Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem

Undra hur många kort som beställdes, 1000+ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Spännande! Får man fråga om vilket kort det rörde sig om och vad du gav för det? Jag la en chansbeställning på RTX 4070. Men i det fallet var det uppenbart prisfel. Typ 477 kr eller nåt sånt så jag ryckte bara på axlarna när de annulerade ordern. Men i det här fallet kan man knappast hävda att ett eventuellt prisfel är uppenbart som i det fallet.

Det var en Asus Rog Strix B450M-Plus till typ halva pris av nytt från andra butiker inkl. Computersalg själva (de hade flera versioner). Det var högst rimligt tyckte jag och jag hade inte betalat mer, 700kr ändå för ett B450 i 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag sade vid släpp...
Sen sätts inte inköp dagligen. Man köper in med fast pris kvartal eller halvårsvis med bestämda antal kort.
Sen kan man köpa in extra utöver detta.

Visst men USDSEK som högst har varit strax över 11 senaste halvåret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cido:

Kanske, av dig och din "grabb" som beställde 3st...
Welcome back, Pantburk 2.0 😉

@Cido
Vad är pantburk 2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Vad söta ni är ni som tror detta är annat än tryckfelsnisse som varit i farten.

TV´n som säljs med 55% rabatt, är det fel med?

I dag vet vi inte, i morgon vet vi!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Viking
Skrivet av Bael:

TV´n som säljs med 55% rabatt, är det fel med?

Det är helt normalt att en TV säljs med mycket rabatt eftersom tillverkarnas marginaler är enorma. Du kan inte jämföra två helt olika produkter bara för att båda är elektronik.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är helt normalt att en TV säljs med mycket rabatt eftersom tillverkarnas marginaler är enorma. Du kan inte jämföra två helt olika produkter bara för att båda är elektronik.

Från 40.000 ner till 18.000? Ja Komplett har en 48h kampanj varför inte på ett grafikkort?

Som jag skrev vi vet inte i morgon vet vi!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Undra va de på lagret tänker, fasiken va folk har beställt grafikkort 😂

Ja robotarnas AI kommer bli galna

Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris för en toppmodell. Nästan hälften utav vad jag betalade för 9070 XT Reaper, som är typ, bas modellen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Viking
Skrivet av Bael:

Från 40.000 ner till 18.000? Ja Komplett har en 48h kampanj varför inte på ett grafikkort?

Som jag skrev vi vet inte i morgon vet vi!

Ja. Som jag skrev, marginalerna är enorma på TV. Det är därför det nästan varje vecka länkas TV-erbjudanden i fyndtråden.
Jämför man antal grafikkortsfynd de senaste åren så är det nog ett ensiffrigt antal som sålts med över 10% rabatt nytt, medan det säkert är flera hundra gånger som det säljs TV med över 10% rabatt.

Två helt olika produkter som inte kan jämföras.

Edit: Kolla t.ex. prishistoriken här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12335967#statistics
Har varit på nästan 50% rabatt eller mer 8 gånger.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

När är det rimligt att få svar? Imorgon, vardag när folk jobbet tillbaka till jobbet och ser en massa beställningar eller flera dagar senare?

De bör bli skickade imorgon om det går igenom. Sist jag beställde hos Komplett tog det dock ett par dagar innan sakerna skickades, helt vanliga priser den gången.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja. Som jag skrev, marginalerna är enorma på TV. Det är därför det nästan varje vecka länkas TV-erbjudanden i fyndtråden.
Jämför man antal grafikkortsfynd de senaste åren så är det nog ett ensiffrigt antal som sålts med över 10% rabatt nytt, medan det säkert är flera hundra gånger som det säljs TV med över 10% rabatt.

Njao, marginalerna är ju enorma för tillverkarna med grafikkort också, inte minst Nvidias högre prissatta kort. TV brukar ju bli kraftig rabatterade när nya generation lanseras, och jag vill minnas att det var aningen liknande med grafikkort för typ 10 år sedan men det har ju förändrats. Sen i detta fallet finns såklart inget nyare än 9070xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Syftar på 9070xt som kort är då MSRP 600 USD vid release. Sen har jag också skrivit om moms och modelnamn tidigare. JAG fattar att kortet kostar 9500 kr. Det tror jag inte majoriteten av potentiella köpare gör.

Det tror jag nog de flesta vet då det står i beskrivningen att det är ett värsting kort med bättre binning.

Skrivet av SkorutansteN:

Visst men USDSEK som högst har varit strax över 11 senaste halvåret

Yes och? Man binder olika beroende på förväntat valutakurs.
800 dollar är 1000 dollar med moms, sen växlade de uppenbarligen vid 10.5kr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Viking
Skrivet av rwkk:

Njao, marginalerna är ju enorma för tillverkarna med grafikkort också, inte minst Nvidias högre prissatta kort. TV brukar ju bli kraftig rabatterade när nya generation lanseras, och jag vill minnas att det var aningen liknande med grafikkort för typ 10 år sedan men det har ju förändrats. Sen i detta fallet finns såklart inget nyare än 9070xt.

Nej. Det finns en anledning till att EVGA slutade tillverka grafikkort. Vinstmarginalen för partnertillverkarna kan vara mindre än 10%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nägon som inte fått bekräftelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Men "Gissar att någon på Komplett har nytt tangentbord med tanke på priserna." tänkte jag refererar till det (förmodligen) prisfel Komplett hade på RX 9070 XT inatt. Precis som inlägget innan trodde det var prisfel på Core 7 Ultra men det var det ej

Sa aldrig att det var dåligt pris! Verkar bra.

om det där grafikkortet,
jag tror inte komplett kommer skicka ut några kort. faktiskt
imorgon kl 09 när dem öppnar så kommer vi alla få mejl där det står att ordern är annullerad

jag köpte ett också.
fick bekräftelse och allt

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Det tror jag nog de flesta vet då det står i beskrivningen att det är ett värsting kort med bättre binning.

Yes och? Man binder olika beroende på förväntat valutakurs.
800 dollar är 1000 dollar med moms, sen växlade de uppenbarligen vid 10.5kr

Jag tror majoriteten av grafikkortsköpare är föräldrar eller tonåringar som letar kort.

Inte medelåldersmän med ett teknikintresse som majoriteten är här inne.

Binning vet dom nog inte ens vad det är för nått.

Permalänk
Medlem

vad tror ni det kommer stå i mejlet vi alla kommer få imorgon?

"din order är annullerad. vi beklagar besväret"

eller

"vi skickar snart din order!"
?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

eller

?

Tror dom drar till med något om att det var fel i systemet och produkten är slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

eller

?

Sitter lugnt i båten och tänker inte ringa och fråga om de heller, räknar med ett mail men man kan hoppas de går genom. Hade varit intressant veta antal beställningar 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Jag tror majoriteten av grafikkortsköpare är föräldrar eller tonåringar som letar kort.

Inte medelåldersmän med ett teknikintresse som majoriteten är här inne.

Binning vet dom nog inte ens vad det är för nått.

Vi får nog tro att de flesta föräldrar inte köper separata gpuer. Majoriteten kopé snarare xx60 kort.
Jag gissar att 99% av dessa kort köptes pga posten i dagens fynd här, där många köpte fomo eller att scalpa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Om det går igenom, likt övriga sjuka rabatter som nu postas i fyndtråden från Komplett så kommer ni få se att det finns gott om scalpers där ute och Blocket / Tradera kommer att översvämmas en aning.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Vi får nog tro att de flesta föräldrar inte köper separata gpuer. Majoriteten kopé snarare xx60 kort.
Jag gissar att 99% av dessa kort köptes pga posten i dagens fynd här, där många köpte fomo eller att scalpa

jag ska scalpa mitt helt klart.
billigast pris just nu enligt prisjakt är 8790:-
på proshop.

vi/jag betalade 5390:- säg 5400 jämnt,
man kan sälja det för 8k

8000-5400=2600

så 2600kr i enkel vinst

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Edit: Kolla t.ex. prishistoriken här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12335967#statistics

Det ändrar inte min inställning, vi vet inte i morgon vet vi!

Iofs. har jag egentligen inget behov av kortet utan det är mer ett materiellt habegär, mitt 7700XT fungerar utmärkt till det jag spelar Quake Champions samt UT3/2004 & UT4.

Fast det hade varit trevligt att "fylla" på samlingen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är fritt fram att argumentera, det är inte fritt fram att göra det på nedsättande vis.

All respekt för dig, twit, men hur skall man resonera kring en rea/kampanj/prissänkning om man inte får diskutera nedsättande!?
(Ibland skäms jag över min humor)

OnTopic:
I ett liknande ärende (angående god/ond tro vid prisfel) tyckte jag en konsumentvägledare uttryckte det hyfsat väl: "Det handlar om hur erbjudandet uppfattas av en vanlig konsument, alltså någon som varken är helt aningslös eller mycket insatt".

Saker som MSRP, om kortet är nytt på marknaden eller ej, huruvida det är en lite lyxigare eller en överklockad modell etc. är knappast något som skall ha avgörande betydelse vid en rimlighetsbedömning, då det inte är saker som en vanlig konsument kan förväntas veta.

Permalänk
Medlem

Håller med för detta kort är det nog 99% fomo/scalpers då den kom upp i fyndtråden, men om vi disskuterar grafikkort överlag och om detta prisfel kan ses som helt uppenbart för majoriteten därute

Så är nog snarare 90% föräldrar eller tonåringar som tittar på kort som 9070xt 5070 eller 5060 kort för att bygga nytt eller uppgradera en äldre dator.

Känns generellt som att sweclockare utgår från att alla kan teknik, momssatser,binning you name it men så ser det inte ut utanför detta forum.

Men känner att det spårar lite nu så jag avslutar med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ofta är det via tillverkarna själva och/-eller via distributörerna som ger tillgång till inköp av visst antal eller i en viss period av produkter till mycket lägre inpriser för att de ska kunna kampanja ut produkter till sjukt höga rabattsatser. Att Komplett, Elgiganten eller övriga sitter på 40-60% marginaler på elektronik såsom grafikkort, tv apparater är enbart önsketänkande.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Sitter lugnt i båten och tänker inte ringa och fråga om de heller, räknar med ett mail men man kan hoppas de går genom. Hade varit intressant veta antal beställningar 😅

dem hade ju 50+ i lager.
så kanske 100?
jag gissar.
dem kan ju inte ha hur stora lager som helst

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Håller med för detta kort är det nog 99% fomo/scalpers då den kom upp i fyndtråden, men om vi disskuterar grafikkort överlag och om detta prisfel kan ses som helt uppenbart för majoriteten därute

Så är nog snarare 90% föräldrar eller tonåringar som tittar på kort som 9070xt 5070 eller 5060 kort för att bygga nytt eller uppgradera en äldre dator.

Känns generellt som att sweclockare utgår från att alla kan teknik, momssatser,binning you name it men så ser det inte ut utanför detta forum.

Men känner att det spårar lite nu så jag avslutar med det.

Även om de tittade på svenska msrp om 7990 så är detta fortfarande ett aldrigt tidigare skådat rabatt på en såpass ny produkt inom gpu

Visa signatur

Permalänk
Viking
Skrivet av Nucky:

Ofta är det via tillverkarna själva och/-eller via distributörerna som ger tillgång till inköp av visst antal eller i en viss period av produkter till mycket lägre inpriser för att de ska kunna kampanja ut produkter till sjukt höga rabattsatser. Att Komplett, Elgiganten eller övriga sitter på 40-60% marginaler på elektronik såsom grafikkort, tv apparater är enbart önsketänkande.

Ja precis. Men skillnaden är att tillverkarna av grafikkort har små marginaler (10-20% som bäst kanske). Medan TV-tillverkarna har betydligt större.

Visa signatur