Ska jag uppgradera från Linux Mint 21.2 till 21.3?

Permalänk
Medlem

Ska jag uppgradera från Linux Mint 21.2 till 21.3?

I mitt system poppar denna ruta upp ibland.. Är det någon större skillnad på 21.2 eller 21.3 , mitt system funkar ju bra och sista datum på de båda är ju april 2027.. Det finns ju alltid en risk vid uppdatering att något strular till sig ( visserligen högre när det gäller mjukvara från "pyttemjuk" ) Brukar ändå ha i bagaget att kanske lugna mig med uppdateringar.. Så kanske det kan vara så att 21.3 är betydligt tyngre att köra än 21.2 ??

Sökte på min fråga och blev då påmind om att jag vid start får meddelandet om " att det inte gick att kommunicera med TPM " , har hittills bara ignorerat detta eftersom datorn tuggar vidare.. Tror det var nått i min hårdvara som saknas för att detta.. Nått att bry sig eller som jag gjort hittills, strunta i?

Datorn ifråga är en HP Compaq Pro 6300 Microtower jag tagit över när den blev pensionerad från en kompis firma.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Vi tar problem 2 först:
TPM är bara intressant om du ska installera windows 11 (vilket du inte ska på en så gammal dator).

Svaret på frågan: ska jag uppgradera?
Ja, men...

Windowsanvändare kommer till linux för att slippa uppdateringar.
Det är fel sätt att tänka.
Linux Mints versioner följer en 2-års cykel, som kommer från Ubuntu LTS, som i sin tur kommer från Debian.
Linux Mint är stabilt och säkert och de uppgraderingar som kommer gör ofta systemet bara stabilare och säkrare.

Ta backup.
Det finns två typer av människor: de som aldrig råkat ut för en hårddiskkrasch och de som tar backup.
Chansen att något går fel vid en uppgradering är extremt liten, under 1 %, men den är INTE 0 %.
Ta ett USB-minne och skapa en katalog med dagens datum, t.ex.: backup 240409.
Kopiera sedan din hemkatalog till USBn.

Vad är det för sorts uppgradering?
Det är stor skillnad som siffrorna i början eller slutet ändras.
Att gå från Mint 20 till Mint 21 är en STOR uppgradering och fler saker kan gå fel.
Att gå från Mint 21.2 till 21.3 är en liten uppgradering och färre saker kan gå fel.
Kort sagt: du behöver inte oroa dig för något så litet som 21.3.

Vänta på buggfixar.
Buggar finns i alla datorsystem, även Linux Mint.
Men vartefter man hittar buggar fixas de relativt snabbt.
Chansen för buggar är störst när man uppgraderar till en ny version, just för att den är ny. Folk har inte hunnit testa allt ännu och det tar ett tag att fixa nya buggar.
Om du inte är insatt och följer specifika Mint-forum, eller linux-säkerhetsforum, finns en enkel tumregel:
Vänta c:a en och en halv månad för att en linuxdistro ska hitta och fixa de största buggarna i en ny version.
Linux Mint 21.3 släpptes vid årsskiftet, det är 3 månader sedan, med andra ord är det säkert att uppgradera.

Sammanfattning:
1. Ta backup av din hemkatalog.
2. Kör uppgraderingen.
3. Starta om datorn.
4. Börja använda den nya versionen av Mint.

Permalänk
Medlem

Bra förklarat... Tack för påminnelsen hur man bör tänka vi uppgraderingar... Kör in den senaste versionen av Mint 21 vid tillfälle när jag har ork..

Är det egentligen någon större skillnad på att ha 21.2 med de senaste "patcharna" inkörd, eller låta 21.3 gå in??

Följer inte några forum om Linux, den enda sidan jag snackar data på är här, då ett specifikt problem dyker upp.. Jobbade med data en gång, då främst hårdvara.. Men det var då det och Windows XP är inte speciellt vanligt längre, fast det var ett bra system med sin föregångare.. Gick över till Linux Mint för ca 10 år sen eller nått, men är ingen avancerad användare längre..

Förmodligen så har inte påverkan på mina sparade data i burken så stort, då alla filer i form av bilder och dokument som är bra att ha ligger på en helt egen disk.. Det som kan gå åt skogen är väl möjligen att bookmarks i firefox, inloggningsuppgifter som är sparat..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt Mint eller Cinnamon, så det jag säger gäller Linux i allmänhet, inte Mint specifikt.

Precis som du säger får man ju hela tiden små bugfixar när man kör:

sudo apt update && sudo apt upgrade

Det man får när man hoppar upp en mindre version är lite större fixar i allmänhet.

När jag kollar på
https://www.linuxmint.com/rel_virginia_whatsnew.php
verkar det mest intressanta vara att man får Cinnamon 6.0

Och när man kollar på:
https://linuxiac.com/cinnamon-desktop-6-0-released/
Verkar det mest vara buggfixar

Kort sagt: man uppgraderar för att få färre buggar och därmed ett säkrare och stabilare system.

Permalänk
Medlem

"TPM är bara intressant om du ska installera windows 11 (vilket du inte ska på en så gammal dator)."

Det här stämmer inte, det är ett krav på Windows 11, men du kan absolut ha nytta av TPM i Linux. Det är inte en MS-exklusiv sak.

TS: Med det sagt, du behöver inte oroa dig att du inte har en TPM, det är troligtvist inget du som vanlig användare kommer använda,

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"TPM är bara intressant om du ska installera windows 11 (vilket du inte ska på en så gammal dator)."

Det här stämmer inte, det är ett krav på Windows 11, men du kan absolut ha nytta av TPM i Linux. Det är inte en MS-exklusiv sak.

TS: Med det sagt, du behöver inte oroa dig att du inte har en TPM, det är troligtvist inget du som vanlig användare kommer använda,

OK, jag omformulerar mig.
Från: "TPM är bara intressant..."
Till: "TPM är bara ett krav om du ska installera windows 11..."

Slutsatsen är fortfarande densamma: TPM (precis som secure boot) är ingenting som man behöver i Linux.

Däremot är det intressant att det dyker upp när man startar datorn, det betyder att BIOS/UEFI förväntar sig att TPM ska finnas, men inte hittar det.

Jag skulle gå in i BIOS och försöka stänga av TPM för att slippa felmeddelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

OK, jag omformulerar mig.
Från: "TPM är bara intressant..."
Till: "TPM är bara ett krav om du ska installera windows 11..."

Slutsatsen är fortfarande densamma: TPM (precis som secure boot) är ingenting som man behöver i Linux.

Däremot är det intressant att det dyker upp när man startar datorn, det betyder att BIOS/UEFI förväntar sig att TPM ska finnas, men inte hittar det.

Jag skulle gå in i BIOS och försöka stänga av TPM för att slippa felmeddelandet.

Vart hittar jag detta om TPM i BIOS, har aldrig hört talas om TPM tidigare..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Vart hittar jag detta om TPM i BIOS, har aldrig hört talas om TPM tidigare..

TPM står för Trusted Platform Module.
TPM är ett litet chip som sitter på moderkortet på datorn.
(det finns andra lösningar, som TPM inbyggt i processorn och en mjukvaruversion av TPM)
Senaste versionen, TPM2, kom 2015. Det tog ett tag innan det slog igenom, men man räknar med att alla datorer från 2019 har TPM2. Givetvis kan datorer innan 2019 också ha det, men ju äldre datorn är, ju mindre chans är det..
TPM2 är ett av kraven för att köra Windows11. Har datorn inte TPM2 kan man inte köra Win11 (jo, man kan, men Microsoft tycker inte om det).
TPM kan användas för att spara olika säkerhetsnycklar i datorn. Har man t.ex. krypterat hårddisken kan man spara krypteringsnyckeln i TPM.
Om du kan slå på/av TPM, borde inställningen finnas under Security i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

TPM står för Trusted Platform Module.
TPM är ett litet chip som sitter på moderkortet på datorn.
(det finns andra lösningar, som TPM inbyggt i processorn och en mjukvaruversion av TPM)
Senaste versionen, TPM2, kom 2015. Det tog ett tag innan det slog igenom, men man räknar med att alla datorer från 2019 har TPM2. Givetvis kan datorer innan 2019 också ha det, men ju äldre datorn är, ju mindre chans är det..
TPM2 är ett av kraven för att köra Windows11. Har datorn inte TPM2 kan man inte köra Win11 (jo, man kan, men Microsoft tycker inte om det).
TPM kan användas för att spara olika säkerhetsnycklar i datorn. Har man t.ex. krypterat hårddisken kan man spara krypteringsnyckeln i TPM.
Om du kan slå på/av TPM, borde inställningen finnas under Security i BIOS.

Har nu kika i BIOS, hittar inte nått som liknar det jag borde se.. Langar med en bild på "BIOS-->Security " Har även tittat i flera av dessa menyer, ser det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att se det är om disken är markerad med ett hänglås i programmet diskar, när man bootar från en Live-ISO.
Men har du inte valt att kryptera disken / din hemkatalog under installationen så ska disken inte påverkas oavsett om du har TPM på eller av.

Linux ska mig veterligen inte tappa bort krypteringen på samma sätt som Windows och ditt inloggningslösenord ska fungera.

Om du inte har hemkatalogen (/home) på en egen partition kan det vara intressant att installera om systemet och sätta katalogen /home på en egen partition. Rootkatalogen (/) behöver vanligen inte mer än 64GB, resten kan användas till en partition för /home. Fördelen här är att vid en uppgradering som kräver en ny installation (I bland behövs det om man utgår från en för gammal version, där en stor skillnad inträffat) så kan man installera om men se till att /home inte formateras under installationen så behåller systemet dina privata filer.

Självklart ska man ha en backup ändå, men man kommer långt här. Man kan även ta bort dolda filer och kataloger när man installerar om man upptäcker en konflikt. Så skapas dessa om, men man bör ändå koll på vad man gör. Vet man att det strular och man behöver formatera om så kam man lätt ta en *.tar.gz av sin hemkatalog och sedan manuellt återställa sina privata filer.

sudo tar -cvf filnamn.tar.gz /home

Komprimerar katalogen /home och alla användare i en fil som skapas i den katalog du befinner dig i, så se till att vara där du vill spara, eller ge en absolut adress.

I Linux Mint kan du dubbelklicka på en *.tar.gz-fil för att öppna den som standard i GUI. Men att skapa den, speciellt om du ta alla användare så kan kommandoraden vara bättre. Behöver du bara din användare så kan följande kommando utan sudo fungera.

tar -cvf filnamn.tar.gz ~

~ är en förkortning av din hemkatalog.

Vanligaste orsaken till en konflikt som bråkar mot hemkatalogen är en uppgradering av programvara som ändrar sättet att läsa en inställningsfil.

En dold fil eller katalog börjar alltid med en punkt. Dessa är vanligen inställningar eller filer som man vanligen inte behöver se. Linux har inget med dolda filer så som Windows har (hidden / system). en dold fil i Linux är snarare onödig att att se än hemlig att se.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Enklaste sättet att se det är om disken är markerad med ett hänglås i programmet diskar, när man bootar från en Live-ISO.
Men har du inte valt att kryptera disken / din hemkatalog under installationen så ska disken inte påverkas oavsett om du har TPM på eller av.

Linux ska mig veterligen inte tappa bort krypteringen på samma sätt som Windows och ditt inloggningslösenord ska fungera.

Om du inte har hemkatalogen (/home) på en egen partition kan det vara intressant att installera om systemet och sätta katalogen /home på en egen partition. Rootkatalogen (/) behöver vanligen inte mer än 64GB, resten kan användas till en partition för /home. Fördelen här är att vid en uppgradering som kräver en ny installation (I bland behövs det om man utgår från en för gammal version, där en stor skillnad inträffat) så kan man installera om men se till att /home inte formateras under installationen så behåller systemet dina privata filer.

Självklart ska man ha en backup ändå, men man kommer långt här. Man kan även ta bort dolda filer och kataloger när man installerar om man upptäcker en konflikt. Så skapas dessa om, men man bör ändå koll på vad man gör. Vet man att det strular och man behöver formatera om så kam man lätt ta en *.tar.gz av sin hemkatalog och sedan manuellt återställa sina privata filer.

sudo tar -cvf filnamn.tar.gz /home

Komprimerar katalogen /home och alla användare i en fil som skapas i den katalog du befinner dig i, så se till att vara där du vill spara, eller ge en absolut adress.

I Linux Mint kan du dubbelklicka på en *.tar.gz-fil för att öppna den som standard i GUI. Men att skapa den, speciellt om du ta alla användare så kan kommandoraden vara bättre. Behöver du bara din användare så kan följande kommando utan sudo fungera.

tar -cvf filnamn.tar.gz ~

~ är en förkortning av din hemkatalog.

Vanligaste orsaken till en konflikt som bråkar mot hemkatalogen är en uppgradering av programvara som ändrar sättet att läsa en inställningsfil.

En dold fil eller katalog börjar alltid med en punkt. Dessa är vanligen inställningar eller filer som man vanligen inte behöver se. Linux har inget med dolda filer så som Windows har (hidden / system). en dold fil i Linux är snarare onödig att att se än hemlig att se.

Tack för ett utförligt svar.. Hängde inte med i svängar till hundra.. Vad jag kan tillägga så ligger alla dokument mm på en egen disk.. Många av mapparna heter samma som i "home" , men är inte länkade till home i linuxmint så jag får flytta allt viktigt jag sparar ner manuellt i stället.. Tror det blev på detta vis när jag installerade om för ett antal år sedan med en ny distribution i en ny dator efter den gamla krashade..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Har nu kika i BIOS, hittar inte nått som liknar det jag borde se.. Langar med en bild på "BIOS-->Security " Har även tittat i flera av dessa menyer, ser det inte.

Din dator är så gammal att den bara har stöd för TPM 1.2, inte det nyare TPM 2.
Hp kallade TPM 1.2 för "Embedded Security Device", om det kan hjälpa dig hitta.
Men jag skulle vara försiktig med att ändra för mycket då det kan frysa hela datorn.
Källa:
https://h30434.www3.hp.com/t5/Desktop-Hardware-and-Upgrade-Qu...