Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk

Frågan är varför just Komplett gör en sån prissänkning. Varför gör inte andra webbutiker, som till exempel Proshop, samma sak? Hos Proshop säljs kortet till exempel med bara 7 % rabatt. Nu säger jag om Komplett ville köra ett sånt erbjudande på kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det räcker man att ha någorlunda allmänbildning för att veta att det är 25%. Visst finns det säkert några som lever kvar med det gamla tankesättet ”x10 på dollarpriset” men det var länge sedan det stämde. Majoriteten som är spekulant på grafikkort har kolla på både modellnamn och momssatser.

Jag tror vi har olika syn på svenskarnas allmänbildning framförallt när det kommer till eletronik. Skulle säga att det är förmodligen en väldigt liten % av befolkningen som har koll på modelnamn och momssatser när de köper elektronik. Det gäller även grafikkort.

Permalänk
Medlem

För några år sedan köpte jag ett 3080 från Komplett, nedsatt från 14 019:- till 8990:-. Procentuellt ganska nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

För några år sedan köpte jag ett 3080 från Komplett, nedsatt från 14 019:- till 8990:-. Procentuellt ganska nära.

Var det tre månader efter release dock? Och hade andra butiker liknande pris då eller tidigare? Jag vill inte skydda Komplett på det sättet men behöver ändå ha i åtanke flera faktorer än procent. Ifall det ska hålla i ARN tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Ingen av oss kommer få något, men alltid värt att chansa. Dåliga odds, bli inte besvikna imorgon.
Övertala er själva hur mycket ni vill att detta är medvetet gjort av Komplett.

Som jag skrev i fyndtråden:
OBS: Kanske felskrivning. Så värt att ha det i åtanke om man lägger en beställning att den kanske makuleras. Jag fick igenom mitt köp och kan se hos Walley att det har gått igenom. Men har inte fått någon orderbekräftelse från Komplett varken i mina ordrar eller per mail.

Ingen som beställt ett exemplar förlorar något på att ordern makuleras, kanske om man har det tight ekonomiskt och beställt via Walley Faktura så blir ens brukade kredit hållen till början av Juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Var det tre månader efter release dock? Och hade andra butiker liknande pris då eller tidigare? Jag vill inte skydda Komplett på det sättet men behöver ändå ha i åtanke flera faktorer än procent.

Modellen jag köpte var ca 8 månader gammal, ingen annan hade liknande rabatt vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkster2020:

Beställde tidigt på morgonen och fick bekräftelse ca kl 14. Jag anser inte att det är ett "solklart" fel i prissättningen, då Komplett skrivit helgsläpp med unika erbjudanden endast lördag och söndag.

Detaljer, men rätt säker kortet låg under månadens gamingdeal och inte under helgsläpp...

[quote postid="20884553" userid="360652" name="burkster2020"]
Kortet i sig har MSRP på 600 USD i USA och om vi tänker med en rabatt på ca 24% som massa andra produkter på hemsidan fått (dyrare t.o.m datorer osv) så kommer vi till slutsatsen att momsen tas bort av rabatten. Alltså är det rimligt att anta en rabatt på ca 20-25% då de kör en helgkampanj med unika priser.

Mycket tjat om MSRP här men har du helt missat att både Nvidia och AMD har blåst upp priserna nått helt sjukt över det?
Bara ett exempel men plockade fram samma grafikkort på Newegg i USA och där är den slutsåld för ett pris av 899 dollar.
https://www.newegg.com/powercolor-red-devil-rx9070xt-16g-e-oc...

För de här grafikkorten (inte smartklockor och sparkcyklar), så är det för mycket tryck på priset för att den här rean ska vara rimlig. Hade du tyckte halva priset på tex en färsk appletelefon verkat lika rimlig? Hårdvara det också

Skrivet av Clasito:

Det var dock fortfarande över MSRP eller möjligtvis MSRP då kronan förmodligen har sjunkit sedan release vid den tidpunkten. Det kan man ju ändå se som rimligt.

Precis, den billigaste korten i första batchen 3080 såldes för typ 7990 eller nått sånt...
så det här färska exemplet från Komplett är på många sätt mer extremt då det går så mycket under tidigare priser.

Skitsamma, ni får "spela dumma" om ni vill
(och TROR nån verkligen att den här prissättningen var medveten, så är det väl snällare att kalla det naivt eller oinsatt istället )
Är väl bara att hålla tummarna att den här ofrivilliga prissänkningen ligger på en sån nivå att Komplett inte orkar/vågar bråka om det.
*uppdatering*
Jag håller med så långt att det finns argument för att "gemene man" kanske tycker det här verkar som en normal deal och att komplett inte vågar bråka med dem... men vi på Swec borde veta bättre

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Modellen jag köpte var ca 8 månader gammal, ingen annan hade liknande rabatt vad jag vet.

Det var dock fortfarande över MSRP eller möjligtvis MSRP då kronan förmodligen har sjunkit sedan release vid den tidpunkten. Det kan man ju ändå se som rimligt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Jag tror vi har olika syn på svenskarnas allmänbildning framförallt när det kommer till eletronik. Skulle säga att det är förmodligen en väldigt liten % av befolkningen som har koll på modelnamn och momssatser när de köper elektronik. Det gäller även grafikkort.

Hehe yep, agree to disagree.

Med tanke på att orderbekräftelser har skickats ut tror jag ändå Komplett låter det passera, vilket är det viktigaste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkster2020:

Beställde tidigt på morgonen och fick bekräftelse ca kl 14. Jag anser inte att det är ett "solklart" fel i prissättningen, då Komplett skrivit helgsläpp med unika erbjudanden endast lördag och söndag. Kortet i sig har MSRP på 600 USD i USA och om vi tänker med en rabatt på ca 24% som massa andra produkter på hemsidan fått (dyrare t.o.m datorer osv) så kommer vi till slutsatsen att momsen tas bort av rabatten. Alltså är det rimligt att anta en rabatt på ca 20-25% då de kör en helgkampanj med unika priser.

Exempel på andra stora "rabatt" procentsatser på deras hemsida: https://www.komplett.se/product/1311904/mobil-klockor/smartwa... och https://www.komplett.se/product/1313558/mobil-klockor/mobilte...
https://www.komplett.se/product/1310062/tv-ljud-bild/tv/50-59...

Kortet säljs i USA av Newegg och Microcenter för $899.99 +VAT.
Inga $600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

MSRP var $999

Permalänk
Viking
Skrivet av Leyer:

MSRP för RTX 3080 var 7825kr...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

MSRP för RTX 3080 var 7825kr...

12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

MSRP var $999

699$ eller 7825kr.

12GB versionen kom långt senare än 8 månader efter launch. Den hade i sin tur ett MSRP på 799$.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cido:

Kanske, av dig och din "grabb" som beställde 3st...
Welcome back, Pantburk 2.0 😉

nytt konto också, haha

Permalänk
Viking
Skrivet av Leyer:

Det var då flera 3080 12GB som såldes för liknande priser enligt prisjakt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

799 dollar för den.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-3080-12-gb....

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vad söta ni är ni som tror detta är annat än tryckfelsnisse som varit i farten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Det är det väl ingen som tror. Alla här är ju medvetna om att det är ett prisfel sedan blev det en disskusion om priset kan ses som uppenbart fel då MSRP på kortet när det lanserades var 600 USD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

699$ eller 7825kr.

12GB versionen kom långt senare än 8 månader efter launch. Den hade i sin tur ett MSRP på 799$.

Nu pratar jag om den specifika modellen jag köpte.
Den släpptes 11 jan 2022, jag köpte i oktober 2022.

Skrivet av Donnerstal:

Det var då flera 3080 12GB som såldes för liknande priser enligt prisjakt.

Okej, då gjorde jag sämre affär än vad jag minns. Men orkar inte bläddra på prisjakt för att dubbelkolla.

Du har rätt, sidan jag kollade på angav fel. Dock var priset jag gav fortfarande under MSRP (med moms osv)

Kan förövrigt säga att jag beställt ett kort men förväntar mig ej leverans och kommer ej sura över makulerad order.

Men helt sinnessjuk rabatt skulle jag inte kallade som vissa verkar påstå.

Permalänk
Medlem

Diskussionen här gäller ju flera delar.

Om man tycker att grafikkorten borde vara billigare så ja, det tycker nog de flesta som varit med ett tag. Priserna har stigit, det sen även kombinerat med div påslag här i landet har gjort det ännu tydligare. Ordinariepriset på kort i mellanklassen/övre mellanklassen ligger på en nivå som är en bra bit över vad de legat på tidigare.

Men erbjudandet är bra i förhållande till vad andra kort i samma klass kostar idag, definitivt.
Är det orimligt bra jämfört med hur andra prylar ibland rabatteras, nej. För aktuella grafikkort ja.
Det är kanske inte rabatt mot vad man kan tycka att de borde kosta, men vad de faktiskt kostar idag.

Är det misstag eller medvetet, lutar åt det förstnämnda ja, men kunde även vara ett sätt att skapa intresse/uppmärksamhet.

Kommer butiken att skicka ut till de som beställt, en del el alla, alternativt annullera samtliga?
Oklart och svårt att säga, tittar man på hur det gjorts tidigare har det varit olika. Ibland har butikerna ändå levererat trots att det varit bättre erbjudande än det borde vara.

Vad är det mest troliga?
Att det var ett misstag och de kommer att annullera ordrarna.
En del blir besvikna i olika grad, andra/de flesta här förstår att det inte var riktigt rimligt och tar det med en axelryckning för att det var väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Precis som när trycksfelsnisse var i farten och reade ut samsungs värstingmodeller med 70% rabatt via benify för något år sen varpå de allra flesta fick sina beställningar? ;p

Det här kortet för 5400 kr är bara lite drygt dubbelt så dyrt som när AMD lanserade sitt värstingkort RX 580 2017 och tyckte man skulle köpa två eftersom de inte kunde konkurrera med nvidias toppsegement. Och det är ju knappast så att inflationen ökat med över 100% på 8 år?

Att saker prisdumpas på grund av för hög initial prissättning är liksom ingen nyhet direkt och man kan därför inte förutsätta att det här skulle röra sig om ett uppenbart prisfel, vilket också är kriteriet för att en näringsidkare ska kunna häva redan lagda och bekräftade beställningar. Sen om det rört sig om ett prisfel eller ej blir totalt irrelevant. Men sen kan ju folk sitta här och leka experter på butikernas marginaler bäst de själva vill.
Även om man valt att kraftigt inskränka på konsumenträttigheterna så finns det fortfarande vissa rättigheter. Ska man hålla med ständiga reor, fejkreor osv så får man nog vara beredd på att stå sitt kast med jämna mellanrum.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag kan säga som så här: Det var en liknande situation från Computersalg en gång, men då var det snarare att de hade fel produkt än fel pris. De kontaktade mig och annulerade order, men jag pushade på och fick sen varan. Enligt mig var det mindre uppenbart fel där, men det var liknande. Jag pushade mest pga. att det var vanligt förekommande med dem och man blev alltid lurad att klicka på deras sajt på prisjakt.

I alla fall slutade det med att jag fick vara, men det handlade om mindre prisskillnad och såklart färre orders (troligen bara min).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Precis som när trycksfelsnisse var i farten och reade ut samsungs värstingmodeller med 70% rabatt via benify för något år sen varpå de allra flesta fick sina beställningar? ;p

Det här kortet för 5400 kr är bara lite drygt dubbelt så dyrt som när AMD lanserade sitt värstingkort RX 580 2017 och tyckte man skulle köpa två eftersom de inte kunde konkurrera med nvidias toppsegement. Och det är ju knappast så att inflationen ökat med över 100% på 8 år?

Att saker prisdumpas på grund av för hög initial prissättning är liksom ingen nyhet direkt och man kan därför inte förutsätta att det här skulle röra sig om ett uppenbart prisfel, vilket också är kriteriet för att en näringsidkare ska kunna häva redan lagda och bekräftade beställningar. Sen om det rört sig om ett prisfel eller ej blir totalt irrelevant. Men sen kan ju folk sitta här och leka experter på butikernas marginaler bäst de själva vill.
Även om man valt att kraftigt inskränka på konsumenträttigheterna så finns det fortfarande vissa rättigheter. Ska man hålla med ständiga reor, fejkreor osv så får man nog vara beredd på att stå sitt kast med jämna mellanrum.

Poängen är nog dock att kortet har stor efterfrågan och man kan veta att PowerColor i det här fallet säljer det dyrare till Komplett (pga. de köper 9070xt chip dyrare från AMD). Sen om du har annan kritik och vill utnyttja det är det en annan diskussion. För en insatt i kortens priser så är det nog ganska klart att det är felpris, men inte för en oinstatt som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag kan säga som så här: Det var en liknande situation från Computersalg en gång, men då var det snarare att de hade fel produkt än fel pris. De kontaktade mig och annulerade order, men jag pushade på och fick sen varan. Enligt mig var det mindre uppenbart fel där, men det var liknande. Jag pushade mest pga. att det var vanligt förekommande med dem och man blev alltid lurad att klicka på deras sajt på prisjakt.

I alla fall slutade det med att jag fick vara, men det handlade om mindre prisskillnad och såklart färre orders (troligen bara min).

Spännande! Får man fråga om vilket kort det rörde sig om och vad du gav för det? Jag la en chansbeställning på RTX 4070. Men i det fallet var det uppenbart prisfel. Typ 477 kr eller nåt sånt så jag ryckte bara på axlarna när de annulerade ordern. Men i det här fallet kan man knappast hävda att ett eventuellt prisfel är uppenbart som i det fallet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Ja vi vet ju det på den här sidan men vet en förälder som googlar kortet och ser att MSRP är 600 USD då ska anta att 9500 kr är det ordinarie svenska priset?

Msrp på red devil var 800$ eller 10 500kr i Sverige.
Det är dessutom 600$x moms på 25%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

1 USD är runt 9,6 SEK i dagsläget, får inte ihop dina siffror

Permalänk
Medlem

När är det rimligt att få svar? Imorgon, vardag när folk jobbet tillbaka till jobbet och ser en massa beställningar eller flera dagar senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

1 USD är runt 9,6 SEK i dagsläget, får inte ihop dina siffror

Jag sade vid släpp...
Sen sätts inte inköp dagligen. Man köper in med fast pris kvartal eller halvårsvis med bestämda antal kort.
Sen kan man köpa in extra utöver detta.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Syftar på 9070xt som kort är då MSRP 600 USD vid release. Sen har jag också skrivit om moms och modelnamn tidigare. JAG fattar att kortet kostar 9500 kr. Det tror jag inte majoriteten av potentiella köpare gör.