Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

mejlade komplett efter köp och frågade när dom tror att kortet kommer skickas. fick detta till svar nu

"Jag ska undersöka detta, så ber jag om att få återkomma så snart jag har en uppdatering. "

Nej!

Permalänk

https://www.komplett.se/product/1321422/datorutrustning/dator...

Kollar man här så ser man att återigen står det 44% rabatt på kortet. Det är slutsåld dock. Hoppas att ni alla få korten

Permalänk
Medlem

Komplett uppmärksammade detta när dom kom till jobbet och såg 2000 beställningar på 9070 XT Devil. Låt stackarn vara haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

mejlade komplett efter köp och frågade när dom tror att kortet kommer skickas. fick detta till svar nu

"Jag ska undersöka detta, så ber jag om att få återkomma så snart jag har en uppdatering. "

Grattis!
Som tack skickar vi grafikkort för "fel" pris medan vi avbokar alla andras..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Folk beskyller killen som "uppmärksammade" denna prissättning 😂 tror komplett är mer än medvetna om detta

Tror nog faktiskt att högst chans att få dessa levererade var om det gled genom deras affärssystem med enda egentliga mänskliga inblandning var de som fick packordern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Tror nog faktiskt att högst chans att få dessa levererade var om det gled genom deras affärssystem med enda egentliga mänskliga inblandning var de som fick packordern.

De har robotar som packar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Ja alltså även om det är minimal chans att det kommer skickas ut några kort för det priset så måste man ju ändå fråga varför i hela helvete du gjorde det? Nog för att mängden ordrar lär skapat uppmärksamhet ändå och troligtvis triggat någon varning, men du minskade ju sannolikt chansen för att det skulle glida igenom eftersom någon nu går in och granskar manuellt.

Enda chansen hade väl varit om det skickats ut kort utan manuell inblandning och Komplett sedan låtit folk behålla korten av ren goodwill. Det har ju hänt några gånger tidigare. När sådana här "deals" dyker upp och man är intresserad av att chansa så lägger man en order, håller käft och hoppas på det bästa.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja alltså även om det är minimal chans att det kommer skickas ut några kort för det priset så måste man ju ändå fråga varför i hela helvete du gjorde det? Nog för att mängden ordrar lär skapat uppmärksamhet ändå och troligtvis triggat någon varning, men du minskade ju sannolikt chansen för att det skulle glida igenom eftersom någon nu går in och granskar manuellt.

Enda chansen hade väl varit om det skickats ut kort utan manuell inblandning och Komplett sedan låtit folk behålla korten av ren goodwill. Det har ju hänt några gånger tidigare. När sådana här "deals" dyker upp och man är intresserad av att chansa så lägger man en order, håller käft och hoppas på det bästa.

Isåfall goodwill för de första 50,.vad dem hade i deras lager tex.
Inte över 1000 som har blivit beställde..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Frågar man om en order mindre än 24h efter man lagt den, på en söndag dessutom så undrar man ju. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Jag undrar verkligen hur du tänkte när du maila över helgen när det inte ens har gått en arbetsdag....
Vad förvänta du dig ens för svar? "Oj, detta måste ha blivit fel" eller?
Du fattar väl att du ska bara sitta lugnt i båten och hoppas på att de skickas men nu har du med låg sannolikhet kanske uppmärksammat dem om problemet....

Permalänk
Medlem

Det är intressant hur alla tycks ta för givet att priset är fel. Komplett marknadsför ju faktiskt kampanjer just nu med upp till 50 % rabatt på olika produkter. Även om det kanske är osannolikt att de skulle sänka priset på ett grafikkort så mycket just nu, betyder det inte att det är helt omöjligt. Tänk om vi istället utgår från att priset faktiskt stämmer – då kan det bli svettigt för Komplett. 😄

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Det är intressant hur alla tycks ta för givet att priset är fel. Komplett marknadsför ju faktiskt kampanjer just nu med upp till 50 % rabatt på olika produkter. Även om det kanske är osannolikt att de skulle sänka priset på ett grafikkort så mycket just nu, betyder det inte att det är helt omöjligt. Tänk om vi istället utgår från att priset faktiskt stämmer – då kan det bli svettigt för Komplett. 😄

För att det finns ingen ~50% marginal på grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

För att det finns ingen ~50% marginal på grafikkort

Men vad har man egentligen för rätt som konsument i det här läget? Ska det verkligen förväntas att man som vanlig kund ska kunna räkna ut att priset måste vara fel? De flesta har ju ingen aning om vad marginalerna är på ett grafikkort. Och om butiken dessutom själva gör reklam för “upp till 50 % rabatt” – ja, då är det ju inte helt orimligt att tro att det faktiskt är en del av kampanjen.

Om företaget sedan försöker dra sig ur affären med hänvisning till att det var ett uppenbart felpris, så blir det lite knepigt. Enligt Konsumentköplagen (1990:932) har köparen rätt att få varan levererad till det pris som angivits vid köpet – såvida det inte är ett så kallat "uppenbart fel", alltså ett pris som är så orimligt att köparen borde ha förstått att något inte stämde.

Men i det här fallet? Med en kampanj som lovar 50 % rabatt – inte så “uppenbart” längre, va? 😅

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Om ordern går från Öppen till Behandlas borde väl det betyda att den packas? Någon som har kommit till det stadiet ännu?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Men vad har man egentligen för rätt som konsument i det här läget? Ska det verkligen förväntas att man som vanlig kund ska kunna räkna ut att priset måste vara fel? De flesta har ju ingen aning om vad marginalerna är på ett grafikkort. Och om butiken dessutom själva gör reklam för “upp till 50 % rabatt” – ja, då är det ju inte helt orimligt att tro att det faktiskt är en del av kampanjen.

Om företaget sedan försöker dra sig ur affären med hänvisning till att det var ett uppenbart felpris, så blir det lite knepigt. Enligt Konsumentköplagen (1990:932) har köparen rätt att få varan levererad till det pris som angivits vid köpet – såvida det inte är ett så kallat "uppenbart fel", alltså ett pris som är så orimligt att köparen borde ha förstått att något inte stämde.

Men i det här fallet? Med en kampanj som lovar 50 % rabatt – inte så “uppenbart” längre, va? 😅

Dessutom så står ju kortet kvar med -44% om man klickar in på det, borde ju ha ändrats vid det här laget om det vore fel. Eller är det så långsamma processer? Nu försvann rabatten plötsligt, dom lusläser säkert tråden...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om ordern går från Öppen till Behandlas borde väl det betyda att den packas? Någon som har kommit till det stadiet ännu?

Intressant fråga, beställde ganska tidigt och min har inte rört på sig från första stadiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Varit mycket snack om det fram och tillbaka. Alla som är insatta i detta, vi på Swec med andra ord, fattar att det är något fel på den rabatten. För en random svensson går det att argumentera annorlunda och det är väl det som juridiken utgår ifrån. Så det kan mycket väl bli svårt för Komplett att komma undan detta för alla ordrar. Att lagret sålde slut kan väl rädda dem en bit antar jag.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av naneboy:

nu har de justerat ned rabatten till 7%. sannolikheten att orden inte makuleras är väldigt liten men man kan alltid hoppas på det motsatta

Står -44% när jag går in nu idag också (men ur sortiment).

Kanske de använt sig av AI, det var inga sålda av den modellen och AI bestämde sig att detta var bästa sättet att få sålt allt? Skulle inte förvåna mig 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Varit mycket snack om det fram och tillbaka. Alla som är insatta i detta, vi på Swec med andra ord, fattar att det är något fel på den rabatten. För en random svensson går det att argumentera annorlunda och det är väl det som juridiken utgår ifrån. Så det kan mycket väl bli svårt för Komplett att komma undan detta för alla ordrar. Att lagret sålde slut kan väl rädda dem en bit antar jag.

Japp, Komplett lovar en fantastisk helg fylld med 50% rabatt. En random svensson som ser denna deal tror de är ett perfekt tillfälle att köpa ett grafikkort. Nappar på 9070 XT efter massvis av research om det är ett bra grafikkort. Sen får han ett mail att de var fel pris och att han inte får något. Kan förstå varför oskyldige svensson hade blivit sur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Man får hävda sin rätt som "okunnig" konsument.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Bra poäng! Jag tänkte bara ur mitt eget perspektiv som "något insatt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ja precis, när ''avbeställ order'' försvinner så har den behandlats och når då lagret och kan inte stoppas längre, det är vad supporten har sagt till mig iallafall.

Brukar försvinna rätt så snabbt vanligtvis så går den över till det stadiet är det klart!

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken FOMO man kommer få om era köp går igenom!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inte prisfel. Varit samma mer än en vecka nu och Amazon, Dustin och Elgiganten har samma pris.

Permalänk
Medlem

Nej det är inget prisfel.

Står tydligt under att det är ett erbjudande.

Bla Elgiganten tar samma pris och Proshop tar ca 100kr mer.

Permalänk
Medlem

Vad har cpu med gpu att göra?

Permalänk
Medlem

Då stämmer att det va kampanj på 9070 xt också då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manh1992:

Då stämmer att det va kampanj på 9070 xt också då

Inte exakt samma sak av alla orsaker som redan stött och blötts massor av gånger men ingen verkar ta till sig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag mindes precis att jag något år sedan beställde en Komplett-PC, och på tillval för grafikkortet kunde man istället välja en helt annat 15-18kkr Komplett-PC gratis 😂 Men sen på orderkonfirmation man fick någon dag senare var ett billigt grafikkort valt istället och där var ju felet uppenbart och jag tror inte det fanns någon chans för mig att få.

I det här fallet så kanske Komplett förlorar någon tusing per kort de sålde, men det är ju inget mycket och det kan ses som PR-kampanj (om nu inte Amd subventionerade korten för att se efterfrågan på lägre prispunkt, vem vet). Tror absolut man kan pusha på som folk säger, även om Komplett skulle skriva "teknisk fel".