MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Låter bra! Jag kommer att kolla runt lite och testköra lite olika men tyckte helt klart att det var en rolig hojj. Helt annat liv i en V-twin jämfört med parallelltwin tycker jag.

Vad är en parallelltwin? Är det med 360° vev eller 180°?
Samma med V-twin då många har förskjutna vevtappar så de i prinsip är parallell beroende på hur man definierar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Vad är en parallelltwin? Är det med 360° vev eller 180°?
Samma med V-twin då många har förskjutna vevtappar så de i prinsip är parallell beroende på hur man definierar det.

Radtvåa... Vinkel kan variera, men 270 (dvs crossplane) har blivit populärt på senare år.

Permalänk
Medlem

Då börjar årets mc-semester. Bmw-väskorna är bra dyra men sjukt praktiska ändå!
Min första boxer men inte den sista!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

<Uppladdad bildlänk>

Då börjar årets mc-semester. Bmw-väskorna är bra dyra men sjukt praktiska ändå!
Min första boxer men inte den sista!

Boxern är riktigt härlig, fett med en 1300!

Kör också boxer men nakenhojen R1200R

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Radtvåa... Vinkel kan variera, men 270 (dvs crossplane) har blivit populärt på senare år.

Radtvåa
Då måste vi kalla en KTM 690 stånka för Radetta

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Radtvåa
Då måste vi kalla en KTM 690 stånka för Radetta

eller V-single om man vill skoja till det lite

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

App app app. Den motorn finns faktisk om man ska hårddra det

Kolla upp Ducati Supermono 1993. Det var en v-twin dom släckte ena cylindern utan att berätta det för motorn
Inälvorna har kvar stag och vevaxel som en v-twin 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Skrivet av AkUs:

App app app. Den motorn finns faktisk om man ska hårddra det

Kolla upp Ducati Supermono 1993. Det var en v-twin dom släckte ena cylindern utan att berätta det för motorn
Inälvorna har kvar stag och vevaxel som en v-twin 😁

I Ducatis nya 698 mono har man i princip plockat bort en cylinder och pluggat vevhuset.

Permalänk
Medlem

31 mil idag med otroliga vägar. Trött nu men så härligt!
Hoppas fler fått köra nu en ledig dag som denna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

I Ducatis nya 698 mono har man i princip plockat bort en cylinder och pluggat vevhuset.
https://www.revzilla.com/blog_content_image/image/91390/gallery/2024_ducati_hypermotard_698_mono_engine.jpg

Jo, rent tekniskt är det väll en halv 1299. Men med dagens CAD och CNC så lär den vara en renodlad 1-cyl konstruktion.

Här snackar vi att det var samma vevaxel och allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ducati Supermono... sicken uppfinning

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Har snöat in på en annan hojj nu. Triumph Scrambler 900 eller 1200. Är dom nått att ha eller är det överhypat skräp? Gillar hur dom ser ut!

Permalänk
Medlem

Jätte välbyggda. Fin finnish. Lika roliga att köra på väg som att vänta på färg torka…

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

UPDATE: Klarade uppkörningen idag på första försöket! Så jäkla skönt!! Äntligen slipper man tänka och stressa över denna skiten. Var som sagt nervös som fan flera dagar innan provet men idag på själva provdagen så var det mesta av nervositeten borta och jag kändes mest pirrig och fokuserad.
Det roliga är att jag var den enda av 6 personer som klarade manöverbanan. 2 stycken var med mig från skolan som tyvärr var på gränsen men klarade det inte. Resten var privatister som inte alls var redo. Den ena körde in mot undanmanövern i 65+ km/h och rev varenda kona.

För mig när själva lågfarten började så blev jag ganska nervös så jag kände att krypkörningen blev rätt påverkad och satte ner foten 2 gånger. Högfarten och bromsningen gick riktigt bra och efter 90 km/h bromsningen sa prövaren att jag skulle få köra om lågfarten.
jag kände mig mycket mindre nervös andra gången samt lite uppvärmd så den gick galant.

Sen gick trafiken mycket bra också!

Nu hoppas man bara på lite bättre väder framöver!

Grattis och välkommen till en härlig hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Har snöat in på en annan hojj nu. Triumph Scrambler 900 eller 1200. Är dom nått att ha eller är det överhypat skräp? Gillar hur dom ser ut!

Finns inget rätt och fel på motorcyklar. Alla motorcyklar har sina bra och dåliga sidor. Det är charmen med motorcyklar att dom är så olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jätte välbyggda. Fin finnish. Lika roliga att köra på väg som att vänta på färg torka…

Ha, först tänkte man, låter ju bra. Sedan dödade du det totalt...
Men jag håller med EmilH, alla har ju sina sidor, den ultimata hojen finns inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Men jag håller med EmilH, alla har ju sina sidor, den ultimata hojen finns inte.

Fel, den heter BMW R1200GS. Ja förutom att den är lite tung, och dyr, och toppar ut bara på 230 ish, och lite annat. Förutom det så är den perfekt.😉

Permalänk
Medlem

Var ute på en skaplig grustur igår med några kompisar. Första gången jag testar mina grusdäck också. Fick med ett par extra hjul med Michelin Anakee Wild på när jag köpte hojen. Dom funkar helt ok på asfalt ändå tycker jag, går att köra inspirerat om man vill. Visst, ett jäkla vägljud men man får kompensera med öronproppar och bra musik i Cardon istället. Dock så är bakhjulet rätt så slitet, bara några mm kvar på mönstret och det kändes när man kom på lite sämre grusvägar. Framdäcket är dock i bättre skick så jag tänkte byta bara bakdäcket.

Har kikat lite på Mitas E-07+ för det verkar vara ett sjyst däck. Finns ju ännu aggressivare också men jag har ändå en bit asfaltsåkning innan jag kommer till grusvägarna så ett 50/50 eller 60/40 däck känns som rimligast ändå även fast jag har två uppsättningar för olika ändamål. Har ni några andra rekommendationer? Det är 140/80/17 på en 2013 F700GS.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Var ute på en skaplig grustur igår med några kompisar. Första gången jag testar mina grusdäck också. Fick med ett par extra hjul med Michelin Anakee Wild på när jag köpte hojen. Dom funkar helt ok på asfalt ändå tycker jag, går att köra inspirerat om man vill. Visst, ett jäkla vägljud men man får kompensera med öronproppar och bra musik i Cardon istället. Dock så är bakhjulet rätt så slitet, bara några mm kvar på mönstret och det kändes när man kom på lite sämre grusvägar. Framdäcket är dock i bättre skick så jag tänkte byta bara bakdäcket.

Har kikat lite på Mitas E-07+ för det verkar vara ett sjyst däck. Finns ju ännu aggressivare också men jag har ändå en bit asfaltsåkning innan jag kommer till grusvägarna så ett 50/50 eller 60/40 däck känns som rimligast ändå även fast jag har två uppsättningar för olika ändamål. Har ni några andra rekommendationer? Det är 140/80/17 på en 2013 F700GS.

Har bara testat en uppsättning däck än så länge men jag är riktigt nöjd med dunlop trailmax raid på en norden expedition 901.
Klarar sig prima ute på äventyr och har inga problem med att köra rätt aggressivt på asfalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Skrivet av Chade:

Har bara testat en uppsättning däck än så länge men jag är riktigt nöjd med dunlop trailmax raid på en norden expedition 901.
Klarar sig prima ute på äventyr och har inga problem med att köra rätt aggressivt på asfalt.

+1 på Dunlop Trailmax Raid. Har ett par såna på min BMW R1250 GSA. Alla däck som inte är av modell "road" lever ju om när man kör asfalt, men som du säger så kör man ju med öronproppar. Tycker ljudet försvinner i pereferin ganska fort ändå.

Tidigare när jag hade en T7 så testade jag Michelin Trackers och Micheline Anakee Wild. Trackers var lite överkurs, om än otroligt bra på grus så ormade det något fruktansvärt på asfalt. Anakee Wild tyckte jag nöttes ner så fort, dom var ju trevligare på asfalt än Trackers men då slets dom fortare. Testa ett par såna Dunlop Trailmax Raid, jag och några kompisar som kör på såna är supernöjd.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Jo men liksom. Jag har inget emot variation. Men jag menar det har uppstått hela segment av fordon som är helt meningslösa och bara är till för att tralla på någon ego-sträng. Men vi är en demokrati. Så är man medveten om det så, kör på! Men att försöka övertala sig själv eller någon annan att det fyller ett syfte / behov...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jo men liksom. Jag har inget emot variation. Men jag menar det har uppstått hela segment av fordon som är helt meningslösa och bara är till för att tralla på någon ego-sträng. Men vi är en demokrati. Så är man medveten om det så, kör på! Men att försöka övertala sig själv eller någon annan att det fyller ett syfte / behov...

Fler exempel tack! Jag har också en förkärlek till att gnälla på nya motorcyklar, det här kan bli kul.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Fler exempel tack! Jag har också en förkärlek till att gnälla på nya motorcyklar, det här kan bli kul.

Haha. Så fort man hittar "stuket" i beskrivningen så vet man det är Image fest och med stor sannolikhet inte det "bästa" valet för den uppgiften som du vill ha hojjen till. Detta gäller juh klart inte bara nya hojjar.
Hur många äldre choppers är inte "utan framskärm och ingen frambroms" för det "rätta" stuket? Vilket stuk? Få onödigt mycket skit i munnen från fram hjulet och inte kunna bromsa när det blir en akut situation ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Haha. Så fort man hittar "stuket" i beskrivningen så vet man det är Image fest och med stor sannolikhet inte det "bästa" valet för den uppgiften som du vill ha hojjen till. Detta gäller juh klart inte bara nya hojjar.
Hur många äldre choppers är inte "utan framskärm och ingen frambroms" för det "rätta" stuket? Vilket stuk? Få onödigt mycket skit i munnen från fram hjulet och inte kunna bromsa när det blir en akut situation ?

"Image fest" - du beskrev precis hela adventure-segmentet med två ord.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

"Image fest" - du beskrev precis hela adventure-segmentet med två ord.

Helt rätt. 95% av Adventure hojarna lämnar inte asfalten.
Jag menar vad är en "scrambler" ? I korta drag är det en maskin som har försämrad väghållning än motsvarande gathoj för att få ett visst "Stuk".

Material sporten det har blivit är absurt. Störst Aluminium väskor när man dör vinner ? Eller?
Vissa har juh bockat av hela Wunderlich katalogen innan dom bokat sin första SMC kurs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Helt rätt. 95% av Adventure hojarna lämnar inte asfalten.
Jag menar vad är en "scrambler" ? I korta drag är det en maskin som har försämrad väghållning än motsvarande gathoj för att få ett visst "Stuk".

Material sporten det har blivit är absurt. Störst Aluminium väskor när man dör vinner ? Eller?
Vissa har juh bockat av hela Wunderlich katalogen innan dom bokat sin första SMC kurs.

Stora alucases är iofs skitbra men jag håller med... Glöm inte BMW-textilstället, BMW-hjälmen, BMW-stövlarna och BMW-kaffekoppen. Ibland får man ok att åka en sväng för frugan också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående senaste tidens MC olyckor där det slutat ganska illa så läser jag ofta i Facebook grupper att det är trafikverkets fel för att dom ''häller grus på vägarna''. Vad handlar det om egentligen? Bor i norra sverige och har aldrig hört talas om att trafikverket skulle åka runt och hälla grus på gatorna. Var någon i en FB grupp som sa att det är otroligt mycket grus på vägarna runt om skåne medans man själv knappt sett ett gruskorn efter vintern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Angående senaste tidens MC olyckor där det slutat ganska illa så läser jag ofta i Facebook grupper att det är trafikverkets fel för att dom ''häller grus på vägarna''. Vad handlar det om egentligen? Bor i norra sverige och har aldrig hört talas om att trafikverket skulle åka runt och hälla grus på gatorna. Var någon i en FB grupp som sa att det är otroligt mycket grus på vägarna runt om skåne medans man själv knappt sett ett gruskorn efter vintern?

Runt där jag bor Örebro trakten, så är dem förtjusta i att laga sprickor i vägarna genom att dem lägger på någon typ av "klister" som dem sedan eller samtidigt (jag är lite osäker på hur det går till exakt) sprayar lösgrus över och det är mycket av gruset som inte fastnar och mycket som sprider sig över övriga vägbanan. Det blir glashalt och det är extremt lätt att åka omkull på det. Jag misstänker att det är något sånt som dem syftar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Runt där jag bor Örebro trakten, så är dem förtjusta i att laga sprickor i vägarna genom att dem lägger på någon typ av "klister" som dem sedan eller samtidigt (jag är lite osäker på hur det går till exakt) sprayar lösgrus över och det är mycket av gruset som inte fastnar och mycket som sprider sig över övriga vägbanan. Det blir glashalt och det är extremt lätt att åka omkull på det. Jag misstänker att det är något sånt som dem syftar på.

Samma runt om i småland. Mötte en hjullastare med borste på häromdagen, men det kan ju ta allt från ett par dagar till flera veckor efter de öst på fint grus på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Du skulle ha sett vägen över Bogesund vid ett tillfälle när jag körde där. Nu är jag lite osäker på exakt när det var, men iaf det senaste året. Det var det nog utanför MC-säsong, men det gick banne mig brett med bil...

En sak som ger grus, iaf under en kortare period innan det har sopats, är lagningarna med någon sorts asfalttjära och grus. Ett annat problem är väl gruset utanför vägkanten i det som kallas för stödremsa*. Kör fordon utanför och genar så dras gruset lätt upp på vägen, men det är ju inte för att Trafikverket har varit där och spridit ut det på det sättet. Sedan finns väl alltid problemet om det pågår någon sorts arbeten någonstans att det kan spridas ut lite här och var. Det är väl lite som bönder som också kan dra upp en massa goja på vägen med traktorer o dyl.

*På tal om just Bogesund, där finns en S-kurva där man brukar kunna se att folk ofta är utanför (från båda håll):
https://maps.app.goo.gl/mEUtcWDjuj9uNuEx8