om att värstingmodellerna har förlorat sitt existensberättigande till stor del. Men de är fortfarande bättre på pappret med större kylflänsar och bättre strömförsörjning. Så de ska kosta mer men det är ju sällan värt prisskillnaden för den lilla förbättringen som ges i praktiken.

Visa signatur